וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שתול" של חמאס בארגון הומניטרי העביר עשרות מיליוני שקלים לפעילות טרור

כתב אישום הוגש נגד מנהל סניף רצועת עזה בארגון World Vision שנעצר לפני כחודש וחצי, והודה בחקירתו כי פעל בשירות הזרוע הצבאית של חמאס. על פי האישום, כספים לנזקקים וילדים במצוקה הועברו למנהרות ולאמצעי לחימה

צילום: בני בן סימון, עריכה: שניר דבוש ואביב אירגז

מנהל סניף רצועת עזה בארגון סיוע הומניטרי בינלאומי, שגויס כסוכן סמוי של חמאס, העביר עשרות מיליוני דולרים מתקציבו לתועלת ארגון הטרור – כך הותר היום (חמישי) לפרסום. מוחמד חלבי מהארגון World Vision נעצר ב-15 ביוני בפעילות משותפת של שב"ס, צה"ל ומשטרת ישראל. בחקירתו בשב"כ הודה כי פעל בשירות הזרוע הצבאית של חמאס מתוך ארגון הסיוע ההומניטרי ושניצל את תקציב ומשאבי הארגון לתועלתה. היום הגישה פרקליטות מחוז דרום כתב אישום נגדו לבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

World Vision, ארגון סיוע הומניטרי שבסיסו בארצות הברית ושפועל במאה מדינות, מעסיק 46 אלף עובדים ברחבי העולם. תקציבו השנתי נאמד ב-2.6 מיליארד דולרים והוא פועל בין היתר בשטחים מאז שנת 1976. חלבי, בן 38 מג'בלייה, מהנדס בהשכלתו, פעיל חמאס ואדם דתי, נעצר במעבר ארז לפני כחודש וחצי בטרם חזר לרצועת עזה. לפי ממצאי החקירה, חלבי גויס כסוכן על ידי הזרוע הצבאית של חמאס כדי לחדור לתוך שורות הארגון כדי להשתלט עליו מבפנים ולהעביר ממנו כספים לזרוע.

אחרי שיחות והכנות החל חלבי את עבודתו בארגון בשנת 2005. חלבי, שהתחיל כעובד זוטר, קודם בשנת 2010 למנהל אזור ברצועת עזה מטעם הארגון הבינלאומי. בחקירה עלה כי מאז קידומו הצליח להעביר 7.2 מיליון דולרים בשנה לזרוע הצבאית, המהווים 60% מתקציב ארגון הסיוע הבינלאומי. העברות הכספים התאפשרו בשל זיוף מסמכים, העברת מידע כוזב ופברוק נתונים. מתוך כספים אלה, ארבעה מיליון דולרים הועברו להתעצמות צבאית של חמאס ובין היתר גם לבניית מנהרות התקפיות לישראל, רכש אמצעי לחימה ברצועת עזה וסיני והקמת בסיס חמאס מול בית חאנון בעלות של 80 אלף דולרים. בשנת 2012 הוא העביר המחאות וכסף מזומן באופן ישיר לפעילים ולמפקדים.

עוד בוואלה! NEWS:
לאחר שפוזרו מחשש להתאגדות: מאה אסירי חמאס מאיימים בשביתת רעב
תיעוד: צה"ל הרס את בתי המחבלים שביצעו את הפיגוע במתחם שרונה בת"א
שני שוטרי מג"ב שהשליכו את אופניי הילדה הפלסטינית נחקרו במח"ש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חלבי אף העביר 2,500 אריזות מזון בעלות של מאה דולרים כל אחת שיועדו לנזקקים ברצועת עזה לפעילי חמאס. כך גם 3,300 מארזי ניקוי בעלות של 80 דולרים כל אחד. כמו כן, חלק מהכספים שהיו מיועדים לילדים במצוקה ניתן לזרוע הצבאית של חמאס תחת רישום כוזב. בנוסף לכך, שני מיליון דולרים הועברו כמשכורות לפעילי חמאס במקום לחקלאים נזקקים, כמו גם שני מיליון דולרים שיועדו לבעלי בעיות נפשיות ובריאותיות.

חלבי החזיק אישור כניסה לישראל מתוקף תפקידו, ובמסגרתו העביר מיליוני דולרים לידי חמאס, שהגיעו לארגון WV ממדינות זרות, בהן ארצות הברית, אוסטרליה, גרמניה ובריטניה, בין היתר, עבור צרכים הומניטריים, לחקלאות, לחינוך ולסיוע פסיכולוגי. במהלך שנות עבודתו בארגון WV, העביר הנאשם לידי חמאס מאות עד אלפי טונות של ברזל, אמצעי חפירה וצינורות פלסטיק, שיועדו במקור לחקלאות, אך שימשו את חמאס לבניית מוצבים צבאיים וחפירת מנהרות התקפיות. הנאשם אף ביקר במנהרות וסייע בבנייה, בשיקום ובביצור מוצבים צבאיים. הוא אף סיפק ניילונים ממחסני ארגון WV, לצורך הסתרה והסוואה של פתחי מנהרה כדי שייראו כאילו מדובר בחממה חקלאית.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אתר שלוחת הארגון בעזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחקירה העיד כי ניפח סכומים בדיווחים על פרויקטים שונים ושיתף בסוד לפחות עשרה בעלי תפקידים בארגון, בהם מנהל המחסן, אחראי הביטחון ומתאמי פרויקטים. גורם ביטחוני בכיר סיפר כי במהלך פשיטה על משרדי הארגון שבמתחם אוגוסטה ויקטוריה במזרח ירושלים אותרו מכתבים שמאמתים חלק מהחשדות.

אף שחלבי אומן בחמאס להתמודד עם חקירות שב"כ הוא נשבר בחקירתו, דבר שארגון הטרור לא ידע על אודותיו עד היום. חלבי הודה כי מטרתו הייתה להגיע לתפקידי מפתח בארגון כדי להעביר כספים לזרוע הצבאית.

מנהרות ההברחה ברפיח. רויטרס
סייע בבניית מנהרות/רויטרס

במהלך החקירה התברר כי לאחר שהצליח במשימתו להעביר כספים לזרוע הצבאית נאמר לחלבי שעליו לחדור לשורות הרשות הפלסטינית ולהתקרב למוחמד דחלאן, מראשי תנועת פתח. כמו כן, הוא התבקש להעביר מידע על מעבר ארז לצורך בניית מנהרות לאזור.

גורם ביטחוני: ייתכן שסוכני חמאס נוספים חדרו לארגונים אחרים

גורם ביטחוני בכיר אמר הבוקר כי לפי החשד, ייתכן ישנם שלארגונים נוספים חדרו סוכני חמאס כדי להעביר כספים ולהשתמש בהשפעתם להשתלטות פנימית. לאחרונה נעצר חשוד נוסף שנמצא כעת בחקירה. הגורם הדגיש כי לראשי הארגון הבינלאומי לא הייתה מודעות למעשי חלבי ולא היו מעורבים בפרשה.

בשלב זה החליט הארגון להקפיא את הפעילות של הארגון ברצועת עזה. על פי כתב האישום, בכירי חמאס ידעו על הפעלתו כסוכן ואף לקחו בה חלק. עם הבכירים נמנים מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית, אחמד רנדור, מפקד החטיבה הצפונית בחמאס, מחמד דבאש, ראש המודיעין הצבאי של חמאס, ועסאם אבו רוכבה, סמג"ד בחטיבה צפונית. "לא בהכרח שכל בכירי ארגון חמאס מסכימים לכך שכספים שהיו מיועדים לנזקקים וחולים יועברו לפעילי הזרוע הצבאית של חמאס. בטח לא מייסדי חמאס", אמר הגורם הבכיר והוסיף כי בזרוע הצבאית קיימת אדישות לכך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלבי עם ילדים בעזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות חשיפת הפרשה שיגר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, מסר חריף לתושבי עזה. "חמאס קוברת אתכם ואת תקוותכם לחיות כמו כולם", אמר בסרטון שפורסם בעמוד הפייסבוק בערבית. "אני פונה אליכם היום כדי לדבר על ארגון הטרור חמאס שגונב את הכסף שלכם למען קידום הטרור". אלוף מרדכי צפוי להיפגש הערב עם מנכ"ל ארגון World Vision כדי להציג לו את הממצאים החמורים של החקירה, ולדון בהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully