וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי דיון סוער: חוק ההסדרה אושר פה אחד בוועדת השרים לחקיקה

החוק שנועד להכשיר מאחזים בלתי חוקיים, ומתוקף כך למנוע את פינוי עמונה, עבר באישור כל שבעת השרים. בנט: "החל הליך היסטורי". ליברמן תקף את שר החינוך: "מסכן את ההתיישבות בשביל גחמה אלקטורלית". מנדלבליט: "החוק לא יעבור את בג"ץ"

צילום: נתנאל אייזדורפר, עריכה: יאיר דניאל

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אמש (ראשון) פה אחד את הצעת חוק ההסדרה, המבקשת להסדיר את מעמדם של אלפי בתים בהתנחלויות הבנויים על קרקע פלסטינית פרטית. שבעה שרים תמכו בהצעה, ואף אחד לא נמנע או התנגד, למרות ההתנגדות הגורפת של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שנכנס לישיבת הוועדה באופן חריג ואמר לשרים כי הוא יתקשה להגן על החוק בבג"ץ, וכן כי החוק עשוי לפגוע בבקשת המדינה מבג"ץ לדחות את פינוי עמונה.

לפני הנוסח העדכני של הצעת החוק, בעלותם של פלסטינים על קרקעות פרטיות תישאר בידיהם, אולם המדינה תפקיע מהם את זכות השימוש בקרקע. החוק עצמו יחול על התנחלויות שבהקמתן הייתה התערבות ממשלתית, לרבות המאחז עמונה, ויפטור את תושביהם מהתיישבות לא חוקית בטענה שחזקת תום הלב עומדת להם. בעלי קרקעות פלסטינים שיצליחו להוכיח את בעלותם, יפוצו כספית.

עוד בוואלה! NEWS:
בעמונה מפעילים לחץ על השרים: "חוק ההסדרה הוא המבחן שלכם"
נתניהו תקף את בנט בעימות על חוק ההסדרה: "ילדותי וחסר אחריות"
מרצ ו"שלום עכשיו" סיירו בעמונה: "דחייה תהיה פרס לעבריינות פוליטית"

שר הביטחון אביגדור ליברמן בטקס "ממדים ללימודים" בקריה, 4 בנובמבר 2016. ראובן קסטרו
תקף את בנט: "פגיעה בהתיישבות בשל גחמה אלקטורלית". ליברמן/ראובן קסטרו

במקביל לישיבת השרים שבה נערכה ההצבעה, התקיימה ישיבה סוערת מאוד של פורום ראשי הקואליציה, שבה ניסה ראש הממשלה לשכנע את ראשי המפלגות לכבד את עמדת היועץ המשפטי לממשלה ולדחות את ההצבעה.

הישיבה התפוצצה במהלך עימות בין שר הביטחון אביגדור ליברמן לשר החינוך נפתלי בנט. "אתם מסכנים פה מדינת ישראל ואת כל ההתיישבות בשביל גחמה אלקטורלית", הטיח ליברמן בבנט, שמצדו נטש בסערה את החדר עם שקד ואמר לה להעלות את החוק להצבעה בוועדת השרים.

בהמשך, הטיח בנט בראש הממשלה: "הייתה לכם שנה לטפל ולא קרה כלום. מאות אלפי ישראלים הם סוג ב', עכשיו צריך להתקדם". לאור ההאשמה, גורם בליכוד - ששרי מפלגתו, כולם, הצביעו בעד - מסר בתגובה כי "היינו בעד חוק ההסדרה והצבענו בעד חוק ההסדרה. השאלה שעמדה על השולחן היא דחייה של 48 שעות מתוך רצון למצות את אפשרות הדחייה של בג"ץ – לטובת המתיישבים בעמונה".

עוד מסר, כי "כשנתקבלה ההערכה בישיבת ראשי הקואליציה שהסיכוי לקבלת החלטת בג"ץ עד יום שלישי הוא קלוש, הוחלט לאפשר לשרי הליכוד לתמוך בחוק וכך הם עשו".

בטרם ההצבעה אמר השר ליברמן כי "כל מי שההתיישבות חשובה לו ושחרד לעתידה של ההתיישבות ביהודה ושומרון, מבין שהדבר החשוב ביותר זה לגבש מדיניות משותפת ומוסכמת עם הממשל האמריקני החדש", אמר. לדבריו, אין צורך לקבוע עובדות בשטח "ולהביך את הממשל הנכנס". ליברמן אמר עוד כי בעבר רק הימין הפיל ממשלות ימין. "אני מקווה שלא תקרה אותה טעות פעם נוספת", הוסיף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נפתלי בנט בישיבת ממשלה. נובמבר 2016. אמיל סלמן, הארץ
נטש את פורום ראשי הקואליציה בזעם. בנט/הארץ, אמיל סלמן
מנדלבליט: "זו תהיה טעות לאשר את ההצעה. עדיין מדובר על לקיחת הזכות מאנשים פרטיים"

לאחר שהתחדש הדיון בוועדת השרים, ציין היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שנוכחותו בוועדת השרים נחשבת חריגה, כי החוק ייחשב כהפרה של החוק הבינלאומי. "זו תהיה טעות לאשר את ההצעה", אמר, "מדובר בחוק לא חוקתי שלא יעמוד במבחן בג"ץ. זה דבר שלא נעשה בעבר, זה מתנגש בזכויות הפרט. עדיין מדובר על לקיחת הזכות מאנשים פרטיים".

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר בדיון כי יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ אבי דיכטר מכין הצעת חוק בנושא ההסדרה, בתקווה שתהיה, לדבריו, חוקתית ונוחה יותר ברמה הבינלאומית. הוא הוסיף כי הוא מבקש להביא אותו להצבעה בהקדם.

לאחר ההצבעה אמר בנט כי "מדינת ישראל החלה היום בהליך היסטורי של הסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון. אני מברך את ראש הממשלה ואת שרי מפלגתו שנשאו באחריות הנדרשת מממשלת ימין, והצביעו בעד הגשמת החזון הלאומי". לדבריו, "בנחישות ובמשילות נמשיך לממש את היעדים שלשמם נבחרנו".

השרה שקד הצטרפה לברכות בתום ההצבעה, והוסיפה כי "הממשלה הזאת תסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון, גם כשארגוני שמאל קיצוניים מנסים לבצע 'לוחמה משפטית'". לדבריה, "הדרך להשפיע על מפת ההתיישבות ביהודה ושומרון היא בבחירות ולא בשיטה הפסולה בה אותם ארגונים נוהגים היום".

(עדכון ראשון: 20:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully