וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המערכת צבועה": הפגנות תמיכה בחייל היורה על רקע הארכת מעצרו

יו"ר להב"ה וארגון "לה פמיליה" קראו לאנשיהם להפגין תמיכה בחייל החשוד ברצח המחבל בחברון. במסגרת ההיערכות להפגנות, הדיון בעניינו הועבר מיפו לבית הדין הצבאי בקסטינה. הערב צפויה הפגנה נוספת בעדו ברמלה

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

(ראש עיריית רמלה בריאיון לאולפן וואלה! NEWS על אירוע התמיכה בחייל)

פרשת הירי במחבל בחברון תגיע היום בצהריים (שלישי) לבית הדין הצבאי בקסטינה, כשהחייל מחטיבת כפיר שחשוד ברצח המחבל יובא לדיון בהארכת מעצרו בפעם השנייה. מדובר בהארכת מעצר שנייה של החייל, לאחר שביום שישי האחרון הוארך מעצרו לראשונה בחשד לרצח. אחד מפרקליטיו, עו"ד אילן כץ אמר כי "המערכת צבועה והיא משתמשת בחייל רק בגלל שהסיטואציה לא הצטלמה טוב".

חקירת החייל נמשכת בעוד הוא ממשיך לטעון כי חשש שהמחבל הסתיר תחת בגדיו חבורת נפץ והזיז את ידו במטרה לפוצץ את עצמו. עקב כך, לטענת החייל, הוא ירה לעברו כדי לנטרל את הסכנה הצפויה לכוחות שהיו בזירה. באי כוחו של החייל, עו"ד כץ, עו"ד בנימין מלכא, עו"ד איל בסרגליק ועו"ד כרמית שחיבר צפויים לבקש בדיון מהשופט הצבאי, סגן-אלוף רונן שור, את שחרורו של החייל, לפחות למעצר פתוח.

הדיון אמור היה להתקיים בבית הדין הצבאי ביפו, שם גם התקיים הדיון הראשון בנושא, אך אתמול הוחלט להעבירו לבית הדין בקסטינה. זאת במסגרת היערכות של הצבא להשתתפות בני משפחה ואזרחים רבים בדיון ומחוצה לו. יו"ר להב"ה בנצי גופשטיין, הראפר "הצל" וארגון "לה פמיליה" הפצירו באנשיהם להגיע לבית הדין ולהפגין תמיכה בחייל. "כולם מגיעים! לשתף ולהפיץ על מנת שאנשים לא יתבלבלו, בית הדין בקסטינה!", נמסר בהודעת תא האוהדים של בית"ר ירושלים.

לקריאה נוספת:
השר יעלון על הירי בחברון: "חייל שסרח ולא גיבור. רוצים צבא מתבהם?"
אחרי בית שמש, גם רמלה תומכת בחייל: "התנהגות לא מוסרית של ההנהגה"
אירוע הירי במחבל – תעודת עניות לגורמי הרפואה שלא סייעו לו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החייל החשוד ברצח המחבל/מערכת וואלה!, צילום מסך

"דיברתי עם מרשי, אך טרם קיבלתי ממצ"ח חומרים או מידע חדש בנוגע לחשדות נגדו", אמר עו"ד כץ. "הרושם שלי הוא שמצ"ח 'יושבים חזק' על החייל בניסיון לבלבל אותו ולהוציא ממנו גרסאות סותרות כדי לערער על אמינותו". לדבריו, ההתבטאויות של שר הביטחון, משה יעלון, בימים האחרונים, משפיעות אף הן על החקירה. "ברגע ששר הביטחון מתבטא באופן נחרץ נגד המעשה של מרשי זה מזהם את החקירה. ההתנהלות של שר הביטחון בנושא יכולה להטות בצורה בלתי מוצדקת את החקירה. בכל זאת, מדברים על השר שאחראי על הצבא".

גורמים המצויים בפרטי האירוע סיפרו כי שעות ספורות אחרי הירי בראשו של המחבל הסתיים התחקיר הראשוני בשטח והובא לידיעת שני מפקדי האוגדות, תת-אלוף ליאור כרמלי ותת-אלוף אורן אבמן וכן למפקד פיקוד מרכז האלוף רוני נומה. המפקדים הסתייגו מהפעולה ולכן העבירו את פרטי האירוע גם למצ"ח. למחרת האירוע, ביום שישי, ערך אלוף פיקוד מרכז תחקיר עם הקצינים בשטח והחליט לנזוף בשני מפקדי המחלקות ובמפקד הפלוגה שנכחו בזירה על האופן שבו פעלו באירוע. בין היתר, נמסרה התייחסות גם בנוגע לעובדה שהמחבל לא קיבל טיפול רפואי ולא פונה מהשטח בהתאם.

שר הביטחון משה יעלון, מועצה אזורית הגליל העליון. 21 במרץ 2016. אדריאן הרבשטיין
"דבריו עלולים להטות את החקירה". השר יעלון, שבוע שעבר/אדריאן הרבשטיין

בעניין זה, בימים האחרונים נשמעו גרסאות סותרות בין צה"ל לבין מד"א על ההתרחשות בזירה. מחד, גורמים צבאיים טענו כי הוסר החשד שהמחבל נושא חגורת נפץ. מאידך, תחקיר מד"א מעלה כי החבלן לא אישר לצוותים הרפואיים להתקרב למחבל ולהעניק לו טיפול רפואי בשל אותו חשד שלא הוסר.

"כאשר בודקים מחבל בחשד שהוא ממולכד, הוא לא נשאר עם המעיל והבגדים, מפשטים אותו", הוסיף עו"ד כץ. "במקרה הזה, המעיל נשאר סגור כמו שהיה. אין ספק שחבלן לא בדק את המחבל והפריך את החשד הזה. לפי מה שראינו בסרטונים, היו בשטח כוחות צבא והסרטון הזה לא מראה שקצין ניגש למחבל ובדק אותו. מי החבלן שכביכול בדק את המחבל? אף אחד לא יודע. שר הביטחון מזכיר כל העת את התחקיר שבוצע לאחר האירוע, אני טוען שכשעושים תחקיר, גם החייל שירה צריך להיות בתחקיר. כל התחקיר הזה נועד לכסת"ח את המפקדים בשטח".

"מזכירים שמדובר במחבל שבא לבצע פיגוע ביום חמסין עם מעיל"

עוד נמסר מארבעת עורכי הדין שמייצגים את החייל כי "בשלב זה ולאור תחקיר מד"א, אין כל ספק וכפי שציין החייל בחקירותיו - החייל פעל כראוי. אנו מזכירים כי מדובר במחבל שבא לבצע פיגוע חבלני ביום חמסין עם מעיל. המחבל נראה זז בעוד אנשים צועקים 'הוא עוד חי, הוא זז, יש לו מטען'. בנסיבות אלו ועל רקע העובדה שלא בוצעה בדיקת חבלן במחבל ושהייתה סכנת חיים מוחשית לחייל ולחבריו אותם ניסה להציל אין כל הצדקה להמשך מעצרו. אנו מקווים שהאמת תצא לאור בהקדם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המסר לחיילים הוא כשמגיע מחבל - לברוח". זירת האירוע בחברון, יום חמישי האחרון/מערכת וואלה!, צילום מסך
"המשפט הזה מוכיח פעם נוספת שכאשר מדובר ברגע האמת אז מפקדים בכירים ופוליטיקאים מפילים את האחריות על הש"ג"

מכאן, מסתמן שזה יהיה חלק מקו ההגנה של החייל היורה על ידי פרקליטיו. נקודה נוספת שעשויה להפוך לקו ההגנה של הפרקליטים היא העובדה שבמקרים אחרים שבהם בוצע ירי לעבר מחבלים מנוטרלים, אך אחד לא נעצר.

"אם ניקח את כל האירועים שבהם מחבלים נורו, אפילו המחבל בטיילת ביפו, לא ראיתי שעצרו את האיש שירה בו. גם במקרים אחרים לא ראינו מעצרים", אמר עו"ד כץ. "גם כשמח"ש בודקת, אף אחד לא מעלה בדעתו לעצור את השוטר. אני שואל שאלה מאוד פשוטה - איפה האיזון בין שוטר מבוגר שמקבל משכורת כמו איש קבע לבין חייל בשירות חובה שיש לו פחות אחריות והוא פחות מנוסה? דווקא אותו מביאים באזיקים לבית המשפט. זו הצביעות הגדולה של המערכת והיא נובעת רק מהעובדה שזה לא הצטלם טוב, לא משום סיבה אחרת. המסר שמעבירים פה לכלל החיילים הוא שפעם הבאה שמחבל עומד להפעיל חגורת נפץ תברחו, תצילו את התחת שלכם ושהמחבל יתפוצץ".

לדברי עו"ד כץ, "גם במקרה הזה נפלו על החייל הפשוט והוא הפך לשעיר לעזאזל של המערכת. המשפט הזה מוכיח פעם נוספת שכאשר מדובר ברגע האמת אז מפקדים בכירים ופוליטיקאים מפילים את האחריות על הש"ג. עושה רושם שצה"ל לא עבר מהפך מאז ליל הגלשונים".

בשבוע שעבר מסר החייל בחקירת מצ"ח עדות מפורטת שהתפרשה על גבי 28 עמודים שבהם תיאר את השתלשלות האירוע ומה שקדם לו. עם זאת, עד כה לא בוצע שחזור של הירי על ידי החייל וחוקרי מצ"ח. גורמי צבא הסבירו כי בשל החשש ממהומה של מפגינים בחברון הוחלט לדחות את הפעולה.

הפגנת תמיכה בחייל שירה במחבל לאחר הפיגוע, חברון. מרץ 2016. תצפית TPS
"החייל מסר נפשו למען עם ישראל". מחאת תמיכה בחייל, יום שבת האחרון בחברון/תצפית TPS

בתוך כך, התמיכה בחייל הולכת וצוברת תאוצה. לקראת הדיון מחר, פליירים ומודעות שקוראים לבוא לתמוך בו פורסמו ברחבי הארץ והרשת. בנצי גופשטיין, יו"ר ארגון להב"ה, ואחד ממארגני הפגנת התמיכה, אמר כי "החייל הזה יכול להיות בן של כל אחד מאיתנו. הוא מסר את נפשו למען עם ישראל ואנחנו חייבים לעזור לו. אסור שישב בכלא אפילו דקה אחת".

גופשטיין התייחס לשינוי המקום של הדיון ואמר כי הצעד נעשה בניסיון למנוע את ההפגנה. "ההפגנה הייתה אמורה להיות ביפו. ברגע האחרון המשפט הועבר לתוך מחנה צבאי רחוק ליד קריית מלאכי. אני קורא לכל מי שיכול - להגיע לשם ולהפגין. גם אם יעבירו את הדיון לאילת - נגיע", הוא קובע.

בינתיים, בביתם מכונסים בני משפחתו של החייל ועדיין מתקשים לעכל את מה שעובר על בנם. לדברי מקורב למשפחה, "הם לחוצים מאוד מהדיון בהארכת המעצר של בנם והאמירה האומללה של שר הביטחון על החייל כי הוא 'חייל שסרח ולא גיבור' היא אמירה מקוממת שמאוד פגעה במשפחה, על אחת כמה וכמה שהחקירה עדיין לא מוצתה". עוד מוסיף המקורב כי "הם מרגישים שהמערכת הפנתה לבנם גב והוא שעיר לעזאזל של יעלון ושל כל המערכת".

לדבריו, המשפחה מאוד מעריכה את התמיכה הציבורית בבנם, שהולכת ומתרחבת. בסרטון ששחררו בני המשפחה שלשום נראה אביו של החייל מודה לציבור הרחב על התמיכה אך קורא למפגינים לא להתעמת עם השוטרים והחיילים משום שהצבא הוא מעל הוויכוח הפוליטי, כך לדבריו. עוד הוסיף האב כי "התמיכה של הציבור הרחב היא זאת שמאפשרת להתמודד עם המציאות הקשה שנפלה עלינו מאז שהתפוצצה הפרשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully