וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התולעת: סיפורו הייחודי של אפיי יודו, הכוכב החדש של פנרבחצ'ה

13.5.2016 / 15:00

בולע ספרים, מושווה לדניס רודמן, חולם להפוך לאופרה ווינפרי וקורע מצחוק אפילו את ז'ליקו אוברדוביץ'. אחרי ששבר את שיא החסימות של היורוליג ופירק את ריאל, מסע התלאות של אפיי יודו בדרך להפוך לגניבת השנה באירופה חייב להסתיים בתואר

צילום מסך

עיתונאים שנקלעו לאחרונה לאימונים של פנרבחצ'ה הופתעו לגלות אווירה משוחררת, מתירנית כמעט. מספרים שז'ליקו אוברדוביץ', האיש שעשה קריירה מדקדקנות אובססיבית ומאימונים תובעניים, החליף את הפנים חמורות הסבר בחיוכים לכל הכיוונים. עם חבורת השחקנים שהתגבשה בפנר, הם אומרים, הוא מרגיש שאין צורך להרצין.

רק לפני כמה שבועות התברר מי אחראי לשינוי הגישה הפתאומי, כשמסיבת עיתונאים שגרתית לפני המשחק השני מול בסדרת ההצלבה מול ריאל מדריד נקטעה על ידי אפיי יודו המבודח, שלקח את המיקרופון ופנה אל אוברדוביץ' משל היה אחד הכתבים . "אל תקשיבו לו, הוא רוצה לשאול על הבונוסים", ז'ליקו עצר אותו עוד לפני שהשלים את השאלה, וגרר פרץ של צחוק בחדר.

"אם זה היה מישהו אחר, אוברדוביץ' היה קונס אותו בשידור חי, אבל יודו מקבל ממנו יחס מיוחד. הוא כבר הוכיח לו שהבדיחות לא באות על חשבון עבודה קשה. הוא הראה לאוברדוביץ' שאווירה טובה וחריצות יכולים לבוא יחד", אומר העיתונאי הטורקי קאן קורל.

אפיי יודו, פנרבחצ'ה. GettyImages
יחס מיוחד. יודו/GettyImages

יודו (2.08, 28), הוא איש של ניגודים. מצד אחד הוא מתנהג לעתים קרובות כליצן חצר, ומצד שני חבריו לקבוצה מכנים אותו "הפרופסור". הוא אוהב לבלות, אבל מקדיש את רוב זמנו הפנוי לקריאת ספרים. במהלך השנים הספיק אפילו לפתוח מועדון קריאת ספרים אינטרנטי, שהלך וצבר תאוצה, וכיום מונים בו מאות חברים. הוא רוכש ספרים מומלצים, מחלק אותם, ואחר כך מחליף חוויות. "יבוא יום והמועדון הזה ימנה מאות אלפי אנשים. זה יהיה גדול לפחות כמו מועדון קריאת הספרים של אופרה ווינפרי", אמר ל-ESPN. פעם, כשעוד שיחק במילווקי, העיד על עצמו שיצא לבלות במועדון והצטייד בספר שלא הספיק לסיים. רק אחרי שעתיים של קריאה אינטסיבית כשברקע מוזיקה רועשת, עבר לרחבת הריקודים. לאחרונה הסתירה הזו מתקיימת אצלו גם על הפרקט: הוא מתויג כספציאליסט הגנתי, אבל מוביל את פנרבחצ'ה בנקודות.

אבל זה לא תמיד היה ככה. עד שהגיע לטורקיה, יודו לא הצליח להביא את עצמו לידי ביטוי. הוא גדל באוקלהומה למשפחה מרובת ילדים ממוצא ניגרי, ותמיד נחשב למבריק מבין כל הצאצאים. כשצמח לגובה והחל לפתח מחשבות על קריירה ככדורסלן, הוריו ניסו להניא אותו מהרעיון. הם קיוו שיפנה לאפיקים קצת יותר מקובלים, שהולמים את חוכמתו. אבל יודו נדבק בחיידק והמרה את פיהם. הצעדים לעבר קריירה מקצוענית היו איטיים ומדודים: תחילה קיבל מלגה ממישיגן, שיחק במכללה במשך שנתיים, ועבר לביילור, שם רשם עונה אחת מוצלחת למדי. הממדים הפיזיים בשילוב האיכויות ההגנתיות ויכולת החסימה, שהייתה כרטיס הביקור שלו, לפתע הקנו לו מעמד של בחירת סיבוב ראשון לפני דראפט 2010.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
seperator

גם בליל הדראפט יודו לא האמין שיקראו בשמו בשלב כה מוקדם. הוא נלקח על ידי גולדן סטייט בבחירה השישית, קצת אחרי ג'ון וול ודמרכוס קאזינס ומעט לפני שמות כמו פול ג'ורג', גורדון הייוורד, גרג מונרו ולארי סנדרס. מיד יודו התחבר עם בחירת הסיבוב הראשון של הווריירס מהדראפט של שנה קודם לכן, אחד בשם סטף קרי, עמו חלק תחילה חדר בנסיעות התכופות מחוץ לאוקלנד. פרט לכך, שום דבר לא ממש התחבר: יודו נפצע בשורש כף היד עוד לפני שהעונה החלה, מה שהתברר כסימן לבאות. השנתיים שבאו לאחר מכן היו רצופות בפציעות שונות ומשונות, וגם כשההזדמנוית הגיעו, הן היו מועטות.

הכרונולוגיה הזו תתברר כריטואל שילווה את יודו לאורך כל חמש השנים שלו ב-NBA. הוא עבר בטרייד למילווקי, סבל מעוד פציעה רצינית שם, שוחרר כעבור שנתיים ומצא את עצמו בקליפרס, שגם בה לא הצליח בקרב אבוד מראש על דקות משחק עם כישרונות כמו בלייק גריפין ודיאנדרה ג'ורדן. בתווך הוא הספיק לחתום בבני השרון במהלך שביתת השחקנים ב-2011, ולספק טעימה קטנה מהדומיננטיות שלו עם הופעה אחת של 22 נקודות, 16 ריבאונדים, 3 אסיסטים ו-4 חסימות בליגת העל, לאחריה התעופף חזרה לארצות הברית.

אולי, מי יודע, הגיחה הקצרה לישראל והניצוצות שהפגין במהלכה הם שעזרו לו להיענות בחיוב להצעה של פנרבחצ'ה: חוזה לעונה אחת, קצת יותר ממיליון דולר, וביטחון תעסוקתי. איזו מציאה.

אפיי יודו, מילווקי באקס. AP
חוסר מזל. יודו במדי מילווקי/AP

את אוהדי פנרבחצ'ה יודו קנה כבר בחודש הראשון שלו בטורקיה, אחרי שהתייצב למשחק של קבוצת הכדורגל ונצפה שואג בקולי קולות את מילות שירי העידוד. גם הכניסה למערכת הדורשנית של ז'ליקו אוברדוביץ' עברה בקלות יחסית. בפנר ציפו מיודו להפוך לכוח הגנתי, ושמחו לגלות שבכדורסל האירופי הוא מתברר כשומר המושלם: גם מגן על הטבעת, גם מסוגל לעצור שחקני פנים מאסיביים באחד-על-אחד, וגם קל רגליים מספיק כדי לרדוף אחרי גארדים בחילופים.

"בטורקיה נוהגים לומר שהוא הדניס רודמן של הכדורסל האירופי. הוא פיזי, הוא 'רע', ואף אחד לא מעז להתקרב לטבעת כשהוא בסביבה. כשמאמני היורוליג בחרו בקייל היינס לשחקן העונה ביורוליג, כולם פה צחקו. וכאילו שזה לא מספיק, בחרו בו רק לחמישיה השנייה של העונה. נו, בדיחה", אומר העיתונאי קאן קורל.

יודו עוד לא השלים עונה בודדת באירופה וכבר שבר שיא יורוליג עתיק יומין, כשהגיע ל-53 חסימות בעונה, הכי הרבה בכל הזמנים בעונה אחת (ונותרו עוד שני משחקים, כן?). גם בהתקפה הוא התברר ככוח בלתי מבוטל, והוא מוביל את פנר בנקודות עם 12.4 בממוצע (56 אחוז מהשדה). בהצלבה, בהיעדרו של יאן וסלי הפצוע, הוא הוסב לסנטר במשרה מלאה. בטורקיה חששו שהיעדרותו של הצ'כי תפגע אנושות בסיכויי ההעפלה של פנר לפיינל פור, אך יודו מילא את החלל בצורה מושלמת, וסיים את הסדרה עם ממוצעים של 14.3 נקודות, 7.7 ריבאונדים ו-2 חסימות למשחק.

עכשיו גם הקשר עם אוברדוביץ' הולך ומתהדק. "הוא משוגע בדיוק כמו שסיפרו לי. יש בינינו יחסי אהבה-שנאה: קשה לי עם הדרישות שלו ועם הקשיים שהוא מערים על חיי היומיום שלי, אבל אני מת על התוצאות שזה מביא. במהלך העונה הזו הבנתי למה הוא המאמן האירופי הגדול בכל הזמנים", סיפר יודו לאחרונה. בהתחשב ברקורד הבעייתי של ז'ליקו מול אמריקאים שבתחילת דרכם באירופה, הכימיה הזו רחוקה מלהיות דבר של מה בכך.

מאמן פנרבחצ'ה אולקר, זליקו אוברדוביץ'. GettyImages
מוציא ממנו את הצד ההומוריסטי. אוברדוביץ'/GettyImages

את הגבוהים של ריאל מדריד הוא כבר חיסל, אבל ביום שישי יודו יעמוד בפני אתגר חדש, וינסה לעצור את סנטר העונה ביורוליג, יאניס בורוסיס. מצד אחד יעמוד מלך החסימות של היורוליג בהופעתו הראשונה במעמד השיא של הכדורסל האירופי; מנגד יתייצב מלך הריבאונדים, סגן מלך מדד היעילות ושועל קרבות ותיק שכבר רשם ארבע הופעות פיינל-פור;

"כבר ראיתי כמה וכמה משחקים של בורוסיס העונה. לא פשוט לעצור אותו, כי הוא מסוגל לקלוע מבחוץ או מבפנים, אבל כבר הוכחתי שאין מישהו שאני לא יכול להתמודד איתו", אמר השבוע. בין אם סוף השבוע הזה יסתיים בתואר או לא, יודו מרגיש שמצא בית. לאחרונה דווח בטורקיה כי הוא פנה לראשי פנר במטרה להתחיל בשיחות להארכת חוזהו, שיסתיים הקיץ. כשהוא נושק לגיל 29 ומתאושש מחווית NBA קשה, אך טבעי שירצה להשתקע. דבר אחד בטוח: כדי לממש זאת, פנרבחצ'ה תצטרך לשלם הרבה, הרבה יותר.

אפיי יודו, פנרבחצ'ה. GettyImages
מחיר מציאה. יודו/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully