וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אוכלים עלים": המצור האכזרי של אסד וחיזבאללה על עיירת מורדים

7.1.2016 / 16:18

תושבי מדאיה שבגבול לבנון מורעבים וכמה מהם אף מתו ממחסור במזון. בארגוני הסיוע חוששים לחיי 40 אלף איש נוספים, אך באופוזיציה מסרבים לוותר. האו"ם: "סוריה הסכימה להכניס סיוע"

צילום: סרטוני חובבים שעלו לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

חייהם של לפחות 40 אלף מתושביה של העיר הסורית מדאיה, שנמצאת סמוך לגבול לבנון ונתונה תחת מצור כבר כמה חודשים, נתונים בסכנה - כך עולה מנתוני סוכנות האו"ם למזון. הארגון הסורי לזכויות אדם, המנטר אחר המלחמה בסוריה, דיווח כי עשרה תושבים כבר מתו בששת השבועות האחרונים כתוצאה מהרעב הכבד שנגרם בשל המצור, אולם על פי דיווחים אחרים מניין הנספים הגיע לכמה עשרות.

נציגי האופוזיציה הסורית מסרו השבוע למשלחת האו"ם במדינה כי לא יקחו חלק במגעים עם הממשלה הסורית עד שתסיר את המצור מעל העיירה מדאיה, ומעל ערים נצורות נוספות, ותאפשר לארגוני הסיוע לגשת אליה. "אנחנו לא מוצאים טעם להתחיל במגעים, כל עוד ההפצצות נמשכות על מגורי אזרחים", מסרה לסוכנות הידיעות ריאד נאסאן אגהא, חברה במועצת המורדים החדשה, שציינה: "עלינו להציג לאנשינו הישגים כלשהם". ברשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית דווח היום (חמישי) כי האו"ם מסר שממשלת סוריה הסכימה לאפשר העברת סיוע לעיר, אולם לא נמסרו פרטים נוספים או אישור רשמי מדמשק.

עוד בוואלה! NEWS:
שנתיים אחרי ההסכם: סוריה השמידה את כל הארסנל הכימי שלה
בחסות האו"ם: לוחמים ממשטר אסד ומורדים פונו משני מוקדי עימות
טורקיה: נסגר מפעל לייצור חגורות הצלה "מזויפות" למבקשי המקלט

ילדי מדאיה שבסוריה גוועים ברעב: "ריבה ומים במקום חלב". ספק 500
התושבים המנסים לברוח נורים למוות או נתקלים במוקשים. ילד סורי במדאיה/ספק 500
ילדים סורים ממדאיה. טוויטר, אתר רשמי
מחירו של אורז עשוי להגיע ל-300 דולר לקילוגרם. ילד סורי במדאיה/אתר רשמי, טוויטר
"למגעים אין שום טעם כל עוד אנו נצורים כאן, משוועים לכוס חלב עבור ילדינו"

אבו חסן מוסא, ראש מועצת המורדים במדאיה, אמרה כי התושבים נאלצים להסתפק במים בטעמים, בתבלינים, בלימון, במלח ובחומץ. תושבים שהצליחו להניח את ידם על חלב מועשר או אורז סיפרו כי הם עשויים לשלם תמורתם עד 300 דולרים לקילוגרם.

אלא שלדברי פעיל האופוזיציה מאג'ד עלי, המצב חמור אף יותר. "אנחנו מתקיימים על עלים של עצים, על צמחים, ועכשיו אנחנו נאבקים בסופת שלגים וכבר לא נותרו לנו צמחים או עלים". לדבריו, טרם המצור שקל הוא עצמו 114 קילוגרמים – בעוד כעת הוא שוקל 80 בלבד.

עם בוא החורף, נאלצו תושבים רבים לשרוף את הריהוט ואת דלתות העץ של ביתם לטובת הסקה. "למגעים אין שום טעם כל עוד אנו נצורים כאן, משוועים לכוס חלב עבור ילדינו", הצהיר עלי ושאל: "על מה נערוך משא ומתן? על המתים שלנו?"

העיירה, שנתונה במצור של צבא אסד וחיזבאללה זה כחצי שנה, לצד העיר זבדאני שבגבול הלבנוני, קיבלה את חבילת הסיוע האחרונה בחודש אוקטובר, במקביל לחבילות שחולקו לכפרים הסונים הסמוכים אל-פועה וכפריא, שעל פי עלי השתמשו בעיירה הנצורה "כקלף מיקוח" עבור קבלת הסיוע מלכתחילה. לעיירה ניתנו רק 3,900 מנות מזון – די כדי להאכיל 19,000 בני אדם למשך חודש אחד.

ילדים סורים מפגינים למען הסרת המצור בערים זבדאני ומדאיה. ינואר 2016. רויטרס
מתוך שש בקשות לגישה - אושרה רק אחת. ילדים סורים מפגינים למען הערים זבדאני ומדאיה/רויטרס

סוכנויות הסיוע היו אמורות לקבל בהמשך גישה לאזור בעקבות הסכם הפסקת אש, תחת פיקוח האו"ם, אולם קיבלו בפועל אישור רק פעם אחת – מתוך שש בקשות שהוגשו. ועדת חקירה מטעם מועצת הביטחון של האו"ם מצאה כי למעשה המצור תוכנן "באכזריות" כך "שיאלץ את האוכלוסייה, באופן קולקטיבי, להיכנע או לגווע ברעב".

המרכז הבריטי המנטר אחר המלחמה דיווח בנוסף כי 15 בני אדם, ובהם ילדים, נהרגו בניסיון להימלט מהעיר הנצורה כשנורו למוות או נתקלו במוקשים שהוטמנו על ידי הצבא. עוד דווח כי הלוחמים המקיפים את העיירה, כנראה מארגון חיזבאללה, הציעו למורדים מזון בתמורה לקבלת כלי הנשק שלהם. עם זאת, גורם המקורב למקבלי ההחלטות בדמשק ומעורה בנעשה במדאיה הכחיש את הנתונים, טען כי מעולם לא נמנעה מהתושבים האפשרות לעזוב את העיירה והעריך כי מספר התושבים הנצורים שדווח "מוגזם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully