וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם החמישית בהיסטוריה: הנשיא לא יזכה ברוב קולות הבוחרים

מספירת יותר מ-90% מהקולות בארה"ב עולה כי הנשיא הנבחר גרף יותר מ-270 האלקטורים הדרושים לניצחון, אך יותר אמריקנים בחרו במועמדת הדמוקרטית. הדבר מתאפשר בשל שיטת הבחירות הסבוכה במדינה. נתוני מדגמים: הלבנים והמבוגרים הצביעו לטראמפ, היהודים - לקלינטון

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון נחלה הפסד קשה בבחירות לנשיאות, והפסידה למועמד הרפובליקני דונלד טראמפ, שהצליח לצבור את 270 האלקטורים הנדרשים כדי להתמנות לנשיא הבא של ארצות הברית. עם זאת, מספירת 92% מהקולות עולה כי על אף ההובלה המשמעותית של טראמפ במספר האלקטורים, קלינטון זכתה ברוב קולותיהם של אזרחי המדינה.

מספירת רוב הקלפיות עולה כי קלינטון זכתה ב-47.7% מהקולות, בעוד טראמפ זכה ב-47.5% - הפרש של 0.2% שהם כ-200 אלף קולות. בנוסף, מהתוצאות החלקיות עולה כי אף מועמד לא זכה ב-50%, בשל מספר קולות מכובד יחסית שהלך למועמדים העצמאיים. עוד עולה כי בבחירות 2012 הצביעו לאובמה כמה מיליוני אנשים יותר מאלה שהצביעו לקלינטון בבחירות הנוכחיות. טראמפ גם קיבל פחות קולות מאלה שרשם רומני בבחירות הקודמות, אך מדובר בכמה מאות אלפים בלבד.

עוד כתבות בנושא:
קלינטון בנאום ההפסד: צריך לתת לטראמפ הזדמנות, מקווה שיצליח
אובמה על ניצחון טראמפ: הנשיאות גדולה יותר מכולנו
במטה טראמפ לא שוללים העמדת קלינטון לדין: "נחליט בבוא העת"

הילרי קלינטון אחרי ההפסד לדונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית. 9 בנובמבר 2016. רויטרס
מספירת רוב הבקלפיות עולה כי היא זכתה ברוב הקולות. קלינטון בנאום ההפסד, היום/רויטרס

המועמד לסגנה של קלינטון, טיים קיין, ניסה למצוא נחמה בגריפה המסתמנת של רוב הקולות, ואמר היום בנאום הפסד במנהטן כי "אני גאה בהילרי קלינטון. היא שינתה את ההיסטוריה. היא זכתה ברוב קולות הבוחרים, אך לא במספר האלקטורים. אנחנו יודעים שהיא הייתה יכולה לעשות היסטוריה בתור נשיאה".

הנתון מדגים פעם נוספת את אחת הבעיות המרכזיות בשיטת הבחירות האמריקנית. במסגרת השיטה, שרבים במדינה טוענים כי היא מיושנת וקוראים להחלפתה, גם אם קיים רוב דחוק עבור אחד המועמדים במדינה מסוימת, כל האלקטורים של המדינה הולכים אליו וקולות המיעוט נמחקים לחלוטין.

אם אכן בתום ספירת הקולות יתברר ששרת החוץ לשעבר זכתה לרוב הקולות, תהיה זו הפעם הראשונה שבה מתרחש מצב כזה מאז שנת 2000. בבחירות שנערכו לפני 16 שנים גבר ג'ורג' בוש הרפובליקני על המועמד הדמוקרטי אל גור בחמישה אלקטורים, אך הפסיד לו ב-0.5% מקולות הבוחרים, שהם יותר מחצי מיליון איש. לפני שנת 2000 היו שלוש פעמים בהיסטוריה שבהן התוצאות לא תאמו לכמות קולות הבוחרים, כולם במאה ה-19.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
דונלד טראמפ בנאום ניצחון בעצרת בחירות במנהטן, ניו יורק, ארה"ב. נובמבר 2016. רויטרס
זכה בקולות הגברים, המבוגרים והלבנים. טראמפ בנאום הניצחון, היום/רויטרס

בתוך כך, ממדגמים שערכה רשת CNN עולה כי רוב הנשים הצביעו לקלינטון -54% לעומת 42% לטראמפ. איל הנדל"ן מנגד זכה ברוב קולות הגברים – 53% הצביעו לו לעומת 41% שבחרו ביריבתו. בבחירות 2012 הצביעו לאובמה נשים רבות יותר מלקלינטון – 55%, ולרומני הצביעו 52% מהגברים, מעט פחות מלטראמפ.

מחלוקת המצביעים לפי גילים עולה כי בני 18-44 הצביעו ברובם לקלינטון, אך ככל שקבוצת הגילאים הולכת וגדלה, כך אחוז התמיכה במועמדת יורד. המצביעים בני 45 ומעלה כבר הצביעו ברובם לטראמפ.

מחלוקת המצביעים לפי השתייכותם הדתית עולה כי 71% מהיהודים הצביעו לקלינטון – עלייה של 2% ביחס ליהודים שהצביעו לאובמה ב-2012. במקביל, כצפוי, 58% מהאוכלוסייה הלבנה הצביעה לטראמפ, ו-74% מהאוכלוסיה הלא-לבנה הצביעה לקלינטון. בתוך ציבור זה, 88% מהקהילה השחורה, 65% מהלטינים, ו- 65% מהאסיאתים הצביעו למועמדת הדמוקרטית.

(עדכון ראשון: 19:36)

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully