וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חידת ויקיליקס: חושף השחיתויות שהפך לבובה נלעגת של פוטין

27.10.2016 / 17:00

אין מנהיג שלא רעד מפני אתר ההדלפות ומייסדו ג'וליאן אסאנג': הוא שפך אור על ריקבון שלטוני ואיים להפיל משטרים בעולם. אז מה קרה לאיש שהפך מגיבור חופש הביטוי ומועמד לפרס נובל – לשופר נלעג של הקרמלין?

עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: ג'וליאן אסאנג' משגרירות אקוודור בלונדון לאחר שהותר לו לצאת ממנה)

אם עד לפני כמה שנים נתפס אתר ההדלפות ויקיליקס כגורם חתרני השוקד על חשיפת תחלואי העולם, כיום הוא שם נרדף לכלי שרת של רוסיה, זרוע נוספת במימוש שאיפותיה הגלובליות.

האתר שנוסד ב-2006 על ידי האקטיביסט האוסטרלי ג'וליאן אסאנג' התחיל לחדור למיינסטרים בתחילת העשור הנוכחי. באפריל 2010 שוחרר סרטון שתיעד תקרית קטלנית שבה היה מעורב צבא ארצות הברית בעיראק. האירוע התרחש ביולי 2007 ובמהלכו תקף מסוק קרב מדגם אפאצ'י קבוצת אנשים חשודים בבירה בגדאד. עם זאת, בהמשך התברר כי היו אלו אזרחים חפים מפשע. 16 מהם נהרגו, בהם שני כתבים של סוכנות הידיעות רויטרס. הקלטות הקשר שנשמעו בתיעוד נצרו דו-שיח בעייתי במיוחד, לנוכח התוצאות הקטלניות של הירי.

מאות אלפי מסמכים מסווגים של צבא ארצות הברית שעסקו במלחמה בעיראק הודלפו לכלי תקשורת מרכזיים בעולם, שפעלו בשיתוף פעולה עיתונאי עם ויקיליקס באותה תקופה. הם גילו כי מניין האזרחים ההרוגים במלחמה השנויה במחלוקת גבוה ממה שהיה ידוע וחשפו עוד עדויות על עינויים ועל פגיעה בזכויות אדם.

לשיא תהודתו הגיע האתר בנובמבר אותה שנה. בשיתוף פעולה נוסף עם העיתונים הגדולים, פורסמו תכתובות מסווגות בין מחלקת המדינה של ארצות הברית לנציגויותיה הפרוסות ברחבי העולם שזכו במהרה בכינוי "קייבלגייט". 251,287 מהן הועברו לוויקליקס על ידי החייל האמריקני ברדלי מנינג, ובתחילה שוחררו מעט מהן בגרסה מצונזרת שנועדה להגן על המקורות. הרעש התקשורתי מההדלפה שהייתה אז הגדולה ביותר בהיסטוריה הכה גלים, והשפיע בעיקר על אזרחיהן של מדינות מסוגרות שהתוודעו למידע הזה בתקופה שבה הרשתות החברתיות כבשו את האינטרנט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ג'וליאן אסאנג' לפני נאום לתקשורת משגרירות אקוואדור בלונדון, פברואר 2016. Tolga Akmen/Anadolu Agency, GettyImages
כבר לא לוחם חופש. אסאנג' מציץ משגרירות אקוודור בלונדון, פברואר/GettyImages, Tolga Akmen/Anadolu Agency

המסמכים הללו, שקובץ נוסף שלהם שוחרר בינואר 2011, לא גרמו ישירות לתהפוכות בארצות הברית או במדינות מערביות אחרות שהוזכרו בהן, אך הם נחשבים לזרז שהוליד את אירועי "האביב הערבי". תוניסיה הייתה המדינה הראשונה שבה מחאות עממיות הפילו שלטון מושחת, שמעלליו נחשפו בתכתובת של ויקיליקס. המדינה הצפון-אפריקנית תוארה על ידי דיפלומטים אמריקנים כמדינת משטרה והנשיא זין עבאדין בן עלי כעריץ העושק את עמו. לאחר שנפל השלטון בתוניסיה באותו החודש, ויקיליקס נתפס כלוחם חופש שחושף את המידע שגורמי השלטון המושחתים עשו הכל כדי להסתיר. במערב הדביקו לסערה את הכינוי "מהפכת ויקיליקס" שבהמשך התפתחה ל"אביב הערבי" והביאה להפלת משטרים מושחתים נוספים באזור.

משם החל האתר לדעוך ושמו נקשר יותר לשערוריות מאשר להישגים עיתונאיים אמיתיים. מאות אלפי התכתובות הופצו באותה שנה ללא צנזור וסינון החומר, אחרי שהתברר כי אלו הועלו לשרת שאכסן אותן ליתר ביטחון והקוד אליו התגלה - לכאורה בשוגג - על ידי אחד מבכירי האתר לשעבר, שעזב אותו בשל חילוקי דעות עם המייסד אסאנג'. אותן תהפוכות במזרח התיכון, שנסכו תקווה לעתיד טוב יותר, הוציאו את כל המתחים הדתיים והעתדיים מהבקבוק, גרמו למלחמות אזרחים עקובות מדם ולהקצנה דתית.

אסאנג' עצמו הפך לאדם נרדף והוצא נגדו בנובמבר 2010 צו מעצר בינלאומי על ידי שבדיה, שם הוא מבוקש לחקירה בגין אונס. האקטיביסט והעיתונאי האוסטרלי מסתתר מאז אוגוסט 2012 בשגרירות אקוודור בלונדון בזכות מקלט מדיני שהעניק לו ממשלו של הנשיא רפאל קוראה. אם יצא משם, הוא יוסגר לשבדיה ומשם ככל הנראה גם לארצות הברית. המקור שלו ל"קייבלגייט", ברדלי מנינג, נשלח ל-35 שנות מאסר בגין ריגול והזדהה כאישה ששמה צ'לסי.

עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון בתוניס, בירת תוניסיה, 14 בינואר 2011. AP
כונתה "מהפכת ויקיליקס". עימותים בתוניסיה, ינואר 2011/AP

ויקיליקס ואסאנג' המשיכו לפעול, אולם פרסומיהם לא הצליחו לעורר הד תקשורתי כפי שאירע בעבר. גופי התקשורת הגדולים ביותר חדלו לעבוד עמם, ואתר ההדלפות עבר להשליך את כל מה שיש בידיו לאתר שלו, ללא סינון וללא בדיקת מקורות. הזרקור עבר למדליף אחר, אדוארד סנודן, שעבד בסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית (NSA) וחשף את האזנות הסתר של הממשל האמריקני, הן לאזרחים והן לממשלות זרות, חלקן בעלות ברית קרובות. סנודן גולה ברוסיה מאז, אולם המידע שהעביר הביא את וושינגטון לתסבוכת דיפלומטית ופנימית. הנשיא ברק אובמה נאלץ להכריז בפומבי כי ארצות הברית לא תרגל עוד אחרי ידידותיה בעולם, והקונגרס הגביל את תכנית המעקב של ה-NSA.

ממועמד לפרס נובל לשלום אסאנג' הפך לדמות נלעגת במערב המופיעה בשופר של הקרמלין, ערוץ הטלוויזיה RT, שם אירח תכנית יומית למשך תקופה קצרה. לאחר מכן הוא התמודד על מקום בסנאט של אוסטרליה בבחירות 2013, דרך מפלגת ויקיליקס שהקים במיוחד למען עצמו. הוא נחל כישלון חרוץ ופעילות מפלגתו הופסקה בעקבות חריגה מהתקנות. מייסד ויקיליקס היה לדמות לא רלוונטית שלא מצליחה יותר לייצר כותרות, עד שרוסיה החליטה להשתמש בו למען הצרכים שלה.

הבחירות לנשיאות ארצות הברית כבר מזמן חצו את גבולות הדמיון והפכו לסוערות ולהזויות ביותר אי-פעם. רוסיה, שמנסה לשוב לגדולתה הבינלאומית שאבדה לה עם קריסת ברית המועצות, ניסתה - ועדיין מנסה - להתערב בהן ללא הרף. כמו מעריצה אמתית של סרטי קולנוע הוליוודים מהמאה שעברה, שבהם מרגלים קומוניסטים חדרו אל לבו של הממסד הפוליטי האמריקני ("המועמד ממנצ'וריה", למשל), כך גם מוסקבה חיפשה דרכי השפעה על יורשו של אובמה בבית הלבן. ולדימיר פוטין רואה בהילרי קלינטון גורם עוין לשלטונו, אחרי שזו עודדה את הפגנות המחאה נגד תוצאות הבחירות השנויות במחלוקת ב-2011. לעומת זאת, יריבה הרפובליקני דונלד טראמפ הרעיף שבחים על נשיא רוסיה עוד בתחילת הפריימריז במפלגתו והחיבה ההדדית ביניהם הלכה ונהייתה למוזרה עוד יותר, גם בעיני תומכיו של המיליארדר.

העימות השלישי והאחרון בין המועמדים לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון ודונלד טראמפ, לאס וגאס, אוקטובר 2016. רויטרס
חיבה הדדית מוזרה עם פוטין. טראמפ/רויטרס

לכאן נכנסה ויקיליקס. לפי ההערכות של סוכנויות המודיעין האמריקניות, האקרים רוסים ביצעו מתקפת סייבר נרחבת על מוסדות המפלגה הדמוקרטית ועל מערכות אחרות הקשורות למערכת הפוליטית האמריקנית – בהוראת הדרגים הגבוהים ביותר בקרמלין. המידע שליקטו הועבר לאתר ההדלפות, שאמנם אינו מודה בכך, אבל בוויקיליקס לא הצליחו לסתור זאת. מיילים מראשי הוועדה של המפלגה הדמוקרטים פורסמו ביולי, ימים ספורים לפני תחילת הוועידה שבה נבחרה רשמית קלינטון כמועמדת לנשיאות. התכתובות הצביעו על העדפה של בכירי המפלגה כלפיה ועל אפשרות שהעלו להכתמת שמו של יריבה ברני סנדרס. הסערה הייתה גדולה, ויו"ר הוועדה נאלצה אף להתפטר, אך הדמוקרטים ספגו את המכה והמשיכו הלאה.

המשולש המוזר שנרקם בין רוסיה, ויקיקליקס וטראמפ – שהזמין את מוסקבה במסיבת עיתונאים למצוא את המיילים שהסתירה קלינטון ולהדליף אותם – לא נח לרגע. אסאנג' הזין את תיאוריות הקונספירציה הרפובליקניות סביב בריאותה של קלינטון, וסיפר שהיא קיבלה מידע על תרופות לפרקינסון, והוא אף טען כי ישנה היסטריה לא מוצדקת כלפי רוסיה. שלושה חודשים אחר כך, באוקטובר הנוכחי, יצא שליחו של פוטין לסיבוב נוסף.

באירוע מיוחד לציון עשר שנות פעילות של האתר, שהיה בעיקר ניסיון נואש של אסאנג' לשוב לתודעה כלוחם חופש מכובד, הוא הבטיח לשחרר מידע על הבחירות בארצות הברית עד 8 בנובמבר. אין לו שום דבר אישי נגד קלינטון, הצהיר אסאנג' משגרירות אקוודור, אלא רק נגד "מוקדי הכוח". במפתיע, בוויקיליקס אותם מוקדי הכוח נוגעים רק למפלגה הדמוקרטית ואילו המפלגה הרפובליקנית ניצלת מהגיליוטינה הווירטואלית של אתר ההדלפות.

"שובר השוויון" של אסאנג'

המשך המתקפה נגד המפלגה הדמוקרטית מתרחש עוד בימים אלו, עם הדלפתם של אלפי מיילים של ג'ון פודסטה, מנהל הקמפיין של קלינטון. גולת הכותרת שלהם עד כה היא הנאומים הפרטיים שנשאה שרת החוץ לשעבר בפני המוסדות הפיננסיים הגדולים, שאותם היא סירבה לחשוף על אף דרישתו של סנדרס במהלך הפריימריז הדמוקרטיים. הם הביכו את קלינטון אחרי שהראו שבניגוד להצהרותיה בקמפיין, היא דווקא תומכת נלהבת של שוק חופשי ושל אזור סחר נרחב.

תכתובות אחרות הראו קשרים בעיתיים בין תורמים לקרן הצדקה של משפחת קלינטון לבין מחלקת המדינה, בתקופה שבה המועמדת הדמוקרטית עמדה בראשה. לאחרונה אף התגלה כי הנשיא אובמה ידע על כך ששרת החוץ שלו עושה שימוש בשרת מייל פרטי, בניגוד למה שאמר עד כה. עם זאת, המיילים הללו טרם הביאו לתוצאה הרצויה מבחינת מוסקבה, שעתה כבר לא חוששת לפרסם בשופרי התקשורת שלה את התכתובות האחרונות של פודסטה, עוד בטרם עלו בוויקיליקס.

ייתכן שהאתר שומר את "שובר השוויון", מה שבעיניו יוביל למהפך דרמטי בסקרים, לימים האחרונים של המרוץ. הד לכך ניתן אולי למצוא בדברים שאמר בימים האחרונים רודי ג'וליאני, נאמנו של טראמפ: "אני לא מאמין בסקרים, אני חושב שיש לו (לטראמפ) כמה הפתעות שאתם הולכים לשמוע עליהן בימים הקרובים. הפתעות גדולות. יש לנו עוד כמה דברים בשרוול כדי לשנות את המצב". עד 8 בנובמבר אפשר יהיה לדעת אם אסאנג', מייסד האתר שבעבר הבטיח להילחם במשטרים הרודניים במזרח אירופה ובמקומות אחרים בעולם, הצליח לסייע לקרמלין להציב בבית הלבן את המועמד המועדף עליהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully