וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממלכה הפרועה: ג'ין ויילדר, אחד הקומיקאים הפרועים והקסומים אי פעם, הלך לעולמו

29.8.2016 / 22:35

הוא היה סמל לתמימות נאיבית, אבל גם הוביל כמה מהקומדיות הכי פרועות וחצופות בתולדות הוליווד, והעז לעשות מהיטלר צחוק ולנהל רומן עם כבשה. פרידה מג'ין ויילדר, שהלך לעולמו בגיל 83

הקומיקאי האמריקאי ג'ין ויילדר הלך היום (ראשון) לעולמו בגיל 83 בשל סיבוכים של מחלת האלצהיימר, והותיר אחריו מורשת מלאה בסתירות.

מצד אחד, הוא היה סמל לתמימות נאיבית, ולא סתם הפכו עיני העגל שלו למם אינטרנטי מפורסם, והשתמשו בהן בכל פעם שרצו להעביר דימוי של מבט משתאה. מנגד, במהלך הקריירה העשירה שלו, כיכב הכוכב והיוצר בכמה מן הסרטים הפרועים והחצופים בתולדות הקומדיה ההוליוודית.

תפקידו הראשון היה קטן למדי, אבל כבר בו זכה להופיע באחד מהסרטים פורצי הדרך בתולדות תעשיית הקולנוע האמריקאי – מותחן הפשע "בוני וקלייד", הנחשב למי שהמציא מחדש את הוליווד ב-1967, והעביר אותה מהתקופה היבשה והמאובנת לזו המודרנית והמשוחררת.

בהמשך הגיעו תפקידים גדולים יותר, ובקומדיות. באותה שנה כיכב במיוזיקל "המפיקים", אחת היצירות הראשונות שהעזו לעשות צחוק מהיטלר, דבר שהיום נראה מובן מאליו אבל אז עוד היה נועז ביותר.

ויילדר צוחק מהיטלר עוד לפני שזה היה באופנה

ב-1971 כיכב ויילדר בעיבוד ל"צ'רלי בממלכת השוקולד", שמיטיבי לכת מעדיפים אותו בהרבה על זה המאוחר והמסחרי יותר של טים ברטון. מדובר באחד הסרטים המקריפים והמוזרים שנעשו באותה תקופה בהוליווד, דבר שאפשר לומר גם על עיבוד אחר בו השתתף, "הנסיך הקטן" מ-1974.

בין לבין, ויילדר הופיע ב"כל מה שרציתם לדעת על מין ולא העזתם לשאול" של וודי אלן מ-1972, בו גילם לא אחר מאשר דמות של אדם המאוהב בכבשה. שנתיים לאחר מכן המשיך את שיתוף הפעולה שלו עם תסריטאי ובמאי יהודי אחר, מל ברוקס, וכיכב ב-1974 בשני סרטים פרי עטו: "אוכפים לוהטים", אחד המערבונים הקומיים הטובים בכל הזמנים, ו"פרנקנשטיין הצעיר", גם כן קומדיה מוערכת, מהוללת ואגדית. נשכחת יותר היא הופעתו ב"הקרנפים", עיבוד אמריקאי שנעשה באותה שנה למחזה של יונסקו.

וילדר מנהל רומן עם כבשה אצל וודי אלן

המחצית הראשונה של שנות השבעים היתה בעצם התקופה המוצלחת והקאנונית בקריירה של ויילדר, אבל גם לאחר מכן המשיך להשתמש בפניו התמימות כדי להצחיק ולהתחצף. ב-1976, עוד לפני שציוותים של קומיקאים יהודים ושחורים היו דבר שבשגרה, החל את סדרת שיתופי הפעולה המופלאים שלו עם ריצ'רד פריור, וכיכב עמו ב"רכבת הכסף" הנפלא. מאוחר יותר כיכבו בשלוש מהתלות נוספות, ובהם
"Stir Crazy" המצוין, שהיה להיט ענק ב-1980.

ויילדר ניסה גם את כוחו כבמאי, ובכך היה מעט פחות מוצלח מאשר כשחקן. סרטיו, למשל "האשה באדום" מ-1984, היו חביבים אך פחות מופתיים וחשובים מאלה שרק כיכב בהם.

ב"אשה באדום" כיכב ויילדר בצד אשתו השלישית, גילדה ראדנר, שהלכה לעולמה מסרטן בשלהי העשור. מותה מחק לעד את החיוך מפרצופו של הקומיקאי, והוא לא הצליח להתגבר על האבל, וירד מן הבמה.

וילדר ב"וויל וגרייס"

השחקן חזר אליה רק לעתים רחוקות, הבולטת בהן היתה עת זכה באמי על הופעת האורח שלו ב"וויל וגרייס", דבר שניצב כפיצוי מסוים על כך שמעולם לא קטף אוסקר או גלובוס זהב, אף שהיה מועמד לכל אחד מן הפרסים פעמיים.


חוץ מן המורשת העשירה שלו, הותיר אחריו ווילדר גם את אשתו הרביעית, קרן בוייר. לא היו לו צאצאים ביולוגיים, אך עשרות מיליוני ילדים ונערים גדלו על סרטיו משנות השבעים והלאה, ואף שעצם כעת את עיניו בפעם האחרונה, פניו מלאות ההבעה ימשיכו להקסים אותנו לעד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully