וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר 49 שנים: ישראל הכריזה על חידוש היחסים עם גינאה

20.7.2016 / 19:31

הסכם חידוש היחסים, לאחר שאלה נותקו בעקבות מלחמת ששת הימים, נחתם בפריז. "ישראל קוראת למדינות שעדיין לא חידשו יחסים דיפלומטיים ללכת בעקבות גינאה". נתניהו: "מעריך שבימים הקרובים יחודשו היחסים עם מדינה נוספת"

צילום: רוני כנפו, עריכה: אוהד פיטר

משרד החוץ הישראלי הכריז היום (רביעי) על כינון יחסים דיפלומטיים עם גינאה, מדינה אפריקנית-מוסלמית, שהיחסים עמה נותקו לפני 49 שנים, בעקבות מלחמת ששת הימים. במסגרת ביקורו במדינות מזרח אפריקה מוקדם יותר החודש, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם נשיא המדינה אלפה קונדה, במהלך פגישתו עם מנהיג אפריקני אחר שעם ממשלו ישראל מקיימת יחסים דיפלומטיים.

נתניהו התייחס היום, במהלך סיור בסמוך לגדר ההפרדה באזור תרקומיא-מיתר, להסכם עם גינאה ומסר כי "במהלך הביקור שלי באפריקה, אמרתי לכם שמדינה נוספת שאין לנו יחסים איתה תכריז בקרוב על חידוש היחסים, אכן זה נעשה היום עם גינאה. בימים הקרובים אני מעריך שתתווסף מדינה נוספת. זה חלק מתהליך שצובר תאוצה והוא חשוב מאוד, הוא פותח את ישראל לאפריקה, והוא כמובן עוזר לנו גם בהיבטים אחרים".

מנכ"ל משרד החוץ, דורי גולד, הגיע היום לפריז לרגל חתימת ההסכם בין ירושלים לקונאקרי. "אני שמח לבשר שבזה הרגע חתמנו, ראש לשכת נשיא הרפובליקה של גינאה מר איברהים חליל קאבה ואני, על הצהרה משותפת המודיעה על חידוש היחסים הדיפלומטים בין הרפובליקה של גינאה לבין מדינת ישראל", מסר גולד.

עוד בוואלה! NEWS:
גורם מדיני בכיר: "ההסכם עם טורקיה יציב, למרות ניסיון ההפיכה"
הרומן יוצא לאור: הביקור שמלמד על הברית האסטרטגית בין ישראל ומצרים
ללחוץ ידיים במקומות שהיו בעבר עוינים לישראל: מסעו של נתניהו באפריקה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
מנכ?ל משרד החוץ דר דורי גולד וראש לשכת נשיא הרפובליקה של גינאה מר Ibrahim Khalil Kaba בהצהרה משותפת על חידוש היחסים הדיפלומטים בין הרפובליקה של גינאה לבין מדינת ישראל. משרד החוץ, ספק 500
"ידידות עתיקת יומין". גולד וחליל קאבה, היום/ספק 500, משרד החוץ

"זוהי סגירת מעגל חשובה שעה שגינאה מחדשת את היחסים הדיפלומטים לאחר 49 שנים", הוסיף גולד, שציין כי גינאה הייתה הראשונה לנתק את היחסים עם ישראל לאחר מלחמת ששת הימים. "מספר המדינות ביבשת אפריקה שעדיין לא עשו זאת הולך ומצטמצם ואנו תקווה שבקרוב מספר זה לא יהיה קיים עוד. ישראל קוראת למדינות שעדיין לא חידשו יחסים דיפלומטיים ללכת בעקבות גינאה כך שנוכל לפעול יחד לטובת כל עמי האזור".

לדבריו, "גינאה וישראל הינן מדינות ששוררת ביניהן ידידות עתיקת יומין אשר התקיימה גם בשנים שבהם לא התקיימו יחסים דיפלומטיים. ישראל גאה בכך שנטלה חלק במאמץ הבינלאומי למגר את וירוס האבולה שתקף גם בגינאה". גולד הוסיף כי "אנו כמהים עתה לקדם את שיתוף הפעולה הבילטראלי ביתר שאת. ישראל נכונה להעמיד את ניסיונה ויכולותיה לטובת צרכיה הפיתוח של גינאה במגוון רחב של תחומים כגון חקלאות, ניהול מים והגנת מולדת".

בשיחה עם הכתבים המלווים אותו לביקור לפני כשבועיים, אמר נתניהו: "בימים האחרונים, אחד המנהיגים עמם נפגשתי פה באפריקה, התקשר למנהיג של מדינה מוסלמית באזור שאין לה יחסים רשמיים עם ישראל וקבענו להיפגש".

אלפה קונדה, נשיא מדינת גינאה שבאפריקה, אוקטובר 2015. AP
"סגירת מעגל חשובה". קונדה/AP

גינאה, הממוקמת לחוף האוקיינוס האטלנטי, גובלת בגינאה-ביסאו, סנגל, מאלי, חוף השנהב, ליבריה וסיירה לאון. המדינה בעלת הרוב המוסלמי זכתה לעצמאותה מצרפת בשנת 1958. הנשיא קונדה, בן 78, מכהן מאז שנת 2010.

גינאה ניצבת המקום ה-179 בעולם במדד הפיתוח האנושי (HDI) של האו"ם לשנת 2014, וזכתה לציון גבוה מאוד, 70.3, במדד ג'יני לאי-שיוויון. חיים בה כ-12 מיליון בני אדם, בהם כ-85% מוסלמים, כולל הנשיא קונדה. השפה הרשמית היא צרפתית, אולם מדוברות במדינה שפות מקומיות נוספות, בראשן פולאני, הנפוצה בחלק זה של מערב אפריקה.

במהלך ביקורו המדיני, ביקר ראש הממשלה באוגנדה, בקניה, ברואנדה ובאתיופיה, ונפגש עם מנהיגי המדינות, כמו גם עם בכירים מדרום סודאן, מטנזניה ומזמביה. במסיבת עיתונאים משותפת שערכו נתניהו ונשיא קניה, אמר אוהורו קניאטה כי מדינתו תפעל לצרף את ישראל במעמד של מדינה משקיפה לאיחוד האפריקני, ארגון הגג של מדינות אפריקה. ישראל כבר הייתה בעבר במעמד של משקיפה בארגון זה, אך איבדה אותו בשנת 2002.

(עדכון ראשון: 16:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully