וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שיא ההשפלה": לא הורשו לגור בהתנחלות - משום שאב המשפחה דתי

25.9.2016 / 12:51

עמית ואילנית רויאל התגוררו שנתיים באלון שבבנימין, אך בקשותיהם נדחו בשל רצון הוועדה לקבל חילונים בלבד. לאחר שנדחו גם בשכונה נוספת, עתרו לבג"ץ בטענה כי ועדות הקבלה המפלות אינן חוקיות

ההתנחלות אלון שבבנימין. מיכאל יעקובסון, מערכת וואלה! NEWS
תשובת הוועדה הייתה זהה בכל פעם. ההתנחלות אלון/מערכת וואלה! NEWS, מיכאל יעקובסון

עמית ואילנית רויאל שכרו בית בהתנחלות אלון שבבנימין לפני כשנתיים וחשבו שהגיעו למנוחה ולנחלה, אך בעקבות מדיניות קליטה נאלצו לעזוב את היישוב. אלון, שכונה של כפר אדומים המקיימת אגודה שיתופית משל עצמה, מקבלת לשורותיה רק משפחות חילוניות – קריטריון שעליו המשפחה לא עונה בשל חזרתו בתשובה של עמית לפני כמה שנים. חברותם ביישוב לא אושרה גם לנוכח העובדה שאילנית נותרה חילונית וכי ארבע בנותיהן של השניים מנהלות אורח חיים חילוני. השניים עתרו לבית המשפט העליון לאחר שגילו, בהתייעצות עם עורכת דין, כי קיומה של ועדת קליטה ביישוב אינה חוקית.

גם כשהגיעו לאלון לפני כשנתיים ושכרו מקום מגורים, עברו אילנית ועמית ועדת קליטה על אף שהדבר פחות מקובל בחלק מההתנחלויות. במהלך השנים שבהן התגוררו באלון, הם פנו כמה פעמים לוועדת הקליטה כדי לקבל אישור לקנות בית ביישוב או להצטרף לפרויקט בנייה עתידי. עם זאת, תשובת הוועדה הייתה זהה בכל פעם שפנו – ולפיה היישוב מקבל לשורותיו רק חילונים כדי לשמור על איזון מול האוכלוסייה הדתית.

אלון אינה מוגדרת יישוב עצמאי וגרות בה משפחות דתיות, חילוניות ומעורבות. "כששאלו אותנו בוועדת קליטה אם אנחנו נוסעים בשבת, לא הבנו את מהות השאלה", הסביר עמית. "רק לאחר מכן הבנו שככה סיווגו אותנו כדתיים למרות שאילנית והבנות כן נוסעות בשבת".

עוד בוואלה! NEWS:
ספורטאי, מדען או רופא: מה רוצים הילדים להיות כשיהיו גדולים?
"יחימוביץ' או ניסנקורן?": המאבק על תפקיד יו"ר ההסתדרות מתחמם
תושב ירושלים חשוד בסחיטה: "200 אלף שקל - או שאתלונן שבתי נאנסה"

משפחת רויאל תושבי ההתנחלות אלון. 21 בספטמבר 2016. באדיבות המצולמים
ניסו את מזלם גם בשכונה סמוכה - אך קיבלו תשובה זהה. משפחת רויאל/באדיבות המצולמים

כשהבינו בני הזוג שלא ימצאו פתרון קבע באלון, הם ניסו את מזלם בשכונת נופי פרת הסמוכה – אך קיבלו תשובה זהה. גם כשפנו לחטיבה להתיישבות, האחראית על הקרקעות באזור, נאמר להם מצד אחד שאסור להפלות אותם בקבלה - אך שלא ניתן לקנות קרקע מהחטיבה אלא באישור ועדת הקליטה של השכונה.

כאשר החלו לברר את העניין לעומק ופנו לעורכת הדין מעיין בכר, הבינו בני הזוג כי ועדת הקליטה ביישוב אינה חוקית. זאת, משום שעל פי הנהלים ולפי תקדים משפטי בנושא, אסור להפעיל ועדת קליטה ביישוב המונה יותר מ-400 משפחות. לכן, הזוג החליט להגיש עתירה לבית המשפט העליון נגד החטיבה להתייבשות, המנהל האזרחי, האגודה השיתופית אלון וכפר אדומים.

בעתירה מפרטת עו"ד בכר את החוק והתקדימים, וכן כי בעתירה אחרת שהגישה בוטלה ועדת הקליטה בהתנחלות ברקן מאותה הסיבה. בין היתר, טוענת בכר כי לא ניתן להתייחס לאלון כיישוב עצמאי, וכיוון שבכל כפר אדומים ישנן יותר מ-400 משפחות, ועדות הקליטה בשכונות השונות אינן חוקיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שלט המורה על הכניסה להתנחלות אלון שבבנימין ולמדרשת עין פרת. מדרשת עין פרת, מערכת וואלה! NEWS
גם הנימוק לפיו חמש מבנות המשפחה חילוניות לא שכנע. שלט הכניסה לאלון/מערכת וואלה! NEWS, מדרשת עין פרת

העתירה דורשת מבג"ץ להוציא צו המורה למשיבים להסביר מדוע לא מבוטל תנאי הקבלה בנהלי החטיבה להתיישבות, המתנה הקצאת מגרשים למתיישבים בשכונת אלון במתן המלצת ועדת הקליטה השכונתית. כמו כן, העתירה מבקשת לבטל את ועדת הקליטה הבלתי חוקית באלון ולאפשר למשפחת רויאל להתגורר בהתנחלות או ביתר השכונות בכפר אדומים.

בני הזוג צירפו לעתירתם את תמלול הקלטות שיחתם עם ועדת הקליטה המקומית, שבה נשמע עמית מסביר כי משפחתו מהווה דוגמה מצוינת לאיזון בין אורח חיים חילוני ודתי – מאחר שעם כניסתה להתנחלות יתקבלו דתי אחד וחמש חילוניות. עם זאת, ההסבר אינו משכנע את חברי הוועדה ומשפחתו מסווגת דתית, ולכן לא יכולה להתקבל לשכונה.

"הבנות לא הצליחו להבין מה הבעיה שאבא דתי"

לאחר שלא מצאו דירה חלופית והסתיים חוזה השכירות שלהם, נאלצה משפחת רויאל לעזוב בצער את אלון ולעבור להתגורר באופן זמני אצל קרוב משפחה. עמית הסביר כי למרות היחס שקיבלו, הם עדיין מעוניינים לגור ביישוב. "אנחנו עדיין מאוד רוצים לגור באלון, יש לנו חברים נהדרים שתומכים בנו בסתר וכואב להם בגלל הסיפור הזה, טוב לנו שם", אמר.

עוד הוסיף: "הגשנו את העתירה כיוון שראינו במקום שגרנו בו בית, שבו נרצה לבנות בית בשבילנו ולבנות שלנו. הרגשנו הכי נוח שם בעולם. מה שטרפד את זה זו ועדת הקליטה שהחליטה לא לקבל משפחות דתיות על אף שזה יישוב מעורב".

לדבריו, שתי בנותיו הגדולות, בנות תשע ועשר, נפגעו מאוד מאי-קבלת המשפחה ליישוב. "זו תחושה של השפלה. תמיד אתה שומע שזה קורה לאחרים, אבל אתה לא ממש מבין. שזה קורה לך אתה מרגיש את שיא ההשפלה", אמר. "הן לא הצליחו לקבל ולהבין מה הבעיה שאבא דתי. בשורה התחתונה, אנחנו רוצים שוועדת הקליטה שפועלת באופן בלתי חוקי תפסיק לפעול ושלא תהיה אפליה באפשרות לקנות בית באלון, כפי שזה צריך להיות על פי החוק".

עו"ד בכר הדגישה כי הגופים שנגדם עתרו בני הזוג לא מכבדים את הצהרותיהם ועמדתם בפני בית המשפט, ופועלים בניגוד להחלטות בג"ץ קודמות ובניגוד לחוק. לדבריה, "החטיבה להתיישבות ממשיכה לפעול בקרקעות המדינה כאילו היו רכושה הפרטי ומציבה חסמים למתיישבים באמצעות ועדות קליטה בלתי חוקיות. אמשיך, כפי שעשיתי בעבר להילחם בתופעה זו, ואני מאמינה שגם הפעם תזכה משפחת רויאל לעשיית צדק על ידי בית המשפט העליון".

מהאגודה השיתופית אלון נמסר בתגובה: "כתב התביעה טרם הועבר אלינו על ידי הגורמים הרשמיים. כשיתקבל, נלמד אותו ונגיב בבית המשפט. מיום הקמתו מקפיד היישוב אלון על קבלת תושבים מכל קשת הקצוות בחברה הישראלית, כחלק מאידיאולוגיה אמיתית של חיי שיתוף וחיבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully