וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם מקביל: יותר ויותר ישראלים פותחים חדרי בריחה משלהם

יעל געתון

20.2.2016 / 17:14

בחדרי בריחה כל אחד יכול לסכל את האיום האיראני או להציל את העולם מחייזרים. הם כבשו את ישראל עם יותר מ-70 חדרים ברחבי הארץ. למרות עלויות ההקמה הגבוהות והרווח המועט, רבים משקיעים בכך את כל הונם, כמו למשל החייל שהפך את מרתף הוריו לאחד החדרים הפופולריים בארץ

צילום: יותם רונן, עריכה: רן צימט

"הייתה בחורה צעירה שהגיעה לשחק באותו חדר בריחה פעם אחר פעם, למרות שהחדר לא משתנה", מספר מיכאל ספרן, בעלי המותג קווסטומניה שמחזיקים במספר חדרי בריחה פופולאריים בארץ. "הצוות המשתומם החליט לשאול אותה לפשר הביקורים החוזרים. התברר שבכל פעם היא הגיעה עם בן זוג אחר, 'דייט' שמטרתו להתוודע אל תכונותיו השונות של הפרטנר התורן. היא לא חיפשה יכולות קוגניטיביות גבוהות אלא דווקא שיתוף פעולה והדדיות. חדרי בריחה הם מקום מצוין להיכרות עם אנשים חדשים, ועם יכולות שלא בהכרח ניתן לראות בפגישה רגילה".

למי שעדיין לא התוודע לז'אנר חדרי הבריחה, מדובר באדפטציה למציאות של ז'אנר משחקי וידאו פופולארי - הרפתקאות וקווסטים. למשתתפים ניתנת כשעה לפצח חידות, לפענח צפנים ולהגיע לפתרון היציאה מהחדר. כל מסלול כזה מלווה בסיפור מסגרת, תפאורה ועזרים ויזואליים שהופכים את החוויה לעשירה ואותנטית.

חדרי בריחה בישראל קווסטומניה. מישה קמינסקי, מערכת וואלה! NEWS
עשרות אלפי ישראלים כבר שיחקו - והתמכרו/מערכת וואלה! NEWS, מישה קמינסקי

חובבי הז'אנר בארץ יכולים ליהנות מהיצע מגוון של אפשרויות. כך למשל, בבניין מהוקצע ברחוב החשמונאים בתל אביב, הקים ספרן בחודש מרץ האחרון מתחם ענק של חדרי בריחה. ספרן הוא ישראלי שהתגורר בשנים האחרונות במוסקבה, התוודע לתחום והחליט להמר על כל הקופה. הוא מכר נכסים והשקיע קרוב למיליון שקל בהקמה של חמישה חדרי בריחה מרשימים ברמת האירוח והביצוע, והצליח לייצר מקום המספק מענה למגוון גילאים בדרגות קושי שונות.

בין החדרים הפופולריים במתחם הוא "הכלא הרוסי", אליו מובלים המשתתפים כשעיניהם מכוסות וידיהם אזוקות. ספרן מספר שהנושא כולו מבוסס על חוויה אישית של אחד מחבריו לצוות, שבצעירותו ביקר במוסקבה, ובשל קנס שלא שולם על עברת מהירות, נתפס והובל כבול אל תא המעצר היישר משדה התעופה. כמובן שבניגוד למשחק הוא לא ניסה להימלט מתא המעצר, אבל ההשראה כן נמלטה עימו חזרה ארצה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מיכאל ספרן, בעלי מותג קווסטומניה לחדרי בריחה, פברואר 2016. יותם רונן
"עולם מדויק בפרטים, מפתיע, מענג ולא פחות חשוב - מצליח". מיכאל ספרן, בעלי רשת חדרי בריחה קווסטומניה/יותם רונן
?משתתפים רבים אינם יודעים גבולות ומפרקים חלקי ציוד יקר, רהיטים, מזגנים ואפילו מקלפים קירות, הכל במטרה לפענח את החידה"

סיפור הצלחה נוסף בתחום הוא של דור עזרא, בן 22 מהרצליה שהשתחרר לא מזמן מהצבא. במקום לתכנן את הטיול הבא, לשקוע בהרהורים על העתיד או ללמוד לפסיכומטרי, ביקש מהוריו רשות להפוך את מרתף ביתם בהרצליה לחדר בריחה. בקשתו התמוהה נתקלה במבט תמוה לא פחות מצד הוריו. "תגיש לנו תכנית כלכלית, ונראה", הם אמרו, ולא שיערו שהאתגר שהציבו לבנם הבכור יהפוך בתום חודשים ספורים לעסק משגשג, בין חדרי הבריחה המצליחים בארץ שבכדי לבקר בו יש צורך להזמין מקום שבועות ארוכים מראש. את התשובות לשאלות ההורים הוא מצא באינטרנט, את החידות לקהל המבקרים - במוחו היצירתי.

על פניו, הדרך לחדר שהקים אינה מבטיחה. בית פרטי מול שדה ירוק בקצה העיר, ירידה למרתף שעד לא מזמן שימש את בני המשפחה בעיקר למשחקי פינג-פונג, ועל הכול מופקד בחור צעיר וחסר ניסיון. אבל "האיום האירני", כך נקרא סיפור המסגרת, הוא עולם מדויק בפרטים, מפתיע, מענג ולא פחות חשוב מזה - מצליח. את ההשקעה הראשונית בחדר הוא החזיר מזמן, וכעת הוא מתכנן יחד עם שותפים להקים מתחם חדרי בריחה ענק, על שטח של 700 מטר בפתח תקווה.

דור עזרא, חייל משוחרר שהקים חדר בריחה בביתו, פברואר 2016. באדיבות המצולמים
חייל משוחרר שהחליט לפתוח חדר בריחה בביתו - והצליח בגדול. דור עזרא/באדיבות המצולמים

החדר הראשון בארץ הוקם בתל אביב, סמוך לדיזנגוף סנטר, והוא עונה לשם "המעבדה הסודית". דרכו החלה בספטמבר 2014, ומאז הפך משגשג, ולא רק הוא. התחום ידע פריחה אדירה בשנה וחצי האחרונות, וכ-70 חדרים צמחו מצפון ועד דרום. על פי ההערכות, המספר צפוי להכפיל את עצמו בשנה הקרובה. חדר הבריחה הראשון בעולם הוקם ככל הנראה בעמק הסיליקון בארצות הברית בשנת 2006, אבל רק שנה מאוחר יותר התחום הפך התחום לפופולארי ביותר דווקא ביפן.

את המסע לישראל עשה טרנד חדרי הבריחה דרך מוסקבה, שם צמחו בשנים האחרונות בין 400 ל-600 חדרי בריחה. מבקרים שחזרו מביקור בבירה הרוסית ראו כי טוב, ועברתו את עולם החדרים. ההערכות הן שבין 80-100 אלף איש ביקרו עד כה בחדרי הבריחה בישראל. כל חדר הוא חוויה חד-פעמית עליה משלם המשתתף בין 70-100 שקלים בממוצע, כשהעלות המוערכת לבניית חדר אחד היא כ-100 אלף שקלים, ללא דמי השכירות.

על אף ההצלחה של המתחם שהקים, ועל אף שגשוג השוק בישראל, ספרן לומד מטעויות של אחרים. לשיטתו, השוק ברוסיה הגיע למיצוי וחדרים רבים עומדים בפני פשיטת רגל. בישראל התחום עדיין רחוק מרוויה ואף חדר עוד לא נסגר, אבל בהחלט אפשר להתחיל להתכונן ליום הדין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עידן בן טובים, מבקר חדרי בריחה באתר גיקסטר, סבור שבעלי העסקים יאלצו למתג את עצמם ולמכור זיכיונות כדי לשרוד בתחום. "חדרים שיצליחו להמציא את עצמם מחדש בבאר שבע, בחיפה, בתל אביב, או כאלו שיצליחו להתפרס על פני כל הארץ עשויים לשרוד, למשוך קהל נוסף, ולהחזיק שנים ארוכות". הוא צופה שעסקים בעלי חדר אחד בלבד, ספק אם יחזיקו מעמד בעידן הבא של חדרי הבריחה.

הוא מסביר ששיתוף הפעולה בין חדרים מתבטא עוד בשלב הרעיון. פעמים רבות התסריטים נרכשים מחברות מצליחות בחו"ל, והתפאורה או חלקים מרכזיים בה מיובאים ארצה. מאחר וגם בתרחיש הזה ההקמה יקרה, אין לבעל העסק אפשרות להחליף את נושא החדר ולחדש את הקהל. "חדרי הבריחה הם עסק ריווחי כרגע, אבל הם לא משאירים את הבעלים עם הכנסות גבוהות בשל עלויות ההקמה והתפעול היקרות". ואכן בשביל לשמור על רמת החדר, מעבר לתשלומי השכירות, יש להתמודד עם בלאי גבוה, כשגם הציוד עצמו זקוק פעמים רבות לחידוש וריענון. "משתתפים רבים אינם יודעים גבולות ומפרקים חלקי ציוד יקר, רהיטים, מזגנים ואפילו מקלפים קירות, הכל במטרה לפענח את החידה".

חדרי בריחה בישראל קווסטומניה. מישה קמינסקי, מערכת וואלה! NEWS
בסופי השבוע קשה למצוא חדרים פנויים מאחר והכל מוזמן שבועות מראש/מערכת וואלה! NEWS, מישה קמינסקי
"מי שמצליח להגיע הנה בלי להתקשר, אנחנו יודעים שהוא יצליח לפתור את החידות"

לא כל חדרי הבריחה פונים לקהל הרחב, חלקם ממציאים תת-נישה בתוך העולם הזה. בדרום תל אביב, בבניין מיושן מתחת לפני הקרקע, מתחבא פורטל Y - חדר בריחה כמעט מחתרתי. "מי שמצליח להגיע הנה בלי להתקשר, אנחנו יודעים שהוא יצליח בחידות", אומרת בקריצה אחת השותפות, אנה לויצקר.

החדר נפתח ביולי האחרון, ובתעשייה מספרים שהוא נועד למיטיבי לכת. החידות קשות ומורכבות, והחוויה מאתגרת. סיפור המסגרת עוסק בחייזרים שהשתלטו על כדור הארץ, והמשתתפים צריכים להוכיח את התבונה האנושית בכדי להציל את כדור הארץ. הכול החל לפני כמה חודשים, אז אנה ובן זוגה ביקרו באחד מחדרי הבריחה בארץ. הביקור הותיר בהם חותם עמוק, והם החליטו להקים חדר בעצמם למרות שיש להם פרנסה נפרדת. "כנראה לא נהפוך למיליונרים", היא אומרת במבוכה, "אנחנו פשוט מאוד אוהבים את התחום". הם גייסו שותף שלישי, ויחד המציאו את סיפור המסגרת. "ישבנו לילות ארוכים, עם אלכוהול והמון צחוק, ובנינו את החדר בעצמנו", היא מספרת בגאווה.

ההצלחה לא אחרה לבוא, ובסופי השבוע קשה למצוא מקום פנוי, מאחר והחדר מוזמן שבועות ארוכים מראש. למרות ההצלחה, היא מודעת למצב במוסקבה ויודעת שיש מקום לדאגה. "קיים פחד מזה שכולם פותחים חדרים", היא מספרת בדאגה, למרות שההשקעה בחדר שלהם כבר הוחזרה במלואה. בימים אלו הם בונים חדר נוסף בחולון שהקונספט שלו עדיין בגדר סוד. "כשהתחלנו היה לנו מעט ניסיון, ולתחושתי בזבזנו כסף שלא היינו צריכים. היום אנחנו מנוסים יותר, לומדים מטעויות העבר, ומקווים שהחדר החדש יצליח להפתיע את כולם".

אנה לויצקר, בעלת חדרי בריחה פורטל Y , פברואר 2016. פורטל Y,
"כנראה לא נהפוך למיליונרים, אנחנו פשוט מאוד אוהבים את התחום", אנה לויצקר בחדר הבריחה/פורטל Y

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully