וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דראפיץ' וברדה בראיון חג: "סיפור גוטמן לא מפתיע. לבד זה טירוף"

4.10.2016 / 7:00

החרטה על אצילי, הקרב על ירדנה ארזי, הפיצוצים באימוני מכבי תל אביב, הטעות עם קלטינס. סלובודן דראפיץ' ושי ברדה רוצים לחולל את נס השנה: לעלות עם נתניה אחרי מינוס 9. בראיון לחג הם מסבירים למה השילוב ביניהם הוא הרבה יותר ממאמן ועוזר, ולמה זו הדרך הבריאה לשרוד

מאמן מכבי נתניה סלובודאן דראפיץ' עם עוזרו שי ברדה. ברני ארדוב
"הבנתי שזה יכול להיות אחרת". סלובודן דראפיץ' לצד שי ברדה/ברני ארדוב

אחרי שסלובודן דראפיץ' חתם במכבי נתניה, הוא מיד התקשר לשי ברדה. "חתמנו בנתניה", הוא אמר לבן הזוג שלו לאימון. לא חתמתי, לא סגרתי – חתמנו. "שי היה בהשתלמות בקייב, וידע שאם לא נהיה בבית"ר נהיה בנתניה", אומר דראפיץ'. "רועי דניאל שייצג אותנו כבר היה בשיחות עם נתניה וידענו שזה בדרך".

מי שלא מכיר את התופעה, יכול לפספס את הסיפור. דראפיץ' וברדה הם צמד מאמנים שעובד כמעט בשוויון מלא. הם לא מסכימים על כלום, הם לא מפסיקים לריב, אבל הם צמד מאמנים. לא עוזר ומאמן. אלא מאמן ועוד מאמן. והשניים האלה רוצים בשנה הבאה עלינו לטובה להיות חתומים על הסיפור הספורטיבי הקסום של השנה - מכבי נתניה חוזרת לליגת העל אחרי שהתחילה את העונה בלאומית עם מינוס תשע נקודות. אחרי שהשילוב הצליח בבית"ר ירושלים, אין סיבה שהנס לא יתרחש.

והנה ההסבר של דראפיץ': "כשעבדתי עם גרנט בפרטיזן הוא סיפר לי על הארי רדנאפ: 'הייתי בא לאימונים שלו, הוא נשען על הדלת והמאמן עושה אסיפה'. ואז רדנאפ מסתובב לאברם ואומר לו 'ראית איזו אסיפה טובה?'. אחרי זה עושה סיבוב במגרש והולך הביתה. אז הבנתי שבארץ מאמן לוקח הכול על עצמו, את כל הבעיות, הצרות של כולם ומביא למצב שזה גם על הבריאות שלו. לא במקרה הרבה מוותרים. יכולתי לוותר, אבל עצרתי וחשבתי. הבנתי שזה יכול להיות אחרת. יש עבודה לכולם".

מאמן מכבי נתניה סלובודאן דראפיץ' עם עוזרו שי ברדה. ברני ארדוב
"מאחל לעצמי שנהיה כאן 20 שנה". סלובודן דראפיץ' עם שי ברדה במכבי נתניה/ברני ארדוב
ברדה: "אמרתי שלא יכול להיות שנחזור לאמן נוער. אנחנו צריכים להצליח ביחד כי מה שאנחנו מייצרים זה אחר ושונה. מגעיל אותי שבארץ חושבים שעוזר מאמן מסדר קונוסים. לא רמה"

אבל סלובו, ההגדרה של שני מאמנים גורמת ללא מעט אנשים להרים גבה, לא באמת מאמינים בזה.

דראפיץ': "כי זה לא נכון, גם כאן אין שני מאמנים, יש פשוט פירגון והבנה הדדית. כשהוא מוביל אני זז הצידה, ולהיפך. שנינו לא יכולים להעביר אסיפה. כשאחד מדבר, השני בצד. גם בנסיעה לאילת יש שני נהגים, נכון? כשאחד מתעייף, הרענן יותר מחליף אותו. הכול התחיל כשראינו כל אחד את החולשות של השני, זה מה שחיבר בינינו. מתוך החולשות של שנינו הגיע החיבור. הכול למעשה התחיל בסכנין כשהייתי לבד והוא העיר לי הערות מהבית. הבנו אז שאנחנו יכולים להיות הרבה יותר טובים ביחד. ידענו שזה לא נהוג כאן, אבל אמרנו שנעבור את המכשול הזה. רק נמצא קבוצה שתסכים לשילוב הזה".

ואיך באמת התחיל הקשר ביניכם?

דראפיץ': "גבי קצרה התקשר אליי בזמנו כשטביב עזב להפועל תל אביב ואמר לי לבוא להעביר את העונה עד שהם עוברים להפועל. ישבתי במשרד וברדה, שהיה סקאוט של אלי אוחנה, עבר שם לקחת צ'ק. התחילה שיחה בינינו. בערב הוא כבר הרים לי טלפון".

ברדה: "אני באישיות לא אסדר קונוסים ויגידו לי לך תעשה 1,2,3. מתחילת האימונים זה התחבר, הייתה חלוקה ברורה והרגשתי משמעותי כמו שרציתי. סלובו מודע לחסרונות, רוצה תמיד להשתפר וללמוד. וזה קל מאוד להיות צוות בצורה הזאת".

בשנה שעברה ברדה העביר הרבה אימונים בבית"ר כשסלובו עומד בצד ומשקיף.

דראפיץ': "הכי קל להגיד למישהו להיות עוזר מאמן שמסדר קונוסים, הכי קל להגיד לו ללכת להיות האיש הקטן בצד. הצוות הזה הוא גם אתגר. אני פעם עבדתי בצוות ונשרפתי. הייתי עם מוטי איוניר בנתניה כעוזר מאמן, פיטרו אותו ואני נשארתי. שמו לצדי מישהו מהנוער ששכחתי את שמו, התחלנו לעבוד וכל פעם שאני מדבר גם הוא רצה לדבר, כל פעם שרציתי לעשות משהו גם הוא עשה. זה לא עבד. עם הזמן הגענו למצב שגם הפניות מקבוצות נעשות לשנינו".

ברדה: "באחת הנסיעות באוטובוס של כפר סבא, סלובו אומר לי שהוא רוצה את מקור הפרנסה שלו, מעדיף לאמן נוער ולוותר על בוגרים. אמרתי לו שהוא לא נורמלי. 'אנחנו יותר טובים, חד משמעית, למה שנוותר על זה?', אמרתי. אז אנחנו לא מקושרים, אבל זה חייב להגיע. לא יכול להיות שנחזור לאמן נוער. אנחנו צריכים להצליח ביחד כי מה שאנחנו מייצרים זה אחר ושונה. מגעיל אותי שבארץ חושבים שעוזר מאמן מסדר קונוסים. לא רמה".

ואז ברדה מסביר: "כשסלובו הלך להרצליה, הייתי בנוער של הפועל תל אביב. אחרי זה סלובו הלך לסכנין ורצה אותי איתו, אבל גבי קצרה לא שחרר אותי מהפועל. אז בזמן שסלובו היה בסכנין הבנו שאנחנו צריכים אחד את השני. הייתי מתקשר אליו ואומר לו: 'תגיד, אתה לא רואה? היית חייב לעשות שינוי, היית צריך לשחק אחרת'. ואז הוא בא לראות את הנוער של הפועל והתחיל לתת לי עצות. סלובו הוא פרופסור להגנה, קיבלנו הרבה גולים ולא היו לי פתרונות. דאגתי שיצלמו את המשחקים כדי שהוא ינתח לי מה לא בסדר".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
מאמן מכבי נתניה סלובודאן דראפיץ' עם עוזרו שי ברדה. ברני ארדוב
"הייתה חלוקה ברורה והרגשתי משמעותי כמו שרציתי". שי ברדה/ברני ארדוב
דראפיץ': "פעם דיברתי עם אובארוב בתקופה שג'ורדי הביא את אוסקר. אמרתי לו איך זה שאין אצלם שום בלגן במועדון, והוא ענה לי 'יש מכות, היה גם קטע שהרביצו עם מקלות, פיצוצים, אבל גם מטפלים בזה במקום וכלום לא יוצא החוצה'"

שיטת העבודה הזו החלה באמת רק כאשר דראפיץ' הגיע לבית"ר תל אביב רמלה ב-2013, אחרי אפיזודה כעוזר של גרנט בפרטיזן. ברדה מספר:"סלובו התקשר לספר לי שאבנר קופל הציע לו לאמן את בית"ר תל אביב. סלובו סגר את השכר ואמר שהוא בא עם הצוות שלו. חצי שעה אחרי זה אני מקבל טלפון מבית"ר תל אביב שאומרים לי שדראפיץ' צריך לסגור, אבל כנראה זה לא יסתדר כי הוא רוצה איתו עוד מישהו שמקבל שכר גבוה יחסית, אז אתה תתמנה למאמן. אמרתי לו: 'שמע, הבן אדם הנוסף של דראפיץ' שאתה מדבר עליו זה אני'. כאן הבנתי כמה אין לו אגו וכמה נוכל להסתדר".

אגב, היתרון הגדול של דראפיץ' הוא קור הרוח והשקט. בשנה שעברה כל בית"ר ירושלים הייתה על הרגליים מקטטה בין דושאן מאטוביץ' לתומר ירוחם באימון. התגובה של סלובו הייתה: "מישהו הלך לבית חולים? לא, אז הכול בסדר. קצת מכות זה משהו שאף פעם לא מזיק באימון". ברדה: "זאת תכונה מאלוהים. בהתחלה הייתי מתפוצץ מדברים, היום אתה יודע שהדרך שלו היא הנכונה".

דראפיץ': "כשחקן בנתניה הייתי הולך מכות עם פודי חלפון ובני לם וחיים בר. ראיתי איך מאמנים מטפלים בבעיה ותמיד רציתי שמאמן יטפל בזה בצורה אחרת. פעם דיברתי עם אובארוב בתקופה שג'ורדי הביא את אוסקר. אמרתי לו איך זה שאין אצלם שום בלגן במועדון, והוא ענה לי 'יש מכות, היה גם קטע שהרביצו עם מקלות, פיצוצים, אבל גם מטפלים בזה במקום וכלום לא יוצא החוצה'".

ברדה: "בבית"ר היינו במצב קטסטרופה בהתחלה. התחלנו עונה כשבעל הבית הודיע שהוא עוזב, קיבלנו רביעייה מבאר שבע בגביע הטוטו והקהל צועק לנו להתפטר. אנשים אמרו לנו למה אנחנו לא עושים אסיפות קשות ומעיפים אנשים באוויר, אבל אנחנו לא מאמינים בזה. לפתור בארבע עיניים הרבה יותר יעיל. תחזור למשחק נגד מכבי. זאת החלטה מטורפת של סלובו ללכת על קלטינס כאחרון בקישור. לקחת את קלאודמיר ולהעביר אותו קצת יותר קדימה, ולשים ילד במשחק ליגה ראשון בהרכב מול מכבי בבלומפילד. זאת החלטה מטורפת שבתוך תוכנו ידענו שתצליח, היינו מאוד רגועים לגביו".

דראפיץ' מסביר: "אני אספר לך סיפור. כשבאתי לישראל למכבי נתניה, אני זוכר שהתקשרתי לאבא שלי ושאלתי אותו מה קורה בנוביסאד. הוא אמר לי: 'הם בסדר, העלו היום לחצי שעה את הילד סלבישה יוקאנוביץ' והוא היה לא רע בכלל'. שבוע אחרי זה אני מתקשר אליו ושואל על נוביסאד וישר הוא אומר לי שסלבישה פתח ושיחק מצוין, זה היה הדבר הכי מעניין. מכאן הוא פתח בהרכב קבוע, עבר לפרטיזן, זכה באליפויות והמשיך לספרד. אם השחקן טוב באימונים לא צריך לחשוש שהוא צעיר, צריך לקחת עליך גם את הטעויות שלו".

סלובו, אמרת לקראת הקיץ שאתה רוצה לצרף שחקן בסגנון אוגו, זה עשוי היה לבוא על חשבון קלטינס.

דראפיץ': "רצינו עוד אחד שיכול לשחק בשלישייה. קלטינס עדיין צריך להשתפשף בהנעת כדור וכשמכוונים לאליפות".

ברדה: "לא מסכים. מבחינתי, בכל הרכב בית"ר צריכה לשחק עם קלטינס. הוא מוכן להיות מוביל בכל רמה. קח את המשחק נגד מכבי תל אביב. כולם יודעים שאם נקבל בראש אנחנו כנראה הולכים הביתה. אנחנו לוקחים את הילד לשיחה ואומרים לו 'תשחק כמו שאתה יודע, גם אם תהיה חלש אצלנו תשחק עד הסוף גם במשחקים הבאים'. מכאן הוא היה הכי טוב מבחינת נתונים. קלטינס עושה את תפקיד האחרון בקישור מושלם מבחינה הגנתית. כשאתה משחק את משחק הלחץ צריך מישהו שיהיה מאוד פיקח ומנגד מספיק מהיר לעצור את ההתקפות מנגד. גם אם הוא טועה, הוא מחזיר לעצמו מיד את הכדור".

דראפיץ' מתרכך: "אין ספק שבית"ר חייבת למצוא לו מקום בהרכב ולתת לו להתפתח. גם עם כחילה הרבה פעמים מאבדים סבלנות. הוא לא ייבנה אם ישחק משחק וחצי ואחרי זה יירד לספסל. לי כואב לראות שקלטינס וכחילה לא משחקים לפעמים, הם חלק מדרך של מועדון".

מאמן מכבי נתניה סלובודאן דראפיץ'. ברני ארדוב
"קצת מכות זה משהו שאף פעם לא מזיק באימון". סלובודן דראפיץ'/ברני ארדוב
ברדה: "בבית"ר הבנתי את מה שאני שומע ממאמנים בכירים: לבד אי אפשר להכיל. זה לא מפתיע מה שקרה לאלי גוטמן. זה טירוף להכיל את כל זה. אתה כל היום עם התקשורת עליך, בעלים עליך, אוהדים עליך. ואתה לבד"

הייתם בהלם בתחילת הדרך בבית"ר.

ברדה: "נכנסנו בבום, בהתחלה הייתי בהלם. מהר מאוד חילקנו בינינו את הדברים - תקשורת, מועדון, בעלים, אוהדים. בבית"ר הבנתי את מה שאני שומע ממאמנים בכירים: לבד אי אפשר להכיל. מה שקרה לאלי גוטמן לא מפתיע. זה טירוף להכיל את כל זה. אתה כל היום עם התקשורת עליך, בעלים עליך, אוהדים עליך. ואתה לבד".

דראפיץ': "מסכים. לבד במועדון גדול זה קשה מאוד".

ברדה: "יפה שאתה מסכים".

אחד הוויכוחים שלכם בבית"ר היה על מקסים פלקושצ'נקו.

דראפיץ': "לשי יש עין לשחקנים שאין להרבה אנשי מקצוע. אני צריך לראות שחקן הרבה פעמים כדי להיות בטוח. הוא מעצבן אותי שהוא רואה שחקן ואחרי חצי שעה טוען שהוא כוכב כדורגל. אז היינו במלון לפני משחק. ראינו משחק נוער של הפועל חיפה והוא אומר 'תזכור מה אני אומר לך, זה כוכב כדורגל'. אחרי זה הוא התקשר לסוכן שלו שחר גרינברג ובדק לגביו, הלך לאלי טביב ושיגע אותו שצריך להביא אותו".

ברדה מספר: "טביב אמר לי 'עוד פעם אתה עם הכוכב כדורגל שלך? אם הוא כזה טוב, למה הוא חריג בנוער ולא בבוגרים?'. אחרי שהוא השתכנע התחילו מגעים, אבל בינתיים אלי כהן נתן לו לפתוח בבוגרים והמחיר עלה מ-100 אלף שקל למיליון".

מקסים פלקושצ'נקו שחקן הפועל חיפה. אדריאן הרבשטיין
"ראינו משחק נוער של הפועל חיפה ושי אומר 'זה כוכב כדורגל'". מקסים פלקושצ'נקו/אדריאן הרבשטיין
דראפיץ': "זו לא רק ירדנה, הוא שם לי לפעמים שיר מזרחי שיש לו 10 צפיות ביוטיוב, 9 זה הוא"

אגב, אמרו לי שהראיון אתכם צריך להתקיים כשברקע מתנגן שיר של ירדנה ארזי. מה הסיפור?

דראפיץ': "ברדה חולה עליה. אני לא גדלתי כאן, לא תמיד מתחבר לדברים של פעם. אנחנו מאוד שונים בהרבה דברים וגם במוזיקה. הוא מת על ירדנה ארזי. שם דיסק שלה ורוצה שאתחבר. מה זה הדבר הזה? הוא לא סתם שם לי, הוא שם ומנסה לשכנע אותך שזה איכותי. אבל לא רק ירדנה, הוא שם לי לפעמים שיר מזרחי שיש לו 10 צפיות ביוטיוב, 9 זה הוא. לא רמה".

ברדה: "תגיד לו איזה מוזיקה אתה רוצה לשים".

דראפיץ': "אני שם לו שני קרואטים שמנגנים צ'לו. אלטון ג'ון מדבר עליהם. יש להם 27 מיליון צפיות ביוטיוב. גם עם סרטי בורקס, הוא מנסה לשכנע אותי שזה מצחיק. שיעזוב אותי".

ירדנה ארזי. רן בי,
"ברדה חולה עליה". ירדנה ארזי/רן בי
דראפיץ': "יכול להיות שטעינו לגבי אצילי. במשחק נגד באר שבע נרדמתי בשמירה וכבר אחרי המשחק הרגשתי רע עם מה שקרה. אחרי זה דיברנו עם טביב ושינינו את הדברים. גם כשהייתי כן ואמרתי שטביב מתערב, שחטו אותי"

עכשיו אתם במכבי נתניה. אמנם התחלתם עם מינוס 9, אך מניצחון לניצחון הציפיות מאוד ברורות.

ברדה: "אנחנו מרגישים שיש כאן תהליך, לא אינסטנט. לא לוקחים מושאלים. אפילו כשחיפה רצתה להשאיל שחקנים, נתניה ויתרה. לרגע לא התעסקנו במינוס. כדי להגיע לפלייאוף עליון צריך להגיע ל-42 נקודות, אם יש לך גיבנת של תשע, אתה צריך 51 נקודות. בחמש השנים האחרונות כל מי שהגיע לפלייאוף עליון היה לו סיכוי לעלות. אנחנו בדרך הנכונה".

דראפיץ': "עם הנקודות באות הציפיות. המטרה הייתה להתייצב השנה ובשנה הבאה לכוון לליגת העל, אבל ברור שעם האוכל בא גם התיאבון. צריך לזכור שיש קבוצות עם תקציבים גבוהים יותר משלנו. אנשים רואים ערן לוי, דיא סבע, ברק בדש. שכחו שחוץ מזה התקציב שלנו לא גבוה. החזרנו את כחלון, הבאנו את ניקו אולסק מרמת השרון, את עלי מוחמד מרמלה, את ניסו מכפר קאסם ואת דידייה מקרית גת. גם ערן לוי ודיא סבע אחרי רצועה צולבת ואי אפשר יהיה להעמיס הכול עליהם. יש לנו כאן תהליך ואם באמת נרצה לעלות, נצטרך להתחזק בינואר בשניים-שלושה שחקנים משמעותיים. אני מאחל לעצמי שנהיה כאן 20 שנה".

בוא נחזור לפרשת אצילי. אתם מתחרטים על משהו? אולי על המשחק נגד באר שבע שהוא נשאר על הספסל?

דראפיץ': "בסופו של דבר אצילי שיחק. נגד מכבי תל אביב הוא לא רצה לשחק ועשה טעות. נגד באר שבע גם אני וגם טביב אולי היינו מתנהגים אחרת. היו באותה תקופה גם בעיות משמעת שהכללנו אותן בקבלת החלטות, אבל יכול להיות שטעינו כאן. במשחק הזה נרדמתי בשמירה וכבר אחרי המשחק הרגשתי רע עם מה שקרה. אחרי זה דיברנו עם טביב ושינינו את הדברים. גם כשהייתי כן ואמרתי שטביב מתערב, שחטו אותי. אבל בסך הכול אמרתי את מה שאחרים מפחדים לומר ומעדיפים להיות צבועים. בכלל, עברנו תהליך עם אצילי. לא היה רצון שהוא יהיה קפטן. אנחנו וטביב רצינו את מאטוביץ'. מי ששינה את זה היה אושרי דודאי שאמר שלתת לו את סרט הקפטן יגרום לו להיות בוגר ואחראי יותר".

עם כל הכבוד לאצילי, הפייבוריט שלכם היה ניקיטה רוקאביציה.

ברדה: "אחרי השלושער נגד מכבי הייתה לו תקופת יובש. נקיטה בא ואמר לי: "קואץ', הקבוצות מבינות שאנחנו עושים לחץ, חוטפים והכדור מגיע אליי, ומצמידות לי שחקן. התחלנו לעבוד איתו על דברים בשטח יותר קטן, שלא יחפש רק מרחבים. להיכנס לרחבה, לאמצע, לא לחפש שטחים. הוא שיפר הכול: מעבר לתנועה לעומק הוא יודע לבעוט בנגיעה, טכניקה טובה, לנצח חולשות של היריב והכי חשוב אינטליגנציית משחק גבוהה מאוד. אני לא נתקלתי בשחקן זר בישראל עם שילוב כזה של איכויות ושכל. הוא עוד לא בשיאו. אני זוכר שהתקשרתי לבן שהר לפני שלקחנו אותו. 'תחטוף אותו, טוב שהוא לא בא לבאר שבע כי זה היה על חשבוני', ענה לי".

זה לא נראה אותו ניקיטה במכבי חיפה.

ברדה: "ברגע שהוא ישחק עם פלט בתור 9, הוא שווה 15-20 גולים. מעבר לזה, להרבה שחקנים קל יותר לבוא לידי ביטוי בבית"ר. זה מקום מחבק. אלי טביב יודע לנהל את המקום הזה ולהשאיר בו סוג של פשטות, לא נותן להם את כל מה שהם רוצים. הוא משאיר את בית"ר בסוג של צניעות".

מחמאות לטביב?

ברדה מסכם: "11 שנה עבדתי עם טביב ואנחנו גם נעבוד בעתיד יחד. עד היום לא שמעתי מילה אחת שקשורה אליי ואני בטוח שלא אשמע. הוא רצה להחליף צוות מקצועי וזאת זכותו. כמה שלא נסכים ולא נאהב, זאת זכותו. אנחנו לוקחים איתנו את הדברים הטובים, הוא מינה אותנו ואולי גם בזכות בית"ר והשנה הטובה קיבלנו להוביל היום את מכבי נתניה. הכול לטובה, הדרכים שלנו עוד יצטלבו".

מאמן מכבי נתניה סלובודאן דראפיץ' עם עוזרו שי ברדה. ברני ארדוב
"עוד נחזור לעבוד עם טביב". שי ברדה עם סלובודן דראפיץ' בראיון/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully