וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-MP3 מת רשמית? לא אם קוראים את האותיות הקטנות

אילן גלר

15.5.2017 / 9:34

מכון הטכנולוגיה הגרמני, פראונהופר, שפיתח את הפורמט הודיע כי אין בכוונתו לחדש את רישיונות השימוש. הסיבה: "כבר לא פורמט יעיל לאחסון מוזיקה", אבל אל חשש, הקבצים שלכם ימשיכו לנגן גם בלי לשלם להם כסף על רישיון

נגן MP3. ShutterStock
זוכרים את נגני ה-MP3? הם עדיין די פופולריים באזורים מסוימים בעולם./ShutterStock

MP3, פורמט המוזיקה הדיגיטלי שחולל מהפכה אדירה בתחום אחסון קבצי הקול בשנות ה-90, עומד לחלוף מהעולם - כך מדווחות הכותרות מסביב לעולם אבל המציאות קצת פחות פטאלית לחובבי הפורמט.

סיומת הקובץ שהפכה לשם נרדף למוזיקה דיגיטלית הומצא על ידי מכון הטכנולוגיה הגרמני, פראונהופר, אך כעת הודיע המכון כי אין בכוונתו לחדש את רישיונות השימוש עבור תוכנות השומרות או מנגנות קבצי MP3. זה לא אומר שנפסיק להשתמש בפורמט הזה, וכל מכשיר שימשיך לתמוך בו יחזיק למעשה את הפורמט בחיים.

במחשב לא אמורה להיות בעיה לעדכן דרייברים כך שלמעשה, ההחלטה היא טכנית בלבד והשוק יקבע מתי יגיע זמנם של קבצי MP3 ללכת. כמו כן, מאבקים משפטיים רבים דיללו את מידת הבעלות שיש למכון הגרמני על הפורמט, כך שגם היום לא כולם משלמים על הרישיון.

המכון הגרמני מסביר את החלטתו בכך ש-MP3 הוא כבר לא פורמט יעיל ומוצלח כשהיה, וכיום בשוק קיימים תחליפים טובים יותר. זה שעליו ממליצים בפראונהופר הוא הסטנדרט הנוכחי, קבצי AAC, פורמט שאותו הציגה אפל כשהשיקה את חנות המוזיקה שלה iTunes, כשהייתה מיועדת למכשירי האייפוד מתוצרתה. בעוד שקבצי MP3 תופסים כעשרה אחוזים מנפח הקובץ המקורי, תוך הפחתת איכות הצליל, דחיסת AAC מאפשרת יצירת קבצים קטנים יותר ובאיכות גבוהה יותר.

כל זה, כמובן, לא מבטל את חשיבותו העצומה של פורמט ה-MP3 בהיסטוריה של האינטרנט ועולם המוזיקה. בזכות MP3, הפכה הפצת המוזיקה ברשת לעניין פשוט, ותוכנות שיתוף כגון נאפסטר ו-Kazaa זכו לפופולריות עצומה. זו גם הייתה הפעם הראשונה שחברות התקליטים סימנו את השיתוף הפיראטי ברשת כאיום אסטרטגי. מרגע שתעשיית המוזיקה הפסיקה להילחם בהפצה הדיגיטלית ובחרה לאמץ אותה ככלי לגיטימי, נשברו כל שיאי ההכנסות ונדמה שמעטים מבכים היום את מותה של חנות התקליטורים.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

  • עוד באותו נושא:
  • mp3

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully