וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הכריז: מנכ"ל תאגיד האנרגיה רקס טילרסון יהיה שר החוץ הבא

הנשיא הנבחר הודיע כי איש העסקים, בעל הקשרים הענפים לנשיא רוסיה ולמדינות המפרץ, יהיה הדיפלומט הבכיר ביותר בממשלו. "העקשנות שלו וניסיונו הרב הופכים אותו לבחירה מצויינת לתפקיד", מסר טראמפ, שייאלץ להתמודד מול הקולות בקונגרס המנסים לסכל את המינוי

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ הכריז היום (שלישי) באופן רשמי כי מנכ"ל תאגיד האנרגיה "אקסון מוביל", רקס טילרסון, יהיה שר החוץ הבא בממשלו. בכך הסתיים ההליך הארוך לבחירת הדיפלומט האמריקני הבכיר ביותר, שהתנהל בשבועות האחרונים ובמהלכו נפלו בזה אחר זה עוד שמות מרשימת המועמדים.

"העקשנות שלו, ניסיונו הרב וההבנה העמוקה שלו בגאופוליטיקה הופכים אותו לבחירה מצויינת לתפקיד שר החוץ", מסר טראמפ בהצהרתו שפורסמה על ידי צוות המעבר שלו. "הוא יקדם יציבות אזורית ויתמקד באינטרסים הנוגעים לביטחון הלאומי של ארצות הברית"

טילרסון נפגש לראשונה עם טראמפ רק ביום שלישי שעבר, אך בסוף השבוע הפך לפתע למועמד המוביל לתפקיד שר החוץ. איש העסקים בן ה-64, שעליו המליצו לפי הדיווחים שרת החוץ לשעבר קונדוליסה רייס ושר ההגנה לשעבר רוברט גייטס, ישלים ממשל כמעט הומוגני - לבן, מבוגר ועשיר, ויצטרף למחנה הפרו-רוסי שהתאסף סביב הנשיא הנבחר.

עוד כתבות בנושא:
רוסיה מואשמת בסיוע לניצחונו? אז טראמפ רוצה מקורב לפוטין כשר חוץ
חרף התנגדות טראמפ: דרישה רפובליקנית לחקור מעורבות רוסיה בבחירות
טראמפ יכול לנשום לרווחה: נותר המנצח בוויסקונסין בספירה החוזרת

רקס טילרסון, מנכ"ל חברת אקסון נבחר לכהן כשר החוץ בממשלו של דונלד טרמאפ , 13 בדצמבר 2016. רויטרס
ישלים ממשל לבן, מבוגר ועשיר. טילרסון/רויטרס

מנכ"ל אחת החברות הגדולות ביותר בעולם, שאינו בעל ניסיון פוליטי, אמנם מחזיק בניסיון עשיר במשא ומתן עם גורמים בינלאומיים, אולם גם כאן טמון סימן השאלה הגדול ביותר סביבו. חברת הדלק שבראשה הוא עומד קיימה עסקים ענפים עם רוסיה, ותרמה כספים רבים למיזמים שונים במדינה. על כך קיבל טילרסון אות של כבוד מהנשיא ולדימיר פוטין. במקביל הוא הביע התנגדות נחרצת לסנקציות שהוטלו על מוסקבה בשל מעורבותה במלחמה באוקראינה, מאחר שאלו פגעו קשות בעסקיו.

חוסר ניסינו בתחום המדיני, המצטרף לחוסר בקיאותו של טראמפ, עשוי ליצור מדיניות חוץ המתחשבת אך ורק באינטרסים כלכליים. להגנתו, טראמפ אומר כי האיש מנוסה בניהול עסקאות בדרגים הגבוהים ביותר, ובסופו של דבר גם פוליטיקה היא משא ומתן. גם קשריו של טילרסון למדינות המפרץ, ובהן קטאר, יכולים לשמש אותו לשיפור היחסים עמן, שהידרדרו מאוד תחת ממשלו של ברק אובמה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
רקס טילרסון, מנכ"ל חברת אקסון נבחר לכהן כשר החוץ בממשלו של דונלד טרמאפ , 13 בדצמבר 2016. רויטרס
קיבל אות של כבוד מהנשיא הרוסי. טילרסון ופוטין/רויטרס

למרות ההכרזה של טראמפ, המינוי של טילרסון צפוי להיתקל בקשיים בסנאט, אחרי שגם סנאטורים רפובליקנים הרימו גבה לנוכח הבחירה בו. זאת, במיוחד לאחר הדיווחים על כך שה- CIA הגיע למסקנה שמוסקבה התערבה בבחירות לנשיאות ארצות הברית כדי לסייע למועמד הרפובליקני – דברים שאותם דחה טראמפ בבוז. ג'ון מקיין, לינדזי גרהאם ומרקו רוביו הביעו חשש מקשריו של טילרסון לפוטין, לצד הביקורת הצפויה מצד גורמים דמוקרטיים בכירים.

נשיא ארצות הברית הנבחן דונלד טראמפ בפגישה עם מיט רומני, ניו יורק, ארה"ב. נובמבר 2016. רויטרס
"היה לי כבוד להישקל לתפקיד". טראמפ ורומני, בחודש שעבר/רויטרס

במרוץ הארוך למינוי הוזכרו כאמור כמה שמות נוספים. אחד מהם היה ראש עיריית ניו יורק לשעבר, רודי ג'וליאני. ואולם, ביום שבת האחרון הודיע טראמפ כי ג'וליאני לא יהיה חלק מממשלו העתידי. לפי הצהרתו, היה זה ג'וליאני שהסיר את מועדותו. זאת, ככל הנראה משום שהוא זכה לביקורות על כך שהוא נעדר ניסיון במדיניות חוץ וכן מושקע בעסקים חובקי עולם שעלולים ליצור לו ניגודי עניינים.

שני שמות נוספים שעלו כאפשרויות לתפקיד הם מושל מסצ'וסטס לשעבר והמועמד הרפובליקני לנשיאות בבחירות 2012, מיט רומני, ומנכ"ל חברת הרכב "פורד" לשעבר אלן מולאלי. רומני רמז בפוסט שפרסם במהלך הלילה בפייסבוק כי הוא הבין שהוא לא נבחר לתפקיד. "היה לי כבוד גדול להישקל לתפקיד שר החוץ", כתב, "השיחות שלי עם טראמפ היו מהנות ומעשירות. יש בי תקוות שהממשל החדש יוביל את ארצות הברית לחוסן, שגשוג ושלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully