וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מושא להערצה: הנסיקה של ראלף האזנהוטל ממשיכה בלייפציג

17.10.2016 / 8:15

השחקנים מעריצים אותו, משחק הלחץ מחסל יריבות, והאנרגיות על הקווים מזכירות את יורגן קלופ. לייפציג פתחה את העונה בסערה עם האזנהוטל, ואלמוג כהן לא מופתע: "הוא גורם לכולם להרגיש שייכים"

ראלף האזנהוטל מאמן ר.ב לייפציג. GettyImages
מוטיבטור כמו קלופ. האזנהוטל/GettyImages

"לפני כל משחק, מעמיד ראלף האזנהוטל את השחקנים במעגל, ומבקש לעצום עיניים ולהקשיב כך לנאום המוטיבציה שלו", מספר לוואלה! ספורט אלמוג כהן, ששיחק במשך שנתיים וחצי בהדרכת המאמן האוסטרי באינגולשטאדט. העונה זוהי מנת חלקם של שחקני לייפציג, וגם אצלם השיטה עובדת נהדר.

העולה החדשה השאפתנית, שנמצאת בבעלות הקונצרן רד בול, היתה צפויה להתאקלם בהדרגה לחיים בבונדסליגה. במקום זאת, היא הדהימה רבים, ובתום שבעה מחזורים מרוחקת שתי נקודות בלבד מבאיירן מינכן בפסגה. אחרי 0:1 משכנע בוולפסבורג, שהגיע לה בזכות, יש ללייפציג ארבעה ניצחונות ושלוש תוצאות תיקו. זו פתיחה מסחררת בכל קנה מידה, ושנאת האוהדים ברחבי גרמניה כלפי מועדון שנתפס כ"מלאכותי" ממש לא מדאיגה את השוורים.

ראלף האזנהוטל מאמן ר.ב לייפציג. GettyImages
התחיל מלמטה. האזנהוטל/GettyImages

חולל נס בכל מקום בו דרך

ואולם, אלה שמכירים את האזנהוטל מקרוב מופתעים מההישג הרבה פחות. הוא הרי הצליח באופן מיידי בכל תפקיד שקיבל. את הקריירה הוא החל מלמטה, במחלקת הנוער של אונטרהאכינג הקטנטנה מהפרבר הדרומי של מינכן, ובמקביל סיים קורס מאמנים במחזור בו למד גם יורגן קלופ. כאשר קיבל לידיו את הקבוצה הבוגרת בליגה המחוזית, הוא העלה אותה לליגה השלישית כבר בעונתו הראשונה ב-2008. ב-2011 חתם האוסטרי באלן, שהיתה במשבר עמוק בתחתית הליגה השלישית, הציל אותה מירידה והצעיד את הסגל הצנוע לליגה השניה בעונתו המלאה הראשונה בתפקיד.

האזנהוטל חזר על הטריק הזה בנסיבות מופלאות עוד יותר עם אינגולשטאדט. המועדון מבוואריה היה עמוק במקום האחרון בליגה השניה כאשר האוסטרי החליף את מרקו קורץ באוקטובר 2013. הירידה נראתה בלתי נמנעת, אבל המאמן החדש שינה את הכל תוך ימים ספורים. איתו סיימה אינגולשטאדט במרכז הטבלה, ואז דהרה לעליה סנסציונית בעונת 2014/15, תוך שהיא משאירה אבק לכל היתר ומסיימת בפסגה. אשתקד, בעוד כולם מנבאים לה ירידה מהירה, חוותה החבורה האלמונית עונה נפלאה ודורגה במקום ה-11. רק באיירן מינכן, דורטמונד ולברקוזן ספגו פחות ממנה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אלמוג כהן נבחרת ישראל. יוסי ציפקיס
מינה את אלמוג כהן לקפטן/יוסי ציפקיס

"גורם לכולם להרגיש שייכים"

אז מהו סוד ההצלחה הפנומנלית של האזנהוטל? "ראלף מזכיר את קלופ", מספר כהן, "הוא מוטיבטור מצוין, מאמן אהוב מאוד על כל השחקנים. האווירה בחדר ההלבשה מצוינת, כיף לשחק עבורו. האזנהוטל גורם לכולם להרגיש שייכים, ומבצע רוטציה נרחבת בהרכב. אף אחד לא נשאר בצד. יש לו גם המון אמוציות. הוא שואו-מן, רץ על הקווים, קופץ ומשתולל כמו קלופ". מה הפלא שהדביקו לו את הכינוי "קלופ מהאלפים"?

גם שיטת המשחק של האזנהוטל דומה לזו של אליל דורטמונד שמתכונן הערב למשחק הגדול מול מנצ'סטר יונייטד כמנג'ר ליברפול. "הדרישה היא ללחוץ על היריב על כל המגרש. כל השחקנים שותפים למשחק הלחץ, והקבוצה מרוויחה המון כדורים", אומר כהן, "האזנהוטל מאמין בשמירה אישית בהגנה ונותן הנחיות ברורות לשחקנים כיצד להגביל את כוכבי היריבה. לפני המשחקים מול באיירן, הוא אמר שאנחנו צריכים לגרום לה להגביה כדורים, כי רוברט לבנדובסקי מעדיף לקבל אותם על הקרקע. המטרה היתה להוריד את מספר המצבים המסוכנים ליד השער שלנו למינימום. ואכן, נתנו פייט מצוין לכולם. גרמנו לבאיירן ודורטמונד להזיע, לקחנו ארבע נקודות משאלקה, ארבע נקודות ממנשנגלדבאך. האמנו שאנחנו יכולים לשחק כשווים מול כל יריבה".

לאוסטרי היתה השפעה גדולה על הקריירה של הקשר הישראלי: "מיד אחרי שהגיע לאינגולשטאדט, ראלף מינה אותי לקפטן. הוא אמר שהקבוצה זקוקה למנהיג כמוני, והוא חושב שאהיה קפטן מצוין. ענדתי את הסרט עד ששברתי את הרגל, אבל גם במהלך ההחלמה המאמן דאג לי, דיבר איתי וחיזק אותי. הוא מחוייב לכולם". בנוסף, מרגיש כהן שהאוסטרי מביא לקבוצותיו מנות גדושות של מזל. "פשוט הולך לו. במשחקים רבים היריבות החמיצו, ואנחנו הבקענו. העונה, המאמן החדש מרקוס קאוצ'ינסקי עושה עבודה מצוינת, ואנחנו משחקים היטב, אבל המזל תמיד נגדנו, ויש לנו רק נקודה אחת משבעה משחקים. במחזור האחרון קלן כבשה נגדנו מנבדל וקיבלה פנדל שלא היה, ואנחנו לא קיבלנו את הפנדל שהגיע לנו. ובינתיים, האזנהוטל רק מנצח. הוא לקח את המזל איתו ללייפציג".

ראלף האזנהוטל מאמן ר.ב לייפציג. GettyImages
הגנת ברזל. האזנהוטל/GettyImages

גם דורטמונד כשלה מול הגנת הברזל

אז יש כאן שילוב חלומי של יחסי אנוש מעולים, גישה טקטית שעובדת, בטחון עצמי ולא מעט מזל. המנהל הספורטיבי של לייפציג, ראלף ראנגניק, ידע היטב את מי הוא בוחר לשותף לדרך. בעונה שעברה הוא ישב בעצמו על הספסל והצעיד את הקבוצה לעליה, אבל זו לא היתה המטרה מבחינתו. הוא שאף לחזור לפקח את הפרוייקט מלמעלה, ולסייע במידת הצורך בהיבטים נקודתיים. מאחר וראנגניק עצמו היה תמיד מאמן עם נטיה התקפית מובהקת, הבוס החדש היה צריך לדעת לארגן את ההגנה, ואין בגרמניה מומחה טוב יותר מהאזנהוטל. העורף של לייפציג עובד באופן כמעט מופתי. דורטמונד בעטה פעם אחת בלבד למסגרת כאשר הפסידה בלייפציג 1:0 במחזור השני, ובסך הכל ספגה הקבוצה של רד בול חמישה שערים בשבעה מחזורים. הזאבים של וולפסבורג בקושי התקרבו לרחבה שלה אתמול.

קצת מוזר שזו התכונה הבולטת בקבוצותיו של האזנהוטל, כי את הקריירה על הדשא הוא עשה כחלוץ מרכזי חסון, ונחשב באוסטריה לשחקן מוגבל למדי. "אף אחד לא חזה לו עתיד כמאמן, עד שהוא עזב את הליגה האוסטרית", אומר לוואלה! ספורט העיתונאי האוסטרי כריסטוף קרישטנדל, אבל האזנהוטל עצמו תמיד חשב בכיוון. "למדתי מכל מאמניי. מחלקם למדתי מה צריך לעשות, ומחלקם מה לא צריך לעשות", הוא מספר בהומור. בקדנציה בזלצבורג המצליחה באמצע שנות ה-90', הוא שאב המון מאוטו באריץ' המיתולוגי. בקלן הוא זכה לעבוד עם אבאלד לינן, אותו מגדיר כמודל לחיקוי בכל הקשור לגישה כלפי שחקנים. עם זאת, את אחד הצעדים החשובים ביותר הוא עשה בגיל 35 כאשר הצטרף לקבוצת המילואים של באיירן מינכן ב-2002.

פיליפ לאהם שחקן מינכן. רויטרס
תרם לו לא מעט. פיליפ לאהם/רויטרס

חינך את לאהם ושוויינשטייגר

הרמן גרלאנד, המאמן שעבד שנים ארוכות בבאיירן המשנית וטיפח כשרונות רבים, נזכר: "תמיד היה חשוב שיהיה שחקן ותיק בקבוצה על מנת לחנך את הצעירים, והאזנהוטל התאים לי מאוד. הוא לא רק חלוץ טוב, אלא גם אדם נהדר". כך שיתף האוסטרי פעולה עם פיליפ לאהם ובסטיאן שוויישנטייגר בני ה-18, תרם להם לא מעט, וגם למד מגרלאנד ויצר קשרים חשובים במועדון הגדול בגרמניה. הקשר עם משפחת שוויינשטייגר קיבל המשכיות, כאשר טוביאס, אחיו הגדול של קפטן גרמניה לשעבר, שיחק בהדרכת האזנהוטל באונטרהאכינג.

"אפשר היה לראות שמדובר במאמן שאפתן מאוד, אבל הוא גם מצא שפה משותפת עם כל השחקנים", אומר שווייני הבכור. את השבחים האלה אפשר לשמוע מכל עבר. מיכאל הנקה, שהיה במשך תקופה ארוכה מאוד עוזרו של אוטמאר היצפלד, כולל בבאיירן מינכן, עבד כעוזרו של האזנהוטל באינגולשטאדט, והוא מעיד: "ראלף הוא אדם אותנטי, וסוחף את השחקנים אחריו בזכות כך. הוא לא דיקטטור, אבל יש לו סמכות מוחלטת. הוא לא זורק מילים סתם ולא משקר לאף אחד. אלה תכונות קריטיות עבור מאמן בכדורגל המודרני".

קרלו אנצ'לוטי, באיירן מינכן. אורי לנץ
אנצ'לוטי צריך להיות לחוץ ממנו?/אורי לנץ

המאמן הבא של באיירן מינכן?

כאשר מסתכלים על התמונה הרחבה, לא ניתן לפסול את האפשרות כי הנסיקה ההדרגתית וחסרת המעצורים של האזנהוטל תוביל אותו בסופו של דבר לבאיירן. גרלאנד עדיין עובד שם – הוא מונה ב-2009 לעוזרו של יופ היינקס, ונשאר גם לצידם של פפ גווארדיולה וקרלו אנצ'לוטי. לאם ושוויינשטייגר עשויים לקבל תפקידים בכירים בהנהלה אחרי הפרישה. האוסטרי מכיר את המועדון מבפנים, התגורר זמן רב בבוואריה, והמנטליות שלו מתאימה למועדון. למה שלא ימונה למחליפו של האיטלקי כאשר חוזהו יסתיים בעוד שלוש שנים?

שיקול משמעותי אחד עלול להביא לפסילתו המוחלטת – הסגנון. עד עכשיו, עבד האזנהוטל רק בקבוצות קטנות, והוא מתמחה בעיקר במשחק לחץ ללא כדור. אינגולשטאדט לא נתנה ליריבות לנשום, אך בחלק ההתקפי היו לה בעיות משמעותיות, והיא לא הצליחה לייצר מצבי הבקעה רבים. לכן, כדי לשפר את סיכוייו להשתדרג לקבוצת פאר, בה התובנות הטקטיות בהנעת כדור חיוניות ביותר, הוא צריך להשתפר בתחום. לייפציג מעניקה לו הזדמנות מושלמת ללמוד, עם סגל איכותי יותר מאלה שהיו לו בעבר, ומורה מצוין בדמותו של ראנגניק שישמח לחלוק את נסיונו. אם ישכיל לנצל זאת ולמנף את ההצלחה, אל תתפלאו לראות את האזנהוטל על הספסל באליאנץ ארנה בעוד שנים ספורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully