וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "בירושלים צריכות להיות כל השגרירויות, המצב כיום אבסורד"

24.5.2017 / 15:05

בישיבה מיוחדת של מליאת הכנסת לרגל יום ירושלים נאמו יו"ר הכנסת, ראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה. לאחר שהרצוג טען כי "השגרירות האמריקנית היא לא הדבר העיקרי שחסר לעיר", חזר נתניהו לדוכן והשיב לו. בבירה נרשמים שיבושי תנועה בשל אירועי יום ירושלים

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניב מעוז

מליאת הכנסת מקיימת בצהריים (רביעי) ישיבה חגיגית לכבוד יום ירושלים, במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין. בישיבה, לרגל 50 שנה לאיחוד העיר, נושאים דברים יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג.

ראש הממשלה נתניהו הכריז בנאומו כי "הר הבית והכותל המערבי יישארו לעד בריבונות ישראל. יהודה לעולם תשב וירושלים לדור ודור". הוא הזכיר בדבריו את אמירותיו של מפקד חטיבת הצנחנים דאז, רא"ל מרדכי (מוטה) גור, שהכריז בשחרור הכותל: "הר הבית בידינו – ירושלים היא בירת ישראל לנצח ואתם עשיתם את זה. אם יבוא מישהו וינסה לקחת, הוא לא יקח, לא יקח כי לא תתנו – לא תתנו כי אין צדק לתת. כולה בצדק כי היא שלנו".

אחרי נתניהו עלה לנאום יו"ר האופוזיציה הרצוג וטען כי "לא שגרירות אמריקנית זה הדבר העיקרי שחסר לעיר, אלא כלים ומשאבים והחלטות משמעותיות לשינוי כיוון". בתגובה חזר נתניהו לדוכן ואמר כי עניין השגרירות אינו עניין של מה בכך. "בירת ישראל צריכה לקלוט את כל השגריריות, כמובן את האמריקנית, והמצב שקיים היום הוא אבסורד". לאחריו שב הרצוג גם לדוכן.

יובל לאיחודה של י-ם-נתניהו בכנסת: "הר הבית והכותל המערבי יישארו לעד בריבונות ישראל". ערוץ הכנסת
נתניהו, היום/ערוץ הכנסת

נתניהו פתח את דבריו בהתייחסות לביקור טראמפ בישראל. "אפשר לומר בבטחה שעיני העולם כולו היו נשואות השבוע לירושלים – בוודאי כל העולם היהודי שחוגג איתנו 50 שנים לאיחוד בירתנו הנצחית. גם כל העולם שראה את הנשיא טראמפ חוגג איתנו – ואני בטוח שגם אתם התרגשתם לראות את הנשיא ואשתו ניצבים ליד הכותל המערבי ונוגעים באבניו.

"כך עשו חיילי צה"ל בפרץ רגשות שעלה בתהומות הנפש. אני זוכר את הנחשול האנושי שערכו בקיר ליד העירייה והגענו לכותל ונגענו באבניו. אני זוכר את האחדות המופלאה שחיברה בינינו והוכיחה שעמידה משותפת יחדיו נוכל לכל אתגר.

"שחררנו את ירושלים והפכנו אותה לעיר אחת לא מושלמת אבל שלמה – בנויה, פורחת, פתוחה נכון ומכבדת את מאמיני הדתות השונות. אנחנו אלה שגאלנו את ירושלים מהזנחה מתמשכת שהייתה בה והעלינו אותה לנקודת שיא בהתפתחותה. האם במאה ה-19 נמצאה כאן ממלכת מתקדמת או אולי בירה פלסטינית שוקקת חיים? כל מבקרי העיר במאה הקודמת ציירו תמונה של שממה אבל השינוי הגדול בא עם העלייה היהודית".

בטקס בהר הרצל לזכר חללי מלחמת ששת הימים, הוסיף נתניהו: "יש לנו בית, יש לנו מדינה, וכדי לקיימם עלינו להיות מוכנים למסור את נפשנו. אין זה אומר שאיננו מעונייינים בבריתות ובבעלות ברית. המדינות מחפשות את קרבתנו כי הן מכירות בעוצמתנו. ארה"ב התחייבה לשמור על היתרון האיכותי של ישראל במזה"ת. לפני שלושה ימים היא הוסיפה לסיוע הביטחוני עוד 75 מיליון דולר להגנה מפני טילים, אך ההיסטוריה הוכיחה לנו שביטחון ישראל תלוי ביכולתנו להגן על עצמנו בכוחות עצמנו מול כל איום. ידינו מושטות לשלום, אך אם תונף עלינו יד אויב לא נהסס לגבות מתוקפנו את מלוא המחיר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו  בישיבה המיוחדת בכנסת לציון 50 שנה לירושלים 24 במאי 2017. נועם מושקוביץ
נתניהו מעל דוכן המליאה, היום/נועם מושקוביץ

בנאומו אמר יו"ר הכנסת כי "מעולם לא נותק הקשר בין העם היהודי לירושלים – והוא לעולם לא יינתק. לצערי, בזמן האחרון נשמעים קולות, מבית ומחוץ, שמערערים על העובדה הפשוטה הזו. ארגונים בינלאומיים כמו אונסק"ו מפקפקים בקשר שלנו לירושלים, ותנועות מקומיות קוראות לוותר על חלקים ממנה. חגיגות היובל הן ההזדמנות לומר שוב, בקול גדול: ירושלים לעולם לא תחולק שנית!".

אדלשטיין בירך את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שביקר בעיר ואמר כי "הקשר של עם ישראל לירושלים, הוא עתיק ונצחי עוד מימי דוד המלך. ירושלים השלמה ויהודה ושומרון, בדיוק כמו הגליל והנגב, השפלה והגולן – יישארו לנצח בריבונות ישראל".

הוא קרא להמשיך לבנות בירושלים. "עלינו להמשיך לפתח את העיר, לטובת כל תושביה; עלינו להמשיך ולהעמיק את החיבור בין הקהילות השונות בעיר, לקדם ביניהן שותפות כנה ומכבדת, ולמצוא דרכים לפתור את המחלוקות בעיר בדרכי שלום. אני משוכנע שכשם שהצלחנו לעמוד באתגרים ב-50 בשנים הקודמות – כך נצליח גם ב-50 השנים הבאות".

מצעד הדגלים לציון 48 שנים לאיחוד ירושלים, מאי 2015. ראובן קסטרו
חגיגות יום ירושלים/ראובן קסטרו

יו"ר האופוזיציה הרצוג תהה בדבריו אם "ירושלים של מטה, זו של החיים עצמם, אחוזה באותו אור נגוהות המתואר 'בירושלים של זהב'". הוא מנה נתונים שלפיהם יהודים רבים עוזבים את העיר בכל שנה. "בחצי יובל השנים האחרונות עזבו את ירושלים יותר מ-350 אלף יהודים, ונכנסו אליה הרבה פחות, בעוד הגידול של האוכלוסייה הערבית בירושלים כפול מזה של האוכלוסייה היהודית".

הוא ציין כי מבחינה סוציו-אקונומית ירושלים נמצאת בחולשה מתמדת. "על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בירת ישראל ענייה יותר מבעבר, וירדה בתוך חמש שנים במדד החברתי-כלכלי מהאשכול הרביעי לשלישי. הציבור המבוסס במעמד הבינוני נוטש וציבור חלש מבחינה כלכלית תופס את מקומו".

"'מדינת ישראל לא טיפחה את ירושלים, אלא קיפחה את ירושלים' – ואת זה, אדוני ראש הממשלה, אמר לא אחר מאשר מי שעומד בראש העיר, ניר ברקת. וחזקה עליו שהוא יודע מה הוא אומר. לכן, עם כל הכבוד, לא שגרירות אמריקנית זה הדבר העיקרי שחסר לעיר, אלא כלים ומשאבים והחלטות משמעותיות לשינוי כיוון. ירושלים כיום מאוחדת על הנייר בלבד, בהצהרות בלבד. בפועל, שכונות במזרח העיר הן מחוץ לתחום ליהודים. לעיתים הן מחוץ לתחום גם לרשויות החוק והסדר, והן 'יצואניות מצטיינות' של מפגעים ומחבלים. האם זו העיר המאוחדת שעליה חלמנו?".

יו"ר האופוזיציה, בוז'י הרצוג בישיבה המיוחדת בכנסת לציון 50 שנה לירושלים 24 במאי 2017. נועם מושקוביץ
מבחינה סוציו-אקונומית ירושלים נמצאת בחולשה מתמדת. הרצוג במליאה, היום/נועם מושקוביץ

אירועי היובל לאיחוד ירושלים נפתחו בתחילת השבוע, ונמשכו אתמול, לאחר סיום ביקורו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. ריבלין אמר בטקס מול חומות העיר העתיקה ביום ראשון: "ממשלת ישראל המשקיעה השקעה אדירה וראויה לציון ולשבח בירושלים, מוכרחה בעת הזאת להישיר מבט אל המציאות במזרח העיר. על ממשלת ישראל ועיריית ירושלים, לקבל החלטה אמיצה ונחושה להתחיל במסע הארוך של איחוד העיר הלכה למעשה".

האירועים צפויים לגרום לשיבושים נרחבים בהסדרי התנועה. שוטרי משטרת ישראל, לוחמי מג"ב ומתנדבים ייפרסו במגוון מוקדים כדי לסייע בהכוונת התנועה ולשמור על הסדר הציבורי, בדגש על ארבעה אירועים מרכזיים: אירועי ציון 50 שנה לשחרור ירושלים, מצעד "ריקוד דגלים", הטקס הממלכתי בגבעת התחמושת והילולת הנביא שמואל, שהחלה כבר אתמול ותימשך עד יום חמישי.

נשיא המדינה נשא דברים בטקס לציון יובל למלחמת ששת הימים ולאיחוד העיר ירושלים 23 במאי 2017. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
חגיגות יום ירושלים, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

יו"ר הכנסת אדלשטיין חשף אתמול כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ היה אמור לשאת את נאומו המרכזי בביקורו בארץבמשכן הכנסת, אך אפשרות זו נדחתה לאחר שבירושלים לא הצליחו להתחייב לנאום ללא הפרעות.

בדבריו, טען אדלשטיין כי "רק בגלל חמישה חברי כנסת ש-20 שניות של תהילה מדומה חשובה להם יותר מכבודה של הכנסת, מליאת הכנסת הייתה היום ריקה. עצוב, אבל זאת המציאות". הוא הבהיר: "מי ייתן ויהיה זה חומר למחשבה לכמה מנבחרי הציבור, לא לעובדים המסורים".

(עדכון ראשון 12:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully