וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הכישלון במשאל העם: הסכם שלום חדש נחתם בקולומביה

הנשיא סנטוס ומנהיג מחתרת FARC טימוצ'נקו חתמו על נוסח מתוקן של ההסכם, אולם לטענת מתנגדיו, הוא לא מספק מענה לביקורת שהוצגה כלפי הנוסח הקודם. ההסכם יוצג לאישור בפרלמנט. "נבטיח שההסכם יכבד את הנקודות שהממשלה לא רצתה לקבל"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוס ומנהיג המחתרת המרקסיסטית FARC רודריגו לונדונו, שנודע בכינוי "צ'ימוטנקו", חתמו אמש (חמישי) על הסכם שלום מתוקן בין הממשל למחתרת, כחודש לאחר שנוסח ההסכם הקודם נדחה על ידי הציבור הקולומביאני במשאל עם. בטקס החתימה בבירה בוגוטה, קראו הנוכחים "עשינו את זה!".

ההסכם החדש, שמגיע בתום 52 שנים של לחימה במדינה הדרום אמריקנית, נוסח לאחר שגרסתו הקודמת לא השיגה תמיכה ציבורית בשל טענות כי הוא מוטה לטובת כוחות המורדים. המגעים בין הצדדים נערכו בארבע השנים האחרונות בעיקר בקובה, ובמסגרתם הסכימו מנהיגי המחתרת להניח את נשקם בתמורה, בין היתר, לייצוג פוליטי.

עוד בוואלה! NEWS:
קולומביה: חרף ההתנגדות - הממשלה נחושה לאשר את הסכם השלום החדש
ממשלת קולומביה וארגון FARC הסכימו על נוסח חדש להסכם השלום
נשיא קולומביה סנטוס: אתרום את כספי פרס נובל לקורבנות הסכסוך

הפגנות מחוץ לטקס החתימה על הסכם השלום בקולומביה, בוגוטה, 24 בנובמבר 2016. רויטרס
"זה סופי!". סנטוס וטימוצ'נקו, אמש/רויטרס
הפגנות מחוץ לטקס החתימה על הסכם השלום בקולומביה, בוגוטה, 24 בנובמבר 2016. רויטרס
"כמפלגה ללא נשק, FARC תציג את משנתה המדינית". סנטוס/רויטרס

"זה סופי!", קרא סנטוס, בטקס החתימה בתיאטרון היסטורי בבוגוטה. "אני מזמין אתכם לנטוש עשרות שנים של אלימות ולהותירם בעבר, על מנת שנתאחד, עבור קולומביה, האומה היקרה הזאת, ועל מנת שנפעל יחד לפיוס סביב האידאל המשותף של שלום", הוסיף הנשיא, שזכה השנה בפרס נובל לשלום בשל חלקו בהשגת ההסכם.

220 אלף בני אדם נהרגו במהלך העימות בין הממשל הקולומביאני למחתרת FARC ומיליונים רבים נעקרו מבתיהם. הנשיא לשעבר אלברו אוריבה, המכהן כיום כמנהיג האופוזיציה, הוביל את ההתנגדות להסכם המוצע, שלדבריו גם בנוסחו החדש לא עונה על חששותיו של הציבור מפני הענקת ייצוג פוליטי לאנשי המחתרת וחנינתם.

"אני לא חושב שזה רק או מזיק להגיע שזו לא הדרך לאישור ההסכם", טען אוריבה בדברים שנשא בפני הפרלמנט. "יש כמה נושאים שלגביהם יש לנו חילוקי דעות מהותיים. הממשלה החליטה להתעלם מהסכם לאומי הולם, ואנחנו נחפש מנגנון שיבטיח השתתפות עממית ויכבד את הנקודות שהממשלה לא רצתה לקבל".

הפגנות מחוץ לטקס החתימה על הסכם השלום בקולומביה, בוגוטה, 24 בנובמבר 2016. רויטרס
"יש לנו חילוקי דעות מהותיים". מפגינים מחוץ לטקס החתימה/רויטרס
הפגנות מחוץ לטקס החתימה על הסכם השלום בקולומביה, בוגוטה, 24 בנובמבר 2016. רויטרס
הפגנות מחוץ לטקס החתימה, אתמול/רויטרס

בניגוד לנוסח הקודם, שהוצג להצבעה במשאל עם ציבורי, הנוסח החדש כבר הועבר לקונגרס לאישור, והוא צפוי להיות מאושר בשבוע הבא. מתנגדיו מתנגדים לסעיפים בהסכם שמעניקים חנינה כוללת ללוחמי FARC שעסקו, בין היתר, בטבח ובחטיפות, ויאפשר להם להחזיק במשרות פוליטיות.

הנשיא סנטוס הגן על ההסכם וטען כי "כמפלגה, ללא נשק, FARC תוכל להציג את משנתה המדינית, ויהיו אלה הקולומביאנים שיתמכו בה או ידחו אותה בקלפי". מנהיג המחתרת לונדונו הוסיף בטקס החתימה: "למען טובת האומה, הבה נהפוך את המילים לנשק היחידי שבו קולומביאנים רשאים להשתמש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully