וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתוך שנה: עלייה של יותר מ-50% במספר הניסויים בבעלי חיים

מתוך כחצי מיליון בעלי חיים, 64% הומתו במהלך הניסויים או אחריהם. מרבית הניסויים התבצעו על מכרסמים, אבל הגידול הדרמטי נובע מעלייה בשימוש בבעלי דם קר, כמו דגים. 430 בעלי חיים עברו ניסויים בדרגת הסבל הקשה ביותר

עכברי מעבדה. ShutterStock
מרבית הניסויים בוצעו על מכרסמים. עכברי מעבדה/ShutterStock

יותר מחצי מיליון בעלי חיים עברו ניסויים בשנת 2016, עלייה של 51% מבשנה שלפניה - כך עולה מנתונים שפרסם אתמול(רביעי) משרד הבריאות. על פי הנתונים, 507,018 בעלי חיים עברו ניסויים השנה, לעומת 2015, אז בוצעו ניסויים על 334,767. מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית, לאחר שבשנים האחרונות נצפתה מגמת עליה מינורית של בין עשרת אלפים ל-30 אלף בעלי חיים בכל שנה, ובשנים מסוימות אף נרשמה ירידה.

64% מבעלי חיים אלו, 325,716, הומתו במהלך קיום הניסויים או לאחר מכן, לעומת 155,919 שהוחזרו לטבע ו-17 בעלי חיים בלבד שהצליחו לעבור שיקום. 430 נוספים סבלו מכאבים עזים וממושכים ללא מתן משככי כאבים.

למרות זאת, במועצה לניסויים בבעלי חיים במשרד הבריאות, שחשפה את הנתונים, טוענים כי ישראל מובילה בשיעורי השיקום של בעלי חיים בהשוואה לנתונים המתפרסמים בעולם. כך, נמסר כי מרבית המאמצים בנושא מושקעים בבעלי החיים הגדולים כמו קופים, חיות משק וחיות בר, ואחוז ההצלחה בשנים האחרונות עומד על כ-88%.

עוד בוואלה! NEWS:
שמלת הכותל: האמירה הפוליטית של רגב על השטיח האדום בקאן
הסנאט דורש מסמכים שחיבר ראש ה-FBI על טראמפ ורוסיה
יעלון: "חסמתי בגופי את עסקת הצוללות – שחודשה אחרי שעזבתי"

אילוסטרציה. ShutterStock
430 בעלי חיים עברו ניסויים בדרגה החמורה ביותר/ShutterStock

כמו כן, לפי הנתונים, בשנת 2016 הונפקו 1,927 היתרים חדשים לעריכת מחקרים בבעלי החיים, שהתווספו ל-3,135 היתרים פעילים לביצוע מחקרים. 45% מהם שימשו לקידום הבריאות, הרפואה ומניעת סבל בקרב חולים, ו-45% נוספים שימשו לקידום המחקר המדעי. 9% מההיתרים שימשו לבדיקה או ייצור של חומרים או חפצים ואחוז אחד מהם שימש לחינוך והוראה.

במועצה ציינו כי הגידול הדרמטי במספר בעלי החיים ששימשו לניסויים נובע מעלייה בשימוש בבעלי חיים בעלי דם קר, כמו דגים, שהיוו 35.55% ממושאי המחקר. כמו כן, צוין כי מרבית הניסויים נערכו על חיות ממדרג התפתחותי נמוך, כמו בעלי חיים ממשפחת המכרסמים - ובהם חולדות ועכברים, שהיוו 58.95% מכלל בעלי החיים שהשתתפו במחקר, כפי שמקובל בעולם. 4.37% מהניסויים בוצעו על עופות והיתר, כאחוז אחד בלבד, בוצעו על בעלי חיים מסולם התפתחותי גבוה יותר. כך למשל, נעשה שימוש ב-1,670 חזירים, 95% מהם הומתו והיתר עדיין נמצאים בתהליך ניסוי.

בנוסף, בשנה האחרונה נעשה שימוש ב-748 ארנבות, מרביתן – 480, הומתו, 256 עדיין בתהליך ניסוי ורק ארבע מהן נמצאות בתהליך שיקום והיתר הוצעו לאימוץ.
בקרב משפחת העופות, יותר מ-20 אלף תרנגולות הורשו לניסוי, כשגם במקרה הזה, רובן הומתו - 19,648. בקרב הקופים, בשנה שעברה 46 קופים הורשו לניסוי, 34 מתוכם עדיין בתהליך ניסויי, חמישה עברו לתהליך שיקום ושבעה הומתו. כמו כן, בקרב קבוצת בעלי החיים בעלי דם קר, מתוך 178,084 דגים מסוגים שונים, 17,345 הומתו.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
מעבדה ביולוגית. ShutterStock
מעבדה ביולוגית. למצולמת אין קשר לכתבה/ShutterStock

מנתונים נוספים שהוצגו אתמול עולה כי 430 בעלי חיים מתוך כלל בעלי החיים הנסיינים בשנה שעברה, עברו ניסויים כואבים ביותר הנמצאים בדרגה 5, הגבוהה ביותר. רמה זו מוגדרת כ"ניסויים הגורמים כאב או סבל ניכרים ומתמשכים ואשר בעלי החיים בהם אינם מטופלים במשככי כאבים, גידולים סרטניים מפושטים או ניסויים הגורמים למוות, כמו שימוש ברעלים". רוב בעלי חיים אלו היו עכברים וחולדות, אולם לצדם גם ארבעה קופים, ותשע חיות משק בית שונות כמו חמורים או כבשים. יתר בעלי החיים עברו ניסויים ללא כאב, או עם כאב קצר מועד.

בדרגת סבל 4, המוגדרת כדרגת סבל נוראה, בדרגת כאב בינונית עד קשה, הנגרמת לבעלי החיים כתוצאה מהניסויים אולם הם מטופלים במשככי כאבים, ניתן למצוא שוב בעיקר עכברים וחולדות – 816, 95 חיות משק בית, 17 ארנבות ושישה קופים.

למרות זאת, במועצה לניסויים בבעלי החיים הדגישו כי קרן מחקר ייחודית, המעניקה מענקי מחקר לפיתוח שיטות חלופיות לניסויים בבעלי חיים, פועלת משנת 2013, ביוזמתו ועידודו של משרד הבריאות. כמו כן, צוין כי במסגרת הקרן מומנו עד כה תשעה פרויקטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully