וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החייל שירה במחבל בחברון יועבר למעצר פתוח בבסיס צבאי

1.4.2016 / 0:10

בדיון השלישי בהארכת מעצרו, שונתה העבירה שבה חשוד החייל מרצח להריגה. התובע, שביקש להאריך את מעצרו בשבעה ימים, סיפר שאמר למפקדיו לאחר שירה כי המחבל "היה צריך למות". מצ"ח: היה חשד שהמחבל נשא מטען

צילום: שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל וטל רזניק

החייל שירה למוות במחבל הפצוע בחברון הובא היום (חמישי) לדיון שלישי בהארכת מעצרו בבית הדין הצבאי בקסטינה. השופט הורה לשחררו למעצר פתוח בבסיס צבאי, אך לאור התנגדות התביעה דחה את ביצוע ההעברה למחר, לאחר דיון בערעור שיתקיים בשעה 09:00 בבית הדין הצבאי המיוחד בבסיס הקרייה בתל אביב. העדים המרכזיים בתביעה היו המ"פ והמג"ד של החייל החשוד, והיא הסתמכה גם על הסרטון שתיעד את האירוע. המג"ד הוא דוד שפירא, שירה במחבל שהוציא לפועל את הפיגוע במרכז הרב בחברון בשנת 2008. ח"כ אורן חזן (הליכוד) הגיע מוקדם יותר להשתתף בדיון ולתמוך בחייל.

הסנגור עו"ד אייל בסרגליק, התייחס להחלטה להעביר את החייל ואמר כי היא "מדברת בעד עצמה". "אין כל הצדקה לעצור חייל שסיכן את חייו כדי להציל את חבריו. ממה שאנחנו מבינים מהחלטת בית הדין, הנטייה היא יותר לכיוון קבלת גרסת החייל", אמר. "הדברים יתבהרו בהמשך, אין לנו עדיין את חומר הראיות. ראיתם שגם הסעיף שונה כבר היום ואנחנו מתקדמים".

הסנגור עו"ד אילן כץ התייחס גם הוא להחלטה, ואמר: "אני מקווה שהתביעה הצבאית תתעשת, תחליט לא להגיש ערר ותפסיק לגרום לעינוי דין לחייל שבסך הכול חשב שהוא מבצע את תפקידו כפי שחונך וכפי שלמד במהלך שירותו הצבאי. אני מקווה ומאמין שגם אם יוגש ערר, גם בית הדין הצבאי לערעורים לפי הפסיקה הקיימת יראה עין בעין את הדברים כפי שראה אותם בית הדין המחוזי".

הקראת כתב אישום החייל החשודה בהריגת מחבל בחברון. יותם רונן
החשוד הדיון, היום/יותם רונן

בתחילת הדיון אמר התובע הצבאי, סא"ל אדורם ריגלר, כי החשד שמיוחס לחייל הוא הריגה. לדבריו, לוחם חטיבת כפיר "ירה ללא צורך מבצעי במחבל ששכב על הקרקע לאחר שנורה קודם לכן על ידי חיילי צה"ל והיה עדיין בחיים".

"בסרטון ניתן לראות את המחבל שכוב על הקרקע לאחר שנורה על ידי חבריו של החשוד", תיאר התובע את הלך הדברים שתועדו. "בשעה שהמחבל שכוב על הקרקע במשך מספר דקות, ניתן לראות כמה חיילים ומפקדים מטפלים בחייל הפצוע. גם החשוד מגיע בשלב מסוים ומטפל בפצוע. בהמשך, בלי שקורה דבר מיוחד, בלי שניתן להבחין בבהילות ובסימני סכנה מהסביבה, החשוד עצמו דורך את הנשק ובקור רוח יורה מטווח קצר ירי מכוון לעבר ראשו של המחבל".

לפי התובע, המחבל לא זז לפני הירי, החשוד לא מסתער או זורק את הקסדה, אלא פועל בקור רוח. כשמפקדיו שאלו אותו מדוע ירה, השיב: "המחבל חי הוא היה צריך למות". באמירה זו, לפי התובע, יש כדי ללמד על המניע לירי. התובע סיפר כי חייל נוסף העיד שהחשוד אמר: "דקרו את חבר שלי, מגיע גם לו למות".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
החייל היורה מחברון בהקראת כתב האישום נגדו בית הדין הצבאי בקסטינה. יותם רונן
"בזמן אמת לא נאמר שהירי נעשה בשל סכנת חיים" . החייל בעת הדיון בהארכת מעצרו, היום/יותם רונן

לדברי התובע, מהחשוד נובעת מסוכנות צבאית ולצד צורכי החקירה יש להאריך את מעצרו בשלישית, לשבעה ימים. "ביומיים האחרונים חלו התפתחויות בחקירה ובוצעו פעולות חקירה רבות. עם זאת, עדיין נותרו מספר פעולות כפי שיוגש לבית הדין הצבאי על ידי מצ"ח". עם תחילת הדיון, טענה התביעה כי "כבר בשלב זה התבססה תשתית ראייתית איתנה בעניינו של החשוד. התשתית הראייתית מבוססת על הסרטון שמתעד את החשוד, המדבר בעד עצמו. כל מי שצופה בו, מבין אותו רק בדרך אחת".

סנגורו של החשוד, עו"ד אייל בסרגליק, הדגיש כי לא מדובר בתיק רצח, והוסיף: "לא היינו אמורים להיות בתיק של הריגה". השופט ביקש להחזיר אותו לנושא הדיון הנוכחי ואמר: "אנחנו בכלל בשלב המעצר".

לאחר מכן, אמר השופט לתובע כי כבר נעשו פעולות חקירה רבות, אך התובע השיב כי "בזמן אמת לא נאמר שהירי נעשה בשל סכנת חיים". ריגלר הוסיף כי המ"פ, הסתכל על המחבל וראה שהוא חי לפני שירה בו החשוד, ובעודו מתבונן בו שוכב על הקרקע הבחין בירי בראשו על ידי החייל. התובע ציין כי "יש לשים לב שהמ"פ עומד ליד המחבל, צופה בו ולא חש סכנת חיים. עד נוסף עומד ליד המחבל ולא חש סכנת חיים".

הקראת כתב אישום החייל החשודה בהריגת מחבל בחברון. יותם רונן
הקראת כתב אישום החייל החשודה בהריגת מחבל בחברון/יותם רונן

לאחר מכן אמר התובע כי "החייל אמר שעתיים אחרי האירוע כי חש סכנה מכיוון שראה את המחבל זז ויש סכין לידו. הדברים שנאמרו למג"ד שעתיים אחרי האירוע לא מסבירים את החשש ממטען. המג"ד לא האמין לגרסתו והשעה אותו מתפקיד לחימה".

התביעה טענה כי קיימות חמש פעולות חקירה שיש לעשות, ולכן יש להאריך את מעצר החייל. בתגובה לכך שאל הסנגור בסרגליק, אם מדובר בחקירה של הראיות של ארגון "בצלם" – בן הסרטון שתיעד את האירוע. החוקר השיב "כן", והסנגור שאל בפליאה: "זאת אומרת שעד כה לא בדקתם אם הסרטון נערך?". החוקר השיב כי הסרטון הועבר למז"פ, אך יש סרטונים נוספים".

הסנגור ביקש להדגיש את האפשרות שהירי נעשה משום שהחבל יכול היה לשאת חגורת נפץ. קצין מצח אמר כי "המחבל לא זוכה" – כלומר לא התקבל אישור כי אינו נושא חגורת נפץ. לאחר מכן, שאל הסנגור את הקצין: "יש חשד לאירוע משולב של סכין ומטען?", והקצין ענה בחיוב. הסנגור שאל את הקצין גם אם אנשי מד"א מאשרים את טענת החשוד לגבי האפשרות שהמחבל נשא חגורת נפץ, ולכך השיב הקצין: "כל אחד וטענותיו הוא".

החייל היורה מחברון בהקראת כתב האישום נגדו בית הדין הצבאי בקסטינה. יותם רונן
החייל ואמו, היום בדיון/יותם רונן

לאחר מכן, ביקש הסנגור לחדד את הנקודה ושאל: "זאת אומרת שלפי העדויות היה מצב אפשרי שכולם יכלו להתפוצץ?". בשלב זה הסתייג הקצין, ואמר: "אני לא רוצה להטעות".

הסנגור ציין כי הוראותיו של המח"ט היו לא להזמין חבלן באירוע של דקירות, ולכן לא היה חבלון במקום. לאחר מכן שאל את קצין מצ"ח: "יש חשד לאירוע משולב של סכין ומטען?". ועל כך השיב הקצין: "כן".

הסנגור ביקש לברר אם אכן יש צורך בהארכת מעצרו של החשוד, ושאל אם יש אינדיקציה לשיבוש החקירה מצדו. קצין מצח אמר בתגובה כי "החשוד לא משתף פעולה באופן מלא עד הסוף. הוא לא בהכרח מנסה לשבש, אלא יכולים לשבש איתו. אפשר לדבר איתו להכניס לו מילים לפה"?. "מה זה אומר 'לא משתף פעולה באופן מלא'?", שאל הסנגור. "במקום שבו הוא לא בטוח הוא אומר 'לא זוכר'", השיב הקצין.

מחאה כנגד מעצר החייל היורה בחברון מחוץ לבית הדין הצבאי בקסטינה. יותם רונן
הפגנת תמיכה בחייל מחוץ לדיון, היום/יותם רונן

קצין מצח תיאר כי בזירה נשמעו אמירות סותרות. "החיילים והאזרחים חלקם אמרו 'תזמינו חבלן', חלקם אמרו 'אל תזמינו'. מח"ט יהודה אמר למג"ד להוציא את הגופה כמה שיותר מהר, ללא בדיקת חבלן". הסנגור כץ שאל מה אמר המח"ט בסוגיה. "מהעדויות שגבינו בשטח עלה שהוא הורה לא להזמין חבלן", השיב הקצין". לאחר מכן, אמר כי המח"ט טרם נשאל אם הורה שאין צורך בחבלן. לאחר מכן, המשיך הקצין וטען כי "כולם עבדו לפי הוראות פתיחה באש. כולם מבינים מקרים ותגובות, כולם מבינים סכנת חיים".

עו"ד בסרגליק הוסיף כי "הזירה נפיצה, ונשמעו צעקות 'המחבל זז, יש מטען'. לא יעלה על הדעת לשלוח למעצר חייל שנשלח להגן על חבריו. העילות אינן מבוססות. החייל צריך להיות משוחרר או לכל היותר במעצר פתוח".

מחאה כנגד מעצר החייל היורה בחברון מחוץ לבית הדין הצבאי בקסטינה. יותם רונן
הפגנת תמיכה בחייל מחוץ לדיון, היום/יותם רונן

בתום הארכת המעצר הקודמת של החייל, שנערכה שלשום, אמר השופט, סגן-אלוף רונן שור, כי ישנן ראיות לכאן ולכאן וכי הפרשה שנויה במחלוקת. באותו הדיון, ביקשה התביעה את הארכת מעצרו בתשעה ימים לצורכי החקירה, אך השופט החליט להאריכו ביומיים בלבד. צוות הסנגורים עורכי הדין אילן כ"ץ, בנימין מלכא, איל בסרגליק, וכרמית שחיבר ביקשו לשחררו למעצר פתוח.

ביומיים האחרונים נגבו עדויות של גורמי הרפואה האזרחיים של חברון שהיו באירוע. הגורמים התייחסו בעיקר לשאלת היכולת של המחבל לשוב ולהוות סכנה לסביבתו באמצעות חגורת נפץ או סכין וטענו כי הסיכון והחשש היה ברור לאורך האירוע. במהלך עדותם התייחסו חלקם לצעקות ולפיהן המחבל נושא חגורת נפץ. עוד מסרו כי העובדה שהמחבל לבש מעיל אף שמזג האוויר היה נעים, הגביר את החשד, והעלו את העובדה כי חבלן לא הגיע למקום על מנת לוודא שהמפגע לא נושא חומר נפץ, כמקובל.

שלילת האפשרות למטען נפץ צפויה להעסיק רבות את החוקרים, מאחר שתחקיר האירוע שבוצע על ידי אלוף פיקוד המרכז רוני נומה מדגיש כי אחד הקצינים שלל את החשש למטען או חגורת נפץ. הסוגיה עומדת בסתירה בין שני התחקירים וצפויה לספק משקל רב בנוגע להחלטה להגיש כתב אישום נגד החייל.

(עדכון ראשון: 15:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully