וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיילת ציפורי: טיול בנחל שלא מפסיק להתחדש

22.1.2016 / 0:02

בוסתני פרי, שדות חקלאיים, מים זורמים ועכשיו גם "טיילת" חדשה שכוללת גשרים ונגישות לכל חובב טבע ופיקניקים באשר הוא. בסוף השבוע ייחנך בנחל ציפורי מקטע מחודש. טיול לכווולם

צילום: אריאלה אפללו עריכה: ליאור נאור

יש נחלים שכדי להגיע אליהם אנחנו מצטיידים בנעלי הליכה, תרמיל, גלונים של מים ויוצאים למסע כדי להגיע אל גדותיהם. ויש את אלה, הנגישים והחביבים, שהם בהגדרה שלנו "נחלים של שבת", וכזהו אחד המקטעים של נחל ציפורי.

ראשיתו של הנחל, שהוא מהיפים בארץ, בהרי נצרת וסופו אחרי 32 ק"מ, בהתמזגותו אל תוך הקישון. בדרכו חוצה הנחל יערות, בוסתני פרי, כרמי זיתים ושדות חקלאיים ועל גדותיו רועים בנחת עדרי צאן שמוסיפים לנוף הפסטורלי וקול צליל הפעמונים, התלולים על צווארם, מנעימים ברקע.

גדות הנחל מכוסות בימים אלה במרבד ירוק ורענן והן כר פורה לחובבי הליקוט. על אם הדרך תוכלו ללקט את גרגר הנחלים, את הגדילן, החמציצים, החובזה והנענע המסולסלת, ולהוסיף לאוכל שתביאו מהבית. את היין תאספו מאחד מיקבי הבוטיק באזור - "שדות", "טוליפ", "הגבעה" ו"סריג", ואת המטעמים תפרשו על מפה משובצת ותערכו לכם פיקניק (בינגו לרומנטיקנים) בצל העצים שעל גדת הנחל ולקול צלילי פכפוך המים.

נחל ציפורי המחודש. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
אין-ספור פינות חמד לפיקניק על המים. נחל ציפורי וטחנת הנזירים/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

לאחרונה סיימה רשות ניקוז ונחלים קישון את הכשרתו של מסלול טיול נינוח על גדת הנחל שנגיש לכולם, כולל גם לעגלות ובעלי מוגבלויות. מדובר בפרויקט קהילתי של שיקום הנחל
בקטע שבין כפר ראס עלי לטחנת הנזירים, שמטרתו להחזיר לו את תהילת העבר, לימים שבהם היה נחל חשוב שקיבל את שמו מהישוב היהודי, ציפורי, בו שכנה הסנהדרין. את הפרויקט הוביל ברוך קומפנו, מומחה לאיכות סביבה וקיימות בקהילה, וזוכה בפרס "הגלובוס הירוק", בשיתוף תושבים, חקלאים ורועים מהקהילה הערבית בעמק יזרעאל ובמועצה האזורית זבולון.

החבר'ה התגייסו להצלחת הפרויקט, בין השאר, גם כדי להדק את הדו-קיום ושיתוף הפעולה במיוחד בימים אלה. החקלאים הערבים, שאדמותיהם גובלות בגדת הנחל, הסכימו שקטעים מהשביל יעברו בתוך שדותיהם, כך גם רועי הצאן והבקר "הקבועים", שהחליטו להטות אז אזור המרעה במטרה לשמור על הנחל וסביבתו.

אורכו של המסלול החדש, שהמקומיים קוראים לו בחיבה "הטיילת", כשני ק"מ והוא עובר בין נופים יפים, חקלאות מסורתית, בעלי חיים, שרידים היסטוריים, מפלונים ומעיינות שמפכים וזורמים ביובלים קטנים אל נחל ציפורי. הנחל חוצה בדרכו שדות, ולכן חלק מהמסלול עובר על גשר אבן שנבנה כאילוץ לאורך הנחל, מאחר ואחד החקלאים סירב להפקיע חלק מהשדה שלו. במקרה שלו הבעיה הפכה ליתרון שמשתלב יפה בנוף ומוסיף עוד עניין לטיילת. ולגבי החלקה, נראה שהחקלאי טעה מאחר שבשטחה נובעים הרבה מעיינות קטנים שלמימיהם אין לאן לזרום והם מציפים לו את הקרקע.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נחל ציפורי המחודש. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
זורם כל השנה ועכשיו בעוצמה. נחל ציפורי/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו
נחל ציפורי המחודש. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
הנחל מנקז אליו מספר מעיינות/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

המסלול עובר גם במבנה טחנת הנזירים, שאף היא שוקמה כחלק מהפרויקט, וכך גם הבוסתן הסובב אותה, הבריכה האקולוגית והבריכונת הקטנה שבה נובעים מי המעיין צלולים המותרים לשתייה, שהפכו למתחם ירוק ומזמין לפיקניק רומנטי, לחגיגה משפחתית ולמקום לשכשך רגלים בימים חמים.

הטחנה העתיקה היא מבנה אבן מרשים ביופיו שנראה מרחוק כטירה עוצמתית החולשת על האזור ועל הנחל שזורם למרגלותיו. המבנה, השייך למנזר הכרמליטים החיפאי, נבנה לפני כ-250 שנה ותפקד אז כטחנת קמח שגלגליה הופעלו על ידי מי הנחל. עם השנים, הוא עבר מספר גלגולים בהם מקום למגורים ופעילות של הנזירים, ומכאן גם שמו, ובמשך הפך גם לאולם וגן אירועים. היום הוא מתפקד כמרכז הדרכה לשיקום נחלים של רשות הניקוז.

תחילת המסלול מהחנייה הסמוכה לטחנת מרפוקה בכפר ראס עלי. מהחנייה יורדים לשביל - פניה ימינה תוביל אתכם לטחנת הנזירים המרוחקת כ-750 מטרים, פנייה שמאלה תעבור בגשרון העץ מעל הנחל ותמשיך עוד כ-1.250 ק"מ עד לעין יבקע, המוכר גם בשם "מעיין הסוסים", הממוקם למרגלות הכפר כעביה. בשבת הקרובה (23.1) יחנכו את הנחל בהפנינג טבע ופיקניק גדול במסגרת פסטיבל "טעמים בעמקים" בעמק יזרעאל. ההפנינג יתקיים בין המעיינות והמדשאה שלמרגלות הטחנה ויכלול שחקנים בתלבושות אותנטיות של דמויות מהעבר, שוק חקלאות ואמנות מתוצרת מקומית, דוכני אוכל, תחנות יצירה מחומרים ממוחזרים ועוד.

נחל ציפורי המחודש. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
ה"טיילת" שעוברת בתוך נחל ציפורי נחל ציפורי המחודש/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו
נחל ציפורי המחודש. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
הנחל עבר שיפוץ והתחדשות. גשר הליכה מעל נחל ציפורי/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

ועוד באזור

ואם אתם כבר באזור, במסגרת הפסטיבל, החוגג 12 שנים לקיומו, יתקיימו עוד אירועים ללא תשלום בהם סיורים בחוות ומשקים חקלאיים בהם ב"חווה אורגנית" במושב מרחביה, ב"משק בן צבי" ו"משק פרנק" בשדה יעקב וב"חוות התבלינים" בבית לחם הגלילית, שם יערכו ארוחות מיוחדות, סדנאות, סיור בין ערוגות התבלינים וכן גם סיור ליקוט עונתי בהנחיית התבלינאי אבי צטרשפילר, ביער האלונים הסמוך לחווה.

טיולים נוספים ללא תשלום יתקיימו בהנחיית מדריכי קק"ל בדרך הנוף של רמת יששכר, בנחל השופט ובפארק רמת מנשה (22.1, 10:00), וכן יערכו הפעלות והדרכות במשתלת קק"ל בצומת גולני ונטיעות ביער לביא (09:00-13:00). בנוסף, יתקיימו אירועים וארוחות חגיגיות (במחירים מיוחדים) במסעדות העמק בהן "אדלה" ברמת ישי, "אוקטגון" בנהלל, "בלה" בבית שערים, "דורון בר און" במושב היוגב, "טנדוקה" ביקנעם המושבה, "לימוזין" ברמת ישי, "נילי כהן מינץ" בבית לחם הגלילית, "קימל" בגלבוע ופינת האוכל ו"שלו ביער" בקריית טבעון.

מתי: ההפנינג בנחל יתקיים ביום שבת, 23 בינואר, 09:00-15:00
כמה: ללא תשלום
פרטים נוספים: פסטיבל "טעמים בעמקים" מתקיים ב-29-17 בינואר
הגעה לטיילת ציפורי: מצומת יגור-סומך, בכביש 70, פונים לצומת רכסים, בכביש 762, וממשיכים לפי השילוט המפנה לחוואלד וכפר ראס עלי. חוצים את הכפר עד שמגיעים לחניה הסמוכה לבית הספר. מחניה ויורדים לשביל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully