וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האיום האיראני החדש של נתניהו": זה האיש שחוקר את ראש הממשלה

3.1.2017 / 19:45

חבריו של מפקד יאח"ה, תנ"צ כורש ברנור, שעלה בגיל צעיר מאיראן, מספרים על איש שחזותו השקטה מסתירה אישיות לוחמנית שמובילה מהלכים בעקשנות. מי שנכנס לנעליו הגדולות של אפרים ברכה, נאלץ החל מאמש להתמודד עם המשימה הקשה ביותר שייתקל בה: חקירת ראש ממשלה מכהן. פרופיל

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

(עימות בין ח"כ נחמן שי לח"כ אמיר אוחנה באולפן וואלה! NEWS על חקירת נתניהו)

"תנ"צ כורש ברנור, מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה, הוא האיום האיראני החדש על ראש הממשלה בנימין נתניהו". היממה המתוחה האחרונה בלהב 433 גרמה לשוטרים וקצינים לשחרר קיטור בקבוצות הווטסאפ. הם הפיצו תמונה של מי שאמון על החקירה המורכבת ביותר בעת הזו, ברנור, שעלה בגיל צעיר מאיראן, וברקע - הבדיחה.

אמש התייצב כורש עם ארבע מאנשיו במעונו של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. לאחר שיחת סמול טוק קצרה שנועדה לשבירת הקרח בין החוקרים לראש הממשלה נפתחה החקירה. היא החלה בהודעה של אחד החוקרים כי מכשיר ההקלטה הופעל ונמשכה בהקראת הודעת האזהרה לנחקר: נתניהו.

כורש ברנור – תעודת זהות. חטיבת דובר המשטרה
כורש ברנור – תעודת זהות/חטיבת דובר המשטרה
"כבר בטירונות הוא סומן על ידי המפקדים וידענו שהוא יצא לקורס קצינים ויהפוך למפקד"

חבריו של כורש מתארים אותו כאדם שקט, חייכן ובעל מזג נעים. אך מעבר לחזות הרגועה מתגלה אדם לוחמני וחכם שיודע להוביל מהלכים בעקשנות עד להכרעתם. על כך יכולים להעיד ראשי ארגוני הפשע בישראל שראו את נחת זרועו כששימש ראש מפלג פשיעה מאורגנת ביאחב"ל.

בנעוריו למד ברנור בפנימייה צבאית. ב-1983 הוא התגייס לגדוד 890 של הצנחנים. "כבר בטירונות הוא סומן על ידי המפקדים וידענו שהוא יצא לקורס קצינים ויהפוך למפקד", סיפר אחד מחבריו הקרובים לפלוגה. "זו הסיבה שהמפקדים לא עשו לו הנחות אפילו דרשו ממנו הרבה יותר משדרשו מכל חייל אחר בפלוגה. והוא לקח את הטרטורים והעונשים בסבבה. הוא גבר גבר".

כשעלתה הפלוגה ללבנון כורש וחבריו נדרשו לטבילת האש הראשונה - קרב פנים מול פנים מטווח קצר. כורש ושבעה לוחמים נוספים אבטחו משימה של כוח שב"כ בעיירת החוף אנצרייה שנע בשתי מכוניות מרצדס אזרחיות. שני מחבלים שארבו לכוח, ירו טיל RPG ומחסנית כדורים לעבר שני כלי הרכב של השב"כ. כורש והלוחמים האחרים לא נפגעו, הם פרקו מכלי הרכב, הסתערו על המחבלים, הרגו אחד מהם ולכדו את האחר. כורש יצא לקורס קצינים ולאחריו שימש מפקד מחלקה ולאחר מכן מפקד פלוגה בפלוגת מסלול של גדוד 890.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נותן הצהרה לאחר נאומו של מזכיר המדינה של ארה"ב ג'ון קרי, 28 בדצמבר 2016. רויטרס
איום איראני חדש. נתניהו/רויטרס

בשנת 1996 ברנור פרש מצה"ל, החל ללמוד קרימינולוגיה והתגייס למשטרה בעידודם של המפכ"ל לשעבר יוחנן דנינו וראש אגף החקירות יואב סגלוביץ'. הוא שימש תחילה קצין חקירות במרחב שרון ולאחר מכן עבר ליאחב"ל (היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית), שם השתתף בחקירת הבנק למסחר. שנים לאחר מכן הוא מונה ביחידה לתפקיד ראש מפלג פשיעה מאורגנת. במסגרת תפקיד זה הוא הביא לפירוק הארגונים של אסי אבוטבול ואיציק אברג'יל, בסיוע גורמים פדרליים בארצות הברית. הוא גם נטל חלק מרכזי בפעילות המשטרה נגד ראש ארגון הפשע זאב רוזנשטיין. במקביל, הוא השתתף גם בחקירת ראש הממשלה המנוח אריאל שרון.

אחרי שמפקד יאח"ה, תנ"צ אפרים ברכה מת ביולי 2015 נותר התפקיד מיותם למשך כמעט שנה. רק בחודש אפריל 2016 החליטו במשטרה למנות את ברנור לתפקיד הבכיר והוא נדרש להיכנס לנעליים הגדולות שהותיר אחריו ברכה.

רכב החוקרים נכנס למעון רה"מ, ירושלים. 2 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
ברנור ואנשיו מגיעים למעון ראש הממשלה, אמש/נועם מושקוביץ

בתוך חצי שנה הצליח ברנור לחלץ את יאח"ה מהתוגה ששררה בה מאז מותו של המפקד הנערץ. במהלך תקופה זו נאלץ ברנור לטפל בשורה של פרשות, בהן חקירת שר הפנים אריה דרעי, מעצר ח"כ באסל גאטס, שעל פי החשד הבריח טלפונים לאסירים ביטחוניים, פרשת היהלומים של בני שטיינמץ ותיק חבר הכנסת לשעבר אמנון כהן מש"ס, החשוד בקבלת שוחד מיני.

בכל פרשות אלה נכנס ברנור בעובי הקורה ויורד לשורש הפעילות. לעתים הוא אף הגיע לבית המשפט בראשון לציון ומחזק את אנשיו המביאים חשודים להארכת מעצר. בימים הקרובים ייאלץ ראש הממשלה בנימין נתניהו להכיר מקרוב את "האיום האיראני החדש שלו". בתוך כך, לא מעט גורמים במשטרה כבר סימנו את כורש כמי שעשוי להגיע בבוא הזמן לראשות הארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully