וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 70 שנה על הכס, תאילנד מגלה שגם "שליט אלוהי" יכול למות

16.6.2016 / 17:00

השליט הוותיק בעולם, שמולך על תאילנד מסוף מלחמת העולם השנייה, מאושפז כבר שנה בבית חולים. אך גם לאחר שהחלו קרבות הירושה המסעירים על כס המלכות, התאילנדים ממשיכים להעריצו, בעיקר כי אין להם ברירה: עונשי מאסר נגזרים על מי שמחלל את כבודו, או את כבוד כלבתו

צילום: רויטרס

לאן שלא תפנה במרחב הציבורי של תאילנד, אתה צפוי לפגוש בדיוקנו של המלך פומיפון אדוניאדט או בכינויו השושלתי - ראמה התשיעי. המונרך הממושקף בן ה-88, נחשב לאבי האומה במעמד של כמעט-אל ולגורם מייצב בה. דמותו מעטרת את הבאט, המטבע המקומי, וכל עלבון כלפיו או כלפי בני מלוכה אחרים - גורר עונשי מאסר כבדים.

לכל הטורים הקודמים של "חוץ מזה"

רוב התושבים אינם יכולים לזכור ראש מדינה אחר פרט אליו, בעיקר עקב העובדה שהוא נמצא בכס השלטון מאז סוף מלחמת העולם השנייה, כשהוכתר בהיותו בן 18 בלבד. בשבוע שעבר ציינו במדינה 70 שנה למלכותו - מה שהופך אותו לשליט הוותיק ביותר בעולם - אך החשש ממה שצופן העתיד נותר בלב האזרחים. החגיגות, שכללו טקסים דתיים, היו צנועות יותר בהשוואה לשנים עברו.

המלך פומיפון מאושפז בבית חולים בשנה האחרונה, כשהוא סובל מבעיות בלבו. בתאילנד, כבר חושבים על היום שאחרי. בנו, הנסיך וצ'יראלונגקון בן ה-63, אמור לרשת את אותו, אך הוא אינו זוכה לאותה אהדה והערצה שמהן נהנה אביו, שסביבו מאוחדת החונטה הצבאית שהדיחה את הממשלה אזרחית לפני שנתיים.

מלך תאילנד על כסא גלגלים ביום הולדתו ה-85, 2013. AP
המלך ראמה התשיעי מובא בכסא גלגלים לחגיגות יום הולדתו ה-85, 2013/AP

הכוחות המזוינים ביצעו, או ניסו לבצע, 19 הפיכות צבאיות תחת שרביטו של המלך הנוכחי, כשלרוב הם תירצו זאת בנאמנותם לכתר ובהגנה עליו. הוא נחשב למתווך פוליטי, ובחונטה השתמשו בברכתו כדי לתפוס את השלטון פעמיים תוך פחות מעשור: לראשונה ב-2006, כשהודח ראש הממשלה המיליארדר תאקסין צ'ינוואט שברח מהמדינה; ולפני שנתיים, על ידי אחותו, יינגלאק, שעומדת לדין בגין מעורבותה לכאורה בפרשת שחיתות ועלולה להישלח לעשר שנות מאסר.

לשתי ההפיכות קדמו הפגנות המוניות ברחובות ששיתקו את הבירה בנגקוק והובילו לנפגעים בנפש. ראשת הממשלה הראשונה של תאילנד, "החולצות האדומות" בני המעמד הנמוך והעני, התעמתו עם אנשי "החולצות הצהובות", שייצגו את תומכי המלוכה ובני המעמד הגבוה והעשיר. ידם של האחרונים הייתה על העליונה עם הפלת הממשלה במאי 2014. שלושה חודשים לאחר מכן, המלך, שכבר היה אז חולה מאוד, הביע את תמיכתו הרשמית ברמטכ"ל פריות צ'אן אוצ'ה, שמאז פשט את המדים והפך לראש ממשלה "אזרחי".

נרצח במסתוריות. המלך אנאדה בסיור בבנגקוק, 1938/AP

פומיפון ירש בית מלוכה שסבל מתדמית רעה ושרד אך בקושי את ההפיכה הצבאית שהובילה לסיום המונרכיה האבסולוטית ב-1932. הוא הוכתר ב-9 ביוני 1946, כשתאילנד עוד נקראה סיאם, אחרי שאחיו המלך אנאנדה נרצח במסתוריות בתוך הארמון בבנגקוק כשהוא בן 18 בלבד. פופמיון, שנולד בכלל במסצ'וסטס, ארצות הברית, למד בשוויץ בטרם הגיע לתאילנד, מולדת אביו, במאי 1950. אז החל שלטונו באופן רשמי.

במרוצת השנים הוא יזם פרויקטים רבים באזורי הספר של תאילנד ופיתח את מערכת הבריאות הציבורית כדי לזכות מחדש באהדתו של העם, במקביל למכונת תעמולה משומנת שיצר בית המלוכה על מנת להאדיר את ראמה התשיעי.

תמונתו של פומיפון מוצבת במרכז כל כיתה בבתי הספר. שמו מעורב בביטויים ובסיסמאות וההמנון הלאומי מנוגן בכל מקום ציבורי מדי בוקר וערב ומהאזרחים מצופה לקום לכבודו. גם בבילוי בקולנוע לא ניתן להתחמק מדמותו: בזמן השמעת ההמנון, מוצגות תמונות ישנות של המלך כשהוא מבקר באזורים כפריים. פולחן האישיות של בית המלוכה חדר אפילו לחגים הלאומיים של תאילנד. יום הולדתו של פומפיון נחוג כיום האב ויום הולדתה של המלכה סיריקיט הוא יום האם.

המלך יכול לכופף גם את האמת

פולחן אישיות שמזכיר לרבים את זה של מנהיג קוריאה הצפונית

מאז ומעולם מסוכן היה להעז ולהעביר ביקורת כלפי המלך, ועל אחת כמה וכמה להעליב אותו או את בית המלוכה. מאז שהגנרל פריות צ'אן אוצ'ה תפס את מושכות השלטון, הוחמרה הענישה של מי שאוזר אומץ ומתבטא נגד פומיפון ומעמדו האלוהי.

עד כמה המצב אבסורדי תעיד העמדתו לדין של ת'נקורן סיריפייבון, פועל מפעל נאשם בהעלבת כלבתו האהובה של המלך. כל חטאו היה לפרסם פוסט עוקצני על טונגדאינג, כלבה מעורבת שחולצה מהרחוב על ידי פומפיון והפכה לסמל. המלך עצמו כתב עליה ספר ב-2002 ובשנה שעברה יצא סרט ביוגרפי עליה, שהיה לשובר קופות מקומי.

ה"לסה מג'סטה", החקיקה האוסרת על הכפשת שמו של המלך ושל בני המלוכה, עוגנה לראשונה בקוד הפלילי של תאילנד ב-1908. גרסתה הנוקשה שידועה כסעיף 112 בחוקה נכנסה ב-1956 והיא קובעת כי "כל מי שפוגע מעליב או מאיים על המלך, על המלכה, על יורש העצר או על עוצר צריך להיענש בשלוש עד 15 שנות מאסר". במאה ה-19, העונשים אף היו חמורים יותר והם נעו מעריפת ראש וגדיעת ידיים ואיברים אחרים עד לניכוש עשבים עבור הפילים המלכותיים.

בסעיף הנוכחי של החוקה המודרנית לא הוזכרו בעלי חיים של בני המלוכה, אך במסגרת החונטה הורחב הפירוש של החוק כך שכבר קשה לדעת מה יכולה להיחשב עבירה ומה ניתן להביע במסגרת חופש הביטוי המצומצם במדינה. בנוסף לכף, הנאשמים עומדים לדין בבתי דין צבאיים, כך שהם אינם יכולים לערער על עונשם.

תאילנד: 70 שנה למלוכת בהומיבול אדוליאדג'. רויטרס
לא מכירים מלך אחר. דיוקנו של ראמה התשיעי/רויטרס

בשנים האחרונות, החוק נוגע גם שנים רבות אחורה בשושלות המלכותיות. ב-2007, פוליטיקאי מקומי נשלח לשנתיים מאסר לאחר ששוחח בתכנית רדיו על העבדות שהייתה קיימת תחת שלטונו של המלך מונגקוט, שישב על כס המלכות בין 1851 ל-1868. ב-2014 אישר בית המשפט העליון את גזר הדין כשקבע שפגיעה בשמם של המלכים הקודמים מכפישה גם המלך הנוכחי. העובדה שעבדות אכן הייתה קיימת בתקופה זו לא שינתה את החלטת השופטים.

העונשים הדרקוניים הובילו גם למקרים רבים שנראים כמו סגירת חשבונות. באוקטובר 2014 שני קצינים לשעבר בצבא התלוננו על פרשן ביקורתי ידוע של בית המלוכה לאחר שציטט מחקר אקדמי שהטיל ספק אם קרב פילים מפורסם, שאותו הוביל במאה ה-16 המלך נרסואן, אכן התרחש. זאת הפעם החמישית שבה עומד סולאק סיוורקסה לדין בגין פגיעה בבית המלוכה.

העונש הכבד ביותר הושת בשנה שעברה על מדריך טיולים ועל עובדת מלון שכתבו פוסטים על המלך בפייסבוק. המדריך בן ה-48 נשלח תחילה ל-60 שנות מאסר - עשר שנים על כל פוסט - אך עונשו קוצץ בחצי אחרי שהודה במעשיו. כך גם היה במקרה של העובדת בת ה-29, שעליה הוטלו בתחילה 56 שנות מאסר, שקוצצו ל-28.

בתיק המתוקשר האחרון נגזרו שבע וחצי שנות מאסר על זמר קאנטרי ופעיל פוליטי לבית הסוהר בעקבות דברים ביקורתיים שנשא נגד המלך במהלך נאום בהפגנה של "החולצות האדומות" בעצרת בבנגקוק. הוא נעצר לפני כשנתיים והמשפט נמשך עד שבתחילת החודש הודה במפתיע הזמר תאנט תנווצ'רנון במיוחס לו. לפי "iLaw", ארגון זכויות מקומי, בטרם ההפיכה הצבאית ב-2014 התנהלו רק שתי תביעות בגין פגיעה בכבוד בית המלוכה. כיום, הוא אומד את המספר בלפחות 56 משפטים שונים.

ראש ממשלת תאילנד פריות צ'אן אוצ'ה, יוני 2016. רויטרס
רודף אחרי מבקר המלוכה. ראש ממשלת תאילנד פריות צ'אן אוצ'ה/רויטרס

החגיגות מגיעות ברקע היד הקשה שנוקטת החונטה נגד מבקריה, לקראת משאל העם שיתקיים באוגוסט ובו יידרשו האזרחים לאשר חוקה חדשה. מבקרי השלטון הצבאי טוענים כי החוקה תאפשר לו להדק את אחיזתו בפוליטיקה ובמקרה שהיא לא תתקבל, הבחירות שאמורות להיערך בשנה הבאה צפויות להידחות לצד התגברות המתיחות הפוליטית.

עם פולחן אישיות שמזכיר לרבים את זה של מנהיג קוריאה הצפונית, דמותו של המלך מצליחה להחזיק עוד את השורות בממלכה המצויה במשבר עמוק. עם זאת, מותו של המלך, שנראה הולך וקרב, עלול לגרום לזעזוע נוסף בממלכה ולהיחלשות במעמדה של החונטה הנשענת על תמיכתו של פומיפון. משפחת צ'ינוואט, אפשר לומר בבטחה, לא ויתרה על חזרה להנהגה.

כיום אסורה כל פעילות פוליטית כלשהי, אך יינגלאק החלה בניסיונות לחזור לבמה ולאחרונה יצאה לסיורים במעוזי התמיכה של משפחתה בצפון החקלאי תוך שהיא עוקפת את האיסור באמצעות קיום "תחרות" בין חמשת מיליון עוקביה בפייסבוק. החונטה לא מנעה זאת ונתנה לה ולתומכיה להוציא קיטור, אך מפלה במשאל העם והיעלמותו הסופית של "השליט האלוהי" עלולים לאלץ אותה להפגין עוד פחות סבלנות כלפי פעילות חתרנית נגדה כשהמלך ראמה התשיעי כבר לא יהיה שם כדי לגשר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully