וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הראפר שקל השיק אלבום: כשמסיבה הופכת ברגע למופע אינטימי

עמי ברלב

2.2.2017 / 16:16

המפיק והראפר שקל השיק אתמול את אלבומו "רדיו ג'ונאם" בהופעה מרגשת במיוחד. כי ככה זה עם מוזיקה טובה: היא לא דורשת ניתוחים מיוחדים, היא פשוט אמיתית וחודרת לנשמה

הראפר "שקל", אייל דוידי. MUPERPHOTO,
חודר לנשמה. הראפר "שקל"/MUPERPHOTO

המפיק והראפר שקל, הלא הוא אייל דוידי, השיק אתמול את אלבומו "רדיו ג'ונאם" בהופעה מיוחדת במועדון "בסקולה" בתל אביב. מופע ההשקה הציג הפקה מהודקת ומקצועית תוך שילוב כמות אדירה של אלמנטים מוזיקליים וגישה מרעננת וחדשנית - תוצאה של עבודה קשה שנמשכת מזה שנים ארוכות. לא רבים מכירים אותו, אבל שקל – שהוציא דיסק בכורה מפתיע – הוא אחת התופעות המעניינות לטעמי שקיימות כיום במוזיקה הישראלית.

שקל נמצא בסביבתנו כמפיק ויוצר כבר לא מעט שנים ובאמתחתו מספר הפקות מרשימות. בין היתר הפיק את "תחיית המתים", אלבומה של להקת פרודוקס עם נצ'י נצ' הנפלא, שמואל "אריסטו" יוסף ושמשון "צ'יצ'ו" אדמה, לטעמי אלבום הלהקה הטוב ביותר שהופק בסצנת ההיפ הופ הישראלי. שקל גם הפיק את אלבום הבכורה של נצ'י נצ', "צדיק אחד בסדום", חלק ניכר מ"בור ועם הארץ" של נצ'י נצ' וכן שירים רבים נוספים המתנגנים ללא הרף בקרב קהל הז'אנר, שזוכה לעדנה מחודשת במהלך השנתיים האחרונות.

האלבום של שקל מאופיין בגיוון יוצא דופן ולמעשה נוגע כמעט בכל רגש אפשרי: החל משירים שקטים ואישיים מאוד שככל הנראה ייגעו בכל אחד מאתנו, כמו "מילאנו" הנפלא, "לשנות את דרכי" (ששר מיכאל כהן), ועד לשירי היפ הופ מהודקים וכואבים שקורצים לאסכולות הוותיקות של הז'אנר.

מוזיקה טובה לא דורשת ניתוחים מיוחדים, השירים של שקל הם אמיתיים. האמת והכנות האישית שלו מורגשת בכל מילה ומילה. אני פשוט מאמין לו. כל השירים מאופיינים בביטים מהודקים ובמקצועיות שמצביעה על עבודה קשה. ואכן, מדובר על יוצר שעובד קשה - קשה מאוד - למען האמנות. הוא מארח באלבומו אמנים רבים תוך יצירת תלכיד מוזיקלי יוצא דופן: היוצרת הנפלאה אביגיל קובארי שרה באלבום שני שירים מרגשים, "Call me Up" ו"פרפקט יום" (מחווה אמיצה בעברית לשירו האגדי של לו ריד). החיבור של קובארי לדיסק מושלם ונותן לו ממדים שלא שומעים בכל יום, מעבר להיותה פרפורמרית מצוינת. השיר "מתוך הים" (שאיחד את נצ'י, אריסטו וזיקיי), מפגין עומק ומילים כואבות חודרות ומזכיר נשכחות של אולד סקול, כשהקול הנהדר של אריסטו חודר לנשמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

בהתאם לאלבום עצמו, מופע ההשקה העניק חוויות מגוונות וקיצוניות. לפרקים הייתה תחושה של מסיבת רייב ענקית של עשרות אלפי אנשים בניו-יורק, ולפרקים כמופע שקיעה אינטימי ומרגש. אי אפשר היה להתעלם מכמות האהבה שהורעפה על שקל כאשר כל מובילי סצנת ההיפ הופ התארחו במופע (נצ'י, טונה, מיכאל סוויסה, פלד, כהן את מושון, סימה נון, אביגיל קובארי ועוד רבים וטובים), ובנו מופע מהודק שהעיף את הקהל במשך שעות ארוכות. ההתרגשות הייתה ענקית.

סימה נון (סימה ברמי) העניקה ביצוע מדהים לשיר "חיה בסרט" מתוך הדיסק של שקל והוכיחה שהיא זמרת מצוינת ולא פחות מכך - פרפורמרית חריפה. בשורה התחתונה, הקהל זכה להופעה אדירה, מלאת אנרגיות, להקה מושקעת וסוג של מסיבה יוצאת דופן. אין ספק: זו תוצאה של עבודה קשה וסיזיפית שנפרשה על פני לא מעט שנים. שקל הוכיח כי הוא כאן על מנת להישאר ולרתק אותנו עוד שנים רבות. ההיפ הופ בישראל חי ובועט והמהפכה רק בעיצומה.

הראפר שקל. ארתור לנדה,
המהפכה בעיצומה. "שקל"/ארתור לנדה

לא קל להיות מוזיקאי בישראל ומתחת לרדאר קיימים עשרות יוצרים צעירים מרתקים, שכמו שקל, משקיעים את כל כספם ומרצם על מנת להגיע ללבבות שלנו, של הקהל. שקל וחבריו עברו מסע מפרך, והם רק כעת קוטפים את פירותיו. אולי מילותיו של טונה, שהפכו זה מכבר להמנון של רבים, מבטאות יותר מכל את המסע, את האמונה, את העבודה קשה:

"כבר מחר בצהריים שרטוטים על הרצפה, אטבים על העיניים / עוד רגע זה מוכן; לא, עוד רגע זה מוכן - היא דפקה על השולחן: אתה אומר את זה שנתיים / נכון, אבל הפעם זה בוער בואי תגעי לי בחזה, תראי הלב לא משקר / גלגלה את העיניים, שמה note על המקרר: יש לזניה במקפיא, תתקשר כשתתבגר / ולך תסביר, אני בונה פה חללית כשהעולם בחוץ סגור בתוך תבנית זה מה שאני עושה, זה מה שהם רוצים זו הדרך אל החופש, זה דלק מטוסים..."

  • עוד באותו נושא:
  • שקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully