וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוף מוזר: "דוקטור סטריינג'" הוא חרטוט פוטוגני

7.11.2016 / 7:00

הליהוק המנצח של בנדיקט קמברבאץ', הוויזואליה המיוחדת והצלילה אל תחום המדע הבדיוני, הופכים את "דוקטור סטריינג'" לסרט שונה ומעניין בנוף היקום של מארוול. יחד עם זאת הוא לוקה בתסריט מעט מחופף ורעיונותיו הגדולים נראים שאולים מסרטים אחרים

יח"צ - חד פעמי

מוזר הוא מונח יחסי. יש מוזר "טוב" ומוזר "רע", ועד כמה שהגרסאות הללו נראות רחוקות אחת מהשנייה על הסקאלה של המוזרות, מצליח "דוקטור סטריינג'" - התוספת הטרייה ליקום הקולנועי המורחב של מארוול - לקלוע לשתיהן. לפרקים הוא מצליח לעשות זאת בעת ובעונה אחת, וזה כשלעצמו מוזר גם לחיוב וגם לשלילה. הסיבה לכך היא שמדובר בסרט הכי שונה בנוף הגיבורים של האולפנים המצליחים. להוציא את ת'ור, שלקח אותנו אל מחוזות הפנטזיה, רוב רובם של הגיבורים המארווליים פעלו בגבולות גזרה די דומים - כן, אפילו כשהם פעלו בחלל הרחוק ב"שומרי הגלקסיה". המוזרות של "דוקטור סטריינג'" נטועה בכך שהוא פורץ את החוקיות של תחומי העולם, אבל לא פחות חשוב מכך גם את הריאליזם (היחסי כמובן) שהביאו סרטי "קפטן אמריקה" ו"איירון מן" - שני הסמלים הגדולים של היקום הזה. לכאורה, עצם ההישג הזה הוא כשלעצמו הצידוק הכי טוב לצפות בסרט, וזה אכן נכון. אלא שהציפיות ממנו צריכות להשתקלל עם אלמנטים מעט פחות אטרקטיביים.

ד"ר סטיבן סטריינג' (בנדיקט קמברבאץ') הוא מנתח מוח מבריק, מוערך ושחצן, ששאיפתו הגדולה היא לעמוד בחוד החנית של התפתחות המדע הרפואי. תאונת דרכים קשה שבה הוא מעורב מביאה לסיומה את הקריירה המבטיחה שלו, כמו גם את המוטיבציה היחידה שלו לקום בבוקר מהמיטה. שבור גוף ונפש הוא יוצא למסע אל נפאל, בחיפוש אחר כת מסתורית המונהגת על ידי מכשפה רבת עוצמה (טילדה סווינטון). המסע הזה ישנה לא רק את תפיסות העולם של סטריינג' באשר לקשר בין גוף ונפש, אלא גם יפתחו בפניו עולמות מסקרנים ומסוכנים כאחד.

דוקטור סטריינג'.
הליהוק המושלם. בנדיקט קמבאבאץ' בתפקיד דוקטור סטריינג'

זהו לא עניין של מה בכך, גם עבור אולפן גדול ומצליח כמו מארוול, לשים את יהבו על גיבור כל כך שונה ועל צלילה לעומק המדע הבדיוני/פנטזיה. בני הנוער שגדלו על האקשן המהיר והחד של האולפנים, יצטרכו להתמודד כאן עם כשפים ושערים לעולמות אחרים וממדים בתוך ממדים. לכן, לפני כל פרמטר אחר, הבחירה של מארוול בבנדיקט קמברבאץ' היא כזו שהולכת על בטוח, ובצדק גמור. קמברבאץ' הוא ללא ספק אחד מהשחקנים הטובים בדורו, והמוזרות המתנשאת הקלה והטבעית שמאפיינת אותו מתאימה כמו כפפה לדמותו של סטריינג'. המעבר לתחום הקומיקס מוכיח שוב עד כמה קמברבאץ' כריזמטי ומגוון, משתמש בדיוק רב בהומור הסרקסטי שלו ובאופן כללי פשוט נראה כמו מי שנהנה לעצב באמנות כל דמות שניתנת בידיו. בקומיקס המקורי המנטור של סטריינג' הוא נזיר טיבטי בשם "העתיק", ובנקודה הזו הבחירה לשנות את מינו ולבחור בטילדה סווינטון לגלם את "העתיקה", היא עוד בינגו של הסרט. סווינטון עשתה קריירה על דמויות אקסצנטריות, וגם כאן היא משתלבת בהצלחה רבה הן בשכנוע שלנו שכל תנועות הידיים הדרמטיות והריחופים שלה הם עניין רציני, והן ביכולת שלה להישאר מסתורית עד חלקים מתקדמים בסרט.

המיתולוגיה והפילוסופיה שמרכיבות את העולם של "דוקטור סטריינג'" הן, כאמור, שונות, אבל לא ממש ייחודיות. נדמה שהבמאי-תסריטאי סקוט דריקסון ושני הכותבים שלצדו, ג'ון ספייטס, וסי. רוברט קרגיל, שאבו הרבה השראה מ"התחלה" ו"המטריקס". העולמות המתהפכים, הנוטים על צדם והמתחברים אל תוך עצמם, מרהיבים, צבעוניים ועשויים להפליא, ובאמת שאין להקל דעת בהישג ויזואלי שכזה, אבל באותה מידה הבחירות הללו לא יפילו מהכיסא את מי שצפה ביצירה של כריסטופר נולאן. גם ריבוי העולמות, הקשר בין גוף ותודעה ואפילו תמות ספציפיות ("חדר האימונים" שבו לא ניתן להרע, סצנת השיא במערכת השלישית בין הגיבור ליישות מטאפיזית) נראים זהים לאלו של האחיות וואשובסקי. כל זה לא הופך את החוויה הפסיכאדלית של גיבורי "דוקטור סטריינג'", שמעוותים, שוברים ומקפלים את עולמם שוב ושוב, לבלתי אפקטיבית - אבל יש בה בהחלט תחושה של עוד מאותו דבר.

עוד באותו נושא

"התנ"ך מזהיר אותנו מ'דוקטור סטריינג'": הלהיט של מארוול מושך אש

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העולמות המתהפכים מרהיבים, אבל לא מקוריים/מערכת וואלה!, צילום מסך

התסריט של "דוקטור סטריינג'" הוא המרכיב הפחות חזק בתפריט שלו. מארוול ידועה בנטייה המבורכת להעניק את המפתחות לבמאים ותסריטאים צעירים ומבטיחים, אבל נדמה שכאן שלישיית כותבי האימה ("רוח זדונית", "לילה מסוכן") עשתה לעצמה חיים קלים בכל הקשור לחוקיות העולם המורכב של סטריינג', והתמקדה בוויזואליה. לזכותם ייאמר שזוהי משימה לא קלה כלל ועיקר, להעניק תשובות לכל דבר בפרק הזמן הנתון וכשצריך לקדם את העלילה לקראת הקליימקס הגדול, אך גם כך נדמה שהיד על כפתור ה"יאללה, שיהיה", היתה קלה מדי. כך, לדוגמה, חוקים שאמורים לעבוד בממד אחד משתנים פתאום בלי כל הסבר, או במקרה אחר, דמותה של רייצ'ל מקאדמס (כריסטין פאלמר, אהובתו של סטריינג') מקבלת בשלווה כמעט מגוחכת את העובדה שהוא מסוגל לצאת מגופו הפיזי ולטייל בין ממדים. וכן, גם כאן נפלו דריקסון וכותביו לקלישאה הנבובה של הנבל מממד אחר שקורע את השמיים ומנסה להשמיד את כדור הארץ. יש כל כך הרבה דרכים יצירתיות לכבוש אותנו, הגיע הזמן שהוליווד תשים את הדרך הספציפית הזאת בארכיון.

סרטי מד"ב קמים ונופלים על ההיגיון הפנימי שלהם. יש מי שמקדישים לכך זמן מסך ומחשבה רבה, ומי שמעדיפים לפתור את הכל ב"ככה זה ואל תשאלו שאלות". במקרה של "דוקטור סטריינג'", התחושה היא שהדמויות כולן מלאות בארשת חשיבות ובאוצר מילים מורכב, אבל בלי שום דבר שעומד מאחוריהם. במקרים רבים נפתרות שאלות מורכבות בקשקשת על מושגי ג'יבריש או בכך שדברים מסוימים אסורים להיעשות, רק מפני שזה "אינו ראוי". הגישה הזאת מורידה את רמתו של הסרט ומונעת ממנו להפוך ליצירה גדולה באמת. ואם כבר תלונות, גם הפעם קיבלנו נבלים בחצי כוח. מאדס מיקלסן בתור קאסיליוס, חבר שמרד בכת ומנסה לרתום את הידע למטרותיו האישיות והזדוניות, עוד מצליח להיות מעניין. אולם הנבל הנוסף בסרט הוא עוד מהסוג שרוצה להשמיד הכל בלי סיבה ממשית. גם הדמות של מקאדמס היא קלישאה נשית עצובה, וחבל שכך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא הסרט הטוב ביותר של מארוול, אבל מהנה מאוד/מערכת וואלה!, צילום מסך

ובכל זאת, על אף חסרונותיו היחסיים, "דוקטור סטריינג'" הוא עדיין סרט מארוול מהנה, מרהיב ושנון. סצנות האקשן מבוימות נהדר והחצי קריצה המודעת לעצמה קיימת לכל אורך הדרך, ומספקת כמה וכמה רגעי הומור כיפיים במיוחד. היתרונות האלה גורמים לסרט להאפיל בקלות על, ובכן, כל דבר שאולפני וורנר ו-DC קומיקס עושים בשנים האחרונות, אבל זאת לא באמת חכמה. סרטי מארוול הרי כבר מזמן מודדים את הרמה היחסית שלהם מול הסרטים האחים שלהם, ובמבחן הזה נדמה ש"דוקטור סטריינג'" תופס מקום טוב באמצע. לא נפילה בשום אופן, אבל גם רחוק מהרמה של "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully