וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות מיליונים לרווח פוליטי: כך ניצל השר אריאל תקציבים שיועדו לפריפריה

16.5.2017 / 16:00

דוח מבקר המדינה מעלה תמונה חמורה בהתנהלות אריאל כשר הבינוי והשיכון, כשפעל להעביר תקציבים לחיזוק הנגב והגליל לטובת גרעינים תורניים, שבראשם עמדו מקורביו. חלק מהממצאים הועברו ליועמ"ש: "אריאל מידר את הדרג המקצועי ועירב לוביסטים בעלי עניין בהחלטות"

צילום: רוני כנפו

השר אורי אריאל ממפלגת הבית היהודי עשה שימוש בתקציבי תכנית ממשלתית כדי להעביר עשרות מיליוני שקלים לגרעינים תורניים – וזאת בין היתר, במטרה לגרוף רווח פוליטי במחנה שאליו הוא משתייך, כך עולה מדוח מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, שפורסם היום (שלישי). בדוח החמור, נכתב כי השר אריאל עקף את הדרג המקצועי במשרד הבינוי והשיכון שבראשו עמד, ואפשר העברת כספים שיועדו בעיקרם לסיוע לפריפריה, ישירות לגרעינים תורניים שבראשם עומדים מקורביו הפוליטיים, וזאת באמצעות החטיבה להתיישבות.

לאור חומרת הממצאים, המבקר העביר את חלקם ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. "מידור הדרג המקצועי של משרדי ממשלה מעבודת המטה לגיבוש הצעות החלטות ממשלה ושילובם החלקי ביישום החלטות אלה, ולצד זה עירוב שתדלנים (לוביסטים) - בעלי עניין ומקורבים פוליטיים של שרי ממשלה בתהליכים אלה, מהווים פגיעה חמורה בסדרי משילות, במינהל תקין ובאינטרס הציבורי הכולל. שר הבינוי דאז אורי אריאל, שהיה לו קשר אישי למקורביו הפוליטיים וליועצו דאז, נושא באחריות לכשלים שהועלו", כתב המבקר.

נעזר ביועצים חיצוניים כדי להעביר כספים על דעת עצמו

הדוח מתייחס תחילה לאירועים בספטמבר 2013, אז קיבלה הממשלה החלטה הכוללת תכנית אסטרטגית לעידוד וחיזוק ההתיישבות. ההחלטה נועדה לסייע לתושבים המעתיקים את מגוריהם "ממרכז הארץ לגליל ולנגב, וכן לפריפריה החברתית באזורי הארץ האחרים".

ישיבת סיעת הבית היהודי, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
תקצוב בעשרות מיליוני שקלים לגרעינים של מקורביו, באמצעות החטיבה להתיישבות. אריאל/נועם מושקוביץ

לתכנית הוקצו 110 מיליון שקלים - 60 מיליון מתקציב המשרד לפיתוח הנגב והגליל ו-50 מיליון ממשרד הבינוי והשיכון. בפועל, חלק ניכר מהתקציב הועבר לגרעינים תורניים הפועלים ביישובים מבוססים באזור המרכז, כמו הוד השרון, רעננה ושכונת רמת אביב, וזאת על רקע של זיקה פוליטית בין בעלי תפקידים באותם גרעינים ללשכת השר אריאל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
לפני הבחירות האחרונות ערך אריאל כנס חירום, שאליו הגיעו ראשי הגרעינים - שמקבלים תקצוב כספי מהשר. הם התבקשו לצאת ל"שבוע של מסירות נפש" לגיוס מצביעים

לפי ממצאי דוח המבקר, השר אריאל עשה שימוש ביועצים חיצוניים ובחטיבה להתיישבות כדי לעקוף את הדרג המקצועי במשרד הבינוי והשיכון, ולאפשר את העברת הכספים לפי שיקול דעתו. למעשה, כבר בשלבי גיבוש החלטת הממשלה ניתנה למקורביו של אריאל ולאנשים המזוהים עם פעילותם של הגרעינים התורניים, להשפיע על הנוסח הסופי כך שייאפשר העתקת תקציבים מהפריפריה לגרעינים במרכז. 56% מהגרעינים שזכו לסיוע, קובע המבקר, היו כאלה שבעלי זיקה דתית-אידיאולוגית לתנועת האיחוד הלאומי שבה חבר אריאל.

גם לאחר שכל הכספים שהוקצו לתכנית הועברו לחטיבה להתיישבות – על חשבון אגף שיקום השכונות במשרד הבינוי, הנחשב לגוף מקצועי בתחום - מקורביו של השר ובעלי עניין הקשורים לפעילות הגרעינים התורניים נתנו את הטון. לפי ממצאי המבקר, הם ישבו בוועדת השיפוט של חטיבת התיישבות הקובעת למי יועברו כספי הסיוע והשפיעו על החלטותיה. אחד המקורבים לשר אריאל הוא הרב אריאל דורפמן, חבר מרכז מפלגת תקומה ודמות בולטת בפעילות הגרעינים התורניים בתל אביב. מעמדו של הרב דורפמן, ושל מקורבים ובעלי עניין נוספים שפעלו מאחורי הקלעים של יישום תכנית הסיוע הממשלתית, לא הובהר לאנשי הדרגים המקצועיים ולחברי קבינט הדיור. הללו נתפסו כאנשי משרד הבינוי או כנציגים מקצועיים, למרות שבפועל נכחו שם כיועצים חיצוניים לשר אריאל או כנציגים של ארגוני הגג של גרעיני ההתיישבות התורניים.

בנוסף לתמיכה בגרעינים המזוהים אידיאולוגית עם מחנה הימין הדתי, השר אריאל גם גרף רווח פוליטי לא קטן מהאופן שבו הועברו הכספים. כך למשל, חבר מפלגת מרכז נוסף ששימש כיועץ לתנועת בני עקיבא בתחום הקמת הגרעינים - ונבחר בשנת 2014 לסגן מנהל מחוז הגליל במשרד הבינוי - העיר כי יש לבצע שינויים בטיוטת החלטת הממשלה. אותו חבר מרכז מפלגת תקומה נוסף, אמר בשעתו כי "החטיבה להתיישבות חייבת לתת דגש גדול על הצד החברתי בגרעיני המרכז". מנהל היחידה העירונית בחטיבה למנהל במשרד לפיתוח הנגב והגליל התייחס לנושא וכתב כי היועץ לשר דאז, ישראל מלאכי, ציין שהלחץ לשינוי ההחלטה "נובע מהצורך הפנים מפלגתי להראות שיש התייחסות לכולם".

לפי ממצאי המבקר, הגרעינים התורניים אכן שימשו את הקריירה הפוליטית של אריאל: שמונה ימים לפני הבחירות האחרונות לכנסת ערך השר אריאל כנס חירום בירושלים, ואליו הוזמנו ראשי ומנהלי הגרעינים התורניים שמקבלים תמיכה כספית מהשר.

השר אריאל ביקש מהם לצאת לשבוע של "מסירות נפש" ולגייס מצביעים למפלגת הבית היהודי. הסכנה, כך הציג, היא ש"אנחנו נישאר על ספסלי האופוזיציה, על כל המשתמע מכך לגורל הזהות היהודית של מדינת ישראל וכמובן לגורלה של ארץ ישראל ולגורל מוסדות התורה".

"נביא לוועדת השיפוט ונתפלל שזה יהיה בסדר"

וכך נראו המספרים: גרעין תורני הפועל ברמת אביב, ששניים מחברי הוועד שלו היו שותפים בעלי עניין לגיבוש החלטת הממשלה, קיבל מכספי הסיוע הממשלתיים יותר מחצי מיליון שקלים מהחטיבה להתיישבות ו-50 אלף שקלים נוספים ממשרד הבינוי. גרעין נוסף הפועל בתל אביב, שחבר הוועד המנהל שלו הוא מקורב פוליטי לשר אריאל, קיבל מהחטיבה להתיישבות 317 אלף שקלים. אגף שיקום שכונות פסל בסופו של דבר את העברת הכסף בגלל שהעמותה לא עמדה בתנאי הסף שנקבעו.

מקרה חמור נוסף שמצא המבקר, נוגע לארגון גג לגרעיני התיישבות הפועל בתל אביב שקיבל קרוב ל-70 אלף שקלים מכספי הסיוע. הכספים הועברו לארגון שמייסדיו הם אותם מקורבים פוליטים לשר אריאל ובעל עניין נוסף, שלא היה זכאי לכך בשל היותו ארגון גג שלא עמד בתנאי הסף של הממשלה, ובשל העובדה שלעמותה לא היה אישור ניהול תקין. אלא שלפי הממצאים שבידי המבקר, עולה כי במטרה לאפשר את מתן הסיוע לעמותה שלא עמדה בתנאי הסף, קיים חנוך אלמסי, מנהל היחידה העירונית בחטיבה להתיישבות ויו"ר ועדת השיפוט של החטיבה – כלומר, האחראי על אישור ביקוש הסיוע – שיחות ופגישה עם בעל העניין המשמש כחבר העמותה, ובמהלכן הנחה אותו כיצד לפעול כדי שבקשת העמותה לסיוע תאושר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
במקרה אחר, שקשור אף הוא לעמותה בתל אביב, מקורב לאריאל כיהן כמנכ"ל עמותה וקיבל כ-750 אלף שקל

אלמסי, שנחקר במשטרה במסגרת פרשת ישראל ביתנו - שם התיק בעניינו נסגר - המליץ ש"עורך דין יאשר שהם פעלו כמו ארגון גג רק שעדיין אין להם אישור...", כך במשך שנתיים, במטרה לאפשר להציג את הארגון כבעל זכאות לקבל אישור. לאחר שהסכים בעל העמותה, אמר לו אלמסי בתגובה: "נביא לוועדת השיפוט ונתפלל שזה יהיה בסדר". המבקר המליץ ליועץ המשפטי לממשלה לבחון את המקרה הזה. במקרה אחר, הקשור אף הוא לעמותה הפועלת בתל אביב, מקורב פוליטי לשר אריאל שכיהן כמנכ"ל בה ואשתו כרכזת קהילה, קיבל קרוב ל-750 אלף שקלים.

על פי הנתונים של משרד הבינוי והחטיבה להתיישבות, לפחות 56% מהגרעינים שזכו לסיוע במסגרת התכנית האסטרטגית היו גרעינים תורניים. בשנים 2014-2013 הקצתה החטיבה להתיישבות 48 מיליון שקלים לתכניות הסיוע: 62% מהסכום הועבר לשכר לבעלי תפקידים בקבוצות התיישבות ובארגוני הגג שלהן במרכז הארץ. שתי עמותות הפועלות ברעננה ובהוד השרון – יישובים במעמד סוציו אקונומי גבוה יחסית – קיבלו סיוע ביותר ממיליון שקלים.

חבר הכנסת אורי אריאל. עומר מירון
דווקא יישובים במעמד גבוה קיבלו סיוע במיליונים. השר אריאל/עומר מירון

יועצו של אריאל כשר הבינוי, ישראל מלאכי, כך קובע המבקר, לא דיווח בשאלון ניגוד עניינים שמילא על כך שמילא תפקיד מרכזי כמנהל עמותה שהוגדרה כגרעין תורני. בנוסף, מלאכי לא דיווח כי כיהן כעוזר פרלמנטרי של אריאל, למרות שבתפקידו זה, פעל למעשה כלוביסט לקידום עניינם של גרעינים שונים. מלאכי אף התערב ופעל לשינוי נוסח החלטת הממשלה, דבר שלפי קביעות המבקר, מנוגד להוראות המחייבות את עובדי המדינה לפיהן אסור ליועצים חיצוניים להתערב בפעילות הדרג המקצועי של המשרד.

מלאכי היה אחראי למעשה על העברת תקציבי הסיוע לגרעינים תורניים ממשרד הבינוי לחטיבה להתיישבות, וישב בוועדות השיפוט של החטיבה – בהן מוחלט לאיזו קבוצת התיישבות להעניק סיוע – למרות שבדיונים אלו לא ישבו אנשי הדרג המקצועי במשרד הבינוי. כך למעשה, נעקפו כל תהליכי קבלת ההחלטות המקצועיים במשרד הבינוי על ידי אנשיו של אריאל, ונוצר מנגנון המסיט את כל כספי תכנית הסיוע לחטיבה להתיישבות ולאג'נדה של מקורבי השר ובעלי העניין.

תגובת השר אריאל: "יועצי המשרד השתתפו ביישום התכנית"

תגובת שר החקלאות אורי אריאל על ממצאי המבקר בנושא פעילות הגרעינים: "שר החקלאות מכבד את קביעות מבקר המדינה וכבר הנחה את הגורמים הרלוונטיים לפעול בהתאם להנחיות המבקר. יחד עם זאת יודגש שמבקר המדינה לא ממליץ להעביר לבדיקת היועמ"ש את פעילות השר.

"השר אריאל גאה על פועלו להפוך את פרויקט הגרעינים המשימתיים לתוכנית ממלכתית, אשר אומצה ואושרה רשמית בידי הממשלה וכל שומרי הסף – היועצים המשפטיים והחשבים במשרדי הממשלה השונים והיו שותפים לכתיבת התכנית, לקביעת הקריטריונים להפעלתה וליישומה בפועל.

"אנשי הגרעינים תורמים יום יום שעה שעה לכלל החברה הישראלית, הן בפריפריה הגיאוגרפית והן בפריפריה החברתית. יעידו על כך ראשי רשויות וראשי ארגוני הגרעינים, דתיים וחילוניים כאחד".

הילה ציאון השתתפה בהכנת הכתבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully