וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצורכי חקלאות: 6,000 דונם סופחו להתנחלויות בתוך שלוש שנים

29.12.2016 / 22:00

כרבע מהשטח נמצא בבעלות פרטית של תושבים פלסטינים בכפרים הסמוכים ליישובים אליהם נוספו האדמות. ההתנחלויות שהורחבו ממוקמות לכל אורכה של הגדה מאזור שכם ועד דרום הר חברון. המנהל האזרחי: "לא התקבלו טענות מתושבים פלסטינים"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

(ההצבעה על חוק ההסדרה במליאת הכנסת, החודש)

בשלוש השנים האחרונות נוספו כ-6,000 דונם לתחומי התנחלויות ביהודה ושומרון בטענה כי מדובר באדמות חקלאיות בעיבוד התושבים. כרבע מהשטח - 1,434 דונם - הוא קרקע בבעלות פלסטינית פרטית, שרובה נתפסה בשנה שעברה. זאת, בהליך של תפיסת קרקעות שנעשה במרבית המקרים בניגוד לחוק וללא היתרים.

על פי מידע שהגיע לוואלה! NEWS, בשנת 2014 נתפסו 193 דונם של קרקעות פלסטיניות פרטיות. בשנת 2015 חלה עלייה משמעותית בהיקף הקרקעות הפרטיות שנתפסו, שהגיע ל-779 דונם. בשנה החולפת התמתן היקף הקרקעות ועמד על 462 דונם.

עוד עולה מהנתונים כי המקומות הבולטים שבהם מתבצעת השתלטות חקלאית על אדמות פרטיות היא בהתנחלויות גב ההר לכל אורכה של הגדה מאזור שכם ועד לאזור דרום הר חברון. בשלוש השנים האחרונות נתפסו באזור אלון מורה כ-60 דונם במסווה של קרקע חקלאית; באזור איתמר כ-103 דונם; ובגוש שילה כ-135. יתר תפיסות הקרקע נערכו בהתנחלויות ברחבי הגדה המערבית.

לקריאה נוספת:
אחרי אישור המתווה: פלסטיני טוען לבעלות על החלקה המיועדת לתושבי עמונה
חוק ההסדרה אושר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת
"שלום עכשיו": חוק ההסדרה יפקיע 8,183 דונם של אדמות פלסטיניות

תצלום אוויר של השתלטות על קרקעות פרטיות באפרת. דרור אטקס, מערכת וואלה! NEWS
תצלום אוויר של השתלטות על קרקעות פרטיות באפרת/מערכת וואלה! NEWS, דרור אטקס

בניגוד לעבירות בנייה שאותן אוכף המנהל האזרחי באופן כמעט מידי, במקרים של השתלטות חקלאית על אדמות פלסטיניות פרטיות המצב שונה. זאת, מאחר שלפקחי המנהל קשה לזהות אם מדובר בפעולות חקלאיות של בעלי הקרקע או של גורמים אחרים.

כך, לדוגמה, באזור אפרת שבגוש עציון נעשתה במשך השנים, עד לשנת 1997, השתלטות על קרקעות פרטיות בבעלות תושבי הכפר אל ח'דר הסמוך. עד לשנת 2012 סופחו כ-70 דונם של קרקע פרטית במסווה של אדמות חקלאיות באזור. הנתונים מראים כי בארבע השנים האחרונות לא נעשו מהלכים דומים בסביבת אפרת.

המנהל האזרחי: הפלסטינים לא התלוננו

מהמנהל האזרחי נמסר כי בכל הנוגע להשתלטות על אדמות באזור אפרת "לא התקבלו כל טענות מצד תושבים פלסטינים להשתלטויות חקלאיות. לכן לא החל תהליך אכיפה באף אחד ממקרים אלו".

השתלטות על קרקעות פלסטיניות פרטיות, אפרת. דצמבר 2016. דרור אטקס, מערכת וואלה! NEWS
כ-70 דונם סופחו להתנחלות עד לשנת 2012. אפרת/מערכת וואלה! NEWS, דרור אטקס
השתלטות על קרקעות פלסטיניות פרטיות, אפרת. דצמבר 2016. דרור אטקס, מערכת וואלה! NEWS
"לא התקבלו טענות מצד תושבים פלסטינים". בתי היישוב אפרת/מערכת וואלה! NEWS, דרור אטקס

דרור אטקס מארגון "כרם נבות", שעוסק להגדרתו במעקב ובמחקר באשר למדיניות הקרקעות הישראלית בגדה המערבית, מסר: "אם יש תחום שבו ניתן לראות באמת את ההשתוללות של המדינה ושל קבלני המשנה שלה, המתנחלים, הרי זה כל מה שקשור לחקלאות בגדה. שם לא מדברים על עמונה אחת, אלא על עשרות עמונות שמתווספות כל שנה גם סביב ההתנחלויות כמו אפרת, שעושות מאמץ מאוס להציג את עצמן בתוך מקומות מהוגנים".

אטקס הוסיף כי "בניגוד למה שקורה בחלק מהמאחזים שבהם המנהל האזרחי מוציא צווי הריסה מתוך ידיעה שלעולם לא יצאו לפועל, כשזה מגיע לחקלאות, ברוב רובם של המקרים המנהל האזרחי אפילו לא טורח לעשות כאילו הוא מנסה בכלל לאכוף את החוק".

השתלטות על קרקעות פלסטיניות פרטיות, אפרת. דצמבר 2016. דרור אטקס, מערכת וואלה! NEWS
"המנהל האזרחי לא טורח לאכוף את החוק". חלקה חקלאית בתחומי אפרת/מערכת וואלה! NEWS, דרור אטקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully