וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר הפיגוע בת"א: המשטרה לא הפיצה תמונת מלחם כי אחיו נחשד כמבצע הפיגוע

13.3.2016 / 14:00

דיווחים במוקד נפלו בין הכיסאות, שיתוף פעולה עם שב"כ היה לקוי ובעיות בתקשורת עם הציבור – אלו רק חלק מהליקויים בטיפול בפיגוע בדיזנגוף, שמפורטים בדוח שפרסם המפכ"ל. בין ההמלצות: שיפור הדוברות, הבהרות במוקדים ויצירת ממשק משותף עם שב"כ. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

כחודשיים לאחר הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב שבו נרצחו אלון בקל, שמעון רווימי ונהג המונית אמין שעבאן, פרסמה היום (ראשון) משטרת ישראל את ממצאי התחקירים בנושא ביוזמתו של המפכ"ל רב-ניצב רוני אלשיך. הפיגוע עורר תרעומת רבה בקרב הציבור, הן בשל המצוד הממושך אחר המחבל נשאת מלחם עד לחיסולו על ידי לוחמי ימ"מ בוואדי ערה, והן בשל המחדל המשטרתי בנוגע לאופן שבו חמק מזירת הפיגוע והדיווחים שהגיעו מפי אזרחים שזיהו אותו וזכו להתעלמות מהמשטרה.

מממצאי התחקיר עולה כי תמונתו של מלחם לא הופצה תחילה לציבור הרחב משום שהמשטרה לא הייתה בטוחה אם אחיו ביצע את הפיגוע או נשאת מלחם עצמו. עוד עלה בתחקיר כי עם מנוסתו של מלחם, לאחר כ-48 שעות, נחשפו על ידי המשטרה תכנית עתידית שלו לבצע פיגוע בגני ילדים. בשלב זה, חל, לפי התחקיר "מעבר לפעילות אבטחה ממוקדת בצפון תל אביב סביב מוסדות חינוך, בדגש על אזורי היכרות טובה של המחבל בתל אביב".

עוד בנושא:
התלונן למוקד 100: "המחבל מתל אביב עלה על קו 826"; מוקדנית: "תתקשר 110"
המפכ"ל על מחדל מלחם: "לא הסתרנו כלום מהציבור, נפיק לקחים"
"נשאת מלחם השתמש בסרטונים של דאעש כדי לקבל לגיטימציה דתית"
השאלות הקשות: מלחם עשה כל טעות אפשרית – ועדיין הצליח להימלט

זירת אירוע ירי בתל אביב, 1 בינואר 2015. יותם רונן
זירת הפיגוע בתל אביב/יותם רונן

בנוגע לטענות הנוגעות לדיווחים למוקד המשטרה, עלה בתחקיר כי "בשל פער טכנולוגי תשתיתי אין זרימת מידע בין כלל המוקדים ואין יכולת לראות דיווחים של מוקד אחר [...] בינתיים, מענה עזרה ראשונה ליצירת זרימת מידע טובה יותר במערכת המוקדים הנוכחית – בטיפול".

בניגוד לדיווחים בתקשורת, המשטרה טוענת כי היא כן חזרה למתלונן שדיווח כי עובדותיו זיהו את מלחם באוטובוס בדרך לוואדי ערה. "השיחה שקוימה ממספר חסוי לא נענתה על ידי המדווח", עלה בתחקיר. לאחר מכן, חזר למוקדים שונים במשטרה והדבר יצר בלבול ועירב גורמים בלתי מעורבים. "כיוון שהמשטרה כבר ביצעה את עבודתה בוואדי ערה, ובחלוף חמש שעות מרגע האירוע ועד לשיחת הטלפון, לא היה במידע של המטלפן מידע חיוני", נכתב עוד.

על בקשת המוקדנית שקיבלה את הדיווח על זיהוי המחבל להתקשר למוקד 110 ולדווח לאנשיו על כך, נכתב: "העובדה כי במוקדי חוף וצפון חשבו בטעות, כי מוקד 110 יכול לראות את כלל מוקדי 100, הכניסה מוקד נוסף לתמונה והעצימה את בלבול המדווחים שמנסים להבין מה נעשה עם המקורי שלהם - תיקון הטעות – כבר הוטמע בשטח", נכתב במסקנות התחקיר.

תיאור טיפול המשטרה בפיגוע בדיזנגוף בתל אביב. משטרת ישראל, מערכת וואלה! NEWS
יומן האירועים כפי שפורסם על ידי המשטרה/מערכת וואלה! NEWS, משטרת ישראל

בנוגע לביקורת החריפה על חוסר התקשורת של המשטרה עם הציבור המודאג לאורך הימים שבהם היה המחבל במנוסה, נמסר כי בוצעו שינויים רוחביים במערך הדוברות, בניצוחו של אלשיך. "עם כניסת המפכ"ל לתפקידו, כחודש לפני הפיגוע, נקבעו שינויים יסודיים במערך הדוברות והתקשורת המשטרתית. אף שיידרשו מספר חודשים לממשם בהדרגה, לאור הרגישות הציבורית הטמונה בהם, תינתן להם עדיפות ארגונית גבוהה בהקשרי גיוס והשמה ארגונית", נכתב בממצאים.

ליקויים עלו גם בנוגע לשיתוף הפעולה בין שב"כ למשטרה. "היה מדובר בשיתוף פעולה מורכב בין גורם חקירה שב"כי אחד, מול שני מחוזות משטרתיים. זאת, לצד הממשקים הנוספים למשטרת ישראל בנושאי הזיהוי הפלילי וכמובן לימ"מ. לאור ריבוי הממשקים, דרכי הפעולה היו לעיתים מסורבלים ועירבו בכירים בצירי דיווח", נכתב בתחקיר. "הנושא מלובן בימים אלה מול שב"כ לסיכום סופי של דרך הממשק ופישוטו".​

שוטרים סורקים אחר המחבל לאחר הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב. 1 בינואר 2016. יותם רונן
"המשטרה לא חסכה במשאבים". הכוחות סורקים במרכז תל אביב/יותם רונן

לפי ממצאי התחקיר, פעילות המשטרה בתל אביב "לא חסכה במשאבים" והמחוז תוגבר בשיאו ב-1,500 שוטרים, חלקם מיחידות מיוחדות. פעילות המשטרה באזור תל אביב נחלקה למספר שלבים; בשלב הראשון בוצעו סריקות נרחבות בציר ההימלטות המשוער של הרוצח ובו מעצר חשודים על סמך מודיעין משטרת ישראל ושב"כ. בשלב השני, ארבע שעות לאחר הפיגוע, החל המרדף בזירת ואדי ערה והתעורר חשד שהיה לו סייען בתל אביב.

זירת אירוע ירי בתל אביב, 1 בינואר 2015. יותם רונן
לקראת תפיסת מלחם, הודיע המפכ"ל כי ניתן "להוריד מתח" בתל אביב. זירת הפיגוע/יותם רונן

בשלב השלישי, לאחר כ-48 שעות וחשיפת תכניתו לפגיעה בגני ילדים, חל מעבר לפעילות אבטחה ממוקדת בצפון תל אביב סביב מוסדות חינוך, בדגש על אזורי היכרות טובה של המחבל בתל אביב. בשלב הרביעי, החל מהיום החמישי למצוד, אינדיקציה מודיעינית איפשרה להעריך את מצבו של המחבל ואת מידת יכולתו לפעול. בשלב זה הודיע המפכ"ל כי ניתן "להוריד מתח" בתל אביב.

בשלב החמישי והאחרון, מיום שישי בבוקר - שבוע לאחר הפיגוע - ועד לחיסול מלחם בוואדי ערה, תוגברה שוב תל אביב על מנת לתת מענה למקרה שבו תפיסתו לא תצלח והוא יחמוק. "האבטחה הוסרה מיד עם יירוט המחבל בהצלחה", נכתב בתחקיר.

טקס הענקת דרגות בכירות במשטרה 11 ינואר 2016. יואב דודקביץ'
"אירוע חריג". אלשיך/יואב דודקביץ'

המפכ"ל אלשיך התייחס לתחקיר ואמר: "מדובר באירוע חריג, בו אזרח ישראלי מבצע פיגוע באזור המחיה המוכר לו היטב מעבודתו, תוך זמן קצר ביותר, משנה ביגוד וחוזר להתנהג כאזרח תמים, מה שמאפשר לו לנתק מגע מן השטח, ללא צורך בסייענים.

"הלחץ שהופעל על המפגע לכל אורך השבוע, עד שניתן היה ליירטו, באמצעות מעצר הסייענים וחקירתם על ידי שב"כ, סייע לשבש את תכנוניו לפיגועים נוספים. הוא חש נרדף ועסק בשרידות אישית, עד שיורט ללא שגרם לנפגעים נוספים.
משטרת ישראל ראתה לנכון לאורך כל השבוע, להשקיע תשומות אבטחה לא מבוטלות בתל- אביב ובאזורים נוספים, כדי לצמצם סיכונים של פיגוע נוסף, אם וכאשר חלילה יכשל המרדף.

"לצד הלקחים הנקודתיים שהופקו, כדאי לשים לב לתופעה מטרידה של חיבור אוכלוסייה פלילית לטרור - באמצעות 'גיוס עצמי' לדאעש ודומיו. נושא זה מעסיק מאד את משטרת ישראל והיא מקיימת שיח עמוק עם שב"כ, כדי לתת לו מענה נכון ובשיתוף פעולה. עם העמקת שירותי השיטור במגזר הערבי - מהלך שממתין להחלטות תקציביות - תהיה הזדמנות טובה לצמצם גם איום זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully