וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנטה וירוס: אנטה ז'יז'יץ', הסנטר הגדול הבא של הכדורסל הקרואטי

8.12.2016 / 15:00

את בלאט הוא ריגש, את וויצ'יץ' הוא אכזב, מסופו הוא חטף. שלוש שנים אחרי שסירב ברגע האחרון להפוך לנער פוסטר במכבי תל אביב, אנטה ז'יז'יץ', אחיו בן ה-19 של אנדריאה, קוטף את הפירות וצוחק כל הדרך ל-NBA. סיפורו של הסנטר הצעיר הלוהט ביבשת

AP

בווידאו: ההצגה האחרונה של ז'יז'יץ' בליגה האדריאטית

מפעם לפעם, כשדיוויד בלאט מרביץ תורה בשחקניו ומנסה להעביר להם מסר פסיכולוגי, הוא נזכר באימון קדם-עונה נושן במכבי תל אביב ובילד אחד, אנטה ז'יז'יץ' שמו.

השנה היא 2013. הצהובים-כחולים מתכוננים לפתיחת העונה, ממתינים לשובם של שחקני הנבחרות והזאטוט הקרואטי, אז בן 16 וחצי, נקרא לישראל על ידי ניקולה וויצ'יץ' כדי להשלים מקום בסגל. איתו מגיע צעיר נוסף בן גילו, דראגן בנדר, אבל מהר מאוד הזרקור של בלאט מופנה כלפי אנטה, אחיו הצעיר של אנדריאה. בשביל אימון ראשון, הילד קיבל חתיכת משימה מהגיהנום: להתמודד ראש בראש עם סופו, בימים שבהם עוד היה אתלטי, מהיר, אוכל יריבים כמוהו לארוחת הבוקר.

אז המראות היו קשים, אבל נחרתו בזיכרון של כל מי שנכח באימון ההוא בהדר יוסף. "הילד המסכן רץ ממקום למקום, ניסה לקחת ריבאונד והועף שלושה מטרים קדימה, הופל לרצפה, חטף אינספור מכות בכל דרך אפשרית", סיפר בלאט בהרצאה שהעביר בשנה שעברה באיטליה, שכותרתה 'חשיבותה של נחישות'. "אתם יודעים מה מצא חן בעיני בנוגע לילד הזה? הוא קם שוב ושוב, לא התייאש, לא השפיל מבט. להפך, הוא רק ניסה עוד יותר חזק. בשלב מסוים סופו אמר לי 'אני מוותר, אין לי עוד כוחות', וירד מהמגרש, בזמן שאנטה המשיך להתרוצץ כאילו כלום לא קרה. מיד חשבתי על הקרב של מוחמד עלי מול ג'ורג' פורמן. אנטה כאילו אמר לסופו, 'תרביץ לי עוד ועוד, עד שתתעייף. אני אישאר לעמוד'. אז זוכר שאמרתי לעצמי כבר אז: 'הילד הזה יהיה שחקן גדול'.

דראגן בנדר עם אנטה ז'יז'יץ' במדי מכבי תל אביב. טוויטר, אתר רשמי
רק כמעט. בנדר וז'יז'יץ' במדי מכבי תל אביב/אתר רשמי, טוויטר

שלוש שנים עברו, וכבר אפשר לומר בפה מלא שהנבואה של בלאט אומתה: ז'יז'יץ' אכן נראה בדרך לגדולה, וכבר בעונה הבאה הוא והנחישות המפורסמת אמורים לפרוש כנפיים ולעזוב את הבית בקרואטיה לטובת קריירת NBA בבוסטון. הסלטיקס, שלקחו אותו בבחירה ה-23 בדראפט 2015, ניאותו לבקשתו להשתפשף עונה נוספת בציבונה זאגרב, קבוצת נעוריו, והם לבטח לא מתחרטים. על אף גילו הצעיר, למרות הבוסריות, ז'יז'יץ' בדרך הבטוחה להפוך ל-MVP של הליגה האדריאטית, עם מספרים מפלצתיים. הוא מוביל את הליגה בנקודות ( 21.9 למשחק), ריבאונדים (9.4) סחיטת עבירות (6) ובמדד יעילות (29.4), שלישי באחוזים מהשדה (68.8) ורביעי בחסימות (1.3). אלה מספרים שגם הליגה האדריאטית, שמייצאת כמעט מדי שנה כישרונות היישר ל-NBA, טרם ראתה משחקן כל כך צעיר. בשבוע שעבר הוא עשה רעש עם 35 נקודות ו-12 ריבאונדים מול מגה ויזורה, אבל זה כבר כמעט עניין שבשגרה.

מאחורי ההצלחה של ז'יז'יץ' עומד גם סיפור אנושי מיוחד: מגיל צעיר הוא נהג לפקוד את המשחקים של אחיו, אנדריאה, שהחל את הקריירה בספליט ועבר לציבונה, בדיוק כמוהו. משם אנדריאה יצא לסיבוב ארוך ביבשת הישנה. הוא עבר לא פחות מ-10 קבוצות מחוץ לקרואטיה, ביניהן ברצלונה, אולימפיאקוס, פנאתינייקוס ומכבי תל אביב, עמה כמובן רשם את הישג השיא בקריירה, זכייה ביורוליג. אנטה ליווה מקרוב את אחיו ברגע המאושר ביותר שלו כמקצוען. הוא היה שם כשטייריס רייס קלע את סל הניצחון מול צסק"א, וראה את הגארד האמריקאי לוקח את הצהובים על הכתפיים גם במשחק הגמר מול ריאל מדריד, כל הדרך לגביע סנסציוני.

אנדריאה לא היה שותף פעיל במיוחד להישג, אבל הזכייה הזו עשתה את שלה - היא כמעט שכנעה את ז'יז'יץ' הצעיר להיעתר להצעה של הצהובים ולהצטרף, יחד עם בנדר, לאקדמיה החדשה שהייתה בשלבי הקמה.

"הוא התלהב כל כך מהעוצמות של המועדון, מהחוויה המטורפת במילאנו, שהוא כמעט הרגיש שהוא כבר חלק מהקבוצה. אין ילד בגיל שלו שדברים כאלה לא משפיעים עליו. כמו בנדר, גם הוא הוקסם אז מהאפשרות להצטרף למכבי", מספר העיתונאי הקרואטי ודראן מודריץ'. ניקולה וויצ'יץ' סימן את שני הטאלנטים שהכיר מתקופתו בספליט כפנים של פרויקט הדגל, שמטרתו הייתה ליישר קו עם שאר המועדונים הגדולים באירופה ולהתחיל לייבא למחלקות הנוער גם כישרונות שאינם מקומיים. ז'יזיץ' כבר סיכם על חוזה לחמש שנים, אבל רק התערבות של האח הגדול אנדריאה, רגע לפני שאין דרך חזרה, מנעה מהמהלך להתממש, למרבה האכזבה של וויצ'יץ'.

בעצת אחיו הגדול, המנטור אם תרצו, ז'יז'יץ' הצעיר בחר בהצעה הצנועה של ציבונה, שנראתה קצת פחות נוצצת, אבל הרבה יותר בטוחה ונוחה להתפחותו. היום, כשרואים איך התוכניות הגרנדיזיות של מכבי תל אביב נזרקו לפח וכיצד הוא משתפר בציבונה, מבינים כמה הוא צדק. "לפני שנתיים אף אחד לא דיבר עליו כמו על דראגן בנדר. הוא היה שחקן מאוד פיזי, אבל גם מאוד מוגבל. היום זה נראה אחרת לגמרי, והניחוש שלי שזה לא היה המצב אם הוא היה הולך למכבי תל אביב", אומר העיתונאי מודריץ'. "אחרי בנדר עקבו מגיל צעיר מאוד. הוא היה נבחר גבוה בדראפט עם או בלי קשר למכבי תל אביב, אבל זה לא תקף לגבי ז'יז'יץ'. אם הוא היה מגיע למכבי תל אביב, כנראה שהוא לא היה משתפר ככה, וכנראה שגם לא היה נבחר בסיבוב הראשון בדראפט. במובן מסוים, הסירוב למכבי תל אביב הציל לו את הקריירה".

אנטה ז'יז'יץ' אחרי הבחירה בדראפט. AP
בניגוד לבנדר, הוא בכלל לא היה מועמד להיבחר בסיבוב הראשון. ז'יז'יץ' בדראפט/AP

17 שנה מפרידות בין האחים ז'יז'יץ', אך בעונה שעברה הם זכו לסגור מעגל מרגש: למרות הפרש הגילים, הם שיתפו פעולה יחדיו במועדון בו הכל החל, ציבונה. בזמן שאנדריאה כבר רכב על אדי הדלק האחרונים בקריירה, אנטה החל לפרוח וגם סוף סוף זכה למעקב צמוד מסקאוטים של ה-NBA. גם ברחבי היבשת החלו להתעניין אצל ציבונה בנוגע לתכשיט, אבל החיזורים של ריאל מדריד, ברצלונה והכוכב האדום לא הפכו למו"מ ממשי, בעיקר משום שאנטה כבר למד את הלקח מתקדים מכבי תל אביב: אין תחליף לדקות משחק.

העונה אנדריאה ממשיך לפקח מקרוב אחרי הלהיט המשפחתי, רק בכובע אחר לגמרי: בקיץ מונה למנהל הספורטיבי של ציבונה, וכעת תחום האחריות שלו כולל גם נזיפות על האח הצעיר, במקרה הצורך. "בכל פעם שאנטה מרים קצת את האף ויוצא מפוקוס, אנדריאה מיד מיישר אותו. הוא לא נותן לו לאבד את המומנטום", מספר מודריץ'.

שחקן מכבי תל אביב אנדריאה ז'יז'יץ'. קובי אליהו
היום הוא המנטור. אנדריאה ז'יז'יץ'/קובי אליהו

עכשיו הוא הולך בעקבותיהם של הסנטרים האחרונים שיצאו מהליגה האדריאטית ישירות ל-NBA, ניקולה יוקיץ' ויוסוף נורקיץ'. שניהם התגלו כהפתעה נעימה בדנבר, ותרמו פחות או יותר באופן מיידי. בעונה הבאה, זה כבר מנוי וחתום, יעבור לבוסטון. פרט לגודל ולאתלטיות שתמיד היו מנת חלקוף לאחרונה הוא גם מראה קליעה משופרת מחצי מרחק ומהקו, ארסנל נרחב של תנועות מתחת לסל ויכולת חסימה מעודדת. "התקרה שלו גבוהה מאוד. הוא יכול להיות סנטר מצוין, גם ב-NBA", העיד עליו לאחרונה דינו ראדג'ה, עוד קרואטי ששיחק בבוסטון.

ולחשוב שמכבי תל אביב הייתה יכולה לעצור את התהליך הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully