וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מי שמבטיח עבודה חוקית בעגלות בארה"ב - פשוט משקר"

"ישבתי במעצר עם עבריינים קשוחים, הסחורות הוחרמו והעגלות פורקו", כך מספר אבי, שהפעיל עסק של עגלות במשך 4 שנים בארה"ב עד שגורש משם לצמיתות. "אני מספר את הדברים האלה כדי למנוע עוגמת נפש מהרבה צעירים אחרים, שמתלהבים מהצעות לעבודה בעגלות עם אישורים"

מערכת וואלה!

"גלגלתי מאות אלפי דולרים, עבדתי חצי שנה, וחצי שנה פשוט הסתובבתי בעולם ובזבזתי כסף", כך סיפר לנו אבי, שם בדוי, שהפעיל עסק של עגלות בארצות הברית במשך 4 שנים. "הייתי יהיר, שאנן ולא זהיר. לא ירדתי לעומק הדברים בכל הקשור לאישורים שהוצאתי לעובדים שלי, ולא הצלחתי לראות איפה התחומים האפורים, השחורים והלבנים. הרגשתי בטוח וחשבתי שאני יכול לעשות מה שבא לי. עד שקיבלתי סטירת לחי".

אבי פנה למערכת וואלה! עסקים, מתוך כוונה לשפוך אור על המתרחש בשוק העגלות, אחרי ששמע על כתב האישום החמור שהוגש נגד ישראלים שהפעילו עגלות בארצות הברית בשבוע החולף. לא פחות מ?34 סעיפי אישום הוגשו נגד הישראלים, בהם הונאה נגד ארה"ב, הונאת ויזה, סיוע למהגרים לא חוקיים, הלבנת כספים ועוד.

"יום אחד פשוט הופיעו אצלי בדלת שוטרים אמריקאים, ומה שקרה מאותו הרגע מאוד דומה לסצנות שבהן לוכדים מבוקש בסרטים אמריקאים. כופפו אותי, שמו עלי אזיקים בידיים וברגליים וזרקו אותי למעצר. שם זה לא פה - ואין עם מי לדבר, זו קשיחות אחרת לגמרי. ישבתי במעצר עם עבריינים אמריקאים קשוחים, יצאתי משם בעור שיניי עם נזק כספי גדול. הסחורות הוחרמו והעגלות פורקו. למזלי הואשמתי רק בהעסקה של עובדים בצורה לא חוקית. כל הקומבינות שעשיתי עם הוויזות והעלמת העין מכל מיני דברים לא חוקיים, הכל התגלה. שילמתי 20 אלף דולר לעורך דין וגורשתי מארצות הברית בלי שום יכולת לחזור לשם אי פעם בחיי - ועוד יצאתי בזול", מספר אבי.

"אני מספר לך את הדברים האלה רק מסיבה אחת: לנקות את המצפון שלי על כל מה שעשיתי, ולמנוע עוגמת נפש מהרבה צעירים אחרים, שלא יודעים למה הם נכנסים כשהם מתלהבים מהצעות עבודה בעגלות בעולם".

אילוסטרציה. ShutterStock
קשיחות מסוג אחר לגמרי/ShutterStock

פרסומים מפתים

כל צעיר או צעירה שמסיימים את הצבא בישראל, שומעים על ההזדמנות הזו: לטוס לארצות הברית, לעבוד בעגלות ולהרוויח אלפי דולרים. כל אחד שמע על חבר כזה או אחר, שחזר לארץ עם "בוחטה", או ראה באינטרנט פרסומים מפתים שבהם מציעים "לעשות הרבה כסף בזמן קצר", "כרטיס טיסה עלינו", או "מגורים ורכ מפנקים ומאובזרים".

לשאלה אם כל ההבטחות האלה יכולות להתממש במציאות, משיב אבי בשלילה. "החברות מפרסמות באינטרנט עבודת עם שכר משתלם, מימון של כרטיס טיסה, רכב ומחיה באמריקה. הצעירים שמתפתים לא מבינים שאת כל ההוצאות האלה הם יצטרכו לשלם למעסיקים מהשכר שהם יקבלו. אין שכר בסיס - כל השכר מורכב מהכנסות של 20%-30% מהמוצרים שמוכרים. תעשו חישוב: אם מוכרים מוצרי קוסמטיקה במשהו כמו 40 דולר ליחידה, כמה מוצרים תצטרכו למכור רק כדי להחזיר את כרטיס הטיסה, ועלות שכר דירה והרכב? כמובן שגם לא שואלים את מי שמגיע למכור באיזו דירה הוא ירצה לחיות. פשוט מצרפים אותם לעוד 4-5 חבר'ה בדירה, מודיעים להם כמה הם יצטרכו לשלם, ומורידים את הסכום מהשכר הסופי".

"אנחנו המעסיקים היינו במרדף תמידי אחרי העובדים, כי יש תחלופה מטורפת של עובדים. החבר'ה פשוט לא הצליחו לשרוד. מדובר בעבודה מאוד קשה פיזית ונפשית. צריך לתפוס את האמריקאי שמסתובב בקניון, ולפעמים ממש לחסום אותו פיזית, ולדחוף לו מוצרים. לימדתי את העובדים שלי את כל השיטות לפתות את האמריקאים התמימים לקנות עוד ועוד מוצרים, ואיך ברגע שכרטיס האשראי שלהם אצלכם – משחילים להם עוד מוצרים. ניצלנו את התמימות של האמריקאים עם החוצפה הישראלית שלנו. הם פשוט לא ידעו איך לאכול את זה, ונפלו לפח שהישראלים טמנו להם".

לדבריו, הוא מתחרט על המעשים האלה: "היום אני ממש מתחרט על שיטות העבודה האלו. לאן שאנחנו הישראלים לא הולכים אנחנו משאירים אחרינו אדמה חרוכה. כך היה ביפן שסגרה את שעריה בפני רוכלים ישראלים, וזה מה שקורה עכשיו בארצות הברית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

תפנימו: אי אפשר לעבוד בצורה חוקית כמוכר בקניון בארצות הברית

לשאלה אם אפשר לעבוד כיום בצורה חוקית כמוכר בקניון בארצות הברית, משיב עו"ד צבי קן תור, שותף במשרד קן תור ועכויו"ר ועדת האשרות בלשכת המסחר ישראל ארה"ב ומומחה לדיני ניוד מומחים, בשלילה. "התשובה היא לא. הסיכוי שהממשל האמריקאי יעניק אשרה כזו, שואף לאפס. כל הבטחה של מתווך ישראלי להנפקת אשרת עבודה בנסיבות כאלה – היא שקרית".

לדבריו, במשך שנים עשו בעלי העגלות בארה"ב שימוש באשרותh2b , שמאפשרות להעסיק עובדים זרים לא מקצועיים באופן זמני - שלא מענפי החקלאות. "אבל תעשיית העגלות התחילה להעסיק באופן זמני צעירים ישראליים בתעשייה שבמהותה היא לא לגמרי עונתית, משום שהיא פועלת לאורך כל השנה, אם כי בעומסים משתנים. לאור ממדי התופעה, הרשויות הקשו את התנאים למתן אשרות, באופן ששולל את האפשרות לקבל אשרה לצורך עבודה בעגלות".

גם באשר לפרסומים באינטרנט שמתייחסים לבעלי ויזה לארה"ב, או לבעלי דרכון זר, אומר עו"ד קן תור כי מדובר בהטעיה. "בעלי דרכון של האיחוד האירופי אמנם יכולים להיכנס לארה"ב ללא צורך לקבל אשרת תייר, אך בשום פנים ואופן אסור להם לעבוד בשטחה. לצורך זה עליהם להוציא אשרה מתאימה. המשמעות היא שכל הפרסומים מטעם החברות המתווכות, שלפיהם בעלי דרכון זר יכולים לעבוד בשטחה של ארה"ב – מהווים הטעיה בוטה". הוא מדגיש כי ברוב המקרים, כל מי שנכנס לארה"ב במסגרת תוכנית "הפטור מאשרה", לא יכול להאריך את האשרה שניתנה לו מעבר לשלושה חודשים.

קניון. ShutterStock
בכירי רשות ההגירה הבהירו כי הענקת אשרת אלו לעובדים בקניונים מהווה "שימוש לרעה באשרה"/ShutterStock

אשרות זמניות

מתברר כי מעסיק שמבקש לשלב ישראלים כמוכרים בעגלות נדרש להוכיח שאין עובדים אמריקאים, בעלי כישורים מספיקים שמוכנים לבצע את העבודה. רשות ההגירה של ארה"ב, ה-USCIS, גם דורשת מהמעסיקים הישראלים להגיש בקשה נפרדת ביחס לכל מחוז ומחוז בארה"ב, שבו הם מעוניינים להעסיק ישראלים. לפי לשון התקנה עליהם לפרסם מודעה בעיתון שבה מצוין כי הם מעוניינים לאייש את משרת המוכר בקניון, ולשמור עותק מכל אחת מהפניות שהיו אליהם. האמריקאים דורשים מהמעסיק שמפרסם את המודעה, להתייחס לכל פנייה בנפרד ולזמן את הפונים. בכל מקרה שבו נמצא שהעובד האמריקאי לא מתאים לעבודה חלה עליהם חובה לנמק מדוע.

"משרד העבודה האמריקאי צפוי לבקש לראות כל אחת מהתשובות שניתנו לכל אחד מהפונים, עובדה שגם היא מקשה על הפרוצדורה", אומר עו"ד קן תור. "אך בכך לא תמו החובות שמוטלות על המעביד. גם אם יקבל את הסכמת משרד העבודה במחוז הרלבנטי והסכמות מרשות ההגירה, צפוי המעביד לקבל אשרה רק לתקופה המבוקשת. במקרה של העגלות, סביר להניח שהאישור יתייחס לעונה של 5-8 חודשים. במקרים מסוימים ניתן לבקש להאריך את האשרה עד לשלוש שנים".

בכירי רשות ההגירה הבהירו כי הענקת אשרת אלו לעובדים בקניונים מהווה "שימוש לרעה באשרה", שהיא בעלת מכסה לאומית צנועה של 66,000 אשרות לשנה, כך שיש החמרה באכיפה: עלייה משמעותית במספר הפשיטות שמבצעת ICE - זרוע האכיפה של USCIS בפועל, ופשיטות רבות נערכות וחקירות הופכות מסמויות לגלויות.

העצורים מועברים לבתי כלא רגילים

כל מי שנתפס בעסקי העגלות בארה"ב צפוי קודם כל למעצר והחרמה של כל הסחורה. "העובד צפוי לשהות במעצר לפרק זמן שנע בין ימים בודדים למספר שבועות. כמו כן, בסרטון שפרסמה הקונסוליה בארה"ב ומתייחס להשלכות של עבודה בלתי חוקית של ישראלים בעגלות, התראיינו מספר דיפלומטים, שאמרו כי רוב העצורים בגין עבירות הגירה מועברים לכלא רגיל - "עם רוצחים ואנסים" - ולא למתקן "רך יותר", שמוקצה לעברייני הגירה", מזהיר עו"ד קן תור. "חומרת סעיפי האישום שיוגשו נגד העצור תלויה במספר משתנים, ובכלל זה זמן שהייתו בארה"ב והיקף עבודתו. כך או אחרת, העצור ייאלץ לשלם לעורכי דין אלפי דולרים כדי שייצגו אותו בהליך ויביאו לשחרורו מוקדם ככל שניתן".

סביר להניח שבתום המעצר יגורש העובד מתחומי ארצות הברית ויקבל חותמת שחורה. המשמעות של החותמת הזו היא שהעובד לא יוכל להיכנס לשטחי ארצות הברית לעולם – לא כתייר וגם לא לביקור קצר לצורך תערוכה או ביקור עסקי. "במהלך השנה האחרונה נדחו לא מעט בקשות של מנהלים בכירים בחברות היי-טק שנתפסו לפני שלוש עד חמש עשרה שנה בארה"ב, כשעבדו בעגלות וגם עתה, כשהם מבקשים להיכנס שוב לשטחה במסגרת עבודתם – הם נענים בשלילה", אומר עו"ד קן תור. "בנוסף, ידוע שארצות הברית משתפת מדינות אחרות במידע על עבירות הגירה שנעשו בשטחה. המשמעות היא שגדולים הסיכויים שמי שנתפס בארה"ב ימצא את עצמו מסורב לקבל אשרת עבודה גם במדינות אחרות בעולם".

לגבי המעסיקים מדובר כבר בסיפור מורכב בהרבה: סעיפי האישום ייבחרו על סמך אופי העבירות שבוצעו. המעסיק ישהה במעצר תקופה ארוכה יותר ובסופה, ייאלץ להמתין להעמדה לדין. לאחר מכן, יכולה רשות הממשל האמריקאי להאשים את המעסיק בעבירות שהרשעה בהן יכולה לשלוח אותו מאחורי סורג ובריח לפרק זמן שעולה על 10 שנים".

לבדוק את רמות הסיכון

"המסר שלי לכל החבר'ה הצעירים הוא שאנשי שיווק ומכירות טובים יכולים לעשות את הכסף בכל מקום, גם בישראל", אומר אבי. "פעם ההזדמנויות בארה"ב היו גדולות והסיכונים קטנים, היום זה ממש הפוך. ההזדמנויות הולכות וקטנות ככל שהאמריקאים מכירים טוב יותר את שיטות העבודה של הישראלים, והסיכונים ממשיים. אני ממליץ לכל החבר'ה הצעירים לא להסתכן ולא להרוס את העתיד שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully