וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרקל מחויבת לביטחון ישראל - אבל מתנגדת למדיניות נתניהו

30.4.2016 / 18:35

גורם מדיני ישראלי הגיב לפרסומים בגרמניה על הזעם של הקנצלרית כלפי ראש הממשלה, והבהיר: "היחסים הדוקים, וימשיכו להיות כאלה". זה אמנם נכון בתחומי ביטחון וכלכלה, אבל לא בנושא ההתנחלויות

עריכה: ניר חן

(דיווח לאולפן וואלה! NEWS על דבריה של מרקל אחרי פגישתה עם נתניהו, פברואר האחרון)

גורם מדיני ישראלי הגיב היום (שבת) לכתבה בעיתון הגרמני "דר שפיגל", בנוגע לזעם קנצלרית גרמניה מרקל כלפי ראש הממשלה נתניהו. לדבריו, "היחסים בין ישראל לבין גרמניה הדוקים, וימשיכו להיות כאלה". את הפרסום, שמצטרף למספר כתבות נוספות שפורסמו לאחרונה והציגו משבר ביחסי המדינות, הסבירו בירושלים כ"ניסיון פנים-גרמני לנגח את מרקל על יחסיה עם נתניהו".

הכתבה ב"דר שפיגל" הציגה מספר סיבות לתסכול הממשלה בגרמניה. היא נפתחה בביקורו האחרון של נתניהו בברלין ובאנקדוטה במהלכו, שכבר עלתה לכותרות, אבל ממשיכה לעורר כעס בברלין:

"מרקל כבר התרגלה. בכל פעם שהיא פוגשת את ראש ממשלת ישראל נתניהו, התוכן הסודי של השיחות מופיע כעבור כמה ימים בעיתון ישראלי. אבל הכותרת שהופיעה בעיתון 'ישראל היום', חינמון התומך בנתניהו, ב-16 בפברואר, הפתיעה גם את הקנצלרית. 'מרקל: זה לא הזמן לפתרון שתי המדינות', הכריזה הכותרת, והעיתון טען כי זה היה המסר של מרקל בפגישה עם נתניהו".

עוד בוואלה! NEWS:
מרקל ביקרה במחנה פליטים בטורקיה: "להקים אזורי חיץ בסוריה"
"נאצים חייבים ללכת": 400 נעצרו בהפגנה נגד מפלגת הימין הקיצוני בגרמניה
מעריצים את שרון ונפעמים מרועי קליין: מה צבאות זרים חושבים על צה"ל?

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה אנגלה מרקל בפגישתם בברלין. רויטרס
נתניהו ומרקל בפגישתם בגרמניה/רויטרס

"היועצים של מרקל זעמו. ראש הממשלה הישראלי עיוות את דבריה כך שנראה כי היא תומכת במדיניותו. בפועל, מרקל הבהירה כי היא סבורה שההתנחלויות הישראליות בשטחים הכבושים הן אסון שמונע את האפשרות העתידית להקמת מדינה פלסטינית. בהיעדר מדינה כזו, מאמינה מרקל, ישראל תהפוך למשטר אפרטהייד. נתניהו, לעומת זאת, לא נראה כמי שמתרשם מהטיעונים שלה".

הסיפור הזה, שגרסה פחות מפורטת שלו פורסמה בפברואר בעיתון הגרמני "די וולט", הוא קצה הקרחון של המשבר בין שתי המדינות. בהמשך הכתבה שפורסמה הבוקר, מצוטטים בכירים בקואליציה השולטת כעת בגרמניה, הן ממפלגתה של מרקל והן מהמפלגה אליה משתייך שר החוץ הגרמני שטיינמאייר, אשר קוראים לממשלה לשקול מחדש את יחסיה עם ישראל.

שר החוץ תכנן לשאת נאום ביקורתי נגד נתניהו, שכלל "שאלות שאף שר חוץ לא העז לשאול"

"מדיניות ישראל לא תורמת להישרדותה", מזהיר בכיר במפלגה של מרקל. "עלינו להבהיר את דאגתנו לישראלים".

מרקל עצמה מצוטטת בכתבה כמי שמביעה הבנה הולכת וגוברת לפנייה הפלסטינית למוסדות הבינלאומיים, כולל מועצת הביטחון של האו"ם, כתחליף למשא ומתן עם ישראל – וזאת לאור העובדה שנתניהו נתפס כמי שלא מעוניין להגיע להסדר מדיני אי-פעם. "בממשלה הישראלית הנוכחית יש רוב שמתנגד בגלוי למדינה פלסטינית", מסביר העיתון הגרמני לקוראיו.

על רקע המציאות הזו, יועציו של שר החוץ שטיינאמייר כתבו עבורו נאום בנושא המזרח התיכון, שכלל "שאלות שאף שר חוץ גרמני לא העז לשאול לפניו". שטיינאמייר החליט בסופו של דבר לא לשאת את הנאום, אבל הגורמים הביקורתיים כלפי נתניהו בברלין מקווים שזה עוד יקרה.

גרמניה - הידידה החשובה ביותר של ישראל באירופה

גרמניה, חשוב לציין, ממשיכה להיות אחת הידידות החשובות ביותר של ישראל באירופה (רבים אף רואים בה את החשובה ביותר). הקנצלרית מרקל ידועה באהדתה ומחויבותה לביטחון ישראל. רק לפני כשלושה חודשים וחצי, הגיעה לישראל צוללת מתקדמת מתוצרת גרמניה, החמישית במספר, והתקבלה בטקס חגיגי בו השתתף נתניהו באופן אישי.

אלא שכמו ביחסים המיוחדים עם ארצות הברית, יש הפרדה ברורה בין הנושא הביטחוני, שם מקבלת ישראל גיבוי ותמיכה מלאים, לבין הנושא המדיני, שם הרצון של גרמניה לתמוך במדיניות הישראלית הולך ופוחת. כאשר האיחוד האירופי אימץ בשנים האחרונות שורת החלטות תקדימיות נגד ההתנחלויות, גרמניה לא רק שלא מנעה זאת, בחלק מהמקרים היא אף הייתה בין המדינות היוזמות.

הצוללת החמישית של צה"ל, "אחי רהב", הגיעה מגרניה לישראל - ונחנכה בטקס חגיגי. דובר צה"ל
אח"י רה"ב, הגיעה מגרמניה לישראל/דובר צה"ל

ברקע ליחסי המדינות נמצא תמיד זיכרון השואה. אלא שכבר אשתקד הזהירו בערוץ 10 שלושה שגרירים ישראלים לשעבר בגרמניה, כי ישראל נתפסת כמי שעושה שימוש בשואה לצרכים פוליטיים, כדי לקדם מדיניות שכל ידידותיה בעולם, מארצות הברית ועד הודו, מתנגדות אליה. גרמניה תמיד תהיה יוצאת-דופן ביחסיה עם ישראל, אבל היא לא יוצאת-דופן בהתנגדות לקו המדיני של נתניהו.

בפעם הקודמת שמשבר ירושלים-ברלין עלה לכותרות, נפגש שגריר ישראל בגרמניה, יעקב הדס, עם בכיר בלשכת מרקל, ושלח למשרד החוץ בירושלים "מברק הרגעה" בו טען כי הגרמנים לא באמת זועמים על נתניהו כפי שפורסם. הפעם, לא בטוח שאפילו מברק כזה ירגיע את היחסים בין המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully