וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וואלה, הבנתי: אז למה באמת יום הזיכרון צמוד לעצמאות?

בשנים הראשונות לחיי המדינה כלל לא ציינו את יום הזיכרון, אחר כך סוף שבוע הפריד בינו לבין חגיגות העצמאות, ומשם הדרך לצמידות מוחלטת הייתה קצרה. אז האם באמת מדובר בהחלטה מושכלת? צפו בכתבה ותוכלו להגיד: "וואלה, הבנתי"

מערכת וואלה!

בערב יום הזיכרון העלו כמה משפחות שכולות מחדש, כבכל שנה, את הדרישה להפריד את יום האבל ליקיריהן מיום העצמאות. לטענתן, סקרים מוכיחים כי בקרב המשפחות השכולות יש רוב משמעותי לדרישה ליצור מעבר הדרגתי יותר בין מועדים, והם מתכננים הקמת עמותה שתפעיל לחץ על הממשלה. "לא ייתכן שבזמן שהעין עדיין לא יבשה, אנחנו כבר שומעים את בדיקות הסאונד", אמרה עידית הראל שמש ממייסדות העמותה.

רבים חושבים שהסיבה שיום הזיכרון ויום העצמאות מצוינים בסמיכות זה לזה היא בשל הקשר סימבולי. מעטים יודעים שבשנתיים הראשונות להקמתה של המדינה לא היה שום זכר ליום זיכרון ממלכתי לכבוד החללים - המדינה הייתה פשוט עסוקה מדי במלחמה. גם בפרוטוקולים של ישיבות הממשלה אין דיון שעסק בסוגיה מתי בכלל צריך לציין את יום הזיכרון.

עוד בוואלה! NEWS:
"מקווה שתמותו בקרוב": סערה בטקס יום הזיכרון במכללת אורנים
נתניהו בהר הרצל: "אני נקשתי על דלת הוריי, לא אשכח את הזעקות"
מצפור לזכר אורון: "המקום הזה יפה, אבל לעולם לא ישקף את היופי שלך"

עמדת בן גוריון הרשמית, 1951

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני 20 שנה אמר הרב הראשי לשעבר שלמה גורן בראיון לדב גיל-הר: "הגיעו שלושה ימים לפני יום העצמאות ואני רואה שאין לנו יום זיכרון. עברה שנה ולא קבענו יום זיכרון לחלוק כבוד לנופלים. רצתי לרמטכ"ל וביקשתי ממנו פקודת יום ליום זיכרון. הוא אמר 'איזה יום זיכרון?' אמרתי לו: 'אנחנו קובעים מחר שיהיה יום זיכרון', ומאז נקבע היום הזה מבלי לחשוב מראש שאנחנו קובעים את זה. לא הייתה לנו שום מחשבה להצמיד את זה ליום העצמאות אבל לא הייתה לנו כבר ברירה".

הדרישה להפריד בין יום הזיכרון ליום העצמאות החלה עוד בשנותיה הראשונות. בדצמבר 1949, שנה וחצי לקום המדינה, כתב סגן הרמטכ"ל מרדכי מקלף לסגן שר הביטחון שאול אביגור: "לדעתי יש להפריד בין יום העצמאות ליום הזיכרון - יום העצמאות אינו מתאים כיום התייחדות לחללי מלחמת השחרור". סגן שר הביטחון השיב לסגן הרמטכ"ל: "שוחחתי עם שר הביטחון בן גוריון שקיבל את דעתי כי יש לאחד יום זה עם יום העצמאות". אבל ההורים השכולים מחו כשאמרו: "אנו מתנגדים לכך שיום האזכרה יהיה כתוספת ליום אחר, כגון יום העצמאות או יום הצבא".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"גם ביום חג יש להעלות על ראשינו זכר אלה שמידם באה לנו עצמאות"

בפברואר מודיע סגן שר הביטחון כי האזכרה הכללית תתקיים בה' באייר, יום העצמאות. באפריל מודיע בן גוריון כי האזכרה תתקיים בקיץ, בכ' בתמוז. עוד ועוד חילופי מכתבים, ואף דיון רציני אחד במשמעות או באתוס, ואף החלטה.

דוד בן גוריון במסיבת עיתונאים בפריז. אוקטובר 1969. AP
הצדיק את ההצמדה שמטרידה עד היום. דוד בן גוריון/AP

ביום העצמאות השני למדינה, 1950, החל הדפוס שמזכיר את ימינו - יום הזיכרון צויין ביום חמישי ג' אייר, ויום העצמאות נחוג ביום ראשון ו' אייר. צמוד, אבל מופרד בסוף שבוע. אבל רק שנה אחר כך ב-1951 כתב דוד בן גוריון את ההצדקה לנוהג שתקף ומטריד עד היום: "גם ביום חג יש להעלות על ראשינו את זכר אלה שמידם באה לנו עצמאות".

האם הבושה שלא הצליחו לקבוע יום הולם גרמה לבירוקרטים להפסיק את הסחבת, ולהחליט סוף סוף? צפו בכתבה ותוכלו להגיד: מדוע יום הזיכרון צמוד ליום העצמאות? וואלה, הבנתי.

(עדכון ראשון: 16:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully