וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעת ביקורו: טראמפ חתם עם סעודיה על עסקת נשק בשווי 110 מיליארד דולר

הבית הלבן הודיע כי הנשיא חתם עם ערב הסעודית על עסקת הענק, שעות לאחר שנחת במדינה שפותחת את ביקורו במזה"ת. "ביקור טראמפ הוא נקודת מפנה ביחסי ארה"ב והעולם הערבי", אמר שר החוץ הסעודי שסיפר כי המלך הביע תקווה כי טראמפ יביא לסיום הסכסוך בין ישראל והפלסטינים

טראמפ רוקד בערב הסעודית

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם עם ערב הסעודית על הסכם סחר בנשק בשווי 110 מיליארד דולר בעת ביקורו במדינה - כך הודיע אתמול (שבת) הבית הלבן. הסכמי הסחר בין המדינות עמדו במרכז ביקורו במדינה, שהחל הבוקר, ופותח את סיורו של הנשיא במזרח התיכון.

בהצהרה הרשמית נמסר כי "העסקה הביטחונית מפגינה באופן הברור ביותר את המחויבות של ארצות הברית לשותפות עם ערב הסעודית ועם בעלות בריתה ממדינות המפרץ, מרחיבה את ההזדמנויות עבור חברות אמריקניות באזור ותיצור עשרות אלפי משרות נוספות במפעל הביטחון האמריקני".

בהודעה על חתימת ההסכם, אמר שר החוץ הסעודי, אדל אל ג'ובייר, כי ביקורו של טראמפ הוא "נקודת מפנה ביחסים בין ארצות הברית לעולם הערבי". אל ג'ובייר אמר כי הנשיא והמלך שוחחו על חשיבות השלום בין ישראל לפלסטינים, וכי "המלך הביע אופטימיות כי טראמפ יוכל לסיים את הסכסוך הארוך", וכי לטראמפ יש את העוצמה וההחלטיות לכך.
שר החוץ האמריקני רקס טילרסון אמר במסיבת העיתונאים לאחר החתימה, כי ארצות הברית תמשיך במאמציה להרתיע את איראן בסוריה ובתימן.

מי שחתמו על ההסכם, בטקס שבו השתתף גם המלך, היו סגן יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, שמשמש גם שר ההגנה וטילרסון. שווי העסקה הוא 380 מיליארד דולר לעשור הקרוב, 110 ממנה עכשיו. היא כוללת ייצור מקומי של 150 מסוקי קרב מדגם בלאק הוק וכן טנקים מדגם אברמס, ספינות קרב, סוללות פטריוט ותחמושת.

ביקור טארמפ בערב הסעודית. רויטרס
טראמפ ופמלייתו בביקורם בערב הסעודית, היום/רויטרס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. רויטרס
טראמפ בערב הסעודית, היום/רויטרס
קבלת פנים לנשיא טראמפ בארמון המלך, ריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. AP
קבלת הפנים לטראמפ בריאד, היום/AP

חתימת ההסכם מגיעה ברקע המתיחות בין ארצות הברית לאיראן, שממשיכות להתרחק מאז תחילת כהונתו של הנשיא בעוד וושינגטון ממשיכה לכרות בריתות עם מדינות ערב. שר החוץ האיראני ניצל את הגעת טראמפ למזרח התיכון, ועקץ הבוקר את ההתחממות ביחסים בין וושינגטון לריאד. בהודעה שפרסם בטוויטר, בבוקר שלאחר הבחירות לנשיאות במדינתו, כתב מוחמד ג'וואד זריף כי "אנחנו משיגים את יציבותינו לא מ'קואליציות', אלא מאנשים שאכן מצביעים, בניגוד לרבים אחרים. האיראנים זכאים לכבוד, ומוכנים לשתף פעולה".

לנסיעת החוץ הראשונה של טראמפ כנשיא הצטרפו בין היתר שר החוץ רקס טילרסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס, היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר, דובר הבית הלבן שון ספייסר והיועץ סטיב באנון. היועצת קליאן קונוויי וסגן הנשיא מייק פנס נשארו בארצות הברית.

קבלת פנים לנשיא טראמפ בארמון המלך, ריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. רויטרס
"העסקה מפגינה את המחוייבות כלפי ערב הסעודית". טראמפ בריאד, היום/רויטרס

בהמשך שתי היממות הראשונות של טראמפ בערב הסעודית צפוי לעמוד שיפור היחסים בין שתי המדינות, כמו גם עם מדינות ערב נוספות. במסגרת שיפור המסחר, ישתתפו יותר מ-90 מנכ"לים של חברות ענק בוועידת עסקים משותפת.

הנשיא מקווה גם לרתום את מדינות ערב המתונות למאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ובאיראן, ולמנף את התחממות היחסים בין ארצות הברית והעולם הערבי, בהשוואה לתקופת אובמה במהלכה הקשרים היו קרירים למדי, באופן שיעזור להתניע מהלך מדיני בין ישראל והפלסטינים.

קבלת פנים לנשיא טראמפ בארמון המלך, ריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. רויטרס
הנשיא טרמפ בערב הסעודית, היום/רויטרס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. רויטרס
טטראמפ בערב הסעודית, היום/רויטרס

הביקור מגיע על רקע דיווחים מדאיגים עבור טראמפ. אמש נחשף בעיתון "ניו יורק טיימס" כי טראמפ אמר לשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ולשגריר הרוסי בוושינגטון סרגיי קיסליאק, בפגישתו עמם בחדר הסגלגל בבית הלבן בתחילת החודש, כי פיטורי ראש הבולשת הפדרלית (FBI), שננקטו יום לפני, "הפחיתו הרבה מהלחץ" שהיה עליו. "הרגע פיטרתי את ראש ה-FBI, הוא היה משוגע, ממש פסיכי", אמר טראמפ לפי מסמך סיום הפגישה, שהוקרא לכתב העיתון בידי גורם אמריקני.

תמלולי הפגישה מחזקים את הטענות כי טראמפ פיטר את קומי בעיקר בגלל חקירת הבולשת לגבי קשרי הקמפיין שלו לכאורה עם בכירים בקרמלין. המסמך שתיעד את הפגישה מבוסס על הערות שנכתבו בחדר הסגלגל במהלכה והועברו ל"ניו יורק טיימס" בידי גורם רשמי.

כמו כן, ועדת המודיעין של הסנאט הודיעה הלילה כי קומי יעיד בפניה בדלתיים פתוחות לקראת סוף החודש. בהצהרה שפרסמה הוועדה כתב היו"ר ריצ'רד בר כי "אנו מצפים לגבות עדות מראש ה-FBI לשעבר על מעורבותו בפיתוח הערכת קהיליית המודיעין לגבי מעורבותה של רוסיה בבחירות לנשיאות בשנת 2016. אני מקווה שהוא יבהיר לעם האמריקני את האירועים האחרונים שפורסמו בתקשורת".

(עדכון ראשון: 16:47)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. רויטרס
טראמפ ורעייתו יורדים ממטוס הנשיאותי בריאד, היום/רויטרס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. רויטרס
כרזה בריאד לרגל ביקור הנשיא/רויטרס
הנשיא דונלד טראמפ מקבל מדליה ממלך ערב הסעודית, ריאד 20 במאי 2017. רויטרס
טראמפ מקבל מדליה ממלך סעודיה, היום/רויטרס
ביקור טארמפ בערב הסעודית. רויטרס
קושנר בביקור בריאד, היום/רויטרס
ביקור טארמפ בערב הסעודית. רויטרס
טראמפ לצד יועציו/רויטרס
ביקור טארמפ בערב הסעודית. רויטרס
טילרסון בריאד/רויטרס
מלניה טראמפ ורקס טילרסון בקבלת פנים לנשיא טראמפ בארמון המלך, ריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. רויטרס
ביקור נשיאותי בריאד/רויטרס
ג'ארד קושנר בקבלת פנים לנשיא טראמפ בארמון המלך, ריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. רויטרס
קושנר בריאד/רויטרס
קבלת פנים לנשיא טראמפ בארמון המלך, ריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. רויטרס
ביקור בריאד/רויטרס
דונלד טראמפ. AP
טראמפ בביקור נשיאותי/AP

ביקור טראמפ - מפה אינטרקטיבית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully