וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מייסד "ויקיליקס" נושם לרווחה: השמאל באקוודור ניצח בבחירות

3.4.2017 / 9:42

מועמד השמאל לנשיאות לנין מורנו הכריז על ניצחונו, אולם יריבו השמרן דורש ספירה חוזרת. מורנו הבהיר כי יאפשר לג'וליאן אסאנג', שקיבל מקלט בשגרירות בלונדון, להישאר שם, אך דרש: "שיפסיק להתערב בפוליטיקה של מדינות ידידותיות"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מועמד השמאל בבחירות לנשיאות אקוודור, לנין מורנו, הכריז היום הלילה (שני) על ניצחונו לאחר פרסום התוצאות החלקיות. בתום ספירת 95% מהקלפיות, מורנו, סגן הנשיא לשעבר שחי עם שיתוק בגפיים התחתונות, זכה ב-51.1% מהקולות, בעוד יריבו השמרן גיירמו לאסו קיבל 48.9% תמיכה.

מלבד בלימת עלייתם של מנהיגים מהימין בדרום אמריקה, תוצאות הבחירות המסתמנות עשויות להיות הרות גורל עבור מייסד אתר ההדלפות "ויקיליקס" ג'וליאן אסאנג', שקיבל מקלט מדיני בשגרירות אקוודור בלונדון לפני כחמש שנים, על מנת למנוע את הסגרתו לשבדיה, שם הוא מבוקש בגין אונס – ומשם הוא עשוי להיות מוסגר לארצות הברית, שצפויה לבקש לשפוט אותו בגין חשיפת מסמכים מסווגים.

עוד בוואלה! NEWS:
"מי ראה את הבת שלי?": מאמצים נואשים לאיתור הנעדרים בקולומביה
פרגוואי: מפגינים נגד הנשיא הציתו את בניין הפרלמנט
ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא טראמפ, הגיע בחשאי לביקור בעיראק

מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' בהצהרה שהעניק במרפסת של שגרירות אקוודור בלונדון, פברואר 2016. רויטרס
"מזמין בזאת את לאסו לעזוב את אקוודור". אסאנג' בשגרירות בלונדון/רויטרס
נשיא אקוודור הנבחר לנין מורנו, קיטו, 3 באפריל 2017. רויטרס
הבטיח "לשנות". מורנו, הלילה/רויטרס

לאסו התחייב שלא לאפשר לאסאנג' להמשיך ולהסתתר בשגרירות אם ייבחר, ואמר כי יגרש אותו מהשגרירות תוך 30 ימים. לאחר שהתבררו תוצאות הבחירות, הגיב מייסד "ויקיליקס" בטווויטר: "אני מזמין בזאת את לאסו לעזוב את אקוודור תוך 30 ימים (עם או בלי המיליונים שהרוויח ממקלטי מס)". מורנו, מצדו, הבטיח כי ימשיך להעניק לאסאנג' מקלט, אולם ידרוש ממנו "לא להתערב בפוליטיקה של מדינות ידידותיות".

למרות תשומת הלב הבינלאומית הרבה שתפס המקרה של אסאנג', מערכת הבחירות באקוודור התרכזה בנושאי פנים, במרכזם שיעור האבטלה ומדיניות הרווחה. כמו כן, תנועות השמאל ברחבי דרום אמריקה צפו בחשש במערכת הבחירות, לאחר שאיבדו מכוחן במדינות כמו ארגנטינה, ברזיל ופרו לטובת מפלגות ימין, נוכח דעיכה כלכלית אזורית וחשיפת פרשות שחיתות רבות.

תומכי המועמד לנשיאות אקוודור גיירמו לאסו, גיאקיל, 2 באפריל 2017. רויטרס
"חצו את הגבול". תומכי מועמד הימין, הלילה בגיאקיל/רויטרס
תומכי המועמד לנשיאות אקוודור גיירמו לאסו, גיאקיל, 2 באפריל 2017. רויטרס
"נגן על רצון העם". תומכי לאסו, הלילה/רויטרס

לאסו, שהכריז מוקדם יותר על ניצחונו על פי תוצאות מדגם הבחירות הלא רשמי, קרא לתומכיו להפגין ברחובות ודרש ספירה חוזרת של התוצאות. "הם חצו את הגבול", טען, "אנחנו הולכים להגן על רצון העם האקוודורי בפני ניסיון הזיוף הזה". לאסו קיווה להביא לסיומו של שלטון השמאל במדינה, שנמשך זה עשור, והבטיח בין היתר להתרחק מנשיא ונצואלה ניקולס מדורו – שזכה בשבוע האחרון לביקורת חריפה בשל צעדים אנטי-דמוקרטיים שקידם, והספיק כבר לברך את מורנו על ניצחונו המסתמן.

מאות מתומכי מועמד הימין יצאו לרחובות בקיטו הבירה ובגיאקיל, עירו של לאסו, הניפו את דגלי אקוודור, וקראו "לא לזיוף!" ו"אנחנו לא רוצים להיות ונצואלה!". במהלך הלילה, דווח על עימותים עם כוחות המשטרה, אולם ההפגנות הסתיימו ללא אירועים חריגים.

נשיא אקוודור רפאל קוראה ביום הבחירות, קיטו, 2 באפריל 2017. רויטרס
"המהפכה ניצחה שוב". הנשיא היוצא רפאל קוראה, הלילה/רויטרס

"אנחנו הולכים להמשיך ולסלול את הדרך, עשינו הרבה, אבל יש עוד הרבה לעשות", קרא הלילה מורנו בפני תומכיו שהתכנסו במטה הבחירות בקיטו. למרות שהוא נחשב לממשיכו של הנשיא רפאל קוראה, הוא הבטיח "שינויים", וקרא לקידום מדיניות רווחה וקצבאות מוגדלות לאימהות יחידניות, למבוגרים ולאזרחים עם נכויות.

הנשיא קוראה, שמפלגתו כבר הכריזה על תוצאות הבחירות כסופיות, בירך את מורנו בהודעה שפרסם בטוויטר. "המהפכה ניצחה שוב באקוודור", הכריז. "הימין הפסיד, למרות המיליונים שיש לו ולמרות התקשורת". קוראה אמר כי יעבור לבלגיה, משם מגיעה רעייתו, לאחר שיעזוב את התפקיד בחודש הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully