וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון והצבעה כרגע בוויקיפדיה: האם למחוק את הערך על דפנה מאיר?

15.3.2017 / 11:20

בפעם השנייה תוך כמה חודשים עומדים עורכי האנציקלופדיה המקוונת בפני הצבעה על ערך בעל משמעות פוליטית וחברתית רבה. האם יש הצדקה להשאיר את הערך על דפנה מאיר ז"ל שנרצחה על ידי מחבל פלסטיני? קראו את הטענות משני הצדדים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למחוק או להשאיר? טיעונים מעניינים משני הצדדים./מערכת וואלה!, צילום מסך

רובנו רגילים לגלוש לוויקיפדיה בכל פעם שאנחנו רוצים ללמוד על נושא מסוים, או לקבל פרטים נוספים בתחום שנתקלנו בו לראשונה. אנחנו מייחסים אמינות רבה לתכנים באנציקלופדיה המקוונת, למרות שאנחנו זוכרים שגולשים הם אלו שמתחזקים את הערכים, ולעתים רבות המידע לא מגיע ממקור אמין. הסיבה שאנחנו מאמינים לרוב התכנים בוויקיפדיה היא חכמת ההמונים, בדיוק כמו שאנחנו מאמינים לדיווחים ב-Waze ומקליקים על כתבות בפייסבוק שחברינו ממליצים עליהן.

ויקיפדיה היא לא רק מקור מידע אלא גם מגדירה את גבולות הידע. האם אדם עם ערך בוויקיפדיה חשוב יותר מאדם שאין לו ערך באתר? מי יודעים על אותו אדם, והאם הגולשים מבינים את הניואנסים והתיקונים בערכים השונים? הרי מי שמתפעל את ויקיפדיה הם הגולשים עצמם. אמנם לא כל אחד יכול לערוך כראות עיניו אבל עדיין מקור הסמכות והידע לא גלוי לציבור.

מצד שני, על כל פיסת מידע שנוספת יש דיון מאחורי הקלעים, אחריו ניתן לעקוב בעמוד הערך עצמו תחת טאב "שיחה" בראש העמוד. חשוב להבין כי לפי תקנון האתר, מחיקת דף היא צעד אותו יבצעו מפעילי המערכת במקרים חריגים, כלפי ערכים שברור מעל לכל ספק, ובאופן חד-משמעי, שאין להם מקום בוויקיפדיה.

בראש הערך, המוגדר כעת כטיוטה, יש הודעה לקונית כי "על דף זה נערכת הצבעת מחיקה", שדי מגמדת את חשיבות ההצבעה. חשוב להבין שמחיקה של ערך שונה מאוד ממחיקת תכנים מערך מסוים. לפי ויקיפדיה, "במסגרת הפעילות השגרתית בוויקיפדיה העברית נמחקים מדי יום כמה וכמה דפים וערכים. בעוד כל אחד ואחת מהמשתמשים יכולים לרוקן דף, התוכן המקורי עדיין יימצא בהיסטוריה של אותו דף כך שאחרים יוכלו לצפות בו ולהחזירו אם רצונם בכך. כשדפים נמחקים, נמחקת לא רק הגרסה הנוכחית שלהם אלא גם כל הגרסאות הקודמות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מי משרטט את גבולות הידע?/מערכת וואלה!, צילום מסך

דפנה מאיר ז"ל, נרצחה בתחילת חודש ינואר 2016, בגיל 39, על ידי מחבל פלסטיני שנכנס לביתה בהתנחלות עתניאל שבדרום הר חברון. שלושה מששת ילדיה של מאיר היו נוכחים בבית והיא ככל הנראה נאבקה במחבל לפני שנדקרה. המחבל נמלט מהיישוב וכוחות ההצלה נאלצו לקבוע את מותה.

הפיגוע בו נרצחה מאיר עורר עניין ציבורי רב ומשפטו של המחבל, מוראד עדאיס בן ה-15 מהכפר בית עמרה, סוקר בהרחבה בכלי התקשורת, ונראה שהערך עליה בוויקיפדיה מצליח לעורר שוב את העורכים. ההצבעה המתקיימת כעת היא השנייה בנושא, תוך זמן קצר, אז הוחלט כן למחוק את הערך. בהצבעה שהתקיימה בחודש ספטמבר 2016 הצביעו למחוק 39 עורכים והתנגדו למחיקה 29 עורכים בלבד.

"בעוד שנתיים נוכל לקבל פרספקטיבה אנציקלופדית, ולוודא איזה חלק מהרעש התקשורתי נובע מהחשיבות האנציקלופדית ואיזה חלק נובע מהאבל והיגון על אחת הטובות שבבנותינו", כתב אחד מעורכי ויקיפדיה בדיון. "לאור זאת אני סבור וכמוני אחרים, שמתבצעת כאן חריגה לא-מוצדקת מהנוהל שלפיו איננו פותחים בהצבעת שחזור זמן כה קצר לאחר שהטרחנו את הקהילה להצבעה בגין אותו ערך והתקבלה החלטה למוחקו (כנ"ל במקרה הפוך)".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כמה מטענות העורכים המציעים לשחזר את הערך./מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי כללי ההצבעה בוויקיפדיה, מי שזכאי להצביע הם רק משתמשים רשומים בעלי מאה עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה (עריכות של דפי שיחה, דפי מדיניות וכדומה אינן נספרות) ההצבעה אסורה על עורך בתשלום. חשוב להתעכב גם קצת על עניין העריכה בתשלום. בחודש ספטמבר 2015 גירשה האנציקלופדיה המקוונת 381 עורכים שמכרו ערכים אנציקלופדיים לחברות, ואנשים פרטיים, וגבו תשלום חודשי תמורת תחזוקתם.

לטענת מנהלי ויקיפדיה, לעורכים המגורשים הייתה שיטה קבועה לעשיית רווחים - הם היו מעלים גרסאות טיוטה של ערכים חדשים, אודות חברות או אישים מפורסמים, ואז פונים אליהם ודורשים תשלום תמורת פרסומם. כמו כן, נדרש תשלום חודשי נוסף, של כמה עשרות דולרים, תמורת התחייבות לשמור על הערך באוויר ולמנוע שינויים שיעשו בו על ידי עורכים אחרים שאינם שותפים לדיל.

ויקיפדיה, יש לציין, אינה מתנגדת לחלוטין לכך שערכים שונים יקודמו תמורת תשלום, ואף חתמה מול כמה משרדי פרסום מובילים על הסכמי אתיקה המסדירים את פעילותם באתר. הבעיה במקרה זה היא שהפעילות נעשתה כולה במחשכים, מבלי שתהיה אפשרות להבהיר לגולשים כי לערך הוכנסו שינויים ממומנים.

נכון לרגע פרסום הכתבה יש רוב ברור למחנה המצדד בשחזור הערך (28 בעד, 10 נגד). ההצבעה נפתחה אתמול וצפויה להימשך עד21 במרץ.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully