וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם השנייה: ועדת השחרורים דחתה פה אחד את בקשת קצב לשחרור מוקדם

4.8.2016 / 14:50

הנשיא לשעבר, שהורשע באונס ובעבירות מין, התייצב שוב בפני ועדת השחרורים לאחר שהתקבלה חוות דעת חיובית מהרשות לשיקום האסיר. "ראוי שימשיך בהליך הטיפולי בכלא", נכתב בהחלטה. עורך דינו: "מדובר בניצחון של ח"כיות שלחצו על פרקליט המדינה"

צילום: ניב אהרונסון ושי מכלוף, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

(בווידאו: משדר מיוחד באולפן וואלה! NEWS)

ועדת השחרורים החליטה היום (חמישי) פה אחד לדחות פעם נוספת את בקשתו של הנשיא לשעבר משה קצב לנכות שליש מעונשו. על כן קצב, שהורשע בעבירות אונס ועבירות מין, ימשיך לשאת את מאסרו, שנקבע לשבע שנות מאסר, בכלא מעשיהו.

"מן הראוי שהאסיר ימשיך בהליך טיפולי תוך כדי מאסרו ובאם יעשה כן, יוכל להתייצב בפני הוועדה בתוך שישה חודשים מהיום, מבלי צורך להגיש בקשה לקיום דיון חוזר", נכתב בהחלטת הוועדה.

חברי הוועדה כתבו עוד בהחלטתם כי לא מצאו מקום להורות על שחרורו של האסיר בניגוד להחלטה הקודמת, אלא רק לשנותה, "במובן זה שיינתן אופק לאסיר להשתחרר אם נמשיך בטיפול תוך כדי מאסרו". עם זאת הוועדה הדגישה כי הטיפול לא מתייחס "לשיחות המתמקדות רק בתמיכה ובעידוד ועוסקות בקשיי המאסר, אלא כאלה המתמקדות בבעיותיו".

עוד בנושא:
לצד כיסאו, חבריו של קצב מתפללים בבית הכנסת לשחרורו המוקדם
לקראת ההכרעה: "גילה קצב לא מאמינה שבעלה ישוחרר מהכלא"
דברי קצב בוועדת השחרורים נחשפים: "להעניש רק כי נאבקתי על האמת שלי?"

משה קצב יוצא מכלא מעשיהו לחופשת חג,  22 באפריל 2016. טליה קדוש, מערכת וואלה! NEWS
קצב ביציאתו לחופשה מהכלא, אפריל/מערכת וואלה! NEWS, טליה קדוש

חברי הוועדה התייחסו לחוות הדעת החיובית על קצב של הרשות לשיקום האסיר, שבעקבותיה נשקלה בקשתו מחדש. בחוות דעת זו צוין כי קיימים "ניצנים ראשונים" לכך שהנשיא לשעבר עבר תהליך משמעותי עקב השתתפותו בפעילויות שונות בכלא. הוועדה הסכימה כי ניכרים בדבריו של האסיר "אותם ניצנים ראשונים", אך לדעת חברי הוועדה "עדיין לא הושלם התהליך מבחינתו של האסיר, והוא נזקק עדיין לחידוד והעמקה של עניין זה".

עוד צוין כי "אנו למדים שהאסיר נכון לקבל טיפול תוך כדי תקופת מאסרו. מדברי האסיר ניתן היה ללמוד כי היה לו חשש מסוים מפני השתתפות בקבוצה טיפולית, ואילו עתה בתכנית של רשות שיקום האסיר הוא מסכים לכך. מכלל העובדות המוצגות בפנינו, חברי הוועדה מגיעים למסקנה כי היום נכון האסיר להתחיל בהליך טיפולי שייתן מענה לבעיותיו השונות, והוא מתחיל להבין את הבעייתיות שבהתנהלותו בעבר".

עו"ד ציון אמיר בוועדת השחרורים בעניינו של משה קצב, כלא מעשיהו. אוגוסט 2016. טליה קדוש, מערכת וואלה! NEWS
"איך פרקליט המדינה נותן את אי-הסכמתו לשחרור?". עורך דינו של קצב, ציון אמיר/מערכת וואלה! NEWS, טליה קדוש

סנגורו של קצב, עו"ד ציון אמיר, זעם על ההחלטה וגינה את הדיון הציבורי והפוליטי בעניין מרשו. הוא אמר כי "מדובר בניצחון של חברות כנסת שהתקשרו לפרקליט המדינה וביקשו את אי-שחרורו". אמיר תהה: "איך יכול להיות שפרקליט המדינה נותן את אי הסכמתו לשחרור קצב? למה לא נותנים לו לצאת לחופשי אחרי שנים ארוכות בכלא? חרטה היא לא חלק מדרישות החוק".

לאחר שנמסרה ההחלטה, בירכו עליה פרקליטי מחוז תל אביב, שהודיעו כי יתנגדו לשחרור, אם הוועדה תחליט על כך. במענה לעיתונאים מחוץ לבית הסוהר מעשיהו אמר כי הם "סבורים שקצב לא ראוי לשחרור על תנאי, וזאת בשל החלטת העליון ששחרור מוקדם הוא לא זכות, אלא פריווילגיה".

סריקה

בחינתה מחדש של בקשתו של קצב נעשתה עקב חוות דעת שהציגה הרשות לשיקום האסיר, לפיה ניתן לשחררו והוא יעבור שיקום מחוץ לכותלי הכלא. חוות הדעת החדשה הייתה מנוגדת לקביעות הרשות בעבר, אז טענה כי אין לשחרר את קצב. היא נבנתה על סמך תכנית שנבנתה עבור הנשיא לשעבר, ומקורביו אף הודיעו כי הוא יסכים לתנאי שהוצב לו, לפיו אסור לו להשמיץ ולנהל מסע הסתה נגד קורבנותיו.

ח"כ זנדברג: "לא מגיע לקצב מסלול VIP"

"קצין הבריאות הראשי של הכלא נתן חוות דעת לפיה מצבו הנפשי של קצב אינו טוב", אמר גונדר (בדימוס) יצחק ניר בדיון באולפן וואלה! NEWS. "לדעתי הבעיה במקרה הזה היא שיש מאות אסירים שנשפטו על עבירות מין. ישנו בית סוהר טיפולי לנושא זה. קצב לא נמצא בכלא כזה, ולא קיבל טיפול נפשי כדי לקבל את השליש. אי אפשר לטפל באסיר שאינו מודה במעשיו. עם זאת, יש גם קבוצת שיקום ל'עברייני מין מכחישים', אך קצב לא טופל גם שם".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) התייחסה גם היא לבקשת השחרור של קצב בדיון, ואמרה כי ההחלטה התקבלה פה אחד עם גיבוי ציבורי רחב והודעות שנשלחו מטעם מאות אזרחים. "אני חושבת שהתחלנו לשמוע היום שני מסרים בשני כיוונים. אחד הוא החלטה שאומרת באופן חד-משמעי לקצב לא מגיע מסלול VIP. מצד שני המשך הקמפיין המאוד אסטרטגי נגד ארגוני נשים שמתקרבן בשם משה קצב. אם זה המסר של קצב ואוהדיו זה מוכיח כמה המסר הוא מניפולטיבי ורחוק מהאמת. המסר הציבורי שעולה מכך עולה על כל שיקול אחר".

משה קצב בשנת 2011 – בעת הקראת גזר דינו בבית המשפט. AP
קצב ביום הרשעתו בבית המשפט, 2010/AP

אודליה כרמון, אחת המתלוננות נגד קצב מתקופת עבודתם המשותפת במשרד התיירות, טענה כי היא בטוחה שהופעלו על ועדת השחרורים לחצים פוליטיים. "יש אנשים שעדיין מתנהלים כאילו עדיין לא הוכרע הדין, ויש גורמים אינטרסנטיים וכלכליים. אני לא מופתעת שאף אחד ממפלגת הליכוד לא קם להביע את דעתו". בתגובה לדברי קצב לפיהם, לא היה צריך ליצור יחסי קרבה עם הכפופות לו, אמרה כרמון: "אם הוא באמת היה במצב אובדני קשה כמו שאומרת חוות הדעת הרפואית, גם אני הייתי תומכת בשחרור. אבל אני לא קונה את דברי קצב ולא את חוות הדעת הזו. שחרורו יפגע במערכת המשפט ובכל הבחורות ששוקלות אם להתלונן או לא".

דגנית אמיתי קצב, בתו של משה קצב. קריית מלאכי, 4 באוגוסט 2016. נועם מושקוביץ
"שחרורו יפגע במערכת המשפט". דגנית, בתו של קצב/נועם מושקוביץ

ועדת השחרורים התכנסה ביום ראשון באופן מפתיע כדי לדון בעניינו של קצב. הישיבה בעניין הייתה אמורה להתקיים ביום חמישי שעבר, אך בוטלה בשל היעדר קלדנית, עקב שביתת עובדי בתי המשפט. לפני כן, התכנסה הוועדה לדיון בן שבע שעות ביום רביעי שעבר. לדיון זה הגיע קצב במדי אסיר כתומים, אך פרטי הדיון ודברי הנשיא לשעבר בו נאסרו לפרסום.

בחודש אפריל האחרון דחתה ועדת השחרורים את בקשתו של קצב להפחית שליש מתקופת מאסרו. בין היתר קבעה הוועדה, על פי עמדת הפרקליטות, כי קצב לא קיבל אחריות על מעשיו, לא השתתף בתכנית שיקומית ולא הביע חרטה או התנצל בפני הקורבנות. לאחר שנדחתה בקשת השחרור המוקדם אמר קצב כי לא יערער על ההחלטה. לבסוף, הגיש ערעור במועד האחרון להגשת, וכן הגיש קצב לבית נשיא המדינה ראובן ריבלין בקשת חנינה.

קצב הורשע בביצוע עבירות אונס, מעשה מגונה בכוח והטרדה מינית בשלוש נשים שהיו כפופות למרותו בעת שכיהן כשר התיירות וכנשיא המדינה, וכן בשיבוש מהלכי משפט. בדצמבר 2011 הוא נדון לשבע שנות מאסר בבית הסוהר מעשיהו.

(עדכון ראשון: 13:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully