וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איגרת חיה מהעבר": כשנתניהו הקשיב להקלטה עם הלוחם שיוני הציל

11.10.2016 / 12:30

למשמע קולו של אחיו, כשלצדו אלוף במיל' יוסי בן חנן, נדרך ראש הממשלה והתרגשות ניכרת על פניו. "זה לא כל כך דומה לקול שלו, אבל החדות שלו ברורה". וואלה! NEWS תיעדה באופן בלעדי את המפגש, שבמהלכו האזינו השניים להקלטות הקשר מקרב תל שאמס

כתבתה של טל שלו. צילום: בני בן סימון, עריכה: רן צימט

זה היה אחד הקרבות הקשים ביותר במלחמת יום הכיפורים, והוא הפגיש שניים מהלוחמים הנועזים שידע צה"ל. יוסי בן חנן, לימים אלוף בצה"ל, ויוני נתניהו, לימים מפקד סיירת מטכ"ל. במשך ארבע שעות בן חנן, אז מפקד גדוד 53, שכב פצוע בלב מובלעת שכבש צה"ל בקרבות בצפון רמת הגולן, ונתניהו הצעיר, שפיקד על כוח סיירת מטכ"ל ברמה עמד בראש חוליית החילוץ.

לימים, כל אחד מהם יהפוך לאייקון של גבורה: נתניהו נתן את חייו במבצע לחילוץ חטופי מטוס "אייר פראנס" באנטבה, ובן חנן – שתמונתו הופיעה על שער מגזין לייף מניף רובה קלצ'ניקוב בתעלת סואץ. כשנה וחצי אחרי המלחמה, העניק הרמטכ"ל מרדכי (מוטה) גור לנתניהו את עיטור המופת על מבצע החילוץ ההרואי שהוביל, כמה חודשים לאחר מכן, בן חנן קיבל את עיטור העוז על גבורתו. 23 שנים אחרי, עם חשיפת ההקלטה הנדירה של רשת הקשר בזמן מבצע החילוץ, הגיע בן חנן ללשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי להאזין לראשונה להקלטות יחד עם אחיו של מי שהציל את חייו.

"עשר כאן יוני, עשר כאן יוני", נתקל נתניהו בקולו של אחיו. "זה לא כל כך דומה לקול שלו כי זה מעוות, אבל הבהירות והחדות שלו ברורים", אמר ראש הממשלה במפגש שתועד בלעדית על ידי וואלה! NEWS. הקלטות הקשר, שחושפות את השעות הגורליות ב-12 באוקטובר 1973, כשמטח טילים קיבל את פני הכוח של בן חנן בקרב על תל שאמס ופגע בטנק שלו במהלך ההסתערות ונתניהו יצא בראש הכוח לחילוצו, מכילות בליל של קולות והפרעות קשר.

לקריאה נוספת:
"המצב קשה, כל הקודקודים פצועים": הקלטות נדירות מהמערכה בסיני
"יוסי, אל תוציא את הראש": הקלטת החילוץ ההירואי ממלחמת כיפור נחשפת

ריאיון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו בירושלים. נועם מושקוביץ
נתניהו ובן חנן מאזינים לבליל הקולות בקשר. לשכת ראש הממשלה/נועם מושקוביץ
"כמעט שאין לנו הקלטות ותמונות, זה עולם אחר, זה לא העולם של היום - טלפונים סלולריים ומצלמות אוניברסליות. זה עולם של מכתבים וגלויות"

בתוך בליל זה נשמעים מפקד חטיבת שבע יאנוש בן גל, מי שהיה מפקד אוגדת המילואים של פיקוד צפון, רפאל איתן, ולוחמים ומפקדים אחרים, שדנים ומתלבטים איך יהיה הכי טוב להגיע למובלעת הסורית שצה"ל כבש, איך ליצור קשר, איך להנחית את המסוק וכיצד לחלץ. בכל פעם שעולה קולו של אחיו ברשת, נתניהו מזהה – ונדרך מיד. "כמעט שאין לנו הקלטות ותמונות, זה עולם אחר, זה לא העולם של היום - טלפונים סלולריים ומצלמות אוניברסליות. זה עולם של מכתבים וגלויות. זו פעם ראשונה אחרי עשרות שנים שאני שומע את זה. זה כאילו מסר מהעבר", הסביר את התרגשותו.

לא רק את קולו של אחיו מזהה נתניהו; בהאזנה לקטע בן יותר מרבע שעה הוא קופץ למשמע האלוף בן גל, או רפול, נותנים ליוני הוראות, כמו "יוני, אל תתכוון לפי השריפות", או מרגיעים את בן חנן שהחילוץ בדרך. "יוסי, אל תוציא את הראש – כבר יגיעו אליך, אל תהיה מודאג". בן חנן, בן 71, שהגיע ללשכה מלווה ברס"ן שמוליק אסקרוב, סגן מפקד הגדוד שלו במלחמה, מתרגש גם הוא לשמוע את הקולות ולחזור אחורה לאותן שעות גורליות. "אני בקושי יכול לענות לו", הוא משחזר את רגעי הימצאותו בשוחות הגולן הצפוני, "אבל הוא כל הזמן עודד אותי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יוני, אל תתכוון לפי השריפות". בנימין/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד קודם לרגע החילוץ הדרמטי, טוען בן חנן, שיוני הציל את חייו בכך שנתן לו את מכשיר הקשר מ"ק 25 כמה ימים לפני כן. "צריך להבין שהיכולת בכלל לתקשר עם סגן אלוף ששוכב פצוע 20 מטרים מהטנק שלו היא בזכות יוני. נשאלת השאלה איך הוא היה יכול לדבר איתי, הרי לא היה אז אייפון 6 או אייפון 4. התשובה היא פשוטה – יוני נתניהו".

בנקודה זו חושף בן חנן בפני נתניהו סיפור שלא הכיר. כמה ימים לפני הקרב בתל שאמס, הוא משחזר, יוני נתן לו את מכשיר הקשר, שאפשר לו להנחות את כוחות החילוץ בעודו שוכב פצוע ומתבוסס בדמו בשדה הקרב. "אני חושב על האירוע הזה כמעט כל יום", אומר בן חנן, שקרא לבתו יוני על שמו של יוני נתניהו, וליווה גם את ראש הממשלה בביקורו ההיסטורי באפריקה בקיץ הקודם לציון 40 שנות למבצע "כדור הרעם", ששמו הפך אחר כך למבצע יונתן. "היה רגע שאותו אני זוכר, שלא מופיע בקשר, הרגע שבו יוני והאנשים שלו הגיעו ואמרתי להם: 'תיזהרו יורים פה', והוא אמר לי: 'יוסי תירגע, עכשיו אני המפקד פה'".

"אני אחראי על הקרב הלא מוצלח על תל שאמס"

כמו בקרבות היסטוריים רבים, גם בקרב זה נרשמו חוויות מסוג אחר, של מוות, בהלה ונטישה. ארבעה מתוך ששת הטנקים שבן חנן הוביל נפגעו במהלך הקרב מירי טילים, מרבית הלוחמים נפצעו או נהרגו. "אני אחראי על הקרב הלא מוצלח על התל עצמו וארבעת ההרוגים שלא חזרו", מאשים את עצמו בן חנן, ומונה את שמותיהם של אדיר שטרן, אדוארד אברמוב, הנרי וידאל ומאיר כהן.

ריאיון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו בירושלים. נועם מושקוביץ
ריאיון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו בירושלים/נועם מושקוביץ
צה"ל ניצח מלמטה למעלה, ואני אומר את זה אף שאני לוקח אחריות על קרב אחד של ההסתערות על תל שאמס שלא הצליח לי"

גם לקרב תל שאמס נפוצו גרסאות שונות המטילות את האחריות למוות על תפקוד המפקדים בשטח, אך לדברי בן חנן, זה אך טבעי. "כל עשייה קרבית מטבעה מעוררת מחלוקות וגרסאות, אבל בסופו של דבר כשמדברים על מלחמת יום הכיפורים זה היה אחד הניסיונות המדהימים ביותר של צה"ל כי הוא ניצח מלמטה למעלה, ואני אומר את זה אף שאני לוקח אחריות על קרב אחד של ההסתערות על תל שאמס שלא הצליח לי".

ברבות השנים, מורשת הגבורה של יוני הפכה לחלק בלתי נפרד מההיסטוריה הפוליטית של אחיו וראש הממשלה מואשם השכם והערב בעיצוב מופרז של אתוס הגבורה שלו, בחודשים האחרונים ביקורת זו נשמעה שוב בעקבות הטקס הגרנדיוזי באוגנדה לציון 40 שנה למבצע אנטבה, וגם אתמול, אחרי שחרור ההקלטות מיום כיפור. נתניהו הוא אכן טיפוס פוליטי קר ומחושב, אך במבט בפניו ניכר כי חוויית השכול והגעגוע הם רגעים אנושיים וחמים נדירים. בכל פעם שקולו של אחיו נשמע ברשת הקשר, הוא נראה משתוקק לעוד משפט, עוד מילה, עוד פיסת מידע על אחיו שנפל, ומתפאר ביכולות הפיקוד וההנהגה של אחיו הבכור.

יוסי בן חנן, 4 באוקטובר 1981. ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
קרא לבתו על שם יוני. יוסי בן חנן/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

"כשהייתי בן 12", הוא נזכר בבילוי משותף של שלושת האחים – יוני, בנימין ועידו, ובאתגר שהציב לאחיו הבכור. "שאלתי אותו, 'תגיד לי, נגיד אתה במדבר, יש לך מימייה אחת ואתה עם עוד מישהו, והמימייה הזו יכולה להציל רק אחד מכם מה אתה עושה – תשתה או תיתן לו?' הוא אמר 'תלוי – אם זה עידו – אני נותן לו'. והאמנו לו לגמרי", סיפר נתניהו, ופנה לבן חנן: "אז במקרה הזה האדם השני היה אתה". נתניהו שחזר את שיחתם האחרונה: "שמעתי אותו אומר שכשהוא במצבים של סכנת מוות – שמשתקת אחרים – היא לא שיתקה אותו. הוא היה מאוד קר רוח. יוני היה מחלץ נועז, אדם עם אומץ לב, קור רוח וצניעות גדולה שקשה לתאר אותו".

זו הפעם השנייה בשנתיים האחרונות שבמסדרונות הארכיונים מתגלות הקלטות שנוגעות ללבו של נתניהו. במאי 2014 הוא שמע הקלטה של התחקיר המבצעי שבה נשמע קולו של אחיו בזמן מבצע לחילוץ שבויים ישראלים מהשבי הסורי במלחמת ההתשה.

יוני נתניהו הוא ככל הנראה אחד הנופלים המתועדים ביותר בתולדות ישראל; חלופת המכתבים שכתב למשפחתו וחבריו ופורסמה אחרי מותו בספר "מכתבי יוני" חושפת את נבכי נפשו; לתמלולי הארכיונים הממשלתיים והצבאיים שלפני אנטבה נוסף השנה ספר זיכרון מיוחד שמביא את גרסתם של 35 מלוחמי סיירת מטכ"ל לאירועים. אך הקול והצלילים, כך מתברר, מספקים לנתניהו ממד נוסף של הנצחה וחיבור לאבלו. "זה דבר לא ייאמן, לא ייאמן. אני צריך לבדוק אם יש עוד הקלטות כאלה", קבע נתניהו בסיום והביע הערכה לארכיון צה"ל ומשרד הביטחון. "זה כמו איגרת חיה מהעבר. זה חי".

הפקה: רחלי ורדי

מנהל טכני ובימוי מצלמות: מייקל ברהם

צילומי ארכיון: ארכיון צה"ל ומשרד הביטחון מתוך הסרט "יוני נתניהו הסיפור האמיתי"

צלמים: בני בן סימון, טל אנגלנדר, נועם מוסקוביץ

סאונד: אורי רז

עורך וידאו: רן צימט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully