וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון החמיר בעונשם של האחים שהציתו את בית הספר הדו לשוני

31.1.2016 / 11:00

בית המשפט קיבל את ערעור המדינה והחמיר בעונשם של האחים שלמה ונחמן טויטו, פעילי להב"ה שהורשעו בהצתת בית הספר בירושלים. "הענישה אינה משקפת את החומרה הרבה, ואין בה לשלוח מסר מרתיע", נכתב בנימוקי השופטים. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

בית המשפט העליון קיבל היום (ראשון) את ערעור המדינה והחמיר בעונשם של האחים שלמה ונחמן טויטו, פעילי להב"ה בני 20 ו-18 מביתר עילית, שהורשעו בהצתת בית הספר הדו לשוני בירושלים בנובמבר 2014. בחודש יולי האחרון, גזר בית המשפט המחוזי בעיר עונשי מאשר של שנתיים ושל שנתיים וחצי, והמדינה עתרה לעליון בבקשה להחמיר בעונשם. העליון קיבל את העתירה וגזר עליהם עונשים של 32 ושל 38 חודשי מאסר בפועל.

השופט צבי זילברטל, שהוביל את פסק הדין, קבע כי העונש שנגזר על שני האחים, שיוצגו על ידי הסנגוריה הציבורית, היה מקל בצורה חריגה. "הנאשמים ביקשו ליטול מהתלמידים, מהוריהם ומצוות ההוראה את שארית תחושת הביטחון במוסד שאמור להוות מקום מוגן, גם בימים שבהם אי שקט ביטחוני אופף את המדינה", כתב, "המעשים שנקטו עלולים להגביר את המתח וללבות את השנאה, והם זורעים פחד וחוסר ביטחון בקרב הציבור ופוגעים בערכי הסובלנות, השוויון והדו קיום".

עוד בוואלה! NEWS:
ספרי קודש על הרצפה: הושחת חדר תפילה מוסלמי במכללת הדסה
ח"כ שפיר נגד ועדי המתיישבים: "מעבירים כספים למימון 'תג מחיר'"
כתבי אישום הוגשו נגד שני מעורבים בפיגוע בדומא

נחמן טוויטו (חולצה לבנה) ושלמה טוויטו (חולצה שחורה), הנאשמים בהצתה של בית הספר הדו לשוני. יולי 2015. מור שאולי
האחים טויטו בבית המשפט המחוזי/מור שאולי

לדבריו, "החרטה שהביעו הייתה במידת מה כלפי חוץ. בפנינו שני נאשמים שהציתו בית ספר בניסיון להעביר מסר מפחיד ומאיים; מסר שהפנו בראש ובראשונה לעבר תלמידי בית ספר רכים בשנים שנאלצו לראות את כיתות א' שרופות. הענישה שהושתה אינה משקפת את החומרה הרבה ואין בה כדי לשלוח מסר מרתיע".

השופט אליקים רובינשטיין הצטרף להחלטה וביקר גם הוא את ההחלטה של בית המשפט המחוזי להקל בעונשם. "ההורים הבוחרים בבית הספר הדו לשוני הולכים בנתיב ייחודי כדי להיאבק בדרכם על ערכי דו הקיום", ציין בהחלטתו. "מי כמו העם היהודי, שקורותיו רצופות רדיפות בשל היותנו יהודים, צריך להיות רגיש לזולת? מה יעלה במוחו של ילד קטן בן שש או שבע, בראותו את מסרי הגזענות והזדון שבשילוב בין ההצתה לכתובות הנאצה? מכאן החומרה ומכאן ההחמרה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
בית הספר הדו לשוני בירושלים הוצת, כתובות גזעניות רוססו במקום. אריק אבולוף, כבאות ירושלים, מערכת וואלה! NEWS
"מה יעלה במוחו של ילד קטן בן שש או שבע, בראותו את מסרי הגזענות והזדון שבשילוב בין ההצתה לכתובות הנאצה?"/מערכת וואלה! NEWS, אריק אבולוף, כבאות ירושלים

האחים טויטו, שהפרקליטות דרשה לגזור עליהם עונשי מאסר של ארבע עד שבע שנים, הודו במסגרת הסדר טיעון בהצתה. במסגרת ההסכם, שלא קבע את העונש שיושת עליהם, הושמט סעיף ההתפרצות לבית הספר המיוחס לשני אחים. סעיף הסתה לגזענות, בגין דברים שפרסם בדף הפייסבוק שלו לפני ההצתה, הוסר מכתב האישום של האח הצעיר נחמן. בצאתו מבית המשפט לאחר מתן גזר הדין בחודש יולי, אמר האח הצעיר נחמן כי "המחיר היה שווה את זה" ואף פצח בשירה.

לפני כחודשיים, גזר בית המשפט המחוזי בירושלים שלוש שנות מאסר על יצחק גבאי, בן 22 מירושלים, שהורשע אף הוא בהצתת בית הספר הדו-לשוני. הוא הורשע גם בהסתה לאלימות וגזענות, השחתת פני מקרקעין, החזקת סכין ותמיכה בארגון טרור. גבאי, המיוצג על ידי עורך הדין איתמר בן גביר, סירב בעבר להסדר טיעון, כפי שחתמו שני המורשעים האחרים בפרשה, ובו ביקשה הפרקליטות לגזור עליו יותר מחמש שנות מאסר.

חבר השופטים נימק את החלטתו ואמר כי "חומרה יתרה הוא המניע האידיאולוגי של הנאשם, שהחליט לשרוף את בית הספר בגלל שלומדים שם יהודים וערבים... הוא עשה את המעשה כדי ליצור הד תקשורתי... פגע בכבוד האדם והסובלנות". עוד נכתב בגזר הדין: "מעשי הנאשמים נעשו בזמן שבעיר ירושלים נעשו פיגועים נגד יהודים תוך כדי ערעור של ממש על הסדר הציבורי".

איציק שמולי, המחנה הציוני, אפריל 2015. טלי מאייר
"הגיעה העת להסיר את הכפפות מול הטרור היהודי ופרחחי גופשטיין". שמולי/טלי מאייר

אלא שהיום, במקביל לקבלת הערעור בעניין האחים טויטו, הוגש ערעור לבית המשפט העליון מטעמו של גבאי. עורך דינו טען בכתב הערעור כי על בית המשפט לפסול את הודאתו במשטרה ובשב"כ, "היות והוכח כי החוקרים לא הקפידו להזהיר אותו וליידע אותו בזכות השתיקה". כמו כן, ערער גבאי על חומרת העונש, וטען כי למרות שהורשע בעוד כמה עבירות, הפרקליטות ביקשה פחות מחצי מהעונש שביקשה בתיק הנוכחי בגין הצתת בית כנסת.

ח"כ איציק שמולי, יו"ר השדולה נגד "תג מחיר" בכנסת, הגיב להחלטת העליון, ומסר: "יש לברך על פסיקת בית המשפט שמשקפת הבנה לגודל האיום של פושעי 'תג מחיר' על החברה הישראלית כולה. הגיעה העת להסיר את הכפפות מול הטרור היהודי ופרחחי גופשטיין. כבר ראינו שמבחינת הפורעים האלה מה שמתחיל בגרפיטי ושריפת בית ספר מגיע גם לשריפת אנשים חיים".

עורכי הדין עופר אשכנזי וחגית רייזמן-אבודרהם, שמייצגים את האחים טויטו מטעם הסנגוריה הציבורית, מסרו בתגובה: "בית המשפט העליון החמיר במידה מסוימת בעונשם של המאשמים, אך התחשב בטיעוני ההגנה ולפיכך ההחמרה בעונש הייתה מתונה. חשוב להדגיש כי הנאשמים הודו במעשה, לקחו אחריות ואף הביעו חרטה וחויבו בפיצויים, לכן סברנו כי היה להסתפק בתקופת המאסר הלא קצרה שנגזרה על ידי בית המשפט המחוזי".

(עדכון ראשון: 10:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully