וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איגודי היוצרים ועובדי תעשיית הקולנוע והטלוויזיה חתמו על אמנה נגד הטרדות מיניות

7.9.2016 / 0:44

בעוד שאיגוד המפיקים סרב לחתום על האמנה למניעת הטרדות בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, שישה ראשי איגודי יוצרים ועובדים בתחום חתמו עליה. לימור פנחסוב, מיוצרות האמנה: "נושא ההטרדות המיניות עלה לשיח גם בעקבות התחקיר בוואלה! NEWS על משה איבגי"

אוהד קנולר, אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
"האמנה חשובה לא רק לשחקנים ולשחקניות אלא לכל העובדים והעובדות בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה". יו"ר שח"ם, אוהד קנולר/ראובן קסטרו

לאחר כשנתיים של דיונים, שישה ראשי איגודי יוצרים ועובדים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה בישראל חתמו היום (שלישי) בתל אביב על אמנה למניעת הטרדות מיניות בתעשייה זו. איגוד המפיקים בלט בהעדרו, לאחר שהחליט לא לחתום על האמנה בטענה שהנוסח שלה אינו מקובל עליו. האמנה, שקודמה על ידי חה"כ מיכל רוזין (מרצ), נחתמה על ידי אוהד קנולר יו"ר שח"ם (ארגון השחקנים בישראל), אסנת טרבלסי יו"ר פורום היוצרים הדוקומנטרים, עמית ליאור יו"ר איגוד התסריטאים, עידן ברד"ך יו"ר אקט – איגוד עובדים בקולנוע ובטלוויזיה, יצחק צחייק יו"ר איגוד העורכים – איגוד מקצועות הפוסט ויריב הורוביץ יו"ר איגוד הבמאים. ביצירת האמנה השתתפו גם פורום הקולנועניות ויוצרות הטלוויזיה בישראל ואיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ולנפגעי תקיפה מינית בישראל.

האמנה נועדה לסייע ביצירת סביבת עבודה מוגנת ובטוחה לכלל היוצרים והיוצרות, העובדים והעובדות בתעשייה הישראלית. מאחר והפקות קולנועיות וטלוויזיוניות מחויבות בכל הכללים הקבועים בהוראות החוק למניעת הטרדה מינית, נוסחה האמנה בהתבסס על הוראות אלו ועל בסיס האמנה נגד הטרדות מיניות של ארגון שח"ם. האיגודים החתומים על האמנה מסרו כי הם רואים בהטרדות מיניות התנהגות משפילה ובזויה, ופועלים להרחבת המודעות לתופעה ולטפל בה. לאחר חתימתה האמנה, נמסר, היא תופץ בכל סט, כך שכל עובד ועובדת בתעשייה יכירו את האמנה לעומקה, וכל ארגון החתום על האמנה ימנה ממונה לטיפול בתחום התלונות בפגיעה המינית, אשר כל עובד ועובדת יוכלו לפנות אליו או אליה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ארוע החתימה על האמנה נגד הטרדות מיניות בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חה"כ מיכל רוזין אמרה לוואלה! תרבות: "הגיעו אליי הרבה פניות בנושא הטרדות שנשים חוו בהפקות בקולנוע ובטלוויזיה, ובהן עוזרות הפקה, מאפרות ומפיקות. כמו שפעם, כשהתחילו לטפל בנושא ההטרדות המיניות בצבא, אמרו – מה אתן רוצות, אתן פוגעות ברומנטיקה, טענו: 'אנחנו האמנים, אנחנו היוצרים, אתן לא יכולות להפריע לנו בתהליך היצירה. יש פה אווירה שונה. ההפקות בסטים הן סביב לשעון, בשעות מאוחרות בלילה, באווירה חברית יותר, ואת רוצה לבוא ולקלקל את האווירה החברית הזאת?'".

"היתה לי דוברת שלמדה בעצמה קולנוע, ובעיקר סביב פניה אחת מאוד מטרידה שהגיעה אליי, התחלנו לדבר עם נשים בתעשייה. הבנו שמדובר פה בתופעה מאוד נרחבת, שמאוד מקשה על נשים. נשים עוזבות את העולם הזה בגלל הטרדות. מעזיבים נשים אם הן מעזות להתלונן. מאפרת התלוננה שהטאלנט הטריד אותה, ואמרו לה: 'עדיף שלא תבואי'. יש פה טאלנטים, שחקנים, שהם לכאורה לא המעסיק של המאפרת, ועדיין הטאלנט שסביבו הסרט או הסדרה, ואף אחד לא יעז לעמוד מולו. הסיטואציה הזאת הופכת להיות סיטואציה בלתי אפשרית. זה בעיקר בלתי נסבל לנשים, אבל גם לגברים שהוטרדו. זה עולם כל כך קטן, שברגע שאת מתלוננת לא רוצים להעסיק אותך. במשך שנתיים ישבו ארגוני היוצרים, ואמרנו, חבר'ה צריך לטפל בזה. הכנסנו נהלים שבדרך כלל היו מקובלים במקומות עבודה מסודרים. במשך שנתיים ישבו וניסו לקדם את האמנה. התעודדתי היום לשמוע שיש כבר תחושה אחרת על הסטים. יש תחושה שכבר אפשר לדבר על זה, ושיש גבולות".

"לתעשייה הזאת יש אופי מאוד ייחודי. מצד אחד אינטימיות מאוד גדולה ומצד שני באמת דברים הפכו למין אווירת מילואים שכזאת", אומרת לוואלה! תרבות לימור פנחסוב, חברת הנהלת איגוד הבמאים וחברת פורום הקולנועניות, "לאחר יוזמת חה"כ מיכל רוזין, התחלנו לעבוד עם עו"ד ליאת קליין, היועצת המשפטית של ארגון מרכזי הסיוע. היא התחילה לחקור את מהות התעשיה, איך עובד סט, מה החוקים הפנימיים ועשתה אדפיטציה של אמנה ברוח ובלשון החוק, שמותאמת לתעשייה שלנו. כמעט שנתיים עובדים על זה".

תחקיר וואלה! NEWS שחשף את פרשת איבגי

שש נשים מעידות: השחקן משה איבגי הטריד אותנו

לכתבה המלאה
ח"כ מיכל רוזין  בוועדה המסדרת של הכנסת, מאי 2015. טלי מאייר
"נשים עוזבות את העולם הזה בגלל הטרדות. מעזיבים נשים אם הן מעזות להתלונן". חה"כ מיכל רוזין/טלי מאייר

"נושא ההטרדות המיניות עלה לשיח גם בעקבות התחקיר שלכם בוואלה על משה איבגי וגם בעקבות האמנה של שח"ם", מוסיפה פנחסוב. "היה שיח, בו נאמר שכמעט ואין אשה שעבדה על סט שקולנוע, שלא תספר לך שהטרידו אותה. שלא תספר לך משהו. אם עכשיו תכנס 10 נשים, אז תשמע 10 סיפורים. ואני חייבת להגיד ששמעתי גם הרבה סיפורים מגברים, ממקליטים, ממלבישים, ממאפרים. יש איזה משהו באווירה, שכאילו מאפשר את זה. וזו טעות. בעבר זה אף פעם לא היה בשיח. והיום השתנה השיח. עכשיו על כל דף קשר של הפקה תהיה כתובה גם האחראית על הטרדות מיניות. יריב הורוביץ (יו"ר איגוד במאי הקולנוע והטלוויזיה – ש.ב) אמר היום 'אנחנו אמורים להיות התעשייה הכי הומנית, איך אנחנו נופלים בדבר הזה, אנחנו חייבים לטפל בזה'. עכשיו נקבעים גבולות חדשים".

בתחילת הדרך גם נציגי איגוד המפיקים השתתפו בדיונים על האמנה, אולם בהמשך, לאחר התגלעו חילוקי דעות בינם ליתר המעורבים בניסוח האמנה, הוא פרש וסרב לחתום עליה. "לצערי, כשהגיע רגע האמת, איגוד המפיקים סרב לחתום על האמנה", אומרת פנחסוב. "אני לא מצליחה להבין למה הם לא חתמו. אני לא מצליחה להבין את זה. זה חבל מאוד. כי צריך גם את המפיקים כדי להלחם בתופעה הזאת". חה"כ רוזין אומרת: "לצערי הרב איגוד המפיקים נכנסו לפינה לא מוצדקת. החשש שלהם מממונה חיצונית שאליה ניתן לפנות הוא חשש לא מוצדק. אני מאמינה שזה כדור שלג, הם לא יוכלו שלא להצטרף. ברגע שאיגוד המפיקים יבין שכל שאר האיגודים הם חלק מהאמנה, וכל התעשייה מתחילה לעבוד בכללים האלה גם הם יצטרפו".

אוהד קנולר, יו"ר שח"ם, מסר: "החתימה על האמנה מסמלת הישג חשוב בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה הישראלית והצבת קווים ברורים של התנהגות בסט צילומים. היא חשובה לא רק לשחקנים ולשחקניות אלא לכל העובדים והעובדות בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה. אנחנו בשח"ם פעלנו ונמשיך לפעול נגד הטרדות מיניות וכל סוג של פגיעה שהוא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully