וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העונה הלא חמה: פותחים את הסתיו במצפה רמון

אסתי סדקה

22.9.2016 / 17:00

הסתיו ממשמש ובא, היום מתקצר ומצפה רמון מוציאה מהבוידעם את כל מה שיש לה להציע למטיילים: מאוויר טוב ושמיים זרועי כוכבים, דרך אמנים מקומיים שפותחים דלתם ועד קולינריה טבעונית ולינה לא יקרה - קול קורא לנדוד למדבר. שוב למדבר

צילום: זיו ריינשטיין עריכה: רן צימט

בווידאו: טיול קיץ במכתש רמון

מיד כשמגיעים למצפה רמון נושמים את האוויר הטוב לרווחה. המדבר מיטיב עם ישראלים שמאסו בחום המעיק ובמיוחד עם תל אביבים מוכי לחות, שמוכנים להישבע אמונים לעיירה מסבירת הפנים לאחר סיור גדוש ומפתיע ברחבי המועצה המקומית.

אל תטעו, ראשית ההתיישבות במרכז הר הנגב מיוחסת לנבטים שהגיעו למכתש רמון כבר במאה השנייה לספירה. בשל מיקומו האסטרטגי של האזור בדרך הבשמים, בה עברו סוחרים מחצי האי ערב לנמל עזה, הפכו הנבטים לשודדים. אך עד מהרה השתלבו גם הם במסחר והם קבעו את מקום מושבם במדבר הכנעני.

מאז סוף שנות ה-50, עת הקמתה של מועצה מקומית מצפה רמון כמחנה עבודה לפועלים שסללו את הדרך לאילת, הישוב מתקיים ברציפות תוך שמירה על מורשת עתיקה וניצול תנאי החיים הייחודים שבה לתעשייה ותיירות.

רובנו חולפים על פני מצפה רמון בדרכנו לאילת, אבל מומלץ מאוד לקפוץ לפלא המדברי הזה כדי ליהנות משלל חוויות לקטנים וגדולים, בבוקר או בלילה. אנחנו שאלנו את עצמנו למה לא ביקרנו בה הרבה קודם.

מטיילים מכתש רמון. אסתי סדקה, מערכת וואלה! NEWS
שלל חוויות לקטנים וגדולים. מטיילים במכתש רמון/מערכת וואלה! NEWS, אסתי סדקה

איפה מטיילים?

סיור בציר צבעי הרמון במכתש
אדם סלע, המדריך שלנו, מציע סיור משפחתי קל ונוח בג'יפ לאורך מכתש רמון, שבו הוא מתבל את ההדרכה בחוויותיו האישיות. מעניין לגלות, שעד לפני כמה עשורים טיול שכזה לא יכול היה ממש להתקיים. זאת משום ששני שלישים משטחו של מכתש רמון יועדו עד לא מכבר לחציבת סלעים וסיד. וכשמשאביו התדלדלו, זעקו הקברניטים והתושבים וביקשו ליהנות מיופיו של המקום ולדאוג לשימורו. מחאתם הולידה תהליך שיקום ארוך שהחל בסגירת המחצבות ובמילוי מלאכותי של סלעים, שיביאו לשיקום אקולוגי ויחזיר את בעלי החיים והצמחייה בחזרה למכתש.

מדובר בטיול קל שאפשרי לביצוע גם עם ילדים בנפתלות המכתש, כך שגם אחרון הזאטוטים יתקשה שלא להתפעל מיופיו המרהיב של המכתש שמשנה את פניו לאורך הדרך.

מיטבי לכת והרפתקנים יכולים להגיע לתור אותו באופניים, ברגל וגם בסנפלינג. בעת ביקורנו, פגשנו אנשי עסקים משוויץ וגרמניה שלא ויתרו על מסע מדווש באזור וגם קינחו בארוחת ערב על שולחן מלכים בבור בלב המכתש. אנחנו אכלנו את הלב מקנאה בהם.

אדם סלע, חוויה אתגרית - טיולים במכתש רמון ובשדה בוקר, החל מ-800 שקלים לשעתיים סיור. 050-5308272 (פזית), או באתר.

גן לאומי צבעי הרמון. אסתי סדקה, מערכת וואלה! NEWS
מחאת התושבים הולידה תהליך שיקום ארוך. גן לאומי צבעי הרמון/מערכת וואלה! NEWS, אסתי סדקה

תצפית בכוכבים
פעם בשנה הופכת מצפה רמון למוקד עניין עולמי. זה קורה באמצע חודש אוגוסט למשך לילה אחד, במהלכו מתגודדים רבים מכל רחבי הארץ באצטדיון העירוני, על מנת ללכוד את מטחי האורות המנצנצים של אלפי כוכבים נופלים. השנה הוחשכה כל המועצה כדי להיטיב עם המראה ולהפחית את זיהום האור, אבל גם בשאר ימות השנה עמותת התיירות הר הנגב מציעה ליווי לקבוצות גדולות שעורכות תצפית בכוכבים במכתש. כך שכל מה שנשאר זה לשכב על הגב ולבקש משאלה.

מרכז הדרכה בטבע, טל' 08-8680742, 050-7498021. תצפיות פתוחות בהרשמה לקהל הרחב בחניון בארות במחיר 65 שקלים למבוגר ו-45 שקלים לילד. ניתן להירשם גם לתצפית פרטית הכוללת הדרכה על מחצלות וצפייה באמצעות טלסקופ בעלות של 1,250 שקלים לקבוצה בטלפון 050-7504702.

חוות האלפקות
גם אילן ונעמה דביר נסעו לדרום אמריקה בסוף שירותם הצבאי, רק שהזוג המאוהב חזר לארץ עם תכניות אחרות מלימודי משפטים. השניים חלמו להקים חוות אלפקות ולאמות שייבאו מפרו למדבר הישראלי. אחרי שהעלו כ-150 מהן במטוס שהופשט מכל מושביו, התאזרחו בנות הדודה של הגמל בישראל והפכו את החווה של משפחת דביר לתחנת חובה בחופשות הקיץ של הילדים.

השמורה הוותיקה מנוהלת חלקית גם על ידי בני הדור השני, וששת הילדים לוקחים חלק פעיל בהדרכה על הצמר המובחר שמפיקות האלפקות בעונת הגז בפסח, ברכיבה על סוסי המקום, ברתימת חבילת "פיקניק לאמה" לכל מי שמעוניין, בארוחה קצת אחרת לצד שותפה שמדי פעם יורקת חציר לקול צחוקם של הילדים ובהפעלת הצימרים המופעלים במקום.

תמר, הבת הצעירה במשפחה, קינחה את המסלול שלנו ברכילות מקומית על יפית הנאקה, שמאוהבת בלאמה שסמוך אליה אך לא משיב לה אהבה, ואנחנו הבנו שגם להם חיי האהבה לא פשוטים. מומלץ מאוד לעודד את הקטנים להשתמש בשקית האכלה שמחלקים המדריכים, כדי שיוכלו ליהנות מטבע אמיתי בלי תיווך.

חוות האלפקות, טל' 08-6588047, 052-8977010, פתוח בכל ימות השנה למעט יום כיפור ויום הזיכרון לחלללי מערכות ישראל, תשלום מגיל 3 - 30 שקלים לאדם, בהדרכה קבוצה - 20 שקלים לאדם.

חוות האלפקות מצפה רמון. חיים חביה, מערכת וואלה! NEWS
תחנת חובה בחופשות של הילדים. חוות האלפקות/מערכת וואלה! NEWS, חיים חביה

ניחוח קווקז

פארן - ניחוח טבע
כשמכונת הכביסה מתקלקלת רובנו נזמין טכנאי, אבל לאיתי קינן היא דווקא גרמה להבין כמה מים מתבזבזים בה, ומתוך רצון למחזר אותם התגלגל לרקיחת סבון ידידותי לסביבה. ההתחלה המהוססת של הסבונאי הפכה לאחר 15 שנה למפעל שמעסיק 15 עובדים לקוסמטיקה טבעית ואורגנית שמשווק לארץ, אירופה והמזרח הרחוק ניחוחות מדבריים.
בפארן מתגאים בסבוני צמחים 100% טבעיים, שמופקים בעבודת יד ובגלל ניחוחות הוורדים, הווניל והפירות שאפפו אותנו מיד בכניסה, התקשנו מאוד שלא למלא את השקית.

בפארן מציעים גם קרמים, טואלטיקה לתינוק ואיפור מינרלי שניתן לשימוש בשבת ללא חשש לעבור על איסור צובע, שנמכרים גם בשלוחה של המפעל בקפה "פולה" בצריף בן גוריון. איתי ועובדיו מציעים לקבוצות מעל שמונה משתתפים סיור בתיאום מראש במקום.

ניחוח טבע, פארן - הר ארדון 12, טל' 08-6539333
הדרכה בת 45 דקות לקבוצות בין 8 עד ל-50 משתתפים, מתקיימת בחנות המפעל בימים א-ה 8:00 -19:00, שישי 8:00 עד 16:30. שבת סגור. ההדרכה בחינם.

אתנו סנטר - המרכז למורשת הקווקז
הייחוד הכי גדול של מצפה רמון הוא אולי הפסיפס האנושי שבה. יוצאי כל העדות והקבוצות משמשים בה בערבוביה. את ניסיונם ומורשתם הם חולקים עם הבאים בשערי היישוב.
כך, למשל, במוזיאון "אתנו סנטר" למורשת יהודי המדינות ההרריות שממוקם ברובע דרכי הבשמים, ניתן ללמוד מפיה של אלונה רחמילוב על ההיסטוריה, תנאי החיים ומשלח היד של יהודי הקווקז.

לא מדובר בהרצאה משעממת שניתנת בעל פה. במרכז המוזיאון, שנבנה ומתוחזק על ידיה ובן זוגה אדי מאפס, עומדת אהבתה למלאכת אריגת השטיחים. במרכז כל חדר מוצבים אריגים ססגוניים מעשה ידיה ואי אפשר שלא להתיישב למול הנול ולהתמכר לריפוי בעיסוק בשתי וערב.

אתנו סנטר, טל' 052-8823895, פתוח בכל ימות השבוע 10:00-22:00, עלות כניסה 25 שקלים למבוגר ו- 15 שקלים לילד. סדנאות סריגה, אריגה, מחזור בעלות של 40-80 שקלים לילד או מבוגר ובהרשמה מראש.

לא כדאי לפספס גם את חוות כרמי הר הנגב - אחת מחוות הבודדים בה פועל בית הבד היחיד שפועל באזור לצד בוסתן פירות, כרם ענבים בו מיוצר יין וצימרים ללינת שטח. הבעלים, יוסי ויהודית כשכש, מציעים שמני זית אורגניים משלושה זנים שבחר בקפידה לשמנים אורגניים משובחים.
חוות כרמי הנגב, 050-8725233 (יהודית).

ניחוח טבע פארן במצפה רמון. אסתי סדקה, מערכת וואלה! NEWS
לקוסמטיקה טבעית ואורגנית. סבונים ב"ניחוח טבע" פארן/מערכת וואלה! NEWS, אסתי סדקה
אתנו סנטר המרכז למורשת הקווקז במצפה רמון. אדי רחמילוב, מערכת וואלה! NEWS
אתנו סנטר המרכז למורשת הקווקז במצפה רמון/מערכת וואלה! NEWS, אדי רחמילוב

מה אוכלים?

הדסער - חיים טבעי
"גרנו כמה שנים במושב כרכום הצמוד לכנרת, אבל קבענו את ביתנו במצפה. החלטנו לנהוג לפי כלל שקבעו חז"ל: הרוצה להתעשר - יצפין, והרוצה להחכים - ידרים", מספר סער בדש על המוטו שמלווה אותו ואת זוגתו, הדס, בפאטיו שבחלקה האחורי של מפעל חייהם.

קשה להגדיר את הדסער במילה אחת. בחלל פועלת מסעדה אורגנית, צמחונית וטבעונית, וגם חנות למוצרים טבעיים כמו מצרכי מזון גולמי, גידולי שדה, יינות, תכשיטים ואפילו קוסמטיקה. כל זאת כדי לעודד חקלאים ויצרנים זעירים דרומיים שחולקים את אותה תפיסת העולם של בני הזוג - לא הכל מתחיל ונגמר בתל אביב.

טעמנו את מגוון הגבינות העשיר שמציעים במסעדה ומנת קציצות ירק עם קינואה, שגרמו לקריאות התפעלות על הבחירה שחורגת מהפיצה-פוקצה-פסטה הרגילים ונהננו מאוד מהגבינות והפסטו שהפתיעו לטובה. את הקציצות עזות הטעם ומפוצצות הבריאות כדאי לשמור להזדמנות פחות חגיגית.

מומלץ שלא לוותר על אכילה בגן הירוק שבמסעדה. מי יודע, אולי הרוח המדברית תביא עימה כמה פניני חוכמה.

הדסער, הר בוקר 6 טל' 08-9408473, א'-ד' 08:00-21:00, ה'-ו' 08:00-23:00, שבת 08:00-22:00, סגור בראש השנה, יום כיפור וליל הסדר.

לא כדאי לפספס גם את מסעדת פאנגיה שמציעה תפריט פיוג'ן עדתי כשר למהדרין, שמציע את היהלומים של מטבחים רבים ביניהם הפרסי, העיראקי, הסיני, הכורדי והאמריקני.

פאנגיה, כשרות מהדרין, הר עודד 5 טל' 08-6539222.
א-ה 11:00-23:00

חוות כרמי הר הנגב. אסתי סדקה, מערכת וואלה! NEWS
חוות כרמי הר הנגב/מערכת וואלה! NEWS, אסתי סדקה

איפה ישנים?

מלון סוויטות רמון
במרחק הליכה ממכתש רמון ממוקם מלון הסוויטות ובו 34 יחידות אירוח בנות שלושה חדרים, שמתאימות לעד 8 אורחים. בסוויטות יש מטבח קטן שיתאים מאוד למשפחות, וחדר האוכל הפועל במקום מציע ארוחות בוקר וערב מגוונות וטובות שנותנות תמורה הולמת למחיר.

במלון פועלת גם בריכת שחייה, אינטרנט אלחוטי וצוות המלון שמח להמליץ ולסייע ברישום לטיולי שטח וג'יפים, סיורים מדבריים, ביקורים במאהלי אירוח בדואיים, סנפלינג, פעילויות אקסטרים שפועלים בסביבתו.

מלון סוויטות רמון - החל מ-620 שקלים ללילה לזוג באמצע השבוע ועד 670 שקלים, כולל ארוחת בוקר. תוספת ילד -90 שקלים. בחגים: החל מ-790 שקלים, תוספת ילד - 170 שקלים. 180 שקלים לארוחת חג. טל' 08-6588884.

לעדכונים על פעילויות נוספות התעדכנו באתר עמותת התיירות הר הנגב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully