וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עורק התחבורה המרכזי שמסכן את חייהם של מאות אלפי ישראלים

19.3.2016 / 11:30

כביש 89 נחשב לנתיב תחבורה ראשי בגליל המערבי, אולם בשל היותו צר במיוחד קיים קושי ממשי על צוותי חירום להגיע למרכז הרפואי בנהריה. כל הפניות למשרד התחבורה בבקשה להרחיב את הציר עלו בתוהו וההבטחות לפתרון הבעיה לא התממשו. "המצוקה מחמירה"

צילום: אדריאן הרבשטיין

השבוע היה נדמה כי הגליל המערבי נכנס לשיתוק. לא היה מדובר במתקפה עוינת מגבול הצפון, אלא בכלי רכב לקרצוף כבישים של נתיבי ישראל, שהתקלקל וחסם נתיב אחד מתוך שניים בלבד בכביש 89 במקטע שבין צומת כברי לנהריה, הנחשב לסואן ביותר בעורק התחבורה המרכזי של הגליל המערבי.

ראשי רשויות רבים באזור מפצירים כבר שנים במשרדי הממשלה להרחיב את הכביש החשוב, היחיד המוביל לבית החולים האזורי של הגליל המערבי. "הציר הכל כך חיוני הזה לא מתפקד במצבי שגרה, אז במצבי חירום בוודאי שהוא לא יתפקד", התרה סיוון יחיאלי, יו"ר פורום יישובי קו העימות בצפון וראש המועצה המקומית כפר ורדים, בשיחה עם וואלה! NEWS. "השבוע ראינו איך כל הצפון נכנס לשיתוק בגלל אירוע קטן כל כך. כשאמבולנס לא מצליח להגיע לבית החולים בזמן בגלל פקקים, זה מסכן חיי אדם".

המרכז הרפואי לגליל בנהריה משרת אזור שבו מתגוררים כ-600 אלף תושבים. בשנה שעברה נרשמו קרוב ל-400 אלף ביקורים בחדר המיון ובמרפאות המרכז הרפואי. ציר התנועה היחיד המוביל אליו מחבר את כל יישובי הגליל המערבי לעיר נהריה. על קטע הכביש ובסמוך לו נמצאים מלבד המרכז הרפואי כל מוסדות החירום המשרתים את מאות אלפי תושבי האזור - תחנת משטרת נהריה, תחנת מד"א האזורית ותחנת כיבוי האש האזורית.

כביש 89 סמוך למרכז הרפואי לגליל. מרץ 2016. אדריאן הרבשטיין
"מתעסקים בטפל ולא בעיקר". כביש 89 פקוק/אדריאן הרבשטיין

השבוע נותרה רחבת חדר המיון ריקה מאמבולנסים במשך שעות ארוכות. תורים לניתוחים וטיפולים שנקבעו זמן רב מראש נדחו וצוותי רפואה וסיעוד איחרו באופן ניכר למשמרותיהם אחרי שנקלעו לפקקי הענק. הסעות בתי הספר האזוריים התעכבו אף הן ותלמידים רבים איחרו ללימודים.

לאחרונה ביצעה חברת נתיבי ישראל עבודות בכביש, אך למורת רוחם של התושבים לא היה מדובר בהרחבת הכביש, אלא בציפויו בשכבת אספלט חדשה. "חלם זה כאן. סוף כל סוף מבצעים עבודות בכביש, אבל עוסקים בטפל ולא בעיקר", אמר בזעם אחד הנהגים שאיחר לעבודתו אחרי שצלח מרחק של קילומטר וחצי בלבד בשעה ו-20 דקות. "כבר עשרות שנים שהקטע הזה פקוק באופן יומיומי. האוכלוסייה רק הולכת וגדלה והדבר הזה רק מחמיר את המצוקה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
בתום הפגישה נמסר כי "נתיבי ישראל" תבחן את העיכובים לבית החולים מכביש 89 ותציג המלצות בתוך חודש

ב-2013 התגברה המצוקה עקב פתיחתו של קניון ארנה בצומת נהריה, על אותו כביש ממש, מה שהגדיל את נפח כלי הרכב בכביש. בפברואר 2014 שיגר יחיאלי מכתב לשר התחבורה, לשר הפנים ולשר הבריאות שבו ביקש מהם להתערב כדי לפתור את הבעיה. במקביל, ביקש ד"ר מסעוד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל, ממנכ"ל משרד הבריאות דאז, בקשה דומה. עקב כך, באותו החודש התקיימה פגישת עבודה במשרד התחבורה עם כלל הגורמים הנוגעים בדבר.

בפגישה נכחו נציגים מבית החולים, קצינים מאגף התנועה של משטרת ישראל, נציגי משרד התחבורה ונציגי חברת נתיבי ישראל. כמו כן, נכחו מהנדס המועצה האזורית מטה אשר ומהנדס העיר נהריה, שבתחום שיפוטן של הרשויות הללו עובר קטע הכביש הבעייתי. ממסמכים של משרד התחבורה שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי נכון למועד הישיבה, דווקא עיריית נהריה התנגדה להרחבת הכביש מסיבה שעד היום לא הוסברה על ידה. זאת על אף שלאורך מרבית צדי הכביש ישנן מדשאות, חניות ומדרכות רחבות ידיים שמאפשרות להרחיב את הכביש מבלי לפגוע בבנייני מגורים.

"מהנדס העיר נהריה ציין שמדיניות העירייה לגבי דרך 89 היא שלא תורחב הדרך", נכתב בסיכום פגישת העבודה שנערך על ידי משרד התחבורה. עוד יוחסה למהנדס העיר אמירה לפיה "העירייה תכשיר דרך עפר כגישה נוספת לבית החולים". אלא שגם פתרון זה לא יצא לפועל עד היום. בסיכום המסמך נכתב: "חברת נתיבי ישראל תבחן את העיכובים לבית החולים מכביש 89 ותציג המלצותיה בתוך חודש ימים", וכי "תיקבע פגישת מעקב במהלך חודש אפריל".

המרכז הרפואי לגלילאתרהוראות הגעה, נהריה. אוגוסט 2013. אדריאן הרבשטיין
"בעיה בוערת". המרכז הרפואי לגליל שבנהריה/אדריאן הרבשטיין
"צר לי שנושא כביש 89 עלה כמה פעמים ואין עד כה מענה לבעיה"

ואולם, פגישת מעקב שכזו לא נקבעה מעולם. במאי 2014 פנה ד"ר מסעוד ברהום למשרד התחבורה. "צר לי שנושא כביש 89 עלה כמה פעמים בעבר וגם בהווה, ואין עד כה מענה לבעיה", כתב. "כעת, הנושא עולה שוב ביתר שאת, במיוחד לאחר הבנייה של הקניון החדש בנהריה. כמו כן, נבנות שכונות חדשות שיאכלסו מאות משפחות, אשר יוסיפו עומס רב על כביש 89, שהוא העורק החשוב והיחידי לכיוון המרכז הרפואי". בסיום מכתוב ביקש ד"ר ברהום לדעת אילו צעדים ננקטים לשם פתיחת ציר התנועה עבור צוות ההצלה, צוותי ביטחון ועובדים באירועי חירום. מכתב זה לא קיבל מענה, ולאחר חמישה שבועות פנה ד"ר ברהום פעם נוספת. כל ניסיונותיו של ד"ר ברהום לקבל תשובות עלו בתוהו.

בנובמבר 2014 הגיש חבר הכנסת לשעבר אבישי ברוורמן שאילתה בעניין לסגנית שר התחבורה דאז, ציפי חוטובלי. היא נתנה תשובה שהייתה עשויה להיות מספקת, לו הבטחותיה היו מתממשות. "מאחר שמדובר בבעיה בוערת, בשלב המידי מקודמת תכנית על ידי חברת נתיבי ישראל לשינוי הניתוב, כך שיהיה שול רחב לאורך דרך מספר 89 הקיימת, שיאפשר גישה לרכב חירום לבית החולים נהריה", היא ציינה והוסיפה: "הצפי לסיום התכנון הראשוני הוא כחודשיים, וצפי סיום העבודה של הרחבת השול הוא מאי 2015". כמעט שנה חלפה מאז שעבודות הרחבת השוליים היו אמורות להסתיים, והרחבת הכביש טרם בוצעה.

כביש 89 סמוך למרכז הרפואי לגליל. מרץ 2016. אדריאן הרבשטיין
"סבלם של תושבי האזור מוכר לנו היטב". כביש 89/אדריאן הרבשטיין

משה דוידוביץ, סגן ראש המועצה האזורית מטה אשר, מסר בתגובה: "סבלם של תושבי המועצה ושל תושבי האזור מוכר לנו היטב. אך כיוון שתחום התחבורה מצוי בידי המדינה, נותר לנו רק לסייע בתחום השיפוט שלנו, לדחוף תכניות ולקדם אותן בוועדות התכנון השונות. בין היתר, אנחנו מקדמים את סלילת כביש 859 שאמור להקל את העומסים בכביש 4 ובכביש 70, שכבר הוכנס לתכנית החומש של משרד התחבורה. אנו מקווים שבתוך כמה חודשים יושלם הליך התכנון וייכנס לביצוע בתוך כשנה וחצי".

מעיריית נהריה נמסר בתגובה: "עיריית נהריה פנתה למשרד התחבורה על מנת לקדם הוספת נתיבי נסיעה. המשרד ומע"צ (נתיבי ישראל) אמורים לאשר תקציבים לתכנון הכביש וגם לביצוע".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "חברת נתיבי ישראל פועלת בימים אלה לשיפור תנאי הדרך בכביש 89. במקביל, מקדם משרדנו חלופה של כביש 859, דבר שיקל גם על כביש 4 וגם על כביש 89 באזור נהריה. כמו כן, בוחן המשרד הוספת נתיב מיוחד לאורך כל שול הכביש שישמש כמעבר חירום לאמבולנסים ורכבי ביטחון בין נהריה לבין המרכז הרפואי לגליל".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully