וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ואנדן בור: אנתוני ואנדן בורה פרש מבלי למצות אלפית מהפוטנציאל

12.1.2017 / 7:30

הוא ערך הופעת בכורה בנבחרת בלגיה כבר בגיל 16 וסומן כאחד הכישרונות הגדולים בתולדות המדינה, אבל אנתוני ואנדן בורה ביזבז את הכל, ולא רק באשמתו. הבלוג של יוכין על היהלום הלא מלוטש שפרש השבוע בגיל 29. אולי הפועל תל אביב תקרא לו שוב?

אנתוני ואנדן בורה במדי נבחרת בלגיה. AP
אחד הפספוסים הגדולים של נבחרת בלגיה. אנתוני ואנדן בורה/AP

אנתוני ואנדן בורה הודיע השבוע במפתיע, כרעם ביום בהיר, על פרישה בגיל 29. בישראל זוכרים אותו ככוכב שהיה קרוב לחתימה בהפועל תל אביב בקיץ 2010, וכבר נחת בבן גוריון לקראת המעבר, אך נעלם לפתע אחרי המגעים התפוצצו. באנגליה זוכרים אותו בזכות הפרשן כריס קמארה, שחקן עבר עם חוש הומור נהדר, אשר פיספס את ההרחקה שלו במשחק בין פורטסמות לבלקבורן וסיפק קטע שהפך לקאלט של ממש.

ורק בבלגיה זוכרים את ואנדן בורה כאחד הפספוסים הגדולים ביותר בתולדות הכדורגל במדינה. זו לא הגזמה. רב גוני, עם שליטה אבסולוטית בכדור בשתי הרגליים, מהיר, בעל כושר פריצה וראיית משחק – לא היה חסר ל-ואנדן בורה דבר. הוא פרץ לתודעה כנער בן 16, ופאול ואן הימסט, מטובי הכוכבים הבלגים בכל הזמנים, הגדיר אותו אז כך: "הוא הכשרון הכי גדול שראיתי באנדרלכט". לא פחות. איבן פרהופן, מאמן הקבוצה הצעירה של המועדון שטיפח את ואנדן בורה, טען: "יש לו פוטנציאל מדהים. הוא אדיר מבחינה פיזית, טכנית וטקטית. מעל כולם מכל ההיבטים האפשריים".

באנדרלכט כה התרשמו מהתקדמותו של ואנדן בורה, שהוא הוגדר כיהלום נוצץ יותר אפילו בהשוואה לילד הפלא הנוסף, וינסנט קומפאני. קפטן מנצ'סטר סיטי לעתיד, המבוגר בחברו בשנה וחצי, ערך את הופעת הבכורה בגיל 17. ואנדן בורה עשה זאת בגיל 16, ובחלוף שבועות ספורים כבר זומן המגן הימני הפנומנלי לסגל הנבחרת הבוגרת. כאשר נכנס כמחליף במשחק הידידות מול טורקיה באפריל 2004, הפך ואנדן בורה לשחקן הצעיר ביותר בתולדות בלגיה מאז 1911. ההמולה סביבו היתה אדירה, ובדיעבד זו היתה הסיבה המרכזית להתרסקות המהדהדת.

אנתוני ואנדן בורה (שני מימין למעלה) בנבחרת בלגיה ב-2005. GettyImages
ההמולה סביבו היתה אדירה. ואנדן בורה, שני מימין למעלה, במדי הנבחרת ב-2005/GettyImages

"הייתי ילד, ואף אחד לא עזר לי"

הרקע שלהם היה דומה מאוד, גם אם קומפאני נולד בבריסל לאב קונגולזי ואם בלגית, ואילו ואנדן בורה נולד באפריקה לאב בלגי ואם קונגולזית. ואולם, המשפחות היו שונות בתכלית זו מזו. פרהופן מספר: "וינסנט נתמך על ידי הורים חזקים וקיבל את כל סיוע הנדרש. אנתוני מעולם לא ידע מהי משמעת, ותמיד הסתובב ברחובות. הוא הושפע לרעה מחבריו השונים". לכן שמר הבלם את הרגליים על הקרקע, בעוד הלך לאיבוד במהרה. כיום, כאשר הוא מסתכל לאחור, מאשים ואנדן בורה דווקא את המועדון בכשלונו. "קומפאני היה מוכן ובשל לאתגר, אבל עלי היה צריך להגן. הייתי ילד, וכל הזרקורים הופנו אלי, גם מחוץ למגרש. הייתי שברירי, ולא הצלחתי להתמודד עם הלחץ. אף אחד לא עזר לי. אפילו בראיונות לא סייעו לי. הם היו זעוותיים, וכך התדמית שלי נהרסה".

טוב, המוניטין של ואנדן בורה לא נפגע רק מהצהרות לא זהירות בתקשורת. הוא גם נתפס טס בכביש במהירות 243 קמ"ש באאודי החדשה שלו, ומשחקו התאפיין בחוסר יציבות קיצוני. לפעמים הוא זהר והפגין יכולת עילאית, לעתים ניסה לעשות את הכל בעצמו באגף ושכח למסור, ולפעמים עשה חורים גדולים מאוד בהגנה ולא טרח למלא את תפקידו. בשלוש השנים הראשונות של הקריירה, קושר שמו של ואנדן בורה לשורה ארוכה של מועדוני פאר, כולל יובנטוס, אינטר ובאיירן מינכן, אך הם לא מיהרו להמר על נער כה פרובלמטי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אנתוני ואנדן בורה במדי פיורנטינה. AP
לא התאקלם בפירנצה. אנתוני ואנדן בורה בפיורנטינה/AP

ירידה עם גרנט, אליפות עם ברדה

בסופו של דבר, היחסים עם אנדרלכט התפוצצו ברעש גדול בתחילת 2007. מצבו הנפשי של ואנדן בורה הושפע מאוד ממחלת הסרטן של אימו, אבל במועדון לא ידעו לטפל בסוגיה הרגישה כראוי. המגן נזרק מהסגל כאשר העדיף ביקור בבית חולים על פני ישיבה על הספסל במשחק ליגה, וכעסו היה כה גדול שהוא לא טרח אפילו להגיע לטקס שאורגן באיצטדיון לרגל מכירתו לפיורנטינה תמורת 4 מיליון יורו. אחיו טען שהמעבר לאיטליה הגיע בשלב מוקדם יותר, והציע לנסוע לפירנצה איתו, אבל אנתוני סירב. מותה של האם מיד אחרי הגעתו לארץ המגף הפך את תהליך ההתאקלמות לקשה עוד יותר, והסגולים החליטו שאינו מתאים להם.

אז הוא נזרק לגנואה, ולאחר מכן המשיך בבעונת 2009/10 להשאלה לפורטסמות, שהיתה בעיצומו של כאוס מוחלט בדרך לליגת המשנה. גם הגעתו של אברהם גרנט לא הצילה את פומפי, אבל זה היה הקשר הראשון של הבלגי עם ישראלים. מיד לאחר מכן הגיע הקשר השני, ואלי גוטמן כמעט הביא אותו לבלומפילד לשורות אלופת ליגת העל. כאשר זה לא צלח, הגיע גם הקשר השלישי – ואנדן בורה הפתיע רבים וחזר למולדתו כדי לחתום בגנק ולשתף פעולה עם אליניב ברדה.

אחרי שבילה חצי שנה מחוץ למגרשים בשל בעיות בירוקרטיות, נדמה היה שהקריירה שלו שבה למסלול הנכון. ואנדן בורה זכה עם גנק באליפות ב-2011, עלה לשלב הבתים בליגת האלופות בזכות הניצחון על מכבי חיפה בפנדלים במוקדמות, ואפילו שב למדי הנבחרת ממנה נעדר מאז ההופעה המחפירה בתבוסה 5:0 לספרד ב-2009. אלא שזה גרם לו לאבד שוב את הקשר עם המציאות, והריב עם המאמן מריו בן לא איחר לבוא. "הגישה שלי עיצבנה את בן. הוא אמר לי שהחמצתי קריירה גדולה", נזכר בדיעבד השחקן. כך הסתיים הקאמבק הראשון, חוזהו לא הוארך, והוא מצא את עצמו ללא קבוצה בקיץ 2012.

אנתוני ואנדן בורה. קובי אליהו
מרחק נגיעה מהפועל תל אביב. אנתוני ואנדן בורה בנתב"ג/קובי אליהו

מחצי האי קרים למונדיאל

החיפושים אחרי תעסוקה היו מרתקים, והפעם ישראל לא הוזכרה. המו"מ עם סראגוסה ועם ויטסה נכשל, ואז שקל הבלגי הצעות מהליגה האוקראינית, כולל ביקור בקבוצה מחצי האי קרים, עוד לפני פלישת הצבא הרוסי לאיזור. גם מועדונים במפרץ הפרסי היו בתמונה, אך לא יצא מזה דבר, ולבסוף – בתפנית חדה ומפתיעה כה אופיינית – הוא שב לאנדרלכט אותה עזב בזמנו בטריקת דלת. "אני רוצה לחזור לעצמי במועדון שגידל אותי", הצהיר.

והוא עשה זאת. אחרי שביזבז כמעט שנה, שב ואנדן בורה לכושר והפך לבורג מרכזי בקבוצה שזכתה באליפות ב-2014. בבלגיה נזכרו בפוטנציאל העצום שהיה לו פעם והתמוגגו. כל מהלך חיובי זכה לתשואות, ובמיוחד העמידה על הכדור במשחק מול אוסטנד שהפכה ללהיט אדיר ביוטיוב. המאמן הלאומי מרק וילמוטס החזיר אותו לסגל הנבחרת, המגן נסע למונדיאל בברזיל, ואף נטל חלק בניצחון על דרום קוריאה. זה היה חלום שהתגשם. הקאמבק השני היה מרשים אפילו יותר מהראשון, ובבריסל האמינו שזמנו של ואנדן בורה הגיע.

שחקן אנדרלכט אנתוני ואנדן בורה מעל שחקן ארסנל קירן גיבס. AP
הקאמבק התחיל נהדר והסתיים בכישלון. אנתוני ואנדן בורה באנדרלכט/AP

"אין לי חברים בקבוצה, כולם פחדנים"

ם טעו. כבר במהלך עונת 2014/15 התדרדרו מאוד יחסיו עם המאמן בסניק חאסי, ולקראת סופה הוא כבר מצא את עצמו מחוץ לסגל. "אמרתי לו את אשר על ליבי, והוא לא הגיב טוב. אני מעריך אותו כמאמן, אבל הוא לא מדבר איתי פנים מול פנים, ועשה הכל כדי להדיח אותי מהקבוצה. למשל, אף אחד לא ידע שאני צם ברמדאן, אבל הוא הלך וגילה את זה לתקשורת. בחדר ההלבשה אף אחד לא תומך בי, כולם פחדנים. אין לי חברים בקבוצה הזו", הוא אמר באוגוסט 2015, והצהיר שישחק בקבוצת המילואים כל עוד אינו רצוי בסגל הבכיר: "זה יכול לקחת חודשיים, שנה או שלוש שנים. לא אכפת לי. אעזור לשחקנים הצעירים שלנו".

ואכן, כל העונה שעברה בוזבזה מבחינתו. חאסי אמנם עזב במאי האחרון, אבל אנדרלכט איבדה את הסבלנות, ולכן שמחה מאוד לשלוח את המגן הבעייתי בהשאלה למופנלייה. והנה, בתום 10 משחקים בלבד בליגה הצרפתית, הגיעה תפנית נוספת, והודעת הפרישה פורסמה ללא כל התרעה. במונפלייה נדהמו, אך השלימו עם ההחלטה ללא קושי מיוחד. אנדרלכט טוענת שתזמן את כוכב העבר לשיחה על מנת לדון איתו במצב. ורק פרהופן, מאמנו לשעבר בנוער, מודאג מאוד: "מה אנתוני יעשה עכשיו? אין לו השכלה, ולא בטוח שנשאר לו כסף. הוא יודע רק לשחק כדורגל".

כך הסתיימה הקריירה של האיש שהיה אמור להפוך לכוכב גדול יותר מקומפאני. ואולי זה סמלי שהפרישה של ואנדן בורה השתלבה עם הקריסה הכלכלית של הפועל תל אביב? אולי כדאי לאדומים לקרוא לו שוב? החל מהשבוע, הוא פנוי להצעות.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

אנתוני ואנדן בורה, נבחרת בלגיה. GettyImages
מה נשאר לו? אנתוני ואנדן בורה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully