וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מעט עליות וירידות: הרגעים הבולטים בקריירה של שחר פאר

מהזכייה באליפות אוסטרליה בנוער ב-2004, דרך השתתפות בשתי אולימפיאדות ופספוס הכניסה לטופ 10 ב-2011, ועד ההפסדים המביכים לקראת הסוף. פרידה מהטניסאית הישראלית הגדולה אי פעם

שחר פאר, הטניסאית הגדולה של ישראל אי פעם, הודיעה היום (שלישי) על פרישה, זה הזמן להיזכר ברגעיה הבולטים בקריירה.

עוד בנושא

אחרי 13 שנות קריירה: שחר פאר הודיעה על פרישה מטניס

שחר פאר טניסאית ישראלית. GettyImages
קריירה מפוארת. שחר פאר/GettyImages

זכייה באליפות אוסטרליה לנוער, 2004

אמנם ניצני ההצלחה הגיעו כבר ב-2001, כשבגיל 14 הפכה לטניסאית הכי צעירה שזוכה באליפות ישראל אי פעם ומיד לאחר מכן זכתה בטורניר "אורנג' בול" היוקרתי, אך ההצלחה הכי מרשימה הגיעה ובענק בשנת 2004. שחר פאר, שדורגה בתחילת 2004 במקום ה-482 בסבב ה-WTA, הצליחה לזכות באליפות אוסטרליה הפתוחה לנוער, לאחר שניצחה בדרך את סטפני דובוס הקנדית וטימאה באשצ'ינסקי השוויצרית וגברה בגמר על ניקול ואידיסובה הצ'כית 1:6, 4:6.

לאחר אותו טורניר, אמרה פאר בת ה-17 אז: "אני לא חושבת שאני עוד מבינה שזכיתי בטורניר הזה, מפני שאני כל כך מתרגשת. זה רגע פשוט גדול. אני גאה מאוד לזכות בזה בשביל ישראל, בשביל האנשים ובמיוחד עכשיו עם כל הדברים הרעים שקורים שם כרגע. אני מקווה שזה יגרום קצת אושר לאנשים בישראל". הוסיפה פאר בהתייחסה לגל הטרור שפקד את הארץ באותה התקופה.

רבע גמר טורניר מיאמי, 2005

שנת 2005 הייתה הראשונה בה הפסיקה שחר פאר להתמודד בטורנירים מסבב ה-ITF ובטורנירי נוער והתחילה להשתתף אך ורק בטורנירים מסבב ה-WTA. ההישג הגדול והמשמעותי ביותר הגיע כבר במרץ של אותה שנה בטורניר מיאמי. אמנם לפני כן היא עוד הגיעה לרבע הגמר באוקלנד (סך פרסים: 140 אלף דולר) ובפטאיה (170 אלף דולר), אך אלה ממש לא טורנירים ברמה של מיאמי (3.115 אלף דולר), שם היא נעצרה רק בסיבוב השלישי, ועוד על ידי סרינה וויליאמס שדורגה אז במקום הרביעי בעולם. לפני כן, עוד הצליחה הישראלית (135 בעולם) לעבור את המוקדמות ושתי טניסאיות מהטופ 70 בעולם, כולל מריון ברטולי, ששהתה אז במקום ה-32.

"אין ספק שזה אחד הטורנירים שאני זוכרת מצוין", סיפרה לאחר מכן פאר, "זו הייתה הפעם הראשונה ששיחקתי באצטדיון כל כך גדול, ואני זוכרת שבמהלך החימום התרגשתי מאוד". ההישג הזה נתן דחיפה משמעותית לקריירה של פאר, שהצליחה חודשיים לאחר מכן להגיע לסיבוב השלישי ברולאן גארוס ובאליפות ארצות הברית הפתוחה. בדיוק בתקופה בה החלה דעיכתה של אנה סמשנובה, צצה התקווה הגדולה של טניס הנשים בישראל ובגדול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פאר בטורניר מיאמי 2005/מערכת וואלה!, צילום מסך

שמינית גמר הרולאן גארוס, 2006

ההישג המשמעותי הראשון של שחר פאר בטורניר גרנד סלאם היה על החימר בפאריס. הישראלית הגיעה לטורניר בשיא הפריחה שלה ולאחר שזכתה בשלושה תארי WTA (פטאיה, פראג ואיסטנבול) והתייצבה במקום ה-33 בעולם. בנוסף לציון בדרך המשמעותי בגרנד סלאם, הצליחה פאר לראשונה בקריירה שלה לנצח טניסאית מהטופ 10 בדמותה של אלנה דמנטייבה, שהייתה אז שמינית בעולם, 4:6, 5:7. בשמינית הגמר נעצרה פאר רק על ידי מרטינה הינגיס השוויצרית, שחזרה באותה התקופה מפרישה, כשגם אותה הצליחה לגרור לשלוש מערכות בסיומן הפסידה 6:3, 2:6, 6:3.

ההישג הזה הוכיח לישראלית שהיא יכולה ליריבות הגדולות בעולם והיא גם הצליחה לעמוד בציפיות כשבאוגוסט אותה השנה הגיעה גם לשמינית הגמר באליפות ארצות הברית הפתוחה, ובשנה שלאחר מכן פרצה ל-20 הגדולות בעולם לאחר שעלתה לרבע הגמר בשני טורנירי גרנד סלאם, הישג השיא שלה בארבעת הטורנירים הגדולים אי פעם. אגב, באותה התקופה נפרדה פאר ממאמנה עודד יעקב שלא יכול היה להתחייב לנסיעות הרבות איתה, מה שהתחיל מבחינת הישראלית סבב חילופי מאמנים.

פלייאוף העלייה בית העליון של גביע הפדרציה, 2008

כמו ששמינית הגמר ברולאן גארוס הייתה צומת דרכים חשוב בדרך של פאר לפסגה, כך משחקי גביע הפדרציה מול צ'כיה באפריל 2008 היווה נקודת ציון בדרך למטה מבחינתה. הישראלית, שהגיעה למפגש ברמת השרון כמדורגת 18 בעולם, הייתה אמורה לזכות בשתי הנקודות שלה בקלות מול שחקניות שבקושי גירדו את 100 הראשונות. אלא שפאר איכזבה במיוחד, הפסידה 2:6, 6:3, 6:0 לפטרה קביטובה בת ה-18 (דורגה אז 100 בעולם) במשחק הראשון ו-6:7, 6:3, 6:4 לאיבטה בנסובה במשחק השני ובסופו של דבר ישראל הפסידה 3:2 בבית לצ'כיות.

התמונות הזכורות מאותו הפסד הן של פאר בוכה ומטיחה את התיק שלה באדמה בעצבים, כשלאחר מכן היא גם פוצצה את מסיבת העיתונאים איתה. הטניסאית עצמה דיברה מאוחר יותר על ההפסד לצ'כיה ואמרה: "יהיה לי קשה לשכוח את המפגש הזה, זה היה אחד הרגעים הקשים בקריירה שלי, אם לא הקשה שבהם. זו הייתה תקופה בה הייתי בשיא המשבר שלי ויצא שכל הצרות התנקזו לאותו מפגש".

המשבר שלה נמשך עם חמישה הפסדים רצופים, שלושה מהם לטניסיאיות שדורוג מחוץ לטופ 100 לראשונה מזה שלוש שנים. היא התדרדרה עד המקום ה-25 בעולם ונפרדה ממאמניה גבריאל אורפי וקונצ'יטה מרטינס "מאחר ששיתוף הפעולה לא עמד בציפיות של שחר ולא הניב את התוצאות להן ציפתה", כדברי ההודעה ששוחררה לעיתונות. אחר תקופה ארוכה של הפסדים, חזרה פאר לנצח בטורניר ווימבלדון היוקרתי, שבו הודחה רק בשלב שמינית הגמר על ידי ילנה דמנטייבה, תוך שהיא מנצחת בסיבוב השלישי את דינארה סאפינה (9 בעולם). זה היה ניצחון ראשון של פאר מזה למעלה משנה על שחקנית טופ 10, אך המשבר נמשך וגלש לתוך אולימפיאדת בייג'ינג, הטורניר האולימפי הראשון בו השתתפה, שם הפסידה בסיבוב השני לורה זבונרבה.

שחר פאר מאוכזבת אחרי ההפסד במפגש מול צ'כיה בגביע הפדרציה. ברני ארדוב
מאוכזבת אחרי ההפסד לצ'כיה. שחר פאר/ברני ארדוב

חצי הגמר בטורניר דובאי, 2010

המשבר הגדול של פאר נמשך ב-2009, והיא התדרדרה עד למקום ה-68 בעולם כשבמקביל סבלה גם משבר מאמץ, שגרם לה להיעדר מהמגרשים יותר מחודש. המשבר תם באופן סופי ורשמי בטורניר דובאי 2010, טורניר אליו לא הורשתה להיכנס בדיוק שנה לפני כן. הישראלית, שסגרה בדיוק שנה של עבודה עם המאמן פאביו ג'אקופולי, הצליחה להגיע לחצי הגמר בטורניר (סך פרסים: 2 מיליון דולר) תוך שהיא עוברת גם את ההגרלה הכי קשה שיכלה לקבל וגם מתמודדת עם כך שהיא נאלצת לקיים את משחקיה מחוץ למגרש המרכזי בשל בעיות אבטחה. מה זו ההגרלה הכי קשה שהייתה יכולה לקבל? יאנינה וויקמאייר (15), וירג'ין רזאנו (24), קרוליין ווזניאקי (3), נה לי (10) ו-ונוס וויליאמס (5).

למרות הכל, הצליחה הישראלית להציג את הטניס הטוב בקריירה שלה עד אותה הנקודה ולהוכיח את מה שאלופה אמיתית ושחקנית טופ 10 מן המניין חייבת להוכיח מדי פעם: הרבה אופי, כוח רצון ו-ווינריות, בעזרתם הצליחה לצאת מהמשבר הקשה לתקופה טובה יותר ואפילו להגיע לטורניר המאסטרס בתום השנה כמחליפה. "הצלחתי לשמור על יציבות לאורך כל השנה ולהגיע להרבה חצאי גמר בטורנירים גדולים. הרגע המרגש של השנה ואחד המרגשים בקריירה שלי היה בדובאי. שמחתי שגרמתי לשינוי ונתנו לי לשחק שם. הניצחון בסיבוב הראשון מול וויקמאייר היה אחד הרגעים המרגשים בקריירה שלי. כל הלחץ של לשחק בדובאי והרצון להצליח שם גרמו לי לשחק את הטניס הטוב ביותר שלי".

פספוס הכניסה לעשירייה הראשונה, 2011

בעקבות העפלתה לסיבוב השלישי באליפות אוסטרליה, פאר העפילה לדירוג השיא שלה בקריירה, המקום ה-11 בעולם, ושמרה עליו בזכות ניצחונות יוקרתיים על אנסטסיה פבליוצ'נקובה (19 בעולם) וופרנצ'סקה סקיאבונה (5 בעולם) בטורניר אינדיאן וולס, אך פספסה הזדמנות להפוך לטניסאית הישראלית הראשונה שנכנסת לעשירייה הראשונה בדירוג העולמי, כשהפסידה ברבע הגמר ליאנינה וויקמאייר הבלגית (25 בעולם). גם ההזדמנות השנייה שלה הוחמצה, כשהודחה כבר בסיבוב השני במיאמי על ידי אנבל מדינה גאריגס הספרדיה.

בחודש אפריל, בטורניר צ'רלסטון, היא קיבלה הזדמנות נוספת והפעם הייתה תלויה ר'ק בעצמה - ניצחון והייתה עולה לטופ 10. לצערה, היא נכנעה 6:3, 6:2 מול יוליה גרגס בשמינית הגמר, ומאותו רגע החלה התדרדרות בדירוג שלה, וההזדמנות לעשות היסטוריה לא חזרה. כבר שבוע לאחר אותו הפסד היא הפסידה בסיבוב הראשון בבריסל לקייסי דלאקווה מאוסטרליה (429 בעולם) ונכנסה לרצף הפסדים, בעקבותיו יצאה לראשונה מזה תקופה ארוכה מרשימת 20 הראשונות בעולם. את אותה עונה סיימה במקום ה-37, ואך הפסידה בגמר אליפות ישראל ליוליה גלושקו.

שחר פאר במסגרת טורניר מיאמי עם סרינה וויליאמס. GettyImages
פאר עם סרינה וויליאמס/GettyImages

המשך הנפילה, 2012

בטורניר אינדיאן וולס שנערך בחודש מארס הודחה פאר כבר בסיבוב הראשון אחרי הפסד ללוסיה טסורנקו (115 בעולם), ויצאה מרשימת 50 הראשונות לראשונה מספטמבר 2009. את עונת החימר החלה עם הפסד בסיבוב הראשון של טורניר ברצלונה ובכל התקופה לא הצליחה להגיע אל מעבר לסיבוב שני באף טורניר - שם גם נעצרה על ידי אנה איבנוביץ' (14 בעולם). בווימבלדון באותה שנה לא צלחה אפילו את הסיבוב הראשון ורשמה הפסד נוסף ליוליה גרגס. באולימפיאדת לונדון, השנייה והאחרונה שלה בקריירה, היא הפסידה בסיבוב הראשון למריה שראפובה ובספטמבר של אותה שנה סבלה מפציעה ברגלה והפסיקה להתחרות למשך מספר חודשים. למרות זאת, הצליחה להחזיר לעצמה את תואר אלופת ישראל אחרי ניצחון על יוליה גלושקו.

ב-2013, היא נאלצה להשתתף במוקדמות בווימבלדון לראשונה מ-2005, והפסידה במשחק המכריע למישל לרצ'ר דה בריטו מפורטוגל (131 בעולם) 6-3 6-0. ביולי הצליחה לזכות לראשונה אחרי ארבע שנים בטורניר WTA, בטורניר סוג'ואו שבסין ובספטמבר סבלה מקרע חלקי ברצועה ופרשה עד תום העונה.

הדלקת משואה ביום העצמאות, 2014

למרות הצניחה המקצועית, קיבלה פאר כבוד גדול כאשר הדליקה משואה בטקס המסורתי בהר הרצל ואמרה: "לכבוד ענף הטניס והספורט הישראלי וייצוגנו ברחבי העולם. לחיזוק תפקידי כשגרירה של העם היהודי, להיות שווה בין שווים בכל מקום בעולם. להמשך ביסוס מעמדה של ישראל בעולם כמדינה המקדמת את הספורטאים והספורטאיות".

כחודשיים לאחר מכן הודחה בסיבוב הראשון בווימבלדון ובאוגוסט כבר ירדה למקום ה-164 בעולם. את 2015 פתחה תעם בוסה 6:1, 6:0 מול ז'אוקואן יאנג, בסיבוב המוקדמות הראשון של טורניר שנז'אן. בעקבות הפסד במוקדמות אליפות אוסטרליה, פאר נעדרה מההגרלה הראשית בגרנד סלאם הראשון של העונה לראשונה אחרי תשע שנים. אחרי שנעצרה גם במוקדמות בווימבלדון, פאר ספגה את אחד מהפסדיה המביכים בקריירה, כאשר הובכה בטורניר קטן בארצות הברית מול איימי ז'ו, אלמונית שדורגה 1,045 בעולם.

שחר פאר. ניר קידר,
פאר סבלה מלא מעט פציעות/ניר קידר

תחילת הסוף, 2016

בפברואר פאר צנחה עד המקום ה-189 בעולם ובאפריל, כחודש לאחר משחקה האחרון בקריירה, כבר מצאה את עצמה במקום ה-294. לפני כחודש היא הוצאה מדירוג ה-WTA, והיום, 28.2.2017, הודיעה על פרישה.

  • עוד באותו נושא:
  • שחר פאר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully