וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג: "נתניהו הכניס במערכת הפוליטית וירוס לא רציונאלי שגובל בטירוף"

יעקב אילון

30.3.2017 / 17:00

בריאיון לוואלה! TALK עם יעקב אילון, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג לא מפסיק להילחם. הוא מאמין שעוד ניתן להחליף את השלטון ("נלך גם לבחירות"), מבקר את התנהלות נתניהו בנושא התאגיד ("אובססיה בלתי נתפסת") ומתעקש שלא שיקר במו"מ עימו ("ביבי תמיד בורח")

עריכת וידאו: נועה לוי

(צפו: הריאיון המלא של יצחק הרצוג בתוכנית וואלה! TALK עם יעקב אילון)

יצחק הרצוג מאמין שהגיעה העת להחלפת השלטון, שעת כושר להפלת נתניהו ויצירת ממשלה חלופית. בריאיון לתכנית וואלה! TALK עם יעקב אילון, הרצוג חושף כיצד התנהלו השיחות החשאיות עם ראש הממשלה, האם יצליח להשתלט על חברי מפלגתו ולאחד אותם להנהגת הקואליציה ומבקר את נתניהו על ההתעסקות הבלתי פוסקת בנושא התאגיד.

"המערכת הפוליטית היום היא לא הגיונית כי נתניהו הכניס בה וירוס בלתי רציונאלי שגובל בטירוף בהתעסקות בתאגיד מבוקר עד לילה. אם היה מתעסק בסיעוד, בבעיות גמלאי וקשישי ישראל, היינו היום במקום אחר. אבל הוא הכניס וירוס למערכת ועכשיו המערכת מתגוננת. אם נתניהו ילך למהלך אלים במיוחד, הכנסת תחליף אותו".

"העתירה שהגשתי לבג"ץ העיפה את נתניהו מכהונתו כשר התקשורת. פניתי בשבוע שעבר ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה, וביקשתי שיעצרו אותו מלטפל בענייני התאגיד וברשות השידור כי הוא בניגוד עניינים מובהק. אנחנו בסיעה מודאגים ממה שנתניהו עושה בתחום הזה. כמי שהיה בעבר שר הממונה על רשות השידור, ראיתי התערבות פוליטית וחוק התאגיד יאפשר מערכת של אי-תלות פוליטית. אבל לנתניהו יש אובססיה בלתי נתפסת על הנושא. הוא מבזבז את הזמן על מי יהיה מגיש בתכנית כזו או אחרת. התאגיד חייב להתחיל לפעול, וכמה עובדי רשות השידור יקלטו בתאגיד. מי שלא, שיקבל חבילת פיצויים ותנאי פרישה הכי טובים שיש".

יצחק הרצוג. ראובן קסטרו
"ביקשתי שיעצרו את ביבי מלטפל בתאגיד כי הוא בניגוד עניינים מובהק". הרצוג באולפן וואלה! TALK/ראובן קסטרו

לאחר שהיום (חמישי) פורסם כי נתניהו וכחלון הגיעו להבנות, ונראה שהמשבר הקואליציוני נמצא מאחוריהם. הרצוג, שהתראיין לפני שהושג הפתרון בעניין התאגיד, מאמין כי לא מאוחר להחליף את נתניהו אם כחלון יסכים לאחד כוחות עם המחנה הציוני. "הכול התחיל באיום של נתניהו לפטר את כחלון, באיום בהליכה לבחירות על כבש המטוס בסין לפני עשרה ימים ובאיומי ביטן. אמרתי לכחלון 'אם אתה חובר אתנו נהיה 24 מנדטים, כחלון שווה עוד עשרה מנדטים. זה גרעין שליטה אמיתי לכינונה של ממשלה חלופית והנושא הזה עלה בשיחה בינינו. אבל כחלון עדיין נמצא בדיאלוג עם נתניהו כי הוא עומד על כך, ובצדק, שיקום התאגיד. הוא לא מוכן לעבור מסכת השפלות אצלו. יש כבר יותר מ-61 חברי כנסת רוצים ומוכנים להחליף אותו בהינתן האופציה. כמובן שאני מעדיף שאהיה ראש ממשלה שארכיב את הממשלה, אבל אני מודע לכך שיכולים להיות צרכים אחרים".

"כולם יודעים את עמדתי. כחלון עדכן אותי על הפגישה הלילית שלו עם נתניהו, הייתה עוד פגישה ויתכנו עוד פגישות. אני רק אומר לכחלון 'שנתניהו לא יקנה אותך באיומי בחירות ובמילים יפות לגבי התאגיד. אל תפחד מבחירות'. הרי בסוף מסתתר משהו גדול יותר מאחורי איומי סגירת התאגיד".

"נקים גוש מרכז רחב"

סקר שפורסם השבוע באתר וואלה! NEWS, קבע שלפיד ממריא עם 28 מנדטים, הליכוד יורד ל-25 והמחנה הציוני נותר עם עשרה מנדטים בלבד. הרצוג לא מתרגש מהתוצאות ומאמין כי כמו בתחזיות הקודמות, המספרים יהיו אחרים ביום הבוחר. "נכון שלפיד התחזק, אבל זאת בגלל שהציבור לא התחיל לשאול אותו שאלות קשות. למה פתאום הוא הסיר את נושא שתי המדינות מסדר היום, מדוע נכשל כשר אוצר, כישלון תכנית מע"מ אפס".

"אני מודע לחולשה שלנו. היא נובעת בעיקר בעקבות ריבים בלתי פוסקים בתוכנו. אני מוביל מהלך לממשלה חלופית ומנגחים אותי מבית. אצל לפיד זה אחרת, הוא מציב את מפלגתו יותר במרכז. אני באמת מאמין שגם אנחנו מפלגת שמאל-מרכז. אני גאה בגוש שאנחנו מובילים ואני לוקח בחשבון טעויות שעשיתי בתום לב. ניהלתי מו"מ עם נתניהו כדי לחולל מהפך מדיני שהיה מונע עוד סבבי לחימה"

שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הבוקר במשרדי ראש הממשלה, 19 בפברואר 2017. אוליבייה פיטוסי, הארץ
"ביבי מבזבז את הזמן על מי יהיה מגיש בתכנית כזו או אחרת". נתניהו וכחלון/הארץ, אוליבייה פיטוסי

אתה לא משתלט על מפלגה, איך תשלט על קואליציה?

"אני משתלט על המפלגה. התוצאה שהבאתי למחנה שלי היא עצומה. 24 מנדטים לא היו מאז 1992. למעלה מ-800 אלף איש הצביעו אמת. המפלגה דמוקרטית, כל המבנה הפנימי, ולכן זה מאפשר לאנשים לאתגר את המנהיג. חותרים תחתיו. עד הכבוד שבו מקללים את המנהיג וקוראים לו בכינויי גנאי. הציבור לא מבין למה הוא צריך את הכאב ראש הזה. לפני הבחירות האחרונות היו אותן תוצאות בסקרים, עשרה מנדטים, ואמרתי לכולם שאנחנו עוד נפתיע. אני מאמין שמפלגת העובדה תקים גוש מרכזי גדול. העתיד הוא בחיבורים, יש מספיק מפלגות, דמויות ואישים ושיבואו אתנו ונקרע את תקרת הזכוכית.

מי למשל?

"כולנו של כחלון, המפלגה החדשה של יעלון, אורלי לוי-אבקסיס. התשתית של ציפי לבני ושלי היא תשתית אמתית לגדילה. אני לא שולל שיתופי פעולה, הוכחתי שאני יודע לשבור את האגו ולאפשר הרכבה של גוש גדול בגלל היכולת שלי לברוא חיבורים. אני יכול להקים גוש חלופי לכבוש את השלטון"

"לא שיקרתי"

כשנה וחצי אחרי שהחלה סדרת הפגישות החשאיות עם נתניהו, עכשיו הרצוג מוכן לחשוף על מה באמת דיברנו השניים, וממשיך להתעקש כי לא שיקר. "אני חוזר ואומר שלא שיקרתי כי ברגעים שבאמת היה מו"מ, לא הסתרתי אותו. היו ספינים שנשתלו על ידי גורמים בליכוד ובימין שרצו לטרפד. היו גם גורמים בתוך המפלגה שלי שרצו לטרפד. בנובמבר 2015 ניהלתי מו"מ אינטנסיבי עם נתניהו לקראת נסיעתו לוושינגטון ולקראת טיוטת הסכם הגרעין הראשוני. הוא נסע לשם והתחייב בפני אובמה וקרי להביא שורת מהלכים מדיניים, ואמרתי שאני מוכן להביא למהלך מדיני. כשקרי הגיע לארץ בסוף החודש, נתניהו שינה את דעתו, ואז הגענו לפסגת עקבה בפברואר-מרץ, כששיאה הגיע במאי.

הרצוג לא הוזמן לאותה פסגה, איך רומז כי היה בסוד העניינים ואף נפגש עם גורמים זרים שאף ישראלי לא נפגש איתם בעבר. "לא היה צורך להזמין אותי. כל השבועות שקדמו לה, לאחר מגעים אינטנסיביים מאוד עם קרי ועם גרמים אזוריים חשובים, שעין ישראלית לא פגשה בעבר ואני לא אפרט את זהותם, העבירו לי מסרים מאוד מובהקים: אם אתה נכנס, נדע שהמהלך רציני כי אנחנו לא מאמינים לנתניהו. אבל הוא תמיד בורח".

"עמדתי מול ברירה: או לשקול שיקולים פוליטיים צרים או לחשוב על טובת המדינה. אני תמיד חושב על טובת המדינה. אצלי זה תמיד טובת המדינה קודמת. כך אני חי. היו לילות שקמתי שטוף זיעה ואמרתי שלא אהיה במצב שאתחרט שיהיו ארונות קבורה של אזרחים וחיילים הרוגים שיכולתי למנוע אותם". אמרתי לנתניהו שאני מוכן להקריב את כיסאי למהלך היסטורי כי שתי תנועות גדולות צריכות לשלב ידיים ולעשות את המהלך. טעיתי שחשבתי שהוא מסוגל ללכת למהלך אמיץ. הוכח שהוא לא יכול".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו נקרע את תקרת הזכוכית". הרצוג וכחלון מסתודדים/מערכת וואלה!, צילום מסך

האופוריה ששררה בקרב האופוזיציה עם כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, התחלפה בהבנה שהאמריקאים נזהרים מאוד להתערב בפוליטיקה. "חזרתי השבוע מכנס איפא"ק, כנס אדיר בו השתתפו פקידים בכירים וסגן הנשיא. נשיא ארה"ב טראמפ נחוש להגיע להסכם. יש פתיחות ברורה לעמדות שאני משמיע, האמריקאים הרבה יותר פתוחים ממה שנתפס. כשטראמפ נבחר, נוצר הרושם שישראל הולכת לסיפוח של השטחים ומעלה אדומים. והנה התברר שכמו כל קודמיו, אותה מציאות בדיוק אופפת גם את טראמפ. הוא ידיד ישראל מובהק, אבל אומר שהוא רוצה להגיע להסדר מדיני אמיתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully