וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ פיטר את ראש ה-FBI ג'יימס קומי, שחקר את קשריו עם רוסיה

10.5.2017 / 1:01

נשיא ארה"ב הדיח בהחלטה דרמטית את ראש הבושלת, בעיצומה של החקירה סביב קשרי מקורביו עם בכירים במוסקבה. בהודעתו כתב כי הסתמך על המלצתו של התובע הכללי. הבית הלבן: "פרק חדש באכיפת החוק"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פיטר הלילה (רביעי) את ראש הבולשת הפדרלית, ה-FBI, ג'יימס קומי. בהצהרה מטעם דובר הבית הלבן, שון ספייסר, נכתב כי הנשיא "הודיע לקומי כי כהונתו הסתיימה. הוא נהג לפי המלצותיו של התובע הכללי ג'ף סשנז". עוד נמסר בהודעה, כי "ה-FBI הוא אחד המוסדות המכובדים בארצות הברית, והיום יתחיל פרק חדש בגולת הכותרת של אכיפת החוק במדינתנו". בשעה זו לא ברור מי יהיה מחליפו של קומי, אך מהבית הלבן נמסר כי החיפושים יחלו באופן מידי. לעת עתה ימלא את מקומו סגנו, אנדרו מק'קייב.

מדובר במהלך מפתיע מצידו של נשיא ארצות הברית, בעיצומה של החקירה המתנהלת בנוגע לקשרי בכירים בקמפיין שלו לבחירות עם בכירים רוסים, המתנהלת בידי הבולשת הפדרלית. במכתב ששלח הנשיא לקומי, נכתב כי "החלטתי לקבל את המלצותיהם של התובע הכללי ושל סגנו, ולשחרר אותך מתפקידך באופן מידי". סשנז פסל עצמו מחקירת קשרי טראמפ ורוסיה, ולמרות זאת המליץ לפטר את מי שמנהל את אותה החקירה ממש.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: טראמפ יכריז על חידוש המשא ומתן במהלך ביקורו בישראל
שימוע דרמטי בסנאט: טראמפ הוזהר - רוסיה עלולה לסחוט את היועץ הבכיר
קוריאה הצפונית: "ה-CIA מתכנן להתנקש בקים ג'ונג און בנשק כימי"

ראש ה-FBI ג'יימס קומי, מרץ 2015. AP
"פרק חדש בגולת הכותרת של אכיפת החוק". קומי/AP

בהמשך מכתבו הוסיף טראמפ: "אני מעריך את זה שהודעת לי בשלוש הזדמנויות שאני לא נתון לחקירה, אבל אני מסכים עם שיקול הדעת של משרד המשפטים כי לא תוכל להמשיך ולהוביל את הבולשת הפדרלית. זה חיוני שנמצא הנהגה חדשה ל-FBI, אשר תשקם את האמון והביטחון של הציבור", סיכם טראמפ את מכתבו.

במכתב רשמי של סגן התובע הכללי, רוד רוזנשטיין, הוא מנמק את הצורך לפטר את קומי בשל התנהלותו בפרשת המיילים של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הילרי קלינטון. "אני לא יכול להגן על האופן בו הוא התנהל, ואני לא מבין את הסירוב שלו לקבל את הדעה הרווחת שהוא טעה. כמעט כולם מסכימים שהוא עשה טעויות רציניות, זה אחד הדברים שעליהם מסכימים אנשים עם השקפות שונות", כתב.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
יום השואה תשע"ז - טראמפ בנאום מיוחד: "לא נתעלם מהאיומים להשמדת ישראל". רויטרס
"עלינו לשקם את האמון והביטחון של הציבור". טראמפ/רויטרס

בתוך כך, שלושה גורמים ביטחוניים בכירים בארצות הברית מסרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי סוכנויות המודיעין בארצות הברית לא קיבלו התראה מראש על פיטוריו של ראש ה-FBI, ג'יימס קומי. גם הביקורת מצד הדמוקרטים על המהלך לא איחרה להגיע; למרות שרבים במפלגה, כולל קלינטון, ביקרו בעבר בחריפות את התנהלותו של קומי בפרשת המיילים, הלילה טענו סנאטורים כי עיתוי ההחלטה אינו ראוי. "זהו מעשה ניקסונאי", אמר הסנאטור הדמוקרטי בוב קייסי מפנסילבניה. "החקירה חייבת להישאר עצמאית", הוסיף.

מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, הפציר בסגן התובע הכללי למנות תובע מיוחד לבדיקת קשרי טראמפ ורוסיה, וכי אם לא יעשה כן, לציבור האמריקני תהיה "הזכות לחשוד" במניעים לפיטוריו של קומי. לדבריו, "הדרך היחידה שבה לעם האמריקני תהיה אמונה בחקירה, היא אם יוביל אותה תובע עצמאי וחסר מורא". הנשיא טראמפ הגיב על כך בחשבון הטוויטר שלו: "צ'אק שומר הבכיין הצהיר לאחרונה שאין לו אמון יותר בג'יימס קומי, וכעת הוא מתרעם".

גם הסנאטור רון ויידן ממדינת אורגון תקף את המהלך והוסיף: "ביקרתי לאורך השנים את קומי על עמדותיו בנוגע לעינויים ולמעקבים, אבל ההחלטה של טראמפ לפטר אותו באמצע החקירה היא שערורייתית. חובה לזמן אותו לשימוע פתוח בנוגע לקשרי טראמפ ורוסיה".

קומי, רפובליקני בעברו, מונה על ידי הנשיא הדמוקרטי ברק אובמה ב-2013, לכהונה של עשר שנים. במהלך קמפיין הבחירות תקף טראמפ את קומי בשל החלטת ה-FBI שלא להמליץ על העמדתה לדין של יריבתו הילרי קלינטון בשל פרשת המיילים. עם זאת, ימים ספורים לפני הבחירות, הודיע קומי על פתיחת החקירה מחדש, מה שהסב נזק לקמפיין של המועמדת הדמוקרטית. כעבור כמה ימים נסגר התיק שוב, מה שעורר תהיות מדוע היה צריך ראש ה-FBI לחשוף זאת במועד כה רגיש.

בשל כך, התנהלותו של קומי סביב חקירת קלינטון פגעה במעמדו ודמוקרטים רבים קראו להדיחו. בנוסף לכך, המפקח הכללי במשרד המשפטים הודיע כי יחקור את התנהלותו ואת התנהלות ה-FBI בכל הפרשה. למרות זאת, קומי התבקש בידי הנשיא טראמפ להמשיך בתפקידו. ההחלטה להשאיר את קומי בתפקידו אפשרה לטראמפ לחסוך מאבק נוסף לאישור מינוי מטעמו.

הילרי קלינטון באירוע "אישה למען אישה" בניו יורק, 2 במאי 2017. רויטרס
מאשימה את קומי בהפסדה. קלינטון/רויטרס

בשבוע שעבר תקפו הן הנשיא טראמפ והן יריבתו בבחירות את קומי. בעוד קלינטון האשימה אותו באופן ישיר – לצד ההתערבות הרוסית בבחירות – בהפסד שלה, טראמפ טען כי קומי "נתן כרטיס פתוח להרבה מעשים לא טובים שקלינטון עשתה".

בעקבות המתקפות נגדו הודה ראש ה-FBI כי המחשבה שארגונו השפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות, בעקבות ההכרזה על חידוש החקירה נגד קלינטון, "מעוררת בו בחילה קלה". בעדות בפני ועדת הסנאט לענייני משפט, הבהיר קומי: "בכל מקרה, לא הייתי משנה את החלטתי". בעדות נוספת הוא הבהיר כי רוסיה התערבה בבחירות לטובת טראמפ, משום ש"הוא לא היה הילרי קלינטון, שלה רצה פוטין להזיק בכל דרך אפשרית". לטענת קומי, רוסיה היא "האיום הגדול ביותר מצד מדינה כלשהי על פני כדור הארץ, בהינתן הכוונות והיכולות שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully