וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קתולי אדוק, חובב מרוצים ומתנגד לכשרות: זה הנשיא הבא של צרפת?

הוא מושווה למרגרט תאצ'ר בשל הרפורמה הקיצונית שהציע, מעוניין לחמש פקחי חניה, מתכנן להטיל מגבלות על הומואים ומתנגד לשחיטה יהודית ומוסלמית. פרנסואה פיון הוא מועמד הימין שצפוי לנצח בבחירות לנשיאות - אלא אם לה פן תפתיע

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

אחרי ניצחונו אתמול (ראשון) בפריימריז לראשות גוש הימין, עשוי פרנסואה פיון, ראש הממשלה לשעבר, להפוך לנשיא צרפת הבא. פיון, שניצח בסיבוב השני של הבחירות הפנימיות את המועמד המתון יותר אלן ז'ופה, צפוי לשנות מקצה לקצה את צרפת, שנשלטה עד כה על ידי מפלגת הסוציאליסטים של פרנסואה הולנד.

פיון, שמרן שכיהן כראש ממשלת צרפת בין השנים 2007 ל-2012, זכה לזינוק בתמיכה רגע לפני הסיבוב הראשון שהתקיים ב-20 בנובמבר. האיש בן ה-62, חובב מכוניות מרוץ שגר בטירה בעמק הלואר, מבטיח במצעו רפורמות קיצוניות לכלכלה הצרפתית וצמצום מסיבי של ההוצאות הממשלתיות.

"צרפת על ספה של מהפכה", הכריז אתמול אחרי שהצביע בפריז. הוא טען כי תכניתו - לקצץ 500 אלף משרות במגזר הציבורי ולהאריך את שעות העבודה השבועיות - היא מה שדרוש כדי להציל את הכלכלה. תכניתו של פיון מכונה בפי התקשורת הצרפתית "תאצ'ריסטית" על שם ראש ממשלת בריטניה המנוחה מרגרט תאצ'ר, שנודעה במדיניות כלכלית ליברלית נוקשה.

פרנסואה פיון לאחר ההכרזה על ניצחונו בפריימריז הימין בצרפת, 27 בנובמבר 2016. רויטרס
"צרפת על ספה של מהפכה". פיון בנאום הניצחון שלו, אתמול/רויטרס

בתקופה שבה צרפת מתקרבת לשיעור אבטלה דו-ספרתי כמעט כפול ממדינות אירופיות אחרות, שיעור יצירת משרות חדשות מקרטע, וצמיחה איטית של 1.4% ב-2016, עשוי פיון להצטייר כמושיע. פיון הבטיח לפעול נגד האיגודים החזקים במשק ולחתור לעבר רפורמות שיקטינו את תפקידה של המדינה ככלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו. בעוד ראשת מפלגת הימין הקיצוני, מארין לה פן, היא שותפה לגל האירו-סקפטי השוטף את אירופה, פיון מעוניין שצרפת תישאר באיחוד. הוא מעוניין בהגברת הקשרים בין מדינות גוש האירו.

פיון מעוניין לקצץ במגזר הציבורי חצי מיליון משרות ולהאריך את שעות שבוע העבודה מ-35 ל-39. לגישתו, קיצוץ במסים תאגידיים יסייעו להגביר הצמיחה, ורק אז יגיע קיצוץ במסי שכר. סימן נוסף לנחישותו להפחית את התערבות המדינה בכלכלה, הוא רצונו להקטין את התמיכה הממשלתית בביטוח בריאות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פיון כתאצ'ר על שער "הליברסיון" הצרפתי/מערכת וואלה!, צילום מסך

צרפת חתמה החודש שנה של מצב חירום מדינתי שהוטל בעקבות הפיגועים בנובמבר 2015 שגבו את חייהם של 130 בני אדם. כחלק ממצב חירום זה, פרוסים שוטרים ברחבי הערים הגדולות דרך קבע. השבוע סוכל פיגוע של פעילי ארגון דאעש בפריז שיועד לתקופת חג המולד העמוסה.

בסוגיה הביטחונית, הציע יריבו ז'ופה גיוס של 10,000 שוטרים נוספים ובניית 10,000 תאי כלא. כמו גם שימוש במתקני מעצר לבני אדם שנמצאים ברשימות השחורות של סוכנויות המודיעין. לעומתו, פיון לא הציע להגדיל את מספר השוטרים, אך הוא תומך בחימוש שוטרים מקומיים, כמו שוטרי תנועה, פקחים וסיירים. הוא גם סבור שצרפת צריכה להשתמש בחברות אבטחה פרטיות למעקב אחר אזרחים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפיגועים בשנתיים האחרונות בצרפת הובילו לזינוק בתמיכה בימין הקיצוני ובתוך כך להגברת החשדנות כלפי קבוצות מיעוטים במדינה, בייחוד מוסלמים. פיון ידוע באמירות שנויות במחלוקת שלו בנוגע למיעוטים דתיים במדינה. בשבוע שעבר אמר פיון בריאיון לרדיו Europe1 כי "יש להילחם בהתנגדות המוסלמית להשתלבות בחברה, כפי שנאבקנו ברצונם של היהודים לחיות בקהילה שלא מכבדת לחלוטין את חוקי הרפובליקה הצרפתית".

אבטחת בתי כנסת ומוסדות יהודים בפריז, נובמבר 2015. ישראל ברדוגו, מערכת וואלה! NEWS
"להיפטר ממסורות עתיקות לשחיטת בשר". בית כנסת יהודי מאובטח בצרפת/מערכת וואלה! NEWS, ישראל ברדוגו

"אני חושב שיש היום תנועה הולכת וגוברת של התנגדות להשתלבות מצד הקהילה המוסלמית, שלוקחת את הקהילה המוסלמית כולה בת ערובה", טען פיון. "חייבים לתת למוסלמים הצרפתים את כל התחמושת, את הכלים, כדי שידחו בעצמם את הגורמים האלה. הם חייבים להוביל את המאבק, וצריך לעזור להם".

בנוסף לכך, בעצרת בחירות שנערכה לפני כשבועיים טען פיון – מבלי לציין מפורשות את אזרחי המדינה המוסלמים – כי "הקתולים, הפרוטסטנטים, היהודים, הבודהיסטים, הסיקים, לא מאיימים על האחדות הלאומית". בשנת 2012, לקראת סיום כהונתו כראש הממשלה, עורר פיון סערה כשקרא ליהודים ולמוסלמים להיפטר מ"המסורות העתיקות" הקשורות לשחיטת בשר.

נשים מוסלמיות לבושות בורקה ברחובות צרפת.. AP
קרא לוותר על חלאל. מוסלמית בצרפת/AP

לדבריו, "דתות חייבות לשקול את קיומן של מסורות שאין להן ממש קשר עם המצב הנוכחי של המדעים, של הטכנולוגיה ושל התברואה". הוא קרא לקהילות היהודיות והמוסלמיות לוותר על כשרות ועל חלאל, בהתאמה, וטען: "אנחנו במדינה מודרנית, ואלה מסורות עתיקות שלא קשורות להתפתחויות".

בנוגע לעמדתו כלפי ישראל, פיון התבטא בשנים האחרונות, מאז סיים את כהונתו כראש הממשלה, בגנות המדיניות הישראלית, בעיקר בכל הנוגע להתנחלויות בגדה המערבית, אולם נראה כי בזמן האחרון, עם התקרבות הפריימריז של מפלגות הימין, הוא שינה באופן ניכר את הצהרותיו בנושא. כך, למשל, בשנת 2014 האשים פיון את ישראל ב"איום על השלום העולמי" בשל חלקה במניעת הקמתה של המדינה הפלסטינית, ושנה לאחר מכן קרא לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על הממשלה הישראלית.

בסוף 2015 הוא הגן על סימון מוצרים מהתנחלויות, אולם בתחילת שנת 2016 הוא כבר שינה את דעתו ויצא נגד הנוהל. בחודש מרץ, בעת ביקורו באיראן, פיון ציין את "עמדתה של צרפת כלפי בעלת בריתה, ישראל, שיש לה זכות לביטחון ושקיומה לא יכול להיות מוטל בספק". בעימות השלישי בפריימריז של מפלגות הימין, פיון אף טען כי מטרתו של ארגון "המדינה האסאלמית" (דאעש) הוא "לגרש את היהודים מישראל".

מהגרים מפונים ממחנות מאולתרים בפריז, צרפת, 4 בנובמבר 2016. AP
מכסות הגירה שנתיות לחוקה. מהגרים בפריז/AP

נושא בוער נוסף שמטריד את צרפת, כמו את שאר אירופה, הוא הגירת פליטים, בין היתר מסוריה. פיון סבור כי אמנת שנגן שמעגנת את הגבולות הפתוחים בין מדינות האיחוד צריכה להשתנות ושאירופה צריכה להקים כוח משטרתי משותף להגנה עליהם מבחוץ. בנוסף לכך, לפי פיון, צרפת צריכה להכניס לחוקתה מכסות שנתיות של מהגרים שייכנסו בשעריה.

בהקשר לסוריה, תומך פיון בשיתוף פעולה עם רוסיה לצד פתיחת דיאלוג עם הנשיא בשאר אסד ואיראן בניסיון למצוא פתרון לסכסוך במדינה המשוסעת. כמו כן, הוא מעוניין לפתוח מחדש את השגרירות הצרפתית בדמשק גם אם אסד לא יהיה חלק מהתרחיש לפתרון המלחמה.

בסוגיה אחרת לגמרי, הנוגעת לנישואים חד-מיניים, אמר פיון, קתולי אדוק, כי לא יבטל את החוק שעבר ב-2013. עם זאת, הוא מעוניין להטיל הגבלות על זוגות הומואים בבואם לאמץ ילדים, כך שרק ההורים הביולוגיים יהיו חתומים על תעודת הלידה של הילד. זאת, בניגוד לחוק שאפשר להורים בני אותו המין לקבל תעודת לידה חדשה עם שמותיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully