וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמי פרס שוקל כניסה לפוליטיקה: "אולי אחרי שנת האבל על אבי"

יעקב אילון

23.2.2017 / 17:00

חמישה חודשים לאחר מותו של שמעון פרס, אומר בנו בראיון לוואלה! TALK עם יעקב אילון כי הוא לא פוסל ללכת בדרכו הציבורית: "החל מספטמבר הבא, כל האופציות על השולחן". בנו של הנשיא לשעבר על הקשר עם אביו, על ממשיכי דרכו במערכת הפוליטית ועל החדשנות הישראלית

עריכת וידאו: נעה לוי

חמישה חודשים חלפו מאז הלך לעולמו שמעון פרס, נשיא המדינה וראש הממשלה לשעבר. בחמשת החודשים הללו התרכזו בני משפחת פרס בהנצחתו של אביהם, חתן פרס נובל לשלום, האיש שאחראי על הקמת הכור בדימונה וראש מרכז פרס לשלום. בראיון לתוכנית "וואלה! TALK" עם יעקב אילון, מספר בנו של פרס, חמי, כי החליט להקדיש את השנה הראשונה למותו של אביו לשימור מורשתו – אך בספטמבר הבא, הוא עשוי לשקול כניסה לפוליטיקה.

"כל האופציות על השולחן", אומר פרס, "אני אדם שמסתובב בארץ. אבא שלי אמר פעם שמדינת ישראל זו מדינה קטנה, ומדינה קטנה היא כמו משפחה גדולה, אז פנו אליי 'בני משפחה' מכאן ומשם לדבר ללבי.

"בסוף זה בא מתוכך, אם יש בך את הרצון, האמונה, ומחויבות ללכת, וזה חזק ממך אז אתה הולך. אם זה לא נמצא שם אז אתה לא הולך, אני עדיין לא הגעתי לנקודה הזו אחד הדברים שבן גוריון אמר היה 'זה לא אני, לא יכולתי לעשות כלום בלי אחרים'. אני חושב שאנחנו צריכים לאמץ את הגישה הזאת. זה לא אדם זה או אחר זו דרך שמאמינים בה. אז כשאני אמצא את הבית הזה והדבר הזה יהיה חזק ממני, אולי אז".

חמי פרס ויעקב אילון באולפן וואלה ניוז, פברואר 2017. דרור עינב
"כל האופציות השולחן". חמי פרס באולפן וואלה! TALV/דרור עינב

פרס רומז כי אין כיום במערכת הפוליטית ממשיך לדרכו של אביו. "יש הרבה מאוד אנשים שטוענים שהם ממשיכים את דרכם של בן גוריון, של רבין, של בגין, של שרון וכן הלאה, אבל המעשים הם אלה שקובעים. לא כולם נמצאים במקום שהמעשים שלהם יכולים לבטא את הדרך הזו". לשאלה האם מפלגת העבודה, שהייתה ביתו הפוליטי של שמעון פרס במשך שנים ארוכות, היא גם ביתו, ענה: "המפלגה כיום היא לא בהכרח בית רעיוני מושלם למה שאני מחפש. אני לא בטוח שקיים בית כזה, אבל כרגע אני לא נמצא בכלל בחיפושי בית".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"אנחנו מפספסים כמה דברים בהייטק"

פרס, בן 58, הוא מבכירי תעשיית ההייטק בישראל, מייסד קרן ההון סיכון פטינגו. הוא קורא למדינה להציב בראש סדר העדיפויות שלה את תחום החדשנות, ולהציב אותה כנושא בעל חשיבות לאומית והשקעה ממשלתית, כדי להישאר בחזית העשייה העולמית.

"יש הרבה אנשים שטוענים שהם ממשיכי הדרך. מפלגת העבודה היא לא בהכרח בית רעיוני מושלם למה שאני מחפש

"התחרות העולמית הולכת וגדלה", הוא מסביר, "היא תמיד הייתה והיא תמיד תלך ותגדל. זה אומר שאנחנו, כמדינת ישראל, צריכים לפעול כמדינת מדע וטכנולוגיה. אנחנו באמת צריכים אסטרטגיה לאומית כדי לפתח את הדבר הזה. אם נשכיל לעשות את זה, נוכל להיות בחזית עוד הרבה שנים.

"אנחנו מפספסים כמה דברים בהייטק. קודם כל את העובדה שזה בסך הכול 25 שנה, יש לזה עקומת לימוד ולמעשה ישראל נמצאת היום במקום אחר לחלוטין ממה שהיא נמצאה לפני 25 שנים. התחום הכי מעניין עכשיו הוא הבינה המלאכותית – למעשה, אנחנו מרחיבים את היכולת שלנו, יכולת ההגעה שלנו באמצעות רובוטים באמצעות רשת של חפצים שאנחנו מצפים מהם שהם יתחילו יעשו בשבילנו יותר משעשו בעבר. זה מעניין מאוד את המשקיעים, ולדעתי זה צריך לעניין כל אדם".

קרן פטינגו גייסה עד היום גייסנו כשני מליארד דולר, במסגרת שמונה קרנות המשקיעות בחברות הייטק ישראליות בתחומים שונים. "מתחילת הדרך החלטנו להיות מבוזרים מאוד מבחינת השלב שבו החברה נמצאת, ומבחינת התחום כולו - כל עוד מדובר בחברות עם קשר ישראלי, בצמיחה, עם שווקים גלובאליים וכל עוד היזמים הם ישראלים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בטקס הלווייתו של שמעון פרס עם בנו חמי ועם ברק אובמה, 30 בספטמבר 2016. אבי אוחיון, מערכת וואלה! NEWS
פרס עם ראש הממשלה נתניהו ועם נשיא ארה"ב לשעבר אובמה בהלווית אביו/מערכת וואלה! NEWS, אבי אוחיון

שמעון פרס הלך לעולמו ב-28 בספטמבר, בגיל 93. הוא הותיר אחריו את ילדיו צביה, יוני וחמי, ושמונה נכדים. "אני חושב שהתקרבנו בעשר השנים האחרונות", מספר חמי, "הקשר בינינו התחזק ככל שהשנים חלפו. מצאנו הרבה מאוד תחומי עניין משותפים, בעיקר סביב נושאי חדשנות".

מתי אתה מתגעגע לאבא שלך?

"כל יום. חסרה לי החוכמה שלו, הצלילות שבה הוא ראה את הדברים, נקודת המבט המיוחדת. הוא היה אדם לא שגרתי, הבין את הדברים וראה רחוק יותר. הוא בא עם מטען היסטורי גדול יותר והבין את ההקשר של הדברים ולאן הם הולכים. הוא היה מאוד מוטרד בתקופה האחרונה לדבריו. אני מתגעגע לשמוע את הקול שלו לראות את העיניים החכמות שלו. אני מתגעגע לחוכמה שלו הוא מאוד מאוד חסר לי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully