וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה למתקפה הכימית: ארה"ב שיגרה עשרות טילים נגד צבא אסד

7.4.2017 / 8:50

עשרות טילי שיוט פגעו בבסיס בחומס, שממנו בוצעה המתקפה באידליב. טראמפ קרא "להביא סוף לטבח", ולפי צבא ארה"ב, היכולות הכימיות של סוריה נפגעו "בתקיפה חד-פעמית". רוסיה, שהוזהרה מראש, קוראת לדיון באו"ם. הארגון הסורי לזכויות אדם: ארבעה חיילים נהרגו, הבסיס הושמד

רויטרס

מתקפה בסוריה: כל העדכונים

- ארה"ב שיגרה עשרות טילי שיוט לבסיס שממנו בוצעה המתקפה הכימית
- רוסיה הוזהרה מראש וקוראת לדיון דחוף במועצת הביטחון
- צבא אסד הודיע כי ספג אבידות במתקפה
- טראמפ: "זהו האינטרס הלאומי של ארה"ב"
- נתניהו בירך על המתקפה: "מסר לטהראן"

צבא ארצות הברית שיגר הלילה (שישי) עשרות טילים מספינות קרב בים התיכון לעבר בסיס אווירי של צבא סוריה באזור חומס, שממנו יצאה המתקפה הכימית באידליב. רוסיה קיבלה התרעה מראש מאחר שכוחותיה היו נוכחים בבסיס. גורם צבאי סורי אמר כי התקיפה גרמה לאבידות, והארגון הסורי לזכויות אדם מסר כי ארבעה חיילים נהרגו וכי רוב שטחו של הבסיס בא-שעיראת הושמד.

לפי צבא ארצות הברית, היכולות הכימיות של סוריה נפגעו בצורה משמעותית בתקיפה שהייתה "מידתית", וגורם במשרד ההגנה אמר כי הייתה זאת "תקיפה חד-פעמית". במוסקבה קראו לכינוס חירום של מועצת הביטחון של האו"ם והזהירו כי התקיפה עלולה לפגוע בשיתוף הפעולה עם וושינגטון במלחמה בטרור. איראן, בעלת בריתה המרכזית הנוספת של סוריה, גינתה בחריפות את ההפצצה. מנגד, באופוזיציה הסורית בירכו על המהלך וקראו לתקיפות נוספות, וגם בעלות בריתה של ארצות הברית - בהן בריטניה, צרפת, ערב הסעודית ואוסטרליה - צידדו בתקיפה.

זו המתקפה האמריקנית הישירה הראשונה נגד משטרו של בשאר אסד מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה לפני שש שנים. 59 טילי שיוט מסוג "טומהוק" שוגרו בסביבות השעה 4:00 לעבר שדה התעופה הצבאי בא-שעיראת. דובר הפנטגון מסר כי הטילים פגעו בכלי טיס, בהאנגרים, במאגרי דלק וביעדים לוגיסטיים, בבונקרים של אספקת נשק, במערכות הגנה אוויריות ובמכ"מים. השימוש בטילי שיוט נעשה במטרה להימנע מאפשרות של פגיעה בכלי טיס אמריקניים מצד מערכות הגנה רוסיות וסוריות.

עוד על ההתפתחויות האחרונות בסוריה
צה"ל: ארצות הברית עדכנה את ישראל לפני המתקפה בסוריה
טראמפ: שנים של ניסיונות לשנות את התנהגות אסד נחלו כישלון דרמטי

שיגור טילי שיוט של צבא ארה"ב לעבר בסיס צבא סוריה באזור חומס, 7 באפריל 2017. רויטרס
אחד מטילי הטומהוק ששוגרו לעבר סוריה, הלילה/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

זהו שינוי דרמטי במדיניות של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שבמהלך קמפיין הבחירות הביע נכונות לשתף פעולה עם אסד נגד דאעש וקרא לשיקום היחסים עם רוסיה. ביום שלישי הוא הבהיר כי דעתו השתנתה לחלוטין בעקבות המתקפה, הקטלנית ביותר מאז 2013. אז, הנשיא ברק אובמה נסוג בו מהקו האדום שהציב לדמשק בתחילת מלחמת האזרחים, ולא תקף אותה, בעקבות הסתייגות של הקונגרס ולחץ רוסי, שהוביל להסכם בפיקוח האו"ם לפירוק סוריה מנשק כימי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על התקיפה ואמר כי "בדיבורים ובמעשים שלח הנשיא טראמפ מסר חזק וברור - שימוש בנשק כימי והפצתו, הם בלתי נסבלים". לדבריו, "ישראל תומכת תמיכה מלאה בהחלטת הנשיא טראמפ ומקווה שמסר נחוש זה מול הפעולות הנוראיות של משטר אסד יהדהדו לא רק בדמשק, אלא גם בטהראן, בפיונגיאנג ובמקומות אחרים".

אחרי המתקפה, מסר טראמפ הצהרה מיוחדת מאחוזתו שבמאר א-לאגו, שם הוא נפגש עם נשיא סין שי ג'ינפינג כמו גם עם בכירי ממשלו, שהגיעו לדיון בתכניות שעומדות בפני הממשל. "זהו אינטרס לאומי חיוני של ארצות הברית למנוע ולהרתיע מפני השימוש וההפצה של נשק כימי קטלני". הוא קרא "לכל העולם הנאור להצטרף לארצות הברית בחיפוש אחר סוף לטבח ושפיכות הדמים בסוריה".

אסור לשימוש. אסור להשתמש
הבסיס שהותקף בחומס/אסור להשתמש

לדברי טראמפ, ביום שלישי, "הדיקטטור הסורי בשאר אסד ביצע מתקפה כימית נוראית על חפים מפשע, נשים וילדים נהרגו. זה היה מוות ארוך ואטי לרבים כל כך. אפילו תינוקות יפהפיים נרצחו באכזריות. זו מתקפה ברברית. אף ילד לא צריך לסבול כך. לא יכולה להיות מחלקות שלסוריה יש נשק כימי וכי היא הפרה את החלטות האו"ם".

טראמפ הוסיף כי "שנים של ניסיון לשנות את ההתנהגות של אסד נכשלו באופן דרמטי, כתואצה מכך משבר הפליטים מעמיק והאזור לא יציב, מאיים על ארצות הברית ובעלות בריתה. אנחנו קוראים לאומות הנאורות להצטרף לארצות הברית ולשים סוף לשפיכות הדמים והרצח בסוריה. אנחנו מבקשים את חוכמת האל בעודנו ניצבים בפני האתגרים של עולמנו. מתפללים לחיים של הפצועים ולעילוי נשמת ההרוגים".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מוסר הצהרה על התקיפה בסוריה, 7 באפריל 2017. רויטרס
נקט מהלך דרמטי. טראמפ, הלילה/רויטרס

אחרי טראמפ, מסר דברים גם שר החוץ האמריקני רקס טילרסון, שתקף את רוסיה ואמר כי וושינגטון לא חיפשה את אישורה. לדבריו, היא "נכשלה באחריות שלה מ-2013 להיפטר מהנשק הכימי בסוריה". טילרסון, שנמצא אף הוא בפלורידה, הוסיף כי "אסד ביצע מתקפה כימית על נשים וילדים. יש לנו רמה גבוהה של ביטחון שזה היה על ידי מטוס בהנחיית אסד. יש לנו ביטחון גבוה שהמתקפה עירבה גז סארין".

היועץ לביטחון לאומי, הרברט מקמסטר, אמר במסיבת עיתונאים משותפת עם טילרסון כי "התקיפות מסמנות שינוי כיוון כלפי אסד. זו הפעם הראשונה שארצות הברית נקטה בפעולה צבאית. התקיפות נועדו כדי לבודד את מחסני גז הסארין כדי להימנע מפגיעה באזרחים סורים".

ההפצה הכימית בבית החולים בסוריה 4 באפריל 2017. רויטרס
עשרות אזרחים נהרגו. ילד שנפגע במתקפה הכימית/רויטרס

ארצות הברית תקפה את אסד חרף האזהרות של רוסיה בימים שחלפו מאז המתקפה הכימית. יו"ר ועדת הביטחון וההגנה של הבית העליון בפרלמנט ברוסיה, ויקטור אוזרוב, אמר כי התקיפה האמריקנית היא "פעולת תוקפנות נגד חברה באו"ם" ואמר כי מוסקבה תקרא לדיון חירום של מועצת הביטחון של האו"ם.

בדמשק גינו את המתקפה, אך לא שלחו איומים בתגובת נגד. טלאל בראזי, מושל חומס שנמצאת בשליטת המשטר, אמר כי התקיפה האמריקנית משרתת את המטרות של "הקבוצות החמושות" ושל דאעש. בריאיון לטלוויזיה הממלכתית אמר מושל המחוז כי "ההנהגה הסורית והמדיניות הסורית לא תשתנה". הוא הוסיף: "התקיפה הזאת לא הייתה הראשונה ואני מניח שגם לא האחרונה". הוא מסר כי היו נפגעים גם בקרב האזרחים.

סגן שגריר רוסיה באו"ם, ולדימיר ספרונקוב, הזהיר הלילה את ארצות הברית מפני פעולה צבאית בסוריה ואמר כי אם תתקיים מתקפה כזו, יהיו לה "השלכות שליליות". בתום דיון במועצת הביטחון על התקיפה הכימית הוסיף ספרונקוב כי "אנחנו צריכים לחשוב על השלכות שליליות. אם תתרחש פעולה צבאית, האחריות תהיה על כתפי אלה שיזמו פעולה טרגית שכזאת". כשנשאל מה ההשלכות השליליות האלה יכול להיות, הוא אמר: "תראו מה קרה בעיראק, בלוב".

(עדכון ראשון: 4:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully