וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שניצח את מכבי תל אביב: מיוחד לרגל האליפות - 10 סיפורים על ברק בכר

ההתערבות עם ברקת, הטיפול המיוחד באוגו. שבירת הדיסטנס, שיחת המוטיבציה הבלתי נשכחת. כרטיס השחקן שהחליף ידיים, הרגע בו כמעט נכנע. ברק בכר הוא המאמן ששבר את ההגמוניה של מכבי תל אביב. הנה 10 סיפורים שלא הכרתם על העילוי החדש בתחום האימון

צלמים זמניים מורשים

בווידאו: ברק בכר מדבר במשדר באולפן וואלה! NEWS

1. בכר שעובר ידיים

בסוף שנות ה-90, עו"ד ידין מכנס ז"ל היה הבעלים של הכח עמידר רמת גן. בשלב מסוים הוא שקע בחובות, ואחד הנושים היה מועדון הכדורגל בית"ר טוברוק. מכנס הציע לבעלים דאז אריק איזיקוביץ' להגיע להסדר: יש לי מגן ימני צעיר ומוכשר. קח את כרטיס השחקן שלו ובתמורה תוותר לי על החוב.

למגן הזה קראו ברק בכר.

למחרת איזיקוביץ' החל במסע חיפושים אחר השחקן. הוא הגיע ליישוב צרופה בצפון, דפק על הדלת, ובכר הופיע שם.

- "שלום שלום, קוראים לי אריק איזיקוביץ', תדע לך, אתה שייך לבית"ר טוברוק. אתה שלי".

- שלך?

- "הכרטיס עבר לטוברוק. הבעיה היא שזה מועדון נוער, ואתה בוגר. אז אין לי איפה לתת לך לשחק".

בכר היה המום. "לאחרונה שלחתי לו הודעה וכתבתי לו: 'ברק, אתה זוכר שהכרטיס עדיין שלי, נכון? אלונה יודעת מזה?'", סיפר השבוע איזיקוביץ'. "עכשיו אני בונה על מענק אליפות".

עשו את זה: 1:3 מותח של באר שבע על בני סכנין נתן לה אליפות

ברק בכר בכה: "לא נעכל את זה", בוזגלו: "יש לנו חבורה של ווינרים"

פרויקט מיוחד: מסע הייסורים של הפועל באר שבע בעשור האחרון

ברדה ואוגו 9, מליקסון וצדק 8.5, ובכר? גיליון הציונים של באר שבע

איך תיראה באר שבע בעונה הבאה ומה מחכה לה בליגת האלופות?

ההישג של ברדה, הרצף הטוב באירופה: מספרי העונה של באר שבע

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למזלו, לטוברוק לא הייתה קבוצת בוגרים. ברק בכר בימיו כשחקן/מערכת וואלה!, צילום מסך

2. בכר שמחליף מקצוע

קיץ 2009. זה אולי הרגע שבכר תמיד יזכור לאיזי שרצקי. המגן הימני של קרית שמונה היה אז עם פציעה בברך אחת והתעקש לחזור לשחק. אימון בכלל לא היה על הפרק מבחינתו, אפילו לא כמקצוע לאחר הפרישה. זה לא היה הכיוון. אלא שאיזי התעקש.

פציעה נוספת בברך גרמה לתליית הנעליים, ומכאן הכול היה הרבה יותר קל. "ננסה, מה כבר יכול להיות?", אמר אז בכר. הוא התחיל בנוער וכעוזר של רן בן שמעון בבוגרים, ואט אט התאהב בתעסוקה החדשה.

שחקני עירוני קרית שמונה ברק בכר עם עמיר נוסבאום. איתי חסיד
מחשבה על אימון כלל לא הייתה על הפרק. ברק בכר לצד עמיר נוסבאום/איתי חסיד

3. בכר שלא עושה חשבון לשמות

עונת 2013/14, הראשונה של בכר כמאמן קרית שמונה מתחילתה ועד סופה, אחרי שעונה לפני כן החליף את גילי לנדאו בשלב מוקדם, הייתה נקודת הפריצה שלו וכללה שני רגעים מרכזיים.

מחזור 9: קרית שמונה הגיעה לטדי בהרכב חסר ולאחר שלושה משחקים ללא ניצחון. בכר נשאר נאמן לדרך שלו, לחץ בכל פינה במגרש והשיג 1:4 מוחץ. מי שצד את העין בסיום המשחק היה ברק בדש, מי שהיה סוג של אליניב ברדה של קרית שמונה. בכר החליט לספסל אותו ובנוסף על כך, גם שילב אותו כחילוף אחרון אחרי נאור עבודי ויואל צ'חנוביץ'. בדש היה מרוסק בסיום המשחק, מלמל "בושה", אך אחרי משחק או שניים חזר להרכב, כבש בצרורות ובינואר כבר התקדם למכבי תל אביב. אין שמות אצל בכר.

מחזור 12: קרית שמונה מפסידה בעכו, עומדת במקום התשיעי עם 16 נקודות מ-12 משחקים ובכר אובד עצות. "אני מרגיש שאני לא משפיע על הקבוצה", הוא אומר לאנשי המועדון. בכר שובר את הראש בחיפוש אחר פתרון, מתייעץ עם חברים מהמקצוע. הוא מרגיש שאו-טו-טו, אם אין שינוי, אולי מעמדו יהיה בסכנה. אז הוא מגיע לאימון ומרביץ אסיפה חיובית: "חסר לנו מזל, אנחנו עובדים קשה, עובדים נכון, טובים יותר מהיריבות. אני סומך עליכם ואנחנו נצא מזה ביחד". גם בכר כנראה לא האמין לכל מילה, אבל הוא הלך עם מה שהרגיש נכון. לאחר מכן, קרית שמונה ניצחה שלושה משחקים רצופים ונצמדה לצמרת, סיימה במקום השלישי וזכתה בגביע המדינה.

שחקן עירוני קרית שמונה ברק בדש חוגג. אדריאן הרבשטיין
מלמל "בושה" אך לאחר מכן חזר להרכב, כבש בצרורות והגיע למכבי תל אביב. ברק בדש/אדריאן הרבשטיין

4. בכר ש"לא רואה ממטר"

בתחילת העונה, לפני המשחק מול תון השוויצרית בטדי, ברק בכר פנה לאליניב ברדה ולחש לו על האוזן במנהרת השחקנים: "אתה עולה עם סרט הקפטן, במחצית השנייה אתה יוצא ומעביר את הסרט למאור בוזגלו. שזה יישאר בסוד". ברדה יצא, העביר את הסרט לבוזגלו, ועל המגרש נותר הקפטן השני, מאור מליקסון, המום. "מליקסון היה חבר טוב של בוזגלו. העובדה שבכר פנה לבוזגלו וברדה ולא יידע אותו ואת הקפטן השני, אביתר אילוז, שגם הוא חבר של בוזגלו, הפתיעה את כולנו", סיפרו השבוע שחקנים בבאר שבע.

מקורב לבכר סיפר השבוע ש"ברדה היה ונשאר הקפטן הבלתי מעורער, אבל ההחלטה להמר על בוזגלו כקפטן שני הייתה כי הוא רצה להרוויח אותו ולקבל ערך מוסף". גורם במועדון העיד השבוע כי "זאת הייתה החלטה לא קלה שיכלה לפגוע, אבל בכר תמיד רוצה לעשות את הדבר הכי טוב בשביל הקבוצה. בקטע הזה הוא לא רואה ממטר".

אולי זה מה שהביא לו אליפות.

מאור בוזגלו שחקן הפועל באר שבע וברק בכר מאמן הפועל באר שבע. קובי אליהו
סוד סרט הקפטן. ברק בכר לצד מאור בוזגלו/קובי אליהו

5. בכר שמודה בטעויות

למרות ההדחה מאירופה, ההפסד למכבי תל אביב בטדי והקרטועים בפתיחת העונה, בכר הרגיש שהפועל באר שבע נראית טוב. הוא היה אופטימי. ואז הגיע המחזור החמישי בעכו. באר שבע הפסידה 1:0, אבל בעיקר נראתה רע והציגה הגנה חשופה ורעה. בפעם השנייה ברציפות, בכר הוציא את ג'ון אוגו במחצית וניסה לעבור להרכב התקפי יותר. בהמשך ויתר גם על רועי גורדנה ונותר עם קשר אחורי אחד.

מופע האימים בעכו הטריד את אנשי הפועל באר שבע, ובעיקר לא נתן מנוח לבכר. התחושות השתנו. אחרי שלקח לעצמו כמה ימים למחשבה, הודה בפני אנשי המועדון: "טעיתי, הלכתי למקומות שלא הייתי צריך ללכת. אני חייב לשמור על קישור חזק וזה יהיה העוגן שלנו, יותר אני לא שובר אותו".

מאז אותו משחק, פרט לרבע השעה האחרונה נגד רעננה לפני כשבועיים שהכול כבר היה גמור, ג'ון אוגו לא הוחלף שוב.

ברק בכר מאמן הפועל באר שבע. ניב אהרונסון
"יותר לא שובר את העוגן שלנו". ברק בכר לאחר ההפסד לעכו/ניב אהרונסון

6. בכר שמטפל בג'ון אוגו

ג'ון אוגו הוא לא טיפוס פשוט. לניגרי של באר שבע, אחד ממצטייני העונה, היו עימותים עם דוידזאדה, ברדה ועוד כמה שכלל לא פורסמו. בחור חיובי בדרך כלל, אך כזה שמרשם לעצמו לומר מה שבא לו ולפעמים גם מגיע לנקודות רגישות שעלולות לפגוע במרקם החברתי. חדר ההלבשה החזק וסרטוני הפיוס המבדחים של בוזגלו ידעו תמיד להרגיע את האווירה, אבל גם לאסטרטגיה של בכר היה חלק בכך.

המאמן ידע מה לא לשמוע, מה לא לראות ועל מה כדאי להעיר בארבע עיניים. איך אמר גורם בבאר שבע? "לפעמים זורקים לברק הערות על ההתנהגות של אוגו, אנשים בלחץ ממה שהוא עושה ורק ברק מרגיע את כולם. לאחר מכן, כשיורדים לחדר ההלבשה, הוא לוקח אותו הצידה והכול נפתר. אוגו מעריך את זה, יש שחקנים שהיו לוקחים את זה למקום אחר לגמרי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ידע לקחת אותו הצידה והכול נפתר".ברק בכר עם ג'ון אוגו/מערכת וואלה!, צילום מסך

7. בכר שלא אוהב להפסיד

מעשה שהיה כך היה: באחד האימונים באמצע העונה אלונה ברקת וברק בכר ערכו התערבות. המאמן טען שהוא מוכן להתמודד מול כל יריב ב"טניס כדורגל" והבעלים הייתה מוכנה ללכת עד הסוף. לפני האימון, בכר עלה למגרש יחד עם שחקן העבר ועוזרו דאז, שרון מימר. ברקת הימרה על מאור בוזגלו ומהראן ראדי. הארבעה התחממו, בכר לקח אוויר, השניים לחצו ידיים והחליטו שמי שמפסיד גם מזמין לארוחה. המשחק התחיל.

כדי לתעד את האירוע הזה, ברקת לקחה את הטלפון והסריטה. המשחק היה צמוד, אבל בכר ומימר נכנעו לראדי ובוזגלו, שבסיום המשחקון האחרון חגגו על הדשא והתחילו לרקוד. בכר ירד מהדשא עצבני. מאז, העידו השבוע שחקנים, כמות המשחקונים פחתה. "זה בגלל שבן הזוג שלו מימר עזב", תירצו בסביבת בכר.

אז שאלנו את בן הזוג.

"אני וברק ניצחנו כל זוג ששיחק מולנו בחצי העונה הראשונה, אז אלונה נכנסה לטירוף", שחזר השבוע מימר. "כשהגיע המשחק נגד ראדי ובוזגלו, היא החליטה לתעד את זה והפסדנו. ברק היה עצבני ואלונה זרקה לחלל האוויר: 'אתה לא יודע מה זה להפסיד'".

מה זה לא יודע? "הוא היה מרוסק מזה", השלימו השחקנים. וינר.

ברק בכר, מאמן הפועל באר שבע, עם אלונה ברקת. צילום: איציק יצחקי, מערכת וואלה!
לא מוכן להפסיד, גם לא בהתערבות מול הבוסית. ברק בכר לצד אלונה ברקת/מערכת וואלה!, צילום: איציק יצחקי

8. בכר שמשגע את השחקנים

אחד האנשים הראשונים שבכר הביא לבאר שבע היה המאמן המנטלי איתן עזריה, שעבד לצדו בקרית שמונה. המטרה הייתה ברורה: לגרום לשחקנים במועדון שלא לקח תארים בשנים האחרונות להאמין שהם מסוגלים להביא אליפות. בכר מתייעץ לא מעט עם עזריה ולאחרונה הוא גם הכניס את ההמלצות האלה לחדר ההלבשה שלו. "לא יודעים מה קרה לברק, אבל לפי השיחות שלו איתנו בשבועות האחרונים לא הייתה שאלה מי בכלל תזכה באליפות".

לפני המשחקים מול הפועל רעננה וסכנין (1:4), נכנס המאמן לחדר ההלבשה, הניף את הידיים והתחיל לדבר. "אוי, איך שאתם הולכים להתפוצץ עליהם היום", פתח המאמן, תוך שהשחקנים מביטים זה בזה. "ואתם יודעים למה אתם תתפוצצו עליהם? לכו תעשו את החימום, כשתחזרו אגיד לכם". השחקנים סיפרו כי "בכר הכניס אותנו לאטרף. כל החימום הסתכלנו אחד על השני ולא הבנו מה הוא רוצה. כשחזרנו, הוא המשיך להפציץ".

"אני מסתכל על כל אחד בעיניים וזה נותן לי לעלות בהרגשה שהניצחון בכיס", אמר להם המאמן. "אתם הולכים לנצח היום, לתת את המשחק הכי טוב בעונה הזאת".

בכר לא סיים כאן. לפני המשחק מול בית"ר ירושלים, כשהבין שהקטע הזה עובד על השחקנים, הוא נכנס לחדר ההלבשה והמשיך: "ברמה הטקטית, בית"ר באה עם עמידה על המגרש שהיא הכי טובה לנו. קדימה, תצאו החוצה, תראו מה הולך בחוץ. אני רואה מה הולך בחוץ ואני מרגיש אתכם. אני מסתכל לכולכם בעיניים. זהו, זה גמור". התוצאה ידועה.

שחקני הפועל באר שבע חוגגים, מאור מליקסון, אופיר דוידזאדה. ברני ארדוב
"אוי, איך שאתם הולכים להתפוצץ היום". שחקני הפועל באר שבע/ברני ארדוב

9. בכר שמתמודד עם ברדה ובוזגלו

למשחק העונה האחרון, בכר עלה כזכור ללא ברדה ובוזגלו. שני השחקנים המובילים התחילו על הספסל גם בשבוע לאחר מכן נגד בית"ר ירושלים, ועבור רבים זה כבר נראה כדבר שבשגרה. לא עבור בכר. להעביר את הימים לפני המשחק בבלומפילד כשברדה לא מתורגל, זו חתיכת החלטה. יש מאמנים שהיו מעדיפים ללכת על ברדה רק כדי לשמור על הכוח של חדר ההלבשה ולראות אותו מוביל באותו שבוע. "לך על ברדה, בשבוע כזה הוא יותר חשוב מבן שהר", אמרו לבכר קולגות. וזה לא רק בכר. כשמגיעים לסיטואציות כאלה, גם אסי רחמים ואפילו אלונה ברקת נכנסים לשיחות הרגעה עם השניים. כל הקפצה לחימום או קריאה למחליף שזה לא אחד מהשניים, זה רגע לא פשוט גם עבור המאמן.

את הרווח של בכר מהיושר המקצועי אפשר היה לראות כאשר מאור בוזגלו נראה דומע אחרי בית"ר ירושלים בשבוע שעבר. אפשר היה לראות בבירור שגם אם הוא לא מרוצה, הוא מרגיש שהכול אמיתי. לאחר מכבי חיפה, אולי גם בהשראת האב, נראה כי לבכר יש מזל גדול שהעונה הסתיימה. אחרת, מי יודע לאן זה היה מוביל.

ברק בכר מאמן הפועל באר שבע, אליניב ברדה קפטן הפועל באר שבע. קובי אליהו
סיטואציה רגישה, גם באימונים. ברק בכר לצד אליניב ברדה/קובי אליהו

10. בכר ששובר דיסטנס

למרות התדמית הקשוחה והרצינית שלו, בכר הוא אחד המאמנים הכי "שוברי שגרה" שראיתם. בבאר שבע מייחסים זאת לגילו הצעיר (36) ולצוות שסביבו. "בכר עדיין שחקן בלב שלו, וחלק מהצוות כאן, עזריה וגיא ויזינגר למשל, צעירים מכמה מאיתנו", מספר אחד השחקנים. זאת אחת הסיבות שבגללה בכר לא מוכן להאריך את האסיפות הטקטיות שלו. בצוות המקצועי שלו הסבירו השבוע ש"הוא יודע עמוק בפנים שזה משעמם את השחקנים. באימונים הוא נותן להם לשחק הרבה, כי הוא מבין את הנפש של השחקן. אין לאנשים כוח לשבת ולשמוע הרצאות. ברדה נראה לך כמו אחד שמעדיף לדבר על טקטיקה מאשר לשים כדור ברשת? בכר מבין את זה. כשמגיעים לאימון הוא מחייך ומהר מאוד נותן כדור".

בכר כל כך שובר דיסטנס, עד שבאחד מאימוני הכדורסל שנערכו העונה הדבר כמעט הגיע לעימות מילולי עם שחקן. הרקע: מחלוקת בין הקבוצות בתוך המשחק. "אני לא יודע למה הוא הגיע למצב הזה - כי הוא ווינר שלא מסוגל להפסיד, או בגלל שהוא המאמן הכי קרוב לשחקנים שהכרתי בקריירה שלי", אמר שחקן בקבוצה. אגב, שחקנים העידו שבכר הוא אחד הספורטאים הטובים בקבוצה. "הוא יודע הכול. כדורסל, כדורגל, טניס וגם טניס שולחן. לרוב הוא מנצח, אבל כשהוא מפסיד? אין שום דיסטנס, הוא אורז את הדברים ונוסע הביתה. לוקח לו זמן להתאושש. רגע, אתה כותב את זה? הוא לא קורא את הטקסט הזה, נכון?".

נכון.

ברק בכר מאמן הפועל באר שבע. ניב אהרונסון
אם הוא מפסיד? אורז את הדברים והולך. ברק בכר/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully