וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשר ידלין, "האיש שהפיל את מפא"י", הלך לעולמו והוא בן 93

שנה לפני המהפך של 1977, עם מינויו לנגיד בנק ישראל, נחשפה פרשת שחיתות שבה נקשר שמו והפכה לנקודת שבר באהדה הציבורית לתנועת העבודה. הוא הורשע בלקיחת שוחד ונידון למאסר. ידלין הוא אביו של נשיא מכללת ספיר, פרופ' עמרי ידלין

אשר ידלין, בכיר במפלגת מפא"י, שהפך לאיש שמזוהה יותר מכל לירידתה מגדולתה, הלך שלשום (שישי) לעולמו בגיל 93. ידלין מילא שורה של תפקידים במוסדות ההסתדרות וב-1976 שימש מנכ"ל קופת חולים כללית. עם מינויו לנגיד בנק ישראל עלו חשדות כי הוא קיבל שוחד, ולבסוף הוא הורשע ונידון לחמש שנות מאסר. אשר ידלין הוא אביו של נשיא מכללת ספיר פרופ' עמרי ידלין, ובן דודו של חתן פרס ישראל ושר החינוך לשעבר אהרן ידלין.

פרשת השחיתות הפכה לנקודת ציון בתולדות מפא"י, לימים חלק מתנועת העבודה, שפעלה שלא בשקיפות ושהעיתונות נמנעה מלסקר את השחיתות בה. מאסרו הפך גם לסמל לאובדן ההגמוניה של מפא"י במדינה. שנה לאחר התפוצצות הפרשה, הפסידה העבודה בבחירות, אחרי 30 שנות שלטון.

את הפרשה חשף העיתונאי יגאל לביב מהשבועון "העולם הזה". הוא טען כי ידלין לקח שוחד ואף הגיש נגדו תלונה במשטרה. ידלין זומן לחקירה, שבמהלכה הודה בקבלת חלק מהכספים, אך טען כי לא העבירם לכיסו. בזמן החקירה נטבע המונח "מבחן בוזגלו". אהרן ברק, ששימש אז היועץ המשפטי לממשלה התבקש לחקור את ידלין במשרדו, אולם הוא התקשר לעשות זו במשרדי המשטרה. זאת משום שלדבריו, מעמדו של חשוד צריך להיות שווה לאזרח פשוט, כמו בוזגלו.

ידלין שוחרר ב-1981 לאחר ריצוי שלוש שנים וחצי ועזב את הארץ. הוא כתב ספר ביוגרפי בשם "עדות", וחזר כעבור כמה שנים. בספר טען כי הספר אינו "סיפורו של אשר ידלין בלבד. זהו סיפור הסתאבותה של החברה הישראלית ושל תנועת העבודה".

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד מיוחד: מערכת "חץ דורבן" מיירטת טיל - בעודו באוויר
הצעת פשרה: "מלך השוק האפור" יזכה לדירת המריבה של ענבל אור
הורי "מחאת הקייטנות" מפגינים: "בנט – אתה בפגרה, אנחנו בעבודה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully