וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני מיליון שקלים ב-2014: הוצאות מעונות ראש הממשלה נחשפות

בעקבות עתירת התנועה לחופש המידע, נחשף כי הוצאו 30 אלף שקל לניקיון הבית ברח' בלפור ו-10 אלף שקל על בדיקת הצנרת בקיסריה. משרד רה"מ: "הנתונים פורסמו לפני שנה, התשלומים נעשו לפי החוק"

ראש הממשלה ורעייתו בביקור בבית ספר יהודי בפריז, נובמבר 2015. לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה/לשכת העיתונות הממשלתית

סך הוצאות מעון ראש הממשלה הרשמי ברחוב בלפור בירושלים ובבית הפרטי של משפחת נתניהו בקיסריה הוא קרוב לשני מיליון שקלים בשנת 2014 – כך נחשף היום (ראשון) בעקבות עתירה שהגישה התנועה לחופש המידע לבית המשפט המחוזי בירושלים.

חלקו הארי של הסכום הנכלל תחת הכותרת "הוצאות מעון ראש הממשלה" נוגע להוצאות המעון הרשמי בירושלים – 1,681,441 שקל. היתרה, כ-284 אלף שקל, שולמו כדי לכסות את הוצאות המעון הפרטי בקיסריה. בין היתר, הוצאו 30 אלף שקל בחודש על ניקיון הבית בבלפור ו-6,000 שקל על עבודות גינון בו.

חלק מהוצאות המעון הרשמי ברחוב בלפור שולמו על כיבוד שניתן לאורחי המעון. כך, למשל, הוצאו 9,440 שקלים במסגרת אירוח חוג התנ"ך במעון. במקרה אחר הוצאו 8,555 שקלים כחלק מאירוח מדיני. על אחזקת פרגולה שולמו 17,818 שקלים. בנוסף לכך, במשך כמה חודשים בחצי השני של 2014 הוצאו אלפי שקלים על אבחונים פסיכולוגיים ועל חוות דעת פסיכולוגית. החשבוניות לא מלמדות למה שימשו אותם אבחונים ובדיקות.

בית משפחת נתניהו בקיסריה, פברואר 2015. שלומי גבאי
בית משפחת נתניהו בקיסריה/שלומי גבאי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהחשבוניות שנחשפו עולה כי התפעול השוטף של ביתם הפרטי של בני הזוג נתניהו בקיסריה כלל הוצאות שונות. עלות הגינון החודשית של המעון הייתה 2,360 שקל. כמו כן, הוצאו 10,000 שקלים על תיקון במערכת המים במעון לפי חשבונית מחודש אוגוסט 2014, וכן הוצאו כ-10,000 שקלים על בדיקת מערכת המים במעון.

בעבור ייעוץ בגין נזילות במרתף שולם סכום של 4,514 שקלים. הוצאה נוספת הייתה תיקון רמקולים בעלות 2,124 שקלים, והוצאה על עבודות טיח בהיקף של 19,656 שקלים. לפי החוק, על המדינה להשתתף רק באחזקת ביתו הפרטי של ראש הממשלה ולא להשביח את ערכו.

"מה שהציבור משלם חייב תמיד להיות חשוף לביקורת ציבורית"

התנועה לחופש המידע ביקשה לחשוף כ-1,300 חשבוניות שונות ופרקליטי משפחת נתניהו התנגדו לפרסומן 220 מתוך. עם זאת, הבוקר הגישה הפרקליטות הבהרה ובה נכתב כי בסך הכול קיימות 680 חשבוניות בלבד, מלבד אלו שלא נמסרו מטעמים ביטחוניים. בהבהרה נכתב כי מקור הטעות נובע מכך שבחלק מהחשבוניות מופיעים כמה סעיפי חיוב.

מתוך 680 החשבוניות, המדינה התנגדה לחשיפת 175 חשבוניות וזאת מטעמים של פגיעה בפרטיותם של בני משפחת נתניהו. מהתנועה לחופש המידע נמסר כי הועברו להם רק 295 חשבוניות וכי אין בידיה מידע הנוגע לחשבוניות החסרות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הוצאות של קרוב ל-2 מיליון שקלים. מעון ראש הממשלה בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

עו"ד נירית בלייר, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, אמרה בעקבות חשיפת החשבוניות כי "אחד היתרונות של חופש המידע היא היכולת לבחון את הגבול בין הגלוי לנסתר. כשמדברים על שימוש בכספי הציבור להוצאות פרטיות הגבול הוא ברור. מה שאישי, פרטי ולא רוצים להגיש בגינו חשבוניות, כנראה שלא צריך להיות משולם מכספי הציבור. מה שהציבור משלם, חייב תמיד להיות חשוף לביקורת ציבורית".

משרד ראש הממשלה: "אין פה כל חדש"

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "אין פה שום חדש. הנתונים פורסמו כבר לפני שנה והתשלומים נעשו בהחלטת הדרג המקצועי ולפי החוקים שחלו על כל ראשי הממשלה. הניסיון לייצר סטנדרט מיוחד לראש הממשלה נתניהו הוא פסול מיסודו. כל ההוצאות המפורטות כאן אושרו על ידי הדרג המקצועי והן נובעות מהחלטות הכנסת והיועץ המשפטי לממשלה".

לטענת משרדו של נתניהו, לפי הנוהל שאושר על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ההוצאות המפורטות תואמות בדיוק את ההנחיות שמצויינות בהחלטת ועדת הכספים של הכנסת משנת 2001. באותה החלטה נכתב כי "אוצר המדינה ישתתף בהוצאות מעונו הפרטי של ראש הממשלה... ויישא בהוצאות השימוש בדירה כגון ניקיון, מים, חשמל, גז, הסקה, גינון, קווי טלפון וכיוצא בזה. אוצר המדינה ישתתף בשיפוצים ובתיקונים אחרים שיבוצעו אך ורק לשם שמירה על הקיים".

(עדכון ראשון: 15:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully